Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jimmy
Medlem

Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Jimmy » 05 dec 2009 13:43

Några som har några rekommendationer på något bra lackskydd med ca 12månaders hållbarhet.
Kommer ändå polera och lackskydda bilen en gång om året så längre hållbarhet än så är inte nödvändigt.

Har kört med Fireglaze nu och är ganska nöjd med det, lade det i maj och tycker bilen fortfarande är ganska lätt tvättad. Men är sugen på att testa något annat lackskydd.

Har funderat lite på ProGuard som också är ett 1K lackskydd.

Eller om man istället skulle satsa på ett 2K system istället.
Där har jag funderat över Zirconite.
Håller det 12mån om man enbart tvättar det med vanligt schampoo. Och inte använder conserver eller deras special schampoo?
Sen har jag varit inne på Lahega Brightguard37A+B. Men har hört på olika forum att det ska vara ganska svåravtorkat bl.a.
Det viktigaste jag vill ha ut av lackskyddet är att bilen ska va lätt tvättad och lacken ska vara "hal" så länge som möjligt. Sen är avrinning också ett plus men inte viktigaste egenskapen.

Någon här som kan dela med sig med erfarenheter av dessa lackskydd? Fördelar och nackdelar.
2K lackskydd borde väl stå sig bättre mot avfettningar och lösningsmedel så det kanske är att föredra?
Speciellt när man lägger det på andras bil, som tvättar dem lite mer "vårdslöst" med kallavfettning ganska ofta.

Tack för svar!
Senast redigerad av 4 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Göran » 05 dec 2009 13:54

Har hört att man kan köpa "Diamondbrite" billigt på Ebay, och det fungerar rätt bra enligt hörsägen. Eller vad säger ni andra?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 dec 2009 14:03

ProGuard är inte dum!
Det är det enda lackskydd som folk tycker att bilen är mycket lätt tvättad som jag har lagt. Senaste jag la det på har två bilar och den andra bilen fick Fireglaze och han tycker det är stor skillnad i lätt tvätthet å då fördel Proguard nano sealent ;) Själv har jag inte haft det på någon bil! Sen så finns ju Diamondbrite billigt på ebay som Göran skriver och det är min personliga favorit om jag ska ha ett skydd som ska hålla lääänge :D om man inte vill stryka medel var fjärde mån.......Men det har jag bara lagt på min egen bil!

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 05 dec 2009 14:19

Tack för snabba svar!
Har fått för mig att Nisse skrev i någon tråd Diamondbrite var ganska likt Zirconite. Eller är det jag som blandat ihop det?
Det får gärna vara något som man kan beställa lätt och enkelt från t.ex. Nisse eller ProRecond. Man e ju lite bekväm av sig ;)
När jag gör andras bilar ska det gärna vara något som håller ganska bra utan något annat underhåll under tiden förutom vanlig tvätt.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 dec 2009 14:38

Jimmy skrev:Tack för snabba svar!
Har fått för mig att Nisse skrev i någon tråd Diamondbrite var ganska likt Zirconite. Eller är det jag som blandat ihop det?
Det får gärna vara något som man kan beställa lätt och enkelt från t.ex. Nisse eller ProRecond. Man e ju lite bekväm av sig ;)
När jag gör andras bilar ska det gärna vara något som håller ganska bra utan något annat underhåll under tiden förutom vanlig tvätt.
Jo så ska det vara enligt Nisse, men handhavandet efteråt skiljer sej tydligen.
Förstår dej om att vara bekväm ;) Zirconite blir du nog nöjd med till :brumm
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 dec 2009 14:43

Köp Zirconiten och lägg med 12mån intervaller.... :jeps

Zirconite och Diamondbrite har samma uppbyggnad och funktion....

Vill man följa underhållet när det gäller dessa behandlingar med Conservern så gör man detta....Bilschampo 500ml , Conserver 500ml ingår i tilläggs satsen.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 dec 2009 15:10

Jill skrev:Jag skulle inte rekommendera ett 1komp skydd om du skall använda bilen aktivt och vill att det skall hålla i 12mån. Då är det 2 komp som jag utan tvekan skulle satsa på.

Hade Pro-Guard på min Subba och det höll ca 4 månader ...

Oj!

Det var väldigt dåligt!?.......Hmm undra varför det höll så dåligt om jag fattat rätt på dom jag gjort så börjar det märkas efter 8/10 månader........

/Jiiins :jeps
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 05 dec 2009 17:09

Hur o med vad tvättade du?
Det måste finnas olika anledningar till varför olika människor får olika resultat..............
Det är alldeles för lätt att skylla på medlet.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 05 dec 2009 17:11

Okej. Det lutar åt att beställa ett provpaket av Zirconite.
Hur läggs den ut? Förhand eller går det med cyklokopia?

Ingen som har något att säga om Brightguard37A+B?

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 05 dec 2009 17:16

Jimmy skrev:Okej. Det lutar åt att beställa ett provpaket av Zirconite.

Det är ett bra medel oxå har haft det på en bil men det var ett tag sen, du skrev att du hört att det var svårt att polera bort kan ligga lite i det men så upplever jag att Proguard kan oxå vara ;)
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 05 dec 2009 17:29

Brightguard är inget dåligt skydd, men dagens "enpetare" är minst lika bra och "dubbelt så enkla" att använda - då du endast lägger ett medel.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 dec 2009 17:39

Instruktioner hur man lägger en Zirconite 2 komponents lackförsegling

Zirconite steg 1

ANVÄNDNINGSANVISNINGAR:

Applicera inte i direkt solljus !

1.Applicera Zirconite steg 1 med en torr mjuk bomullstrasa. Torka inte torrt utan låt lösningen torka in på den lackerade ytan.

2.Efter detta är ytan redo för att applicering av Zirconite steg 2

ANVÄNDNINGSANVISNINGAR:

1.Skaka flaskan väl före användning. Applicera på rena, svala ytor med mjuk polerduk. Applicera inte i direkt solljus.

2.Applicera Zirconite steg 2 på den behandlade ytan, med en ren mjuk trasa som vid vanlig polering.

3.Låt polermedlet torka innan du polerar den torkade ytan tills den glänser med en polerduk av microfiber.

Låt inte lacken på fordonet komma i kontakt med regn i minst 4 timmar efter poleringen. Tvätta inte fordonet på minst 1 vecka efter att du applicerat polermedlet för att låta det härda.
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 05 dec 2009 17:56

Jill skrev:
bustorp skrev:Hur o med vad tvättade du?
Det måste finnas olika anledningar till varför olika människor får olika resultat..............
Det är alldeles för lätt att skylla på medlet.
HE pro - alkalisk avfettning, utspädd 1/40..
Sonax glansschampo som vanligast..

.. inget märkvärdigt kan man tycka. Jämför jag med tex Mr.Cap behandlingen som utstod både det ena så är det ljusår i kvalitet ..

edit: sen har vi rätt surt regn i Ystad, då vi har hamnen här ..

Vi kan fråga såhär då: Hur visste du att det bara höll 4 mån då?

Då borde ju vanligt naturligt vax (tex smartvax) bara hålla 2dgr-1v på din bil :O

Mr Cap hamnar ju på en lite annan prisnivå och är en 2 komp så ska man verkligen jämföra dom ens :O

jag tror flera medel på marknaden som är 2 komp är minst lika bra som 1komp... Men man kan alltid "mena" att ens eget är bättre för det är 2 komponent och därför håller längre.. 2komp tar man ju mycket mer betalt för så gissar att man tjänar bättre på dessa än 1 komp som tillverkare

Men åter till frågan !

2 Komponents skulle jag tro att PPS, R2000, Diamnondbrite och Toughguard är dom av bättre kvalité

Brightguard m.m är jag inte så imponerad över ...enda som jag märkt skillnad är att det tar dubbelt tid att lägga på jämfört med 1komp medel :P
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 05 dec 2009 19:08

Okej, då lutar det fortfarande väldigt mycket mot Zirconite.
Någon som använt sig av både det och FireGlaze?
Hur är t.ex. hållbarheten förhållande till FireGlaze?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 05 dec 2009 19:46

Fire Glaze har något som dom kallar Tempera-Flex® Utvecklat av amerikanska Chem Mfg Co: s Engineering...rätt sekel här i Sverige hade man nog blivit bränd på bål om man kokat ihop något sånt här...men blank blir det...och hållbart verkar det vara....jag har i alla fall inte hittat något om Tempera-Flex® annat än på Fire Glaze sida....

Zirconite Paint Protection System är en unik blandning av Teflon® (PTFE) och akryl hartser innehåller UV skärmar, utformad för att ge oöverträffad skydd....

Zirconite Paint Protection System ger ett otroligt slitstarkt skydd, djup glans. Och du behöver inte vaxa bilens lack för att den skall behålla sin kondition.....

Detta lackskydd har vunnit pris i Millennium Product Award.... 8-)
En utmärkelse företaget fått för utomordentliga inovations och tekniska genombrott.... :nicka
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 05 dec 2009 23:24

Tempera-Flex lär vara ett glasplexin (en silikatförening) som finns i FireGlaze, Glare och Krontec och några lackskydd till. Silikater kan i vissa fall ha egenskaper som gör att det inte passar ihop med rena pigment, vilket kan förklara att det ibland fungerar mindre bra på solida lacker utan klarlack.

Teflon som är ett varunamn för PTFE i bilvårdsprodukter tror jag inte ett dyft på, inte för att produkterna i sig är dåliga, bara det att inte är PTFE:t i dem som ger de goda egenskaperna eftersom det är i princip omöjligt att få PTFE att fastna på lacken... Enda anledningen att PTFE stannar kvar i en teflonstekpanna är för att den inte blank/slät innan man lägger på det i tillverkningen, och en billack är i detta sammanhanget jätteblank...

