Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fälgskydd/behandling

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
MB77
Medlem

Fälgskydd/behandling

Inlägg av MB77 » 16 dec 2015 11:03

Nu när sommarhjulen ligger i garaget så tänkte jag passa på att göra någon behandling, frågan är vilket skydd ska man lägga på fälgarna? Framför allt då på insidan och på fälgbanan som man inte kommer åt under sommaren. På utsidan kan man ju ha ett skydd som man kan lägga några gånger under sommaren, men på insidan vill man ju ha ett "super medel". Vilket?

Pascona
Medlem

Re: Fälgskydd/behandling

Inlägg av Pascona » 16 dec 2015 12:29

Har för mig att jag såg någon lägga ett keramsikt lackskydd på några fälgar här men minns inte vem...

Sjögren Racing
Medlem

Inlägg av Sjögren Racing » 16 dec 2015 12:47

Keramisk fälgförsegling:
http://www.liquidelementsse.se/index.ph ... volve.html

Rekommenderas!

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 16 dec 2015 13:09

Sjögren Racing skrev:Keramisk fälgförsegling:
http://www.liquidelementsse.se/index.ph ... volve.html

Rekommenderas!
Ja den har man bara hört gott om!
Räcker till många hjul också, ca 4 uppsättningar.
// Jack

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 16 dec 2015 13:16

Jag har själv lagt liquid elements paintfreezer på mina vinterhjulen och dom är riktigt lätta att tvätta. Nu förväntar jag mig inte att det håller längre än till våren. Håller mig ifrån starka medel, använder i stort sett bara högtryck och schampo med blandade borstar och tvätthandske.
// Jack

MB77
Medlem

Inlägg av MB77 » 16 dec 2015 15:30

Ok tack, fler som har tips?

Syrafri fälgtvätt bör väl fungera, eller?

Användarvisningsbild
Hej
Medlem

Inlägg av Hej » 16 dec 2015 17:39

Behövs verkligen specialmedel för fälgarna?
Jag kör förvisso inte så många mil per år (en bit under 1000) och behandlade mina sommarfälgar med Ultima PGP två lager på både framsida och fälgbana. Lade på ett extralager framtill mitt under säsongen. Har bara tvättat med högtryck och vanlig våffelsvamp/schampo säg, cirka varannan vecka. Nu när jag bytte till vinterhjulen tog jag flygrostborttagning samt kallavfettning med högtryck (hade några enstaka prickar på insidan av fälgbanan) och sen en vanlig tvätt. Blev som nya igen. Pärlade sig till och med när jag tvättade dem. :jeps

Vinterfälgarna lade jag på Menzerna PL innan de monterades. Återstår att se hur det håller till våren när de åker av igen.
Värt att notera kanske är att jag polerade både vinter och sommarhjulen innan de lackskyddades.

Kanske håller det för att jag kör så pass lite och att jag inte kör syrabaserad fälgrengöring? Päronens fälgar krävde flera försök med syrabaserad fälgrengöring, kallavfettning och flygrostborttagning för att ens se ok ut, men de är å andra sidan enbart tvättade med schampo/svamp under de första 10 åren / 20k milen. Heller aldrig skyddade givetvis. :roll:

Tänker på om det är värt att gå över till specialskydd för fälgar om det är någon skillnad, när det verkar funka ok med vanligt lackskydd?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 dec 2015 08:25

Jag kör med vanliga lackskydd på fälgarna, och det räcker långt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

MB77
Medlem

Inlägg av MB77 » 17 dec 2015 08:52

Ok kanske provar med det jag har hemma, får bli Menzerna PL eller Ultima.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 17 dec 2015 10:26

Som vanligt beror det ju på vad man tycker är värt att lägga ner ner i både tid och pengar.
Personligen så är keramiska skydd min absoluta favorit. På så många ytor som det är möjligt. Bättre skydd och inte samma press på att tvätta ofta och med kraftiga medel. Ytan tål mer stress. :)

Hertsh
Ny Medlem

Inlägg av Hertsh » 20 dec 2015 18:55

Jag har opticoat Opti-Gloss på vinterfälgarna. Allt bromsdamm och annat smuts rinner av med högtryckstvätten. Inga andra medel behövs. Har hört att det skall hålla två år men kan inget säga om det för jag har bara haft det en kort tid än så länge.

Pierrel
Medlem

Inlägg av Pierrel » 29 dec 2015 21:58

En fråga kring skydd av fälgar - hur står sig alla olika typer av skydd emot värme? Vid hårt användare så ger ju bromsarna av sig väldigt stora mängder värme som sprider sig ut i fälgen och däcken. Visst kan en lackad plåtbit bli väldigt varm, men vad tror ni?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 29 dec 2015 22:24

R-Evolve från Krystal Kleen är framtagen enkom för fälgar och hårt utsatta ställen. T.ex. motorrum, avgassystem och bromsok. Vanliga lackskydd står i regel inte emot stryk på samma sätt.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Skriv svar