Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Dålig avrinning = Lackförsegling "borta"?
-
brainstorm99
- Medlem
Har en fundering angående Keramiska lackförseglingar.
Avrinningen är ju toppen direkt efter man lagt det, sen efter någras rundor med kallavfettning så finns det ingen avrinning kvar längs sidorna. Betyder det att lackförseglingen är borta där? Eller är det bara avrinningen som minskat, men skyddet finns fortfarande där?
Avrinningen är ju toppen direkt efter man lagt det, sen efter någras rundor med kallavfettning så finns det ingen avrinning kvar längs sidorna. Betyder det att lackförseglingen är borta där? Eller är det bara avrinningen som minskat, men skyddet finns fortfarande där?
- e_king
- Entusiast

Re: Dålig avrinning = Lackförsegling "borta"?
Det brukar bli tvärtom för mig. Är det dålig avrinning och börjar bli skrovligt så dunkar jag på med kallavfettning och lite starkare alkaliskt medel. Det som är skadligast är det alkaliska.
Skickat från min E6653 via Tapatalk
- Perra83
- Entusiast

När lacken är ren som bara den då funkar ju Hyrd02 ypperligt att lägga och avrinningen blir fantastisk igen. Vad från Krystal Kleen motsvarar Hyrd02s egenskaper?e_king skrev:Det brukar bli tvärtom för mig. Är det dålig avrinning och börjar bli skrovligt så dunkar jag på med kallavfettning och lite starkare alkaliskt medel. Det som är skadligast är det alkaliska.
- e_king
- Entusiast

Purity X. Kan skummas på. Blanda 1:10 som Sealant. Blanda 1:50-1:100 som spray on rinse off. /Qd. 3-5 ml i schampovattnet m.m.
-
rigi
- Medlem
Håller med e_king.
www.youtube.com/watch?v=yCvC6RF30WY
www.youtube.com/watch?v=yCvC6RF30WY
-
brainstorm99
- Medlem
Vadå, Ska jag köra mer kallavfettning för att få tillbaka avrinningen? Trodde att det var den som var farlig mot förseglingar och att alkalisk avfettning ska vara snällare.
-
rigi
- Medlem
Man både ser och känner om ytan är ren. Då ska man ha bra avrinning eller vad nu lackskyddet har för egenskaper
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Har du dålig avrinning kan det mycket väl vara så att det fortfarande är smuts kvar i lacken. Det är därför du ska prova tvätta mer aggressivt. Ett bra keramiskt skydd med bra underarbete klarar i regel år av yttre påverkan och hundratals tvättar.
- BTG
- Trogen Medlem

Och mer aggressivt måste ju inte betyda mer kallavfettning,utan en mer kraftig alkalisk eller något annan avfettning.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
-
brainstorm99
- Medlem
Jag har tvättat bilen 3 ggr nu med både kall längs sidorna och alkalisk på hela bilen. Schamponerat med CG citrus wash and gloss (som ska vara stark å rengöra väldigt bra) å nu senast med Carpro reset för att inte ha något schampo med tillsatser som kan ändra avrinningsegenskaperna.
Känns som att det jag gjort ska vara tillräckligt för att få den ren? Avrinningen är ju bra på resten av bilen.
Känns som att det jag gjort ska vara tillräckligt för att få den ren? Avrinningen är ju bra på resten av bilen.
- bitzer
- Medlem
Har samma bekymmer ibland, bara några vintermånader efter en total polering och skydd med carpro esscene och CQUK är avrinningen lika bra från sidorna på bilen som från tvättsvampen. Har tvättat med allt möjligt starkt och elakt, från PrickBort, HD Grön till SPAM och fälgtvätt. Utan framgång.
Har gjort ett tiotal bilar med CQ och CQUK och det brukar fungera bättre. Det brukar hålla minst ett år utan några större försämringar. En behandling av Reload har gett perfekt avrinning igen, ca 2-3 mån.
Jag gjorde tre bilar samtidigt i vintras. En helt obehandlad (ca 1 år gammal, dåligt skött), en som behandlades för 3 år sedan med CQ och min bil som behandlades med CQUK för tredje gången i somras och alltså fjärde i vintras. Av dessa tre funkar den obehandlade fortfarande bra, den som behandlats en gång förut är också ok men min bil är katastrof. Jag vet inte om det är en orsak, tre bilar är ett klent underlag, men det pekar på att det är svårare att få till en återbehandling.
Ni andra som har problem med det här, är det efter en första behandling? Eller har ni gjort flera?
Har gjort ett tiotal bilar med CQ och CQUK och det brukar fungera bättre. Det brukar hålla minst ett år utan några större försämringar. En behandling av Reload har gett perfekt avrinning igen, ca 2-3 mån.
Jag gjorde tre bilar samtidigt i vintras. En helt obehandlad (ca 1 år gammal, dåligt skött), en som behandlades för 3 år sedan med CQ och min bil som behandlades med CQUK för tredje gången i somras och alltså fjärde i vintras. Av dessa tre funkar den obehandlade fortfarande bra, den som behandlats en gång förut är också ok men min bil är katastrof. Jag vet inte om det är en orsak, tre bilar är ett klent underlag, men det pekar på att det är svårare att få till en återbehandling.
Ni andra som har problem med det här, är det efter en första behandling? Eller har ni gjort flera?
- e_king
- Entusiast

Hur var din bil innan du återbehandlade den? Var CQUK helt borta? Om inte så ska det gå att förlänga livslängden och få bort små repor med Essence och en mjuk/fin trissa enbart har jag fått förklarat för mig.
/Fredrik
/Fredrik
- jeensa
- Medlem
Då kunder tycker att avrinningen blivit sämre brukar jag köra en ordentlig tvätt med kallavfettning och sedan svag alkalie, sen är avrinning och den hala ytan tillbaka.
Mvh jens
Mvh jens
- bitzer
- Medlem
Det är ju just det som är frågan, finns det något kvar trots att avrinningen är värdelös? Känslan i lacken säger mig att det finns kvar men har inga bevis för det. Finns det något mer sätt att avgöra?
Att det blir bra efter en uppfräschning med Essence råder det inget tvivel om. Halt, blankt och fint. Men det känns lite tidigt att måsta göra det var 2-3 månad.
Precis de tipsen har jag fått Jeensa. Det funkar i början men efter 3-4 tvättar går det inte till sig. Har mest använt Mac124 PrickBort på slutet. Ska prova en annan kallavfettning om det kan ha betydelse.
Att det blir bra efter en uppfräschning med Essence råder det inget tvivel om. Halt, blankt och fint. Men det känns lite tidigt att måsta göra det var 2-3 månad.
Precis de tipsen har jag fått Jeensa. Det funkar i början men efter 3-4 tvättar går det inte till sig. Har mest använt Mac124 PrickBort på slutet. Ska prova en annan kallavfettning om det kan ha betydelse.
- Manor
- Moderator

Jag behandlade bägge bilarna med CQUK för knappt ett år sedan.
De fick sitt lager med Reload enligt instruktionen, och därefter jag jag inte lagt på något medel alls.
Avrinning och pärlning ser riktigt bra ut fortfarande, även på sidorna...men de tar ju helt klart mest stryk.
Jag ska kolla upp Essence, det kanske kan vara en bra uppföljning nu när det blir varmare...Reload blir det definitivt någon/några gånger.
De fick sitt lager med Reload enligt instruktionen, och därefter jag jag inte lagt på något medel alls.
Avrinning och pärlning ser riktigt bra ut fortfarande, även på sidorna...men de tar ju helt klart mest stryk.
Jag ska kolla upp Essence, det kanske kan vara en bra uppföljning nu när det blir varmare...Reload blir det definitivt någon/några gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- bitzer
- Medlem
Nu har jag (tror jag iaf) hittat orsaken till mina problem. Den heter MAC 124 PrickBort.
Har tvättat dörrarna med 4 olika avfettningar, lagt på Reload, tvättat igen, reload igen. Dörren som tvättades med PrickBort tappade sin avrinning varje gång. Den går inte att återställa med Reset eller annan avfettning och ytan känns lika hal som innan, men vattnet blir kvar. Dörren upplevs helt obehandlad.
Kan inte säga om skyddet är helt borta eller om "bara" avrinningen är förstörd. Har mailat återförsäljaren, får se om han har några förklaringar.
Är allt lite besviken, uppenbarligen tål inte Carpros produkter en bra avfettning, vilket de lovar att de ska.
Har tvättat dörrarna med 4 olika avfettningar, lagt på Reload, tvättat igen, reload igen. Dörren som tvättades med PrickBort tappade sin avrinning varje gång. Den går inte att återställa med Reset eller annan avfettning och ytan känns lika hal som innan, men vattnet blir kvar. Dörren upplevs helt obehandlad.
Kan inte säga om skyddet är helt borta eller om "bara" avrinningen är förstörd. Har mailat återförsäljaren, får se om han har några förklaringar.
Är allt lite besviken, uppenbarligen tål inte Carpros produkter en bra avfettning, vilket de lovar att de ska.
-
brainstorm99
- Medlem
Re: Dålig avrinning = Lackförsegling
Intressant! Vilka avfettningsmedel fungerade? Det är prickbort jag använt.bitzer skrev:Nu har jag (tror jag iaf) hittat orsaken till mina problem. Den heter MAC 124 PrickBort.
- bitzer
- Medlem
Nu har även Streetpower bekräftat det här. Samma resultat på flera keramiska lackskydd, inte bara CQUK. Avrinningen försvinner i princip helt och går inte att återställa trots diverse återupplivningsförsök. Mer tester ska göras mot slutet av veckan och Carpro kontaktas.
Otroligt seriöst hanterat av dem, att springa ut på stan och köpa medlet som en i princip okänd kund påstår göra det som inte ska kunna göras.
De som funkade utan mattning var Iron-X, Julas Start och Turtle Super. De två senare är dock påtagligt sämre på att göra rent än Prickbort och Iron-X är inte en traditionell avfettning.
Otroligt seriöst hanterat av dem, att springa ut på stan och köpa medlet som en i princip okänd kund påstår göra det som inte ska kunna göras.
De som funkade utan mattning var Iron-X, Julas Start och Turtle Super. De två senare är dock påtagligt sämre på att göra rent än Prickbort och Iron-X är inte en traditionell avfettning.
- Lemerok
- Entusiast

Intressant, jag tror faktiskt att jag var och kladdade med Prickbort på min bil med.
Jag råkade ut för samma sak ungefär, dåligt avrinning där man lagt kallavfettning.
I mitt fall var skyddet Liquid Elements ECO Shield keramiskt.
Jag råkade ut för samma sak ungefär, dåligt avrinning där man lagt kallavfettning.
I mitt fall var skyddet Liquid Elements ECO Shield keramiskt.
- e_king
- Entusiast

Eller så svarar man att flera keramiska lackskydd reagerar på de sättet för att man säljer ettvisst lackskydd. Vi har provat alla kemikalier vi kommer på, på olika lackskydd. Titta bara på videos. Hittills har vi inte upplevt detta fenomen. Det är därför vi säger att kallavfettning är inget problem för keramiska lackskydd. Men det är iofs lättare att säga, nu, att flera keramiska lackskydd är så. Märkligt.bitzer skrev:Nu har även Streetpower bekräftat det här. Samma resultat på flera keramiska lackskydd, inte bara CQUK. Avrinningen försvinner i princip helt och går inte att återställa trots diverse återupplivningsförsök. Mer tester ska göras mot slutet av veckan och Carpro kontaktas.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Edit: Inte ett ord innan har jag hört om detta fenomen...
Stämmer säkert men helt plötsligt så intygar en leverantör att det "är" så och de tittar på en lösning för sitt lackskydd.
Prickbort använde jag alltid förut och märkte inget.
Hmm