Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fixa kalkfläckar på Santa Fen

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
pake
Medlem

Fixa kalkfläckar på Santa Fen

Inlägg av pake » 18 okt 2009 21:17

Har ägnat helgen åt projektet att få bort kalkfläckarna jag fått på storbilen.
Bild
Bilen utanför garaget innan tvättning (den är polerad och glansförseglad med Wurth produkter i maj i år).

Bild
Så här såg lacken ut efter tvättning med syra och lerbehandling.

Bild
Polerade med Trutest QF 140 och lila trissor på ocillerande dubbelmaskin. Det tog kalkfläckarna men inte så mycket repor. Glansen blev okej men utan det riktiga djupet, toppade därför med Collinite 915 Marque D'Elegance Carnubavax . På bilden är vaxet pålagt men inte avtorkat, därav den "dimmiga" lacken.

Bild
Metalliceffekten lyftes fram mer i lacken och den fick en spegelfinish, svårt att fånga på bild men jag
blev nöjd med resultatet, ska bli intressant att se hur hållbart det är i vinter.
(Klickbar bild)
Senast redigerad av 7 pake, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Fixa kalkfläckar på Santa Fen

Inlägg av MAX » 18 okt 2009 21:44

Kul att det löste sig med kalkfläckarna :P
man kan ju bli lite orolig när man får lite ohanterliga föroreningar i lacken speciellt när det börjar talas om syra-tvättar och dylikt.som då i det här fallet inte funkade alla fall.

Men då desto roligare när det funkar med det som redan finns till hands som i ditt fall en enkel vax-polish och en polermaskin :P

Samt så låter ju collonite vaxet intressant, som vad jag förstått efter att läst någonstans att det dessutom ska vara riktigt bra hållbarhet på det vaxet sen att det dessutom blänker lite extra är ju inte helt fel 8-)

Bra jobbat och dessutom en riktigt nice bil med en fin kulör :brumm
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 18 okt 2009 23:47

Bra jobbat! Ser riktigt bra ut! :jeps
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 24 okt 2009 18:32

Ja kalkfläckar kan vara väldigt svårt att få bort....en lättare polering brukar vara nödvändig.... ;)
Väldigt viktigt att man torkar lacken efter tvätt.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

pake
Medlem

Inlägg av pake » 25 okt 2009 13:01

Nisse skrev:Ja kalkfläckar kan vara väldigt svårt att få bort....en lättare polering brukar vara nödvändig.... ;)
Väldigt viktigt att man torkar lacken efter tvätt.... ;)
Dessa kalkfläckar var inte från självtorkat vatten utan var industrinedfall från stålverket jag jobbar på :cry: . Slaggen blandas med kalk som vid felaktig hantering dammar över hela samhället. Jag var på tjänsteresa och bilen hade stått 3 dygn i kalkblandat regn och såg ut som jag kört 10 mil på grusväg.
Nu fick jag ändå bort fläckarna ganska lätt, tror att det hjälpte att lacken förseglades i våras. :nicka

Skriv svar