Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Fråga om viking shield
- jeensa
- Medlem
Fråga om viking shield
Hej
Lade viking shield i 2 lager på min bil i söndags. Nu är ju bilen redan skitig efter körning i regn, och även en massa insekter i fronten. När vågar man tvätra med schampo? Behöver skyddet "härda" ett tag efter man lagt det??
mvh jens
Lade viking shield i 2 lager på min bil i söndags. Nu är ju bilen redan skitig efter körning i regn, och även en massa insekter i fronten. När vågar man tvätra med schampo? Behöver skyddet "härda" ett tag efter man lagt det??
mvh jens
-
mq_foto
- Medlem
Re: Fråga om viking shield
Med enbart schampo kör på bara, men med alkaliskt ca 7 dagar.
- jeensa
- Medlem
Bilen nytvättad, blank & snygg. Blev dock lite förvånad att den var "svår" att få ren.
Blandade schampo i sprayflaska och lade på de områden som var smutsiga, spolade av men bilen blev inte renare alls. Tvättade då som vanligt med tvätthandske men måste "gnugga som en dåre" för att få smytsen att lossna. Körde knappt 3 mil i duggregn igår och då blev såklart blien småskitig, tycker det borde varit lätt att få bort. Är detta normalt för Viking shield?
Avrinning vid tvätt var dock mycket mycket bra, det lilla vatten som blev kvar gick riktigt lätt att torka bort.
mvh jens
Blandade schampo i sprayflaska och lade på de områden som var smutsiga, spolade av men bilen blev inte renare alls. Tvättade då som vanligt med tvätthandske men måste "gnugga som en dåre" för att få smytsen att lossna. Körde knappt 3 mil i duggregn igår och då blev såklart blien småskitig, tycker det borde varit lätt att få bort. Är detta normalt för Viking shield?
Avrinning vid tvätt var dock mycket mycket bra, det lilla vatten som blev kvar gick riktigt lätt att torka bort.
mvh jens
-
mq_foto
- Medlem
Bra fråga, fast jag drar alltid alkaliskt innan så någon annan får svara på din fråga =)
- Commander
- Trogen Medlem

Jag skulle ha väntat 7 dagar (minimum) gick du på med schampo på en torr bil?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- jeensa
- Medlem
Spolade av bilen med vattenslangen, blandade svagt schamp(3%) i sprayflaska som jag sen sprayade på de smutsiga områdena, spolade av med slangen igen men då blev bilen inte ren alls. Tvättade då med svagt schampo + tvätthandske, fick dock gnugga på rejält för att få rent.
mvh jens
mvh jens
-
Pierriewargen
- Trogen Medlem

Förmodligen har du en hel del mikrorepor i lacken nu. Bättre att vänta och tvätta ordentligt istället för att göra en halvdan tvätt. Liksom, varför blandade du ett svagt schampo? Visst att man kanske inte ska gå över bilen med stark alkalie eller fälgsyra men ett schampo klarar skyddet garanterat av efter något dygn.
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
- jeensa
- Medlem
Ville ha en svag blandning då jag var osäker om skyddet tål tvätt efter bara 3 dygn.Pierriewargen skrev:Förmodligen har du en hel del mikrorepor i lacken nu. Bättre att vänta och tvätta ordentligt istället för att göra en halvdan tvätt. Liksom, varför blandade du ett svagt schampo? Visst att man kanske inte ska gå över bilen med stark alkalie eller fälgsyra men ett schampo klarar skyddet garanterat av efter något dygn.
Lacken är fri från microrepor och riktigt fräsch, gjorde ordentlig polering innan jag lade skyddet.
mvh jens
- jeensa
- Medlem
Så ser bilen ut;

slöa mobilbilder men ändå, kan inte se några repor i solskenet så tvätten gick smärtfritt...
mvh jens

slöa mobilbilder men ändå, kan inte se några repor i solskenet så tvätten gick smärtfritt...
mvh jens
- korvis
- Trogen Medlem

Har inget att tillföra i diskussionen.
Jag blev bara imponerad av djupet och glansen i den vita lacken
Jag blev bara imponerad av djupet och glansen i den vita lacken
- jeensa
- Medlem
Tackar! Är totalnöjd med resultatet av viking shield, bara lite förundrad över tvätten där jag hade trott att den skulle va lättare att få ren. Lacken är ju synnerligen hal & len, ändå fastnade smutsen rätt bra.
Blir säkert bättre om ett litet tag.
mvh jens
mvh jens
- Commander
- Trogen Medlem

Avvakta till tidigast Söndag, kör då en alkalisk förtvätt och ett schampo som är ph-neutralt så klart.jeensa skrev:Tackar! Är totalnöjd med resultatet av viking shield, bara lite förundrad över tvätten där jag hade trott att den skulle va lättare att få ren. Lacken är ju synnerligen hal & len, ändå fastnade smutsen rätt bra.
mvh jens
-
miken
- Entusiast

skulle väntat 7 dagar innan jag tvättat men att den skulle vara mer svårtvättad än något annat stämmer inte förmodligen har du för snäll schampoo blandning som gör att du måste gnida för att få bort smutsen
Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016
- jeensa
- Medlem
Nu får bilen gå tills den blivit smutsig igen, med finväder så tar det nog nån vecka:-)Commander skrev:Avvakta till tidigast Söndag, kör då en alkalisk förtvätt och ett schampo som är ph-neutralt så klart.jeensa skrev:Tackar! Är totalnöjd med resultatet av viking shield, bara lite förundrad över tvätten där jag hade trott att den skulle va lättare att få ren. Lacken är ju synnerligen hal & len, ändå fastnade smutsen rätt bra.
mvh jens
Kör sen normal blandning på schampot så blir den säkert i toppskick igen.
mvh jens
- e_king
- Entusiast

Vad spelar det för roll om schampot är ph-neutralt efter en förtvätt med alkaliskt medel? [emoji6]Commander skrev:Avvakta till tidigast Söndag, kör då en alkalisk förtvätt och ett schampo som är ph-neutralt så klart.jeensa skrev:Tackar! Är totalnöjd med resultatet av viking shield, bara lite förundrad över tvätten där jag hade trott att den skulle va lättare att få ren. Lacken är ju synnerligen hal & len, ändå fastnade smutsen rätt bra.
mvh jens
En PH-neutral förtvätt är skillnad.
Skickat från min E6653 via Tapatalk