Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Avfettning och lackskydd!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Avfettning och lackskydd!

Inlägg av Funk » 11 okt 2009 20:15

Personligen tyckar jag att vaxschampots effekt på pärlning och avrinning inte är såå stor, visst finns den, men den ersätter IMO inte ett vax/lackskydd.

Ytspänning kan man manipulera,men för att få avrinning så räcker det inte att kontrollera den egenskapen, ytan måste även vara hygrofobisk (vattenavstötande) för att det verkligen skall rinna av.
En ordentligt hygrofobisk yta ihop med vatten med hög ytspänning ger pärlning på horisontella ytor, men grym avrinning på lodräta eller lutande, äkta vax är ett exempel på detta. Det är iofs gravitationen som gör det egentliga jobbet, men ni fattar...
Det är visserligen snyggt, men mindre bra eftersom det ofta blir fläckar efter damm och ibland kalk på det sättet. Idealet enligt mitt sätt att se det borde vara en hygrofobisk yta som själv sänker ytspänningen på vattnet som hamnar på den, så att vattnet glider av i sjok, men inte så mycket att ytspänningen helt försvinner. Vattnet skall "hålla ihop lagom" så det som rinner av drar med sig det som ligger på mindre lutande ytor.

Jag har fått för mig att de lackskydd där man tillför "conserver", egentligen återger eller mättar lackskyddet på de (mikroskopiskt små mängder) ämnen som sänker ytspänning och behåller ytan hydrofobisk, i teorin lite som min önskning. Detta är inte bekräftat, men jag letar svar..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 okt 2009 20:25

deciso skrev:Nisse skrev "Men det jag med säkerhet kan veta är att det är en väldigt stor skillnad på ett 1komp lackskydd och ett 2komp lackskydd.."

Hur vet man det?
Vi testar själva många av dom lackskydd vi säljer....Och dom 1 komp skydd vi testat avtar ganska snabbt 2-5mån..men det vet nog dom flesta som använder dessa att effekten inte är speciellt långvarig.... ;)

Men vi lägger ju väldigt mycket 2komp lackskydd...och dom bilarna följer vi upp..genom att många av dessa kunder även lämnar in sin bil för vanlig tvätt...Det är ganska lätt att se om ett skydd är funktionellt just när det gäller 2komp...t.ex. PPS...

Men det är också rätt vedertaget att just ett 2komp lackskydd har betydligt längre hållbarhet.... ;)

Ta som exempel Sveriges mest sålda lackskydd för konsument...Sonax Hårdvax... väldigt bra skydd..men hållbarheten är ganska kort...2-3mån...funkar rätt bra på sommaren...men på vintern med all avfettning så är detta skydd snabbt borta....men lägger man detta efter behov....3-5ggr om året så funkar ju detta utmärkt...

När Vi testar PPS 2komp lackskyddet så kollar vi på avrinningen vid tvätt...Det märks rätt väl att det är funktionellt...och dessa fordon är mycket lättare att rengöra... ;)

PPS lackskyddssystem bygger på ombehandlingar intervaller på 18mån....Och för normalbilisten håller detta skydd väl den tiden.... ;)

Men det finns även 1komp lackskydd som sägs hålla upp till 1år....Fireglaze, Autosmart Silver one....men det kan jag inte bekräfta mer än att tillverkaren påstår detta... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 okt 2009 20:42

Funk skrev:Jag har fått för mig att de lackskydd där man tillför "conserver", egentligen återger eller mättar lackskyddet på de (mikroskopiskt små mängder) ämnen som sänker ytspänning och behåller ytan hydrofobisk, i teorin lite som min önskning. Detta är inte bekräftat, men jag letar svar..

/Thomas
Det där är väldigt intressant Funk....

Man kan ju aldrig få någon sånt där helsäkert besked på dessa frågor...men när det gäller 2 komp lackskydd med regelbunden påfyllning med "conserver" så verkar det funka rätt bra....Men jag vet också att en del hoppar "conservern" och kör tätare behandlingar av t.ex Zirconite och Diamond Bright m.fl

Om vi tar PPS lackförsegling så gjorde vi tidigare om denna behandling helt efter 18mån...dvs. vi körde både steg 1 och 2...men nu skall det vara en "Top Coat" när det gått 18mån...som innehåller polish och teflon...och man kan ju inte vara lika säker på att detta håller till nästa intervall...Just "Top Coat" kör många av dom stora 2komp skydden...Tefcar...Ditec...PPS... ;)

Men f.ö. ser jag steg 1 alltid som en cleaner...

