Som jag förstod det på deras hemsida så skulle det följa med men icke[emoji53]
Denna helgen var vigd åt att polera och lackförsegla våran Passat. Med tanke på alla saker jag beställt ( trissor som passar den lilla stödplattan bla )och att denna helg är den enda fram tills Oktober som jag har möjlighet att polera så fanns ingen utväg[emoji4]
Skruvade bort stödplattan och tog med den till jobbet. Upp i en metallsvarv och bad en kollega att hjälpa mig med detta "stolleprov". Kanske hade fungerat bättre med sticksåg men det funkade och helgen var räddad[emoji106]
Kommer inte lägga ut någon bild på "mästerverket" utan den kommer kasseras när min nya kommit hem[emoji4]
Först grundlig tvätt:
HD-grön, skummad med Mafra Mangusta sen shamponering med Chemical Guys Mr Pink.
Ett shampoo som jag inte hittar någon mer användning för än innan polering?
Ger ingen avrinning men gör hyfsat rent.
Torkade och blåste ur med tryckluft i alla skrymslen.
Använde sen min egenblandade "sprit" ( 30% IPA och resten avjoniserat vatten )
Lacken var i ett bra skick innan men ville få bort så mycket tvättrepor som möjligt och även få bort en repa som sträckte sig från framskärm till bakskärm.

Körde först på med gul trissa och Menzerna IP2100. Repan blev mindre synlig men försvann inte helt.
Bytte till mikrofibertrissa och Menzerna FG300 och nu hände det grejer[emoji106]
Repan försvann helt och jag kände ett inre lugn[emoji4].Bytte tillbaks till gul trissa och Menzerna IP2100 och tog resten av bilen.
Efter att hela bilen var klar så bytte jag till svarta mjuka trissor och Menzerna SF4500.
Måste säga att maskinen gick som en dröm och gillade verkligen SF[emoji106]

Maskinen trots min hemmapulade stödplatta gick jättebra och jag är supernöjd[emoji106]
Har egentligen bara min mussemaskin att jämföra med men Das:en känns mer rejäl och avverkar bra om man tar det lilla lugna. Vibrerade inte särskilt mycket och var följsam och stabil. Skönt med mjukstart och vettiga reglage.
I veckan beställdes Dulon 2-komponents lackskydd och innan jag la det så spritade jag bilen noga.
Tog en tvättsvamp och delade på mitten. Dränkte svamparna i vatten och kramade ur dom hårt.
Började på huven med steg 1.
Strök på ett tunt lager på svampen och körde ut det i cirkelrörelser.
Väntade tills det torkat och tog den andra svampen med steg 2.
Drog ut detta och såg till att det täckte överallt.

Väntade tills det torkat och tog en ultra plush mikrofiber och började polera.
Gick ganska segt och det var tungt att få bort allt. Läst att det går att använda lammullsrondell men det äger jag ingen så bara att kämpa på[emoji4]
Blev en riktigt len yta och bra glans.

Hållbarhet och avrinning får jag återkomma om.
Körde klart resten av bilen och avslutade med att behandla framruta och sidoruta med Aquapel. Är ungefär ett år sedan jag la på det förra gången och är jättenöjd med hållbarheten.
Skriver ganska utförligt hur jag gjort så att jag kan få tips om det är något jag gör galet då det är första gången jag kör såhär seriöst[emoji4]
Avslutar med lite utomhuskort [emoji2]

/Henkan
Sent from my iPhone using Tapatalk