Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

GLARE® Professional Lackskydd till ny svart bil

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Thazzen
Ny Medlem

GLARE® Professional Lackskydd till ny svart bil

Inlägg av Thazzen » 04 apr 2016 20:59

Nästa vecka hämtar jag ut min nya bil en E220d, den har svart solid lack och nu är frågan hur jag ska bevara min nya lilla stjärna.

Har gjort lite efterforskningar och själv fastnat för GLARE® Professional Polish Lackskydd.

Bilen kommer jobba som taxi i Stockholmsområdet under Uber och därmed tvättas dagligen och ibland flera ggr/dag beroende på väder.

En annan sak som alltid irriterar mig är "apelsinlack", är det så att Glare tar bort den?

Är ingen guru på bilvård men tycker om att lägga tid på att få bilen fin och samtidigt ha en lättjobbad yta.

För att förtydliga så kommer bilen alltid att handtvättas, om möjligt ibland gå igenom en automattvätt med högtryck.

Sen en sista fråga...
Behöver jag tvätta bort ev vax som bilhandlaren lagt på?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: GLARE® Professional Lackskydd till ny svart bil

Inlägg av Manor » 04 apr 2016 22:04

Jag gillar Glare och tycker att det är ett trevligt och lättjobbat lackskydd som ger ett bra blänk.

I detta fallet med en svart lack och flera tvättar per dag så skulle jag nog ändå rekommendera ett keramiskt lackskydd av typen CarPro CQuartz då hållbarheten är betydligt bättre.

Apelsinlacken kommer inte att försvinna. Det kräver våtslipning eller specialtrissor och massor av tid. Spontant så är det inte värt det på en taxi då minsta skråma kommer synas. Det är väl något som man gör på en utställningsbil eller en sommarbil som går få mil per år.

Ja, oavsett vilket lackskydd du önskar lägga så ska lackytan vara preparerad för att lackskyddet ska fästa ordentligt. Om du vill köra med Glare så är Glare Micro Finish en bra förprepp...ett milt polish som inte behöver spritas bort innan lackskyddet läggs...en avtorkning räcker gott.
mvh Manor

Thazzen
Ny Medlem

Inlägg av Thazzen » 04 apr 2016 22:32

Ska nog prova Glare och se hur bra det håller 8-)
Vet att de även har ett schampoo att underhålla med men går det att ha vilket sprayvax eller detailer som helst på lackskyddet? Eller det kanske inte behövs?

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 04 apr 2016 22:58

Jag hade satsat på något "riktigt" hållbart skydd och sedan underhållit med Hyrd02.
En skummtvätt dagligen och blåst bilen torr.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 05 apr 2016 20:00

Thazzen skrev:Ska nog prova Glare och se hur bra det håller 8-)
Vet att de även har ett schampoo att underhålla med men går det att ha vilket sprayvax eller detailer som helst på lackskyddet? Eller det kanske inte behövs?
Schampot är sisådär...det finns både bättre och sämre grejer.

Det bör inte vara några större problem att köra detailer (ex. Orchards Perfection) när andan faller på...men låt Glare få härda någon vecka innan. Det är inte heller något större problem att lägga på ett extra Glare-lager någon gång emellanåt...förutom att bilen ska vara helt torr innan dess.
mvh Manor

Skriv svar