Detta blir mitt första inlägg här och är rätt ny på denna värld
Min förra bil tvättades genom att blåsa av det grövsta med högtryckstvätten, Avfettning ifall det fanns asfaltsfläckar och sedan Svamp med turtlewax schampoo vilket funkade hyfsat men den nya bilen är en BMW F20 i sunset orange metallic -18 så tänkte det är bäst att sköta den så bra det går från början
Gjorde därför en beställning på diverse prylar och börjat smått inse vilken värld man missat
Förtvättsmedel: Bilt Hamber Auto Foam, 5000 ml,
Fälgrengöring: Meguiars Hot Rims All Wheel Cleaner
Bilschampo: Chemical Guys Citrus Wash & Gloss 3785 ml
Foam Lance: Dr Dirt G1
Hinkar: 2 stJula 15L + Grit Guard från autodude
Rengöringspensel: ValetPRO Round Wheel Brush
Fälgborstar: 3-pack svarta från Wheel woolies
Tvätthandske Fälg: Dodo Juice Captain Crevice Wheel Mitt
Tvätthandske: Gtechniq, WM2 Microfibre Wash Mitt
Torkhandduk: Liquid Elements Silverback 50*80cm
Nu har ju dock tankarna börjat gå i att även lackförsegla den men är lite vilsen i hur man ska göra.
Jag har ju sett att det går att göra det hela själv men är lite rädd för att man ska förstöra lacken
Jag har tillgång till ett garage modell större hos päronen men jag antar det är väldigt känsligt med Damm osv. vid både polering och lackförsegling? Det går ju såklart att sopa så gått det går men är ju ingen billackering direkt. Det finns en polermaskin med men är oklart vad det är för kvalitet på den.
Alternativet då är väl att istället åka till någon som kan göra det åt en men det verkar ju finnas en uppsjö och känns som det är få av dom som är riktigt bra? Dessa finns i närheten i varje fall:
Bilvårdscenter- Sonax lackförsegling
X-Clean - PPS lackskydd
Mr.Cap - Något eget antar jag
Qlean/Ditec - även detta eget?
Tidy Bilvård - Har Ceramic Pro i sitt sortiment
Priset verkar ligga runt 6000 på samtliga men är det värt det? Av en del personer verkar det enda rätta vara att göra det själv om man inte är villig att slänga ut 5-siffriga belopp medans andra säger att en behandlig hos ditec eller liknande för 3000sek är perfekt. Finns det något i båda påstenderna eller är det ena mer rätt än det andra? Kanske handlar om vad man förväntar sig med men i mitt fall är ju målet att ha en bil som håller sig i lacken och om den även repellerar vatten bra så är det ett stort plus.
tänkte detta forum är lämpligt att vända sig till i varje fall även om jag antar att merparten här kanske gör det själv