Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skillnad på olika vaxer?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jocke945
Medlem

Skillnad på olika vaxer?

Inlägg av Jocke945 » 11 apr 2016 08:18

Satt och kollade runt lite på bbv och det finns några olika sorters vaxer och jag undrar lite vad som skiljer dem olika sorterna åt. Till exempel snabbvax, pastavax, hårdvax samt polervax.

Jag förstår att alla olika vax har lite olika egenskaper osv men jag tänkte mer generellt vad som skiljer just sorterna åt. Snabbvaxet förstår jag för spraywax har jag hemma [emoji106]

Skickat från min Che2-L11 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Re: Skillnad på olika vaxer?

Inlägg av Lemerok » 18 apr 2016 21:24

Det som skiljer främst är väl hur man applicerar de olika vaxen.
Nästan alla bra och lyxigare vaxer kommer som pastavax i en burk, kanske svårt att få in samma ingredienser och få det flytande?

Det är min gissning i alla fall. :)

Jill
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jill » 18 apr 2016 21:45

Jocke945 skrev:Satt och kollade runt lite på bbv och det finns några olika sorters vaxer och jag undrar lite vad som skiljer dem olika sorterna åt. Till exempel snabbvax, pastavax, hårdvax samt polervax.

Jag förstår att alla olika vax har lite olika egenskaper osv men jag tänkte mer generellt vad som skiljer just sorterna åt. Snabbvaxet förstår jag för spraywax har jag hemma [emoji106]

I det stora hela innehållet och om dom är flytande, mjuka eller hårda.

Jocke945
Medlem

Inlägg av Jocke945 » 18 apr 2016 21:49

Okej okej då slipper man fundera på det [emoji106] tack för hjälpen :)

Användarvisningsbild
Gloss
Medlem

Inlägg av Gloss » 24 apr 2016 11:07

Polérvax innehåller även vissa rengörande/polerande ämnen, det gör ex vis inte Bilt Hamber finis vax, som är ett "rent" vax, dvs polerar eller rengör ej utan "bara" skyddar [WHITE SMILING FACE].
Sen är det mängden lösningsmedel, oljor mm i vaxerna som skiljer tex ett pastavax från ett hårdvax.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart. :mrgreen:

Jocke945
Medlem

Inlägg av Jocke945 » 24 apr 2016 13:19

Gloss skrev:Polérvax innehåller även vissa rengörande/polerande ämnen, det gör ex vis inte Bilt Hamber finis vax, som är ett "rent" vax, dvs polerar eller rengör ej utan "bara" skyddar [WHITE SMILING FACE].
Sen är det mängden lösningsmedel, oljor mm i vaxerna som skiljer tex ett pastavax från ett hårdvax.

Då tolkar jag detta som att du tycker att ett pasta vax är "bäst" för det ger mest skydd ? :)

mvh jocke :brumm

Användarvisningsbild
Gloss
Medlem

Inlägg av Gloss » 25 apr 2016 20:41

Njaeee...jag lägger gärna ett flytande lackskydd typ Menzerna Poly-lock (för att det är så extremt drygt o lättjobbat) sen kan jag för den "extra glansen" toppa med ett pastevax typ Dodojuice eller Bilt Hamber för att få den där extra lyftet i lacken[emoji6] [emoji6] [emoji3] men så är jag väl ute minst en gång i veckan å "ska bara..." med bilen.
Dodojuice har en hel uppsjö sköna och väldoftande pastevaxer...som smör på lacken...och otroligt blänka! [emoji4] [emoji4]

"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart. :mrgreen:

Skriv svar