Tänkte lägga in lite bilder på en bil jag och en kompis gjorde förra helgen.
Det va lite ingrodd skit..

Eller nää så illa va det inte. Bilen va i mycket gott skick tycker jag men en del repor fanns där som vi ville få bort. Huvudmålet var dock att få på ett skydd inför vintern.
Började med att avfetta den. Först kall (Sanesolv Extra) sen alkalisk (HD-Grön). Tvättade sen med Cherryfoam.

Rullade in i garaget och körde karossvampen med Sanego Waxshampo som glidmedel

Då det va rätt mkt smuts i lacken som vi fick bort med karossvampen så rullade vi ut å tvättade av bilen med cherryfoam igen.
In och torkade av bilen. Nu när bilen va riktigt ren så såg vi nåt som man skulle kunna kalla "Tiger ränder" på sidorna av bilen. Uppifrån och ner gick det ränder som var något något mörkare än övriga delar. Hade det inte vart för att vi flyttade och mixtrade med ljuset skulle man tagit det för lätta skuggor. Nån som sett det innan? Jag tror det va nån miss i lackeringen som gjort det så. Fast det är inte synligt om man inte är total nörd på lacker...
Hursom helst efter ganska mkt mixtrande med medel och trissor insåg vi att det fick bli det tunga artilleriet om vi skulle få bort några repor. Lacken va riktigt hård. Polerade med Flex 3403 och lamull tillsammans med Menzerna Power Gloss. Har tyvärr inga bra förebilder för av nån anledning är det väldigt högt brus i dom. För lite/förmkt ISO eller nåt ja vet inte. Kan inte min kamera så bra än. Här har vi polerat nedre delen av bakskärmen redan.

PowerGlossen lämnade lite otrevliga spår så polaren gick efter med Flex 3401 och Autoglyms mjuka trissa tillsammans med 3M Gul kork. Skulle använt Autoglyms medium trissa men den va lite svår för polaren som i princip aldrig hållt i en polermaskin tidigare.
Efter poleringen så tvättade vi bilen igen för att förbereda för lackskyddet som i det här fallet va PPS.
Här är steg 1 av skyddet lagt.

Ut i det "fina" vädret igen för en sista avspolning sedan torkning.
När bilen va torr såg vi helt plötsligt spår från Poweglossen som inte vart synliga innan
Trots att vi vart oroliga för just detta och synat och kollat från alla möjliga vinklar och ljus utan att se något fanns dom där nu. Trötta efter många timmars slit och för många öl kvällen innan bestämde vi oss för att chansa att det ej skulle synas i vanligt solljus nu när det ändå är vinter. Målet va ju från början att bara få på ett skydd...
Steg 2 la vi med Bosch Gex 125-1 AE och gul sprängd trissa. När vi lagt steg 2 av PPS såg vi inga spår alls av Powerglossen längre. För hundra gubbar spökar det tänkte vi! Va var det för öl vi drack egentligen?! Så här några dagar senare vet vi att under "rätt" ljusförhållanden ser man en anning till spår men det är inget som stör normala människor... Få se hur det ser ut efter några tvättar.
Så här blev resultatet iallafall. Observera att vi inte har rört fälgarna eller däcken.
Inga "dressings" nånstanns.
Till sommaren får det bli en till omgång så bilen är riktigt fin till beach 2010.

Det kanske finns program som kan fixa till mina brusiga bilder så ja slänger upp nån till åt er.

Håll till godo. Kom gärna med feedback eller konstruktiv kritik.