Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
PPS, Perma5ive toppa lackskydd
-
tmpolice
- Ny Medlem
PPS, Perma5ive toppa lackskydd
Jag har idag en silverfärgad audi 2012 med PPS lackbehandling (nästan 1 år sedan). Varit noga med bilen och inte kört för starka medel men kör naturligtvis avfettning på vintern.
Tycker avrinning och glans börjar bli dåliga (var inte speciellt imponerad efter 5-6 mån trots tvätt och skötsel). Kan man köra typ maguires ultimate Quick wax eller sonax intense detailer eller nåt ovanpå PPS:en? Annat rekommenderat snabbvax? Ni får förlåta min okunskap.
Min andra fråga är att jag fått pris på en Perma5ive ceramic coating lackbehandling på bilen som priset är riktigt bra på. Värt att prova? Någon som testat, vet något om Perma5ive?
Behandlingen ska vara:
Bilen handtvättas samt leras för att avlägsna partiklar som salt, tjära, flygrost m,m. Därefter görs en maskinpolering i 3 steg för att få en hal yta samt avlägsna kvarvarande partiklar. Därefter appliceras lackförseglingen Perma5ive Ceramic Coating.
Tycker avrinning och glans börjar bli dåliga (var inte speciellt imponerad efter 5-6 mån trots tvätt och skötsel). Kan man köra typ maguires ultimate Quick wax eller sonax intense detailer eller nåt ovanpå PPS:en? Annat rekommenderat snabbvax? Ni får förlåta min okunskap.
Min andra fråga är att jag fått pris på en Perma5ive ceramic coating lackbehandling på bilen som priset är riktigt bra på. Värt att prova? Någon som testat, vet något om Perma5ive?
Behandlingen ska vara:
Bilen handtvättas samt leras för att avlägsna partiklar som salt, tjära, flygrost m,m. Därefter görs en maskinpolering i 3 steg för att få en hal yta samt avlägsna kvarvarande partiklar. Därefter appliceras lackförseglingen Perma5ive Ceramic Coating.
- Lemerok
- Entusiast

Re: PPS, Perma5ive toppa lackskydd
Det borde gå bra att köra något snabbvax ovanpå, Sonaxen blir du nog mest nöjd med om det är avrinning du vill ha, den ger rätt fin glans också.
Angående behandlingen så bör de ge ett bättre resultat än PPS med, så du blir nog nöjdare med den.
De flesta keramiska skydd är väl någorlunda lika i grunden och har riktigt bra avrinning och bättre skydd för lacken än vanliga lackskydd.
Vet dock inget specifikt om just det märket.
Angående behandlingen så bör de ge ett bättre resultat än PPS med, så du blir nog nöjdare med den.
De flesta keramiska skydd är väl någorlunda lika i grunden och har riktigt bra avrinning och bättre skydd för lacken än vanliga lackskydd.
Vet dock inget specifikt om just det märket.
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag hade provat med något snabbvax. Tex sonax som Lemerok föreslog. Blir du inte nöjd med avrinning o glans så får du kosta på dig ett keramiskt
lackskydd. Jag tycker dom funkar kanonbra och ger precis det jag vill ha av ett lackskydd
lackskydd. Jag tycker dom funkar kanonbra och ger precis det jag vill ha av ett lackskydd
-
tmpolice
- Ny Medlem
Fick ett pris på under 3000kr för keramiska Perma5ive så priset är väl skapligt. En ganska välrenommerad bilvårdare i närområdet kör tydligen med Perma5ive också. Har inte hört så mycket om just den utan om drop off som de som kört verkar nöjda med. Tror de flesta keramiska är ganska lika men som vanligt är det ju underarbetet som är viktigast.
Måste vänta några veckor med rekond då jag vill ha vindrutan bytt nu efter vintern först då den också blir behandlad.
Tycker bilen saknar en glans och skiten fastnar lite väl enkelt samt är svårt att få bort. Kanske inte annat att vänta med salt, flygrost, tjära och allt skit.
Har maguire ultimata Quick wax hemma men kanske ska köpa en flaska sonax för en snabbfix. Kan ju underlätta några veckor ändå.
Kanske borde köra på Perma5ive (ska sälja bilen och brukar bli smidigare med fin bil)?
Måste vänta några veckor med rekond då jag vill ha vindrutan bytt nu efter vintern först då den också blir behandlad.
Tycker bilen saknar en glans och skiten fastnar lite väl enkelt samt är svårt att få bort. Kanske inte annat att vänta med salt, flygrost, tjära och allt skit.
Har maguire ultimata Quick wax hemma men kanske ska köpa en flaska sonax för en snabbfix. Kan ju underlätta några veckor ändå.
Kanske borde köra på Perma5ive (ska sälja bilen och brukar bli smidigare med fin bil)?
- netmatte
- Medlem
något jag tycker är smidigt med sonax en är att man kan använda den som torkar stöd äfter tvätt. bara sprya på något sprut Pär panel och torka.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
tmpolice
- Ny Medlem
Ska det vara torrt eller får sonaten användas då det är lite blött efter tvätt ( torkat lite bara).
Ska man bara spraya på, gnida ut, låta torks lite och sedan torka av eller är det bara att spraya och torka? Aldrig provat den förut?
Ska man bara spraya på, gnida ut, låta torks lite och sedan torka av eller är det bara att spraya och torka? Aldrig provat den förut?
-
tmpolice
- Ny Medlem
Är förresten sonax extreme intense shine detailer (vilket jävla namn) bättre än maguires ultimate Quick wax?
Har båda hemma och tänkte prova en av dem nu efter en tvättning.
- Ola80
- Medlem
Har provat båda men föredrar Sonax då jag tycker den har längre hållbarhet samt att den ger en fin glans. Meguiars funkar bra med och har bra avrinning samt en god doft och en hal yta men tycker den inte håller väldans länge samt att jag ibland upplevt den som flammig över svart lack. Brukar använda Meguiars i dörrgångar och de ställen som inte blir så utsatta för väder och vind.tmpolice skrev:Är förresten sonax extreme intense shine detailer (vilket jävla namn) bättre än maguires ultimate Quick wax?
- jeensa
- Medlem
Flammighet från Megs spraywax beror på överdosering/dålig avtorkning. Ett alternativ är Megs ultimate detailer. Vill man använda proffs varianten så finns Megs D156 spray wax. Riktigt fin produkt.
Mvh jens
Mvh jens
-
Jill
- Medlem
- Kontakt:
Vad har du använt för schampo?tmpolice skrev:Jag har idag en silverfärgad audi 2012 med PPS lackbehandling (nästan 1 år sedan). Varit noga med bilen och inte kört för starka medel men kör naturligtvis avfettning på vintern.
Behandlingen ska vara:
Kan mycket varmt rekommendera; http://www.bollnasbilvard.se/rabattgrup ... 30023.html