Vad det gäller skydd mot UV-ljus så har jag för mig att akrylater (som är plaster) inte skyddar mot UV-ljus i någon större omfattning, så även det lär vara rent säljsnack. Det finns dock en liten möjlighet att glasplexin faktiskt gör det, eftersom det är ett mineralbaserat ämne, och mineralglas faktiskt skyddar hyggligt mot UV-ljus.

Tankar på detta ??

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 06 dec 2009 01:23

jag tror faktist det är rätt stor skillnad mellan PTFE och Teflon om man läser ett tag. PTFE (polytetrafluoroethylene) är en plast eller en biprodukt från ett par gaser som blandas.

Teflon (tetrafluoroethylene) är något helt annat. jag ska läsa in mej på ämnet. men de verkar vara något helt annat än PTFE fast ändå besläktade. förkortingen på teflon är TFE.

ja klistrar in detta taget från fakta om just DuPont teflon och PTFE

As a liquid, Teflon® repels water and stains for the apparel, home fashions, furniture, and uniform markets. The Teflon® forms a molecular shield around each fiber, guarding them from oil and water-based stains, dust and soil. Undetectable by sight, smell or touch, Teflon® protects virtually all kinds of fabrics — silk, wool, wool-blends, cotton, linen, velvet, heavy wovens, microfibers and both smooth and rugged fabrics — without affecting their color, feel or breathability.

Teflon® industrial coatings can be used on carbon steel, aluminum, stainless steel, steel alloys, brass and magnesium, as well as non-metallics such as glass, fiberglass, some rubber and plastics. The versatility of these coatings allows almost unlimited application to a wide variety of part sizes and configurations.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 06 dec 2009 11:05

Funk skrev:Tempera-Flex lär vara ett glasplexin (en silikatförening) som finns i FireGlaze, Glare och Krontec och några lackskydd till. Silikater kan i vissa fall ha egenskaper som gör att det inte passar ihop med rena pigment, vilket kan förklara att det ibland fungerar mindre bra på solida lacker utan klarlack.

Teflon som är ett varunamn för PTFE i bilvårdsprodukter tror jag inte ett dyft på, inte för att produkterna i sig är dåliga, bara det att inte är PTFE:t i dem som ger de goda egenskaperna eftersom det är i princip omöjligt att få PTFE att fastna på lacken... Enda anledningen att PTFE stannar kvar i en teflonstekpanna är för att den inte blank/slät innan man lägger på det i tillverkningen, och en billack är i detta sammanhanget jätteblank...

Vad det gäller skydd mot UV-ljus så har jag för mig att akrylater (som är plaster) inte skyddar mot UV-ljus i någon större omfattning, så även det lär vara rent säljsnack. Det finns dock en liten möjlighet att glasplexin faktiskt gör det, eftersom det är ett mineralbaserat ämne, och mineralglas faktiskt skyddar hyggligt mot UV-ljus.
Tankar på detta ??

Säger inte att du har fel, men har du rätt så är ju detta med lackskydd ,som dom flesta vad
jag förstått har teflon som skydd, ren bluff. Hoppas du har iallafall lite fel :)
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 06 dec 2009 11:23

Om du googlar på hur ptfe kom till, från freon så förstår du att det går att blanda i ett lackskydd. Precis som man tillverkar teflonsprej, gängtejp osv som innehåller teflon.

---Från nätet:
Teflon är framförallt känt för att det används i stekpannor för att hindra maten från att fastna. Att få teflonet att fastna i stekpannan är problematiskt, och flera lösningar har använts. Den första var att blästra stekytan grovt, så att den blir täckt av mikroskopiska kratrar, alternativt spraya den med finfördelad metall så att de små dropparna snabbt stelnar bildar ojämnheter. Teflonet fyller sedan ut ojämnheterna och har mycket mera yta att fästa mot. Även när teflonet på "kullarna" har slitits bort, finns det tillräckligt kvar i svackorna för att ytan ska behålla sina önskade egenskaper ett tag. Metoden var dock mycket känslig för yttre påverkan, och om man skrapade dem med metallföremål lossnade ytan direkt.
Den moderna metoden är att använda teflon av olika grader av "halhet". Även nu börjar man med att göra ytan ojämn, men man har kommit på att genom att införa vissa ämnen i teflonet kan man få det lite klibbigare. Man sprayar på en sådan klibbig variant som grund, sedan följer ett mellanlager av något mindre klibbigt teflon, och slutligen en yta bestående av riktigt teflon, oftast med iblandade korn av ett keramiskt material som ger det en mera tålig yta. Denna konstruktionen möjliggörs av att teflon sitter ihop med teflon, om de smälts samman.
Polytetrafluoreten används förutom som ytbeläggning i stekpannor bland annat som slitlager i olika former av glidlager och liknande där en låg friktion är eftersträvansvärd.
Medicinskt används PTFE till exempel i implantat. De goda kemiska egenskaperna hos teflonet gör att implantatet har lång livstid. Den glatta ytan reducerar faran för att tromboser byggs upp.
Inom optiken kan teflon användas i vissa typer av linser, eftersom det är transparent i det infraröda spektrumet.
När teflon blir mycket varmt, 260 grader eller mