Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
-
brainstorm99
- Medlem
Ska fixa mina föräldrars bil å undrar vilken keramiska förseglingen jag ska välja
Jag har Opti-Gloss på min egen bil som jag varit nöjd med, men nu efter ca 3 gånger med kallavfettning så har avrinningen minskat på sidorna på bilen.
Så nu tänkte jag testa nått nytt på deras bil, Vad tycker ni?
CQuartz - UK
Liquid Elements Eco Shield
Gyeon Mohs eller Prime
-
Lemerok
- Entusiast

Jag fick lite samma sak med ECO Shield, men andra verkar det fungera bättre för. Vet inte vad det beror på riktigt, fick inte tillbaka avrinningen bra igen på sidorna. Det var bara svagt kvar där. Jag kör annat ovanpå nu bara.
Cquk verkar hålla väldigt bra mot kem, Gyeon vet jag inte.
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
-
popp
- Entusiast

Lemerok skrev:Jag fick lite samma sak med ECO Shield, men andra verkar det fungera bättre för. Vet inte vad det beror på riktigt, fick inte tillbaka avrinningen bra igen på sidorna. Det var bara svagt kvar där. Jag kör annat ovanpå nu bara.
Cquk verkar hålla väldigt bra mot kem, Gyeon vet jag inte.
Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Jag har lagt Cquartz UK på många bilar och för mig har det funkat kanon bra.
Så det kan jag rekommendera iallafall,

-
Manor
- Moderator

Jag har inte testat Opti-Gloss men däremot Opti Coat 2.0 som fungerade väldigt bra.
Nu kör jag med CQuartz UK och trots lite knöligare läggning så har det fungerat bra. Spontant bättre avrinning än Opti Coat 2.0 och då har jag inte lagt på något ytterligare. Nu till våren tänkte jag köra en mildare polering om jag ser några tvättrepor...och lägga på Reload. Mitt antagande är att man utan större problem borde kunna få några års hållbarhet.
mvh Manor
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Gloss-coat ska utan problem klara 1 år oavsett avfettning. Se till att göra underarbetet supernoga annars kommer du nog få samma problem oavsett vilket skydd du använder. Snåla inte med medel heller. Hellre för mycket än för lite. Använder du cquk och lägger för lite blir det flammigt.
Men som sagt, se till att göra noga som För hundra gubbar för annars spelar det ingen roll vilket skydd du väljer.
-
rigi
- Medlem
Varför inte det nya från scandistore? Tror fler borde testa det han får fram......
-
brainstorm99
- Medlem
Lutar år CQUK
Å CQUK kan man lägga på hela bilen inkl fönster å platslister mm som man kan göra med gloss coat?
-
Manor
- Moderator

rigi skrev:Varför inte det nya från scandistore? Tror fler borde testa det han får fram......
Personligen är jag lite för feg...t.ex CQUK finns det massor att läsa om...många som testat och funnits på marknaden flera år.
Lahega (tror jag det var) ställde till det rejält och Volvo undantog lackskyddade bilar från deras lackgaranti. Så gick åtminstone ryktet.
Jag säger inte att det Scandistore gör är fel på något sätt, jag har testat ett antal av deras produkter och de har varit kanon...men just ett keramiskt lackskydd som ska hålla något år vill jag nog ska vara rejält testat innan.
Det man konkurrerar om är pris, hållbarhet, avrinning och hur det är att lägga. Spontant så känns det svårt att slå sig in här mot "drakarna", de är på något sätt tillräckligt bra.
Bara mina fem öre och egna funderingar...
mvh Manor
Manor
- Moderator

brainstorm99 skrev:Lutar år CQUK
Å CQUK kan man lägga på hela bilen inkl fönster å platslister mm som man kan göra med gloss coat?
Nja, det ska nog bara läggas på lacken...till fönster och plast finns det andra bättre produkter.
mvh Manor
brainstorm99
- Medlem
Manor skrev:brainstorm99 skrev:Lutar år CQUK
Nja, det ska nog bara läggas på lacken...till fönster och plast finns det andra bättre produkter.
Har för mig att jag läste någon stans att man kan lägga den på hela bilen..... Om inte det går så faller det lite känner jag

-
rigi
- Medlem
Manor skrev:rigi skrev:Varför inte det nya från scandistore? Tror fler borde testa det han får fram......
Personligen är jag lite för feg...t.ex CQUK finns det massor att läsa om...många som testat och funnits på marknaden flera år.
Lahega (tror jag det var) ställde till det rejält och Volvo undantog lackskyddade bilar från deras lackgaranti. Så gick åtminstone ryktet.
Jag säger inte att det Scandistore gör är fel på något sätt, jag har testat ett antal av deras produkter och de har varit kanon...men just ett keramiskt lackskydd som ska hålla något år vill jag nog ska vara rejält testat innan.
Det man konkurrerar om är pris, hållbarhet, avrinning och hur det är att lägga. Spontant så känns det svårt att slå sig in här mot "drakarna", de är på något sätt tillräckligt bra.
Ok. Då antar jag att du provat Sealant QP?
-
e_king
- Entusiast

Manor skrev:rigi skrev:Varför inte det nya från scandistore? Tror fler borde testa det han får fram......
Nja. Vet inte om jag håller med här. Dels så finns det en uppsjö av produkter borta i Asien som inte är provade av många här i krokarna. Dels så finns det flaskor med samma innehåll som "de stora drakarna" har men av någon underlig anledning får annorlunda kritik. Dels så skulle inte utvecklingen gå framåt om ingen provade något nytt.
De "nya" som uppfyller kraven på VOC free är minst lika bra som de äldre som inte är det. Bara det att man säljer och köper det gamla beprövade.
Jag har provat en del som inte finns på marknaden här över och jag kan inte påstå att nåt av de jag har valt att ta hem är sämre på något sätt. Tvärtom så är en del både lättare att lägga och har en sjuk avrinning /självrengörande effekt.
M.m.
/Fredrik
Skickat från min E6653 via Tapatalk
-
Manor
- Moderator

Jag håller med om att någon måste prova på nya medel...men när det gäller keramiska lackskydd som är tänkta att hålla flera år så överlåter jag testandet till någon annan...och inte på nya bilar.
När det gäller andra produkter såsom schampon och diverse "normala" lackskydd så har jag hunnit testa en hel del...mindre risk helt enkelt. CQUK kan det nog bli nästa gång också, trots lite problem med läggningen på första bilen...men den andra gick bättre

.
mvh Manor
Stingo
- Ny Medlem
Info:
Sealant QP är inte ett keramiskt lackskydd.
Mvh
Stefan
-
Esarp
- Medlem
Kör själv endast med Zirconite

otroligt hållbart om man använder deras schampoo o konservator. Tar nästan inget extra tid o resultatet e riktigt bra. Inte tvättat bilen ordentligt på 4 månader nu o körde hårda kall avfettningsmedel o annat o lera. Sedan på med Zirconite's schampoo o konservator o bilen ser ut som att jag precis polerat den:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
e_king
- Entusiast

Manor skrev:Jag håller med om att någon måste prova på nya medel...men när det gäller keramiska lackskydd som är tänkta att hålla flera år så överlåter jag testandet till någon annan...och inte på nya bilar.
När det gäller andra produkter såsom schampon och diverse "normala" lackskydd så har jag hunnit testa en hel del...mindre risk helt enkelt. CQUK kan det nog bli nästa gång också, trots lite problem med läggningen på första bilen...men den andra gick bättre

.
Du får inte vara så blyg Manor. [emoji4] Det är inte precis första gången de används på bil bara för att det är första gången inom EU. Dessutom så överdriver de inte hållbarheten på samma sätt där borta som här. [emoji106] Det är inte ovanligt att samma medel har kortare livslängd hos tillverkaren än hos det märke som saluför det. [emoji6] Lite bökigare med efterforskning bara.
/Fredrik
-
Manor
- Moderator

e_king skrev:Manor skrev:Jag håller med om att någon måste prova på nya medel...men när det gäller keramiska lackskydd som är tänkta att hålla flera år så överlåter jag testandet till någon annan...och inte på nya bilar.

.
Du får inte vara så blyg Manor. [emoji4] Det är inte precis första gången de används på bil bara för att det är första gången inom EU. Dessutom så överdriver de inte hållbarheten på samma sätt där borta som här. [emoji106] Det är inte ovanligt att samma medel har kortare livslängd hos tillverkaren än hos det märke som saluför det. [emoji6] Lite bökigare med efterforskning bara.
/Fredrik
Ja, så kanske det är...man kanske helt enkelt får bli modigare, men inte på en ny bil...
mvh Manor
marcus
- Entusiast

e_king skrev:Jag har provat en del som inte finns på marknaden här över och jag kan inte påstå att nåt av de jag har valt att ta hem är sämre på något sätt. Tvärtom så är en del både lättare att lägga och har en sjuk avrinning /självrengörande effekt. M.m. /
Vilka har du testat och vilka var, enligt dig, bäst?
-
jeensa
- Medlem
Meguiars M188 är finfint! Klarar kallavfettning och ger kalas avrinning vid tvätt.
Mvh jens
-
e_king
- Entusiast

marcus skrev:e_king skrev:Jag har provat en del som inte finns på marknaden här över och jag kan inte påstå att nåt av de jag har valt att ta hem är sämre på något sätt. Tvärtom så är en del både lättare att lägga och har en sjuk avrinning /självrengörande effekt. M.m. /
Vilka har du testat och vilka var, enligt dig, bäst?
Det väljer jag att berätta för utvalda personer i min krets. En del har du säkerligen provat själv också. [emoji6]
Det är långt ifrån populärt att berätta vad andra leverantörers flaskor innehåller.
Sen blir det heller inte billigare för en privatperson att importera själv och lägga. I de flesta fall dyrare. [emoji106] Med är det nån dom är sugen på att prova för eget bruk då kan jag bidra med länkar och sätt att leta reda på de.
Edit: Det tar oändligt med timmar med efterforskning och dialog för att komma fram till "rätt" personer att föra en dialog med. Många nitar längs vägen har det blivit. Den här branschen är tyvärr fylld med individer som är allt annat än ärliga.