Detta kan vi snacka mycket om... ;)
MVH Nisse

Bild

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 11 okt 2009 20:51

Nisse skrev:PPS lackskyddssystem bygger på ombehandlingar intervaller på 18mån....Och för normalbilisten håller detta skydd väl den tiden.... ;)
Om man har PPS-lackskydd och lägger på Ultima PGP typ varannan månad. Förlänger man livslängden då, eller är det mer "kaka på kaka" och höjer glans och förbättrar avrinning etc?
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 11 okt 2009 21:09

Executive skrev:
Nisse skrev:PPS lackskyddssystem bygger på ombehandlingar intervaller på 18mån....Och för normalbilisten håller detta skydd väl den tiden.... ;)
Om man har PPS-lackskydd och lägger på Ultima PGP typ varannan månad. Förlänger man livslängden då, eller är det mer "kaka på kaka" och höjer glans och förbättrar avrinning etc?
PPS...Tefcar...Ditec...Zirconite...R2000...BVS...Perma5...Diamond bright...m.fl 2komp lackskydd tål ju petrokemisk avfettning (kallavfettning) så dessa skydd löser man inte i första taget...annat än att man polerar om lacken helt...så att lägga Ultima Paint Guard funkar naturligtvis utmärkt...men många anser detta vara lite "overkill"...Har en test i full gång på en Ferarri 355 där jag har lagt en PPS behandling för ca: 6mån sedan...och den killen är in 2ggr i månaden och lägger Ultima Paint Guard...och jag har för mig att han är uppe i en 5-6 strykningar nu..och flera Ferarri ägare är förbluffad över den spegelglans den killen har i sin lack...Så grundskyddet finns där...men han får ännu mer studds och högre glanstal med Ultiman... ;)
Flera av killens klubb kamrater som har röda Ferarri har börjar köra samma metod...så det känns rätt betryggande att ha dessa killar/bilar som referens...Det känns lite tryggare att behandla sin Volvo då... ;)

Bild
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 11 okt 2009 21:31

Jag tycker det är grymt svårt att prata om hållbarheter på lackskydd. Jag bedömer lackskydds existens genom att titta på glans och pärlning, känna efter glatthet, hur lätt bilen är att tvätta och slutligen avrinning.
Känns bilen lite nedgången i lacken är det ofta dags för en uppfräschning.

De jag ser tvätta sina bilar i tvätthallen skulle nog knäcka sitt skydd rätt snabbt, vilket gör det än svårare att ge ett enkelt svar på hur lackskydden håller sig. Lägger man 1 liter kallavfettning på bilen för att efter avspolning med gnisslande svamp gnugga bilen ren erbjuder man ju inte perfekta förutsättningar för att lackskyddet ska sitta kvar.

Att tala om 6, 12 eller artonkommanoll månaders hållbarhet känns mest som en indikation på vad man kan förvänta sig av lackskyddet. I praktiken är det nog mer värdefullt att prata om okej, bra eller jättebra hållbarhet. Min erfarenhet är att man knäcker alla (de jag testat iaf.) konsumentskydd med ett par avfettningar, medan de "professionella" håller lite mer. Totalt sett har jag aldrig sett ett lackskydd som beter sig likvärdigt mer än 3-4 månader innan något händer, dvs. pärlningen försvinner, bilen blir trögare att få ren, smutsen fäster bättre osv.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 11 okt 2009 22:53

Jag har tvåkomp lackskydd plus 4 strykningar med PGP. Tvåkompskyddet gjordes för över ett år sedan.

Jag använder HD-grön vid varje tvätt (tvättar minst en gång i veckan) på sommarn. På höst/vinter/en bit in på våren kör jag med petroliumbaserad avfettning också.

Den är mer lättvättad nu än någonsin, plus att pärlningen/vattenavrinningen och glansen är extremt hög! :cheers :best
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 12 okt 2009 07:22

Ni som ser skyddens avrinning som ett tecken på att det finns kvar........hur fort mattas glansen efter att avrinningen slutat, alltså när ni säger att skyddet är borta?

Personligen skiter jag både i pärlning o avrinning, jag slipper ju ändå inte att torka.
Jag är bara ute efter glans.
Kanske därför som jag gillar glanskonservering från Smartab......... ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 12 okt 2009 08:22

Executive skrev:Jag har tvåkomp lackskydd plus 4 strykningar med PGP. Tvåkompskyddet gjordes för över ett år sedan.

Jag använder HD-grön vid varje tvätt (tvättar minst en gång i veckan) på sommarn. På höst/vinter/en bit in på våren kör jag med petroliumbaserad avfettning också.

Den är mer lättvättad nu än någonsin, plus att pärlningen/vattenavrinningen och glansen är extremt hög! :cheers :best
Avrinningen kommer antagligen från det sista lagret ultima.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 okt 2009 10:04

bustorp skrev:Ni som ser skyddens avrinning som ett tecken på att det finns kvar........hur fort mattas glansen efter att avrinningen slutat, alltså när ni säger att skyddet är borta?

Personligen skiter jag både i pärlning o avrinning, jag slipper ju ändå inte att torka.
Jag är bara ute efter glans.
Kanske därför som jag gillar glanskonservering från Smartab......... ;)
Jag sticker ut hakan en aning och påstår att det inte sker någon dramatisk mattning av glansen, så länge vi inte pratar om att det är dags att polera. Det kan IMO vara subtila skillnader mellan en yta som inte är absolut nygjord och en där man kan anta att skyddet börjar ge med sig...allt givetvis på en för övrigt OK yta.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 12 okt 2009 11:30

Och om man då inte kan avgöra på glansen (som beror främst på ytans skick i sig) eller avrinningen (som dels varierar beroende på skyddet konstruktion och dels på val av schampo mm) så återstår väl egentligen endast ifall ytan känns lättvättad och len efter tvätt?

Dvs, om skiten sitter fast mer än man kan förvänta sig med en lackskyddad yta (ännu en subjektiv bedömning alltså) så har lackskyddet tappat effekt...

Förutsatt att vi pratar klarlackat alltså. Annars är ju oxiden en bra stämpel på skicket på lackskyddet (oxid = inget skydd kvar).
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 okt 2009 12:52

Man får väl göra en sorts summering, när det blir både svårtvättat (eller rättare sagt inte lättvättat..) , avrinningen blir sämre och ytan kanske mattats en liten aning....Då är det dags att applicera skydd igen.

/Thomas

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 12 okt 2009 17:14

*Viskar: Funk, vad tusan betyder IMO?*
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 okt 2009 18:34

IMO = In My Opinion = min uppfattning (en av internetförkortningarna jag har svårt att vara utan :D )

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 12 okt 2009 18:48

Det är så otroligt mycket som inverkar gällande hållbarheten....

Axel och Knut använder samma lackskydd och har exakt lika bilar....inköpta samma dag...samma färg...Axel kör med "prick bort" kallavfettning.....Knut är mer försiktig och använder OK/Q8 miljöavfettning....Axels lackskydd är borta på 3-4 veckor...Knuts lackskydd håller i 3-4mån...

Så det beror också mycket på den som sköter bilen....Så det är en viss skillnad på bröderna Kardan !! :D
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 12 okt 2009 19:01

Nisse skrev:Det är så otroligt mycket som inverkar gällande hållbarheten....

Axel och Knut använder samma lackskydd och har exakt lika bilar....inköpta samma dag...samma färg...Axel kör med "prick bort" kallavfettning.....Knut är mer försiktig och använder OK/Q8 miljöavfettning....Axels lackskydd är borta på 3-4 veckor...Knuts lackskydd håller i 3-4mån...

Så det beror också mycket på den som sköter bilen....Så det är en viss skillnad på bröderna Kardan !! :D

Vill tillägga en sak jag upplevt!
Ex. R-2000 som jag hade lagt på mina egna bilar, så skillde det stort emellan dom två i lätt-tvätthet och hållbarhet :?
Fast jag sköter dom på samma sätt och körs nästan identiskt på samma vis, vägar o mil.
Så min tanke är att en del skydd passar bättre på en del lacker. (Båda var med klarlack)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 12 okt 2009 19:30

Funk skrev:IMO = In My Opinion = min uppfattning (en av internetförkortningarna jag har svårt att vara utan :D )

/Thomas
Thnx (lärt mig av dottern, sa han stolt) :lol:
Gammalt djungelordspråk

-z-
Medlem
Kontakt:

Inlägg av -z- » 12 okt 2009 20:03

Nisse skrev bla. att R-2000 är ett 2komponents lackskydd och tål avfettning..........Just detta är min fråga som tråden handlar om hur vet man att det gör det.............bara för att det är ett 2 komponent skydd eller :?:
PPS TYCKER JAG KLARAR SIG FRÅN ATT BLI IFRÅGASATT DÅ MAN SER ATT NÅGOT I ALLA FALL FINNS PÅ YTAN.
Men dessa lackskydd--R-2000,Fire Glaze,Silver seal 2k nano,SS är desto svårare och det värkar till och med omöjligt att avgöra om det finns någoting över huvudtaget på lacken efter en tid då dessa inte är gjorda för att pärla.
Av dessa lackskydd så är R-2000 samt Silver seal 2k nano så kallade 2komponets skydd och JAG kan inte säga att dessa tål eller inte tål avfettnings medel enligt mig.

Hade jag som kund läst den här tråden hade inte jag i alla fall varit övertygad om att jag skulle vilja ha ett lackskydd som man skulle behöva vara kemist för att kunna se om man har något på sin lack som faktiskt skyddar lacken och kan i vissa fall också kosta en hel del pengar.

Hoppas jag inte låter för gnällig nu då alla försöker svara så gott man kan ;)
Senast redigerad av 4 -z-, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 12 okt 2009 21:09

Ja då skall vi se om jag kan få till ett bra svar....

Och jag skall försöka förklara enkelt utan att gå in på jonbindning och en massa krångel....

Alla dessa 2komp skydd innehåller Teflon som är DuPont-koncernens varumärke för polytetrafluoreten (PTFE), ett medel med fysiska egenskaper som gör det mycket halt (låg friktion). Och har väldigt hög motståndskraft mot förslitning och kemiska produkter som t.ex. kallavfettning.. Teflon uppfanns 1938 av Roy J. Plunkett som då jobbade för DuPont. DuPont-koncernen finns i Frankrike...Det är just PTFE (Teflon) som gör att dessa medel är mycket hållbarare än andra skydd....PTFE (Teflon) finner du i Tefcar...Ditec..PPS...Zirconite...Diamond bright...R2000...BVS...Perma5...och många fler 2komp lackskydd...Och det finns även i några 1komp skydd med då väldigt liten mängd som knappt ger någon effekt...t.ex. Trutest Qvick Finish 140.... ;)

Det är ganska enkelt....Teflon (PTFE) funkar väldigt bra i lackskydd....Och även i stekpappan...stekspaden....Motorbehandlingar T.ex. Slick 50....och mycket annat....

Teflonet (PTFE) lägger igen alla dom porer du har i din lack....Lika som ett billligare lackskydd gör...Men skillnaden är att just att Teflonet håller mycket bättre...

Fireglaze som Du nämner hör inte dit....Utan sägs innehålla något som kallas Tempera-Flex® och detta påstår tillverkaren att det är utvecklat inom amerikanska Chem Mfg Co: s Engineering...Jag har själv sökt just på Tempera-Flex® men kan inte hitta detta i något annat samanhang än just i Fireglaze...Men det varkar vara ett bra skydd i alla fall.... ;)
MVH Nisse

Bild

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 12 okt 2009 21:58

Bra skrivet och förklarat Nisse, tror jag iallafall.

Jag vet inte hur det är, men jag tycker din förklaring låter riktig.

Mer teflon, håller längre, dyrare skydd? Lätt att förklara för en kund.

/Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar