Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Val av skydd på ny bil.
- Eskimo
- Medlem
Val av skydd på ny bil.
På tisdag hämtar jag ut min nya bil [emoji12]. Självklart skall den få ett lämpligt skydd. Planen var att lägga cquartz uk. Men då bilen är helt ny och jag har läst andra som skriver att man skall vänta med att lägga skydd på ny lack. Så frågan är vad kan man lägga och vad bör man inte lägga?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Jocke945
- Medlem
Re: Val av skydd på ny bil.
Jag har läst både bu och bä om det där. Lacken torkar ju betydligt fortare än vad dem säger vissa säger ett halv år andra nån månad och några dar har jag med hört. Nu när vi fick vår front fixad så var det 5 veckor utan starka medel. Och en ny bils lack är nog betydligt äldre än 5 veckor skulle jag tro
Så bara kör på det du vill ha
Skickat från min Che2-L11 via Tapatalk
Skickat från min Che2-L11 via Tapatalk
- Perra83
- Entusiast

Ja valde Silver Seal nano 2k på min V60. Lackan va nog cirka en månad när lackskyddet lades.
Skyddet är nu fyra månader gammalt och det är som nytt fortfarande.
Skyddet är nu fyra månader gammalt och det är som nytt fortfarande.
-
Florio
- Medlem
Jag la på Cquartz dagen efter jag hämtade ut bilen från VW.Från det att den tillverkades tills jag fick den tog det ca 3 veckor.
Jag ringde Streetpower rekond och frågade om det skulle vara något problem att lägga Cquartz på ny bil och de sa att det var ok.
Nu är bilen 11 månader gammal och absolut inget har hänt med lacken.
Tänk på att göra rent lacken med flygrostsmedel,lera och polera innan du lägger lackskydd.
Jag ringde Streetpower rekond och frågade om det skulle vara något problem att lägga Cquartz på ny bil och de sa att det var ok.
Tänk på att göra rent lacken med flygrostsmedel,lera och polera innan du lägger lackskydd.
- Eskimo
- Medlem
Florio skrev:Jag la på Cquartz dagen efter jag hämtade ut bilen från VW.Från det att den tillverkades tills jag fick den tog det ca 3 veckor.
Härligt då blir det förmodligen en vända med Cquartz. Skall kolla med säljare vad de har gjort med bilen innan. De har förmodligen gjort någon form av leverans recond. Isåfall var planen att tvätta, vid behov lera annars lätt polering med menzerna 2500 sedan sprita och på med lackskyddet.
- Perra83
- Entusiast

Be att få bilen levererad otvättad.
- Manor
- Moderator

Jag frågade om det i samband med att Outlandern skulle levereras, men det ville inte bilhandlaren. Detta var även deras möjlighet att se eventuella problem...var deras svar.Perra83 skrev:Be att få bilen levererad otvättad.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Perra83
- Entusiast

Ja okej. Bilhandlaren rörde inte min utan bilvårdsfirman fixade till den innan leverans.Manor skrev:Jag frågade om det i samband med att Outlandern skulle levereras, men det ville inte bilhandlaren. Detta var även deras möjlighet att se eventuella problem...var deras svar.Perra83 skrev:Be att få bilen levererad otvättad.
- nsfas
- Ny Medlem
Det finns många åsikter om hur långe man ska vänta, men det mest samstämmiga verkar vara två-tre månader. Anledningen till att man ska vänta är tydligen för att "solvents" (minns inte det svenska ordet) ska få chansen att evaporera från lacken. Täcker man lacken under tiden ska tydligen fläckar kunna uppstå på lacken pga solvents som försöker tränga ut.
Lättillgänglig information för dig som ska ta MC-kort: MC-kortet.se
- korvis
- Trogen Medlem

Solvents betyder väl lösningsmedel?
-
pean92
- Medlem
Solvents är lösningsmedel som hjälper färgen att torka
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
-
Florio
- Medlem
Jag sa till säljaren när jag beställde bilen att de inte skulle göra något med den.Det ända de gjorde var att ta bort transportskyddet och tvätta den.Eskimo skrev:Florio skrev:Jag la på Cquartz dagen efter jag hämtade ut bilen från VW.Från det att den tillverkades tills jag fick den tog det ca 3 veckor.
Härligt då blir det förmodligen en vända med Cquartz. Skall kolla med säljare vad de har gjort med bilen innan. De har förmodligen gjort någon form av leverans recond. Isåfall var planen att tvätta, vid behov lera annars lätt polering med menzerna 2500 sedan sprita och på med lackskyddet.
Jag blev väldigt förvånad att bilen hade så mycket flygrost på sig.Det var inget som syntes på lacken men när jag la på medlet blev hela bilen röd.Körde 3 gånger med flygrostmedel och efter tvätten blev det lera också.
Vill du vara säker på att ha perfekt lack innan lackskydd gör allt själv oavsett vad de har gjort med bilen innan leverans.