Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Schampoo med bästa avrinningen

Allt utvändigt arbete och produktval.
bigguns
Entusiast
Entusiast

Schampoo med bästa avrinningen

Inlägg av bigguns » 22 nov 2009 00:27

Hej alla!

Har senaste åren tvättat med Sonax glansschampo, Autosmart glansschampoo och nu senast
med Autorange/Lahega schampoo.
Den sistnämda överglänste klart i fråga om regörande effekt men den räcker ändå inte till för att få
bort den svarta "trafikfilm" som blir på bilen.
Vill nu kliva upp ett steg och undrar vad som rekommenderas?

Föruttsättningarna är:
Bilen har sedan i maj Fireglaze.
Tvättas endast var 4:e till 5: vecka.
Bilen går på E.4 10 mil omdagen i Västernorrland.
Vill helst att FG´n håller till våren, så inga starka medel.
Kan tänka mig ett schampoo med någon form av skydd i för att förlänga livet på FG´n.
Avrinning och blänk är bonus men ej prio ett.

Ja, jag har läst Hasses test nedan.
Anser det svårt att avgöra rengörande effekt på bil som bara gått 50 mil mellan tvättarna och inte på saltad vinterväg. Dock ett mycket bra presenterat test, eloge till Hasse. :jeps

Kan tänka mig ett test i under vintern om ni/vi kan skaka fram några kandidater ämnade för dett endamål.
Tänkte då polera bort FG´n på t.ex en av dörrarna för att få ett så rättvist resultat som möjligt.

MVH
Z
Senast redigerad av 5 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Schampoo med bästa rengöringen

Inlägg av Funk » 22 nov 2009 08:33

Varför inte köra en mild alkalie som förtvätt, t.ex svagt blandad HD-grön eller liknande. Tvättar du bara en gång i månaden så bör Fireglaze hålla ett år på dom grunderna. Använd ett schampo med vax för att fixa avrinningen och tillföra lite extra glans. Har du möjlighet att torka bilen i hyggligt varm lokal efter tvätt så toppa med Utima Paint Guard, vilket är gjort på ett par minuter.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 22 nov 2009 12:47

Hej!
Jodå, har provat med en som heter Ikanol Plus och blandande 1:10 men tyckte att FG´n försvagades märkbart efter 2 tvättat med den som "förtvätt". (Har 2 bilar med FG´n på.Så den ena går som försökskanin med avfettning och Sonax spayvax som komplement)
Visst jag kan blanda ännu svagare men då sitter det i bakhuvet att den ändå biter på FG´n.
Tänker testa att blanda Ikanolen 1:100 i tvätthinkarna nästa gång.
Tyvärr bara tillgång till lågtemp tvätthall när det är minusgrader ute. Typ Ok/Q8.

Är det verkligen bara naftabaserat som gäller på saltprickarna?
Läste om någon som körde både alkalie och naftaavfettning i varsin spruta innan tvätt men då
kan jag lova att FG´är väck på 2 tvättar.

MVH
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 22 nov 2009 13:08

Lite tips....

Schampo...
Du har väl sett att det finns schampo kit att köpa med 10 olika schampon för att testa sig fram....

Annars låter det som Concept Autoschampo skulle sitta fint.... ;)

Prickar..
Man behöver inte behandla hela lacken utan köp en tjärlösare och ta bort på dom områden där det är värst....Autoglym Intensive Tar Remover 325ml
http://www.youtube.com/watch?v=bTJjmde-33o

Jag tycker du skall köra Strovels Alfanol® HD Grön före schampo.... ;)

För att hålla glansen så kör på Ultima Paint Guard Plus som underhåll.....

Om du kör så här så har du alltid en glansande lack sommar som vinter.... ;)

Vi har kit klart så känner Hasse för att köra en vintertest så kan han göra detta om han vill...Och vi kan lägga till 2 schampon till...Sonax och Turle...men dessa tror jag att dom flesta har testat redan.. ;)

Ultima Paint Guard Wash
Sanego Waxschampo
Autosmart Wash & Wax
Concept Profil Wash & Wax Schampo
Concept Autoschampo
Concept Speedy Wash & Wax schampo
Essex vaxschampo
Meguiars Gold Class Shampoo & Conditioner
Meguiars NXT Generation Car Wash
Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 nov 2009 13:37

Fireglaze håller för t.ex Smartabs Power, om man kör det sparsamt några gånger under säsongen.
Det är inte en ren naftaprodukt utan alkoholbaserad med nafta i, den är riktigt bra och kan t.o.m läggas på fuktiga/våta ytor. Alkalier fungerar inte alls på asfalt som du misstänkte.

Vad det gäller alkalien så låter 1:10 väldigt skarpt. Jag kollade just deras produktinfo och den kan spädas till 1:50 så någonstans kring 1:25-1:40 skulle jag prova.

Om du menar att Fireglaze försvagats, menar du att det inte pärlar längre ? Det är i så fall ganska normalt då det inte är speciellt bra på den punkten, eller rättare sakt, det är inte designat för att vara pärlande.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 23 nov 2009 00:12

Tack alla!
Börjar med att testa Smartabs Power och Ultima Wash vid nästa tvätt.
Dock ej tillsammans på samma panel.
Återkommer med resultat i denna tråd.

Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 nov 2009 08:25

Skall bli kul att höra vad du tycker.
Dock tror jag nog att det grundläggande problemet är att du tvättar för sällan... 200-250 mil vinterväg och en månad mellan tvättarna gör att allt får en möjlighet att "baka fast".

/Thomas

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 23 nov 2009 12:36

Ett bra rengörande schampo är Allbrites Cherry foam. Det rår dock inte på stark vintersmuts, men där går även alkalier bet...
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Re: Schampoo med bästa avrinningen

Inlägg av bigguns » 23 nov 2009 19:19

Till Funk

Det har du säkert rätt i, men då vill jag ju ha det bästa möjliga schampot
som passar ändamålet också.
Det är det där med tiden, den räcker liksom inte till.

Kommer att köra Lahega, Ultima, Consept Auto och en till?? på en
varsinn panel vid nästa tvätt om c: a 3 veckor.
Tvättmedlen får en egen separat hink och svamp.
Ingen förbehandling, bara högtryck innan.
Skitigaste svampen vinner ;)
Ska försöka ta bilder också med nya Casion men de blir nog inte lika bra som Hasses.

Mvh
Z

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 23 nov 2009 23:22

FÖrlåt att jag säger det men aj aj vad du kommer repa din stackars lack ! Jag är helt emot att man ska göra grovrengöringen med svampen och schampo.... Nej nej kallavfettning om man ha mycket salt & tjära sen alkalie på.. Sen kan man svampa för annars gnider du runt all skit som fastnar i svampen på din lack för du får inte bort allt bara med att spruta på vatten... Sörjan med salt/sand m.m kommer sen sitta i din svamp och slipa din lack !
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 24 nov 2009 20:32

Ante

Visst har du rätt i det men du kan ju trösta dig med att jag aldrig lämnat in en bil på automattvätt
i hela mitt liv och kommer inte att göra det.
Hur skull du göra om du ville behålla lackskyddet och endast tvätta i vart 3-4 vecka med 200 mil mellan tvättarna?
Du tvättar dessutom (när det är minus ute annars hemma på gården) i OK/Q8, extremt ofräsch
tvätthall men medeltemp på +8 grader.
Brukar använda Sonax spraywax för att trösta :brumm bilen med på vintern.
Har varken testat Trutest 165:an el Hydrowax än. Men jag vet inte om de funkar med mina förutsättningar.
Mvh
Z

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 24 nov 2009 21:17

Jag, som också kör 200-250 mil/månad fast i Sthlmsslask och också är hänvisad till GDS-hallar, föredrar att få en "oskyddad" lack hellre än en repig lack.
Hellre alltså ösa på med kallavfettning och alkalisk avfettning än att svampa direkt på en slaskgrusig lack.

När väl våren kommer så är ju bilen finare om den är repfri än om den är full med tvättrepor mellan resterna av ett osynligt lackskydd så att säga.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 24 nov 2009 21:38

bigguns skrev:Ante

Visst har du rätt i det men du kan ju trösta dig med att jag aldrig lämnat in en bil på automattvätt
i hela mitt liv och kommer inte att göra det.
Hur skull du göra om du ville behålla lackskyddet och endast tvätta i vart 3-4 vecka med 200 mil mellan tvättarna?
Du tvättar dessutom (när det är minus ute annars hemma på gården) i OK/Q8, extremt ofräsch
tvätthall men medeltemp på +8 grader.
Brukar använda Sonax spraywax för att trösta :brumm bilen med på vintern.
Har varken testat Trutest 165:an el Hydrowax än. Men jag vet inte om de funkar med mina förutsättningar.
Mvh
Z

Jag skulle inte säga att din behandling är mycket bättre än en automattvätt så som du beskrivit det,

Jag skulle göra precis som jag skrev tidigare.... Alltså samma som Rkoo...

Schampotvätten gör jag enbart för att få bort "Trafikfilmen" alltså den tunna filmen av smuts som blir kvar om man bara avfettar... Jag använder aldrig en gnutta tryck på svampen och gnuggar absolut ej

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 24 nov 2009 21:46

Just ja, du skrev ju i stort sett samma. :-)

Bigguns: om du ändå avslutar varje tvätt med ett sprayvax så tror jag nog lacken mår bättre av lite avfettning och mindre våld än av milda medel och mycket våld som då behövs för att få bort den mörka skiten.
Glansen sitter ju trots allt till största del i skicket på lacken och inte i medlet ovanpå lacken så resultatet borde bli en blankare bil till våren.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 24 nov 2009 22:59

Håller med 100%

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 06 jan 2010 23:46

Nu äntligen har jag tvättat bilarna. Har tyvärr bara dokumenterat finbilen med kamera, men "testet" baseras på tvätt av båda bilarna.
Men den har dock presterat drygt 100mil sedan förra tvätten så skitig var den allt.(99% E4 med salt)
Autorange mot Ultima schampo i den här duellen. Göran sponsar med Ultima, tack Göran.
Bilarna har FG som skydd i grunden sedan Maj-09.
Allt blandat efter tillverkaren rekommedationer
I alkaliesprutan har jag använt Ikanol Plus, 3% blandning.
Som tjärlösare har jag utvärderat Smartab Power mot Mac124

Spolade bilen med högtryck först, mest eftersom taket och baken var isiga.
Alkalie över hela bilen, spolade, tjärlösare på front sidor och bakdel, spolade igen.
Tjärlösarna fick halva bilen var. Var inte nöjd med Powern i det här läget och fick
göra om den sidan igen med Mac124. Spolade igen.
Nu äntligen tvätt. Blå hink fick vänster halva av bilen och gul hink höger, sett från förarplats.

Skitig Bil
Bild

Skum: Gul hink skummar marginellt mest i hinken men ännu mer på bilen, dock inte FÖR mycket.
Lagom enligt mig.(ignorera den röda hinken)
Bild

Tak: blå till vänster om antenn, gul höger. Zero avrinning för den blå hinken.
Bilden tagen 30 sek efter avspolning.
Bild

Efterbilder
Bild

Bild
Slutplädering
Blå hink: Luktar lite tantparfym men inte starkt på något sätt, svampen glider påtagligt lätt på lacken, skummar inte just nåt på bilen, upplevs lyfta bra med skit ur lacken, något svårblandat, zero avrinning, drygt.

Gul hink: Luktar nåt fruktgodis, svampen glider något sämre på lacken än blå hinken,
skummar bra även på bilen men inte för mycket,verkar lyfta lika bra med skit som blå hinken,
väldigt lättblandat, tillfredställande avrinning, ej drygt.

Nästa gång kör jag Concept Speedy som utmanare till Lahega Autorange och
OK/Q8 tjärlösare mot Lahega PreClean..

Blå hink= Ultima
Gul hink= Lahega

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 07 jan 2010 09:15

Trevlig läsning, tackar..

Några tankar om detta:
Det är svårt att lägga kem på isig bil, men att lägga alkalie före tjärlösare är generellt sett inget bra.
Att Autorange schampo ger skaplig avrinning är inte så konstigt då det är ett vaxschampo.

/Thomas

pake
Medlem

Inlägg av pake » 07 jan 2010 11:23

Funk skrev:Trevlig läsning, tackar..

Några tankar om detta:
Det är svårt att lägga kem på isig bil, men att lägga alkalie före tjärlösare är generellt sett inget bra.
Att Autorange schampo ger skaplig avrinning är inte så konstigt då det är ett vaxschampo.

/Thomas
Varför är det inte bra med alkalie före tjärlösare (kallavfettning), beror det på att många avfettningsmedel funkar bättre på en torr yta?

Min erfarenhet är att avfettningsmedlet "biter bättre" på asfaltsprickarna om man fått bort det mesta av den andra smutsen innan avfettningsmedlet sprutas på. Jag använder Trutest avfettning extra plus, som har en petrolium och alkohol bas och även funkar på våta ytor.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 07 jan 2010 12:11

Petroleumbaserade avfettningar fungerar mycket riktigt bäst på torra ytor, medan emulsioner med alkoholbas även fungerar på våta ytor. Dock blir dom utspädda och rinner av lättare, men ger ändå ganska bra eller t.o.m riktigt bra resultat.
Har jag riktigt rejält med tjärprickar så får jag ibland köra en extra omgång tjärlösare efter sköljning, men det är normalt inte ofta det behövs IMO. Rikigt tjocka prickar "baddar" jag med MAC.., men som sagt det är verkligen inte ofta det behövs, mest inför den årliga vårrekonden.

/Thomas

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 07 jan 2010 13:32

Tjena funk!

Jodå jag vet att det var vaxschampo mot icke vaxbaserat.Ultiman var ju gratis så ja måst köra den mot nått. Nästa test blir i så fall intressantare.
Vad beträffar Power´n så står det på flaskan att den funkar i vått annars hade jag inte använt den.
Och i det här fallet måsta jag spola av is och snö först. Jag brukar annars använda petroliumbas på torr yta.
.
Så här i efterhand var kan jag hålla med om att lägga alkalien först var fel. Det var sent och jag var stressad av att vara klar innan de stängde. Bättring lovas....

Mvh
Z

Skriv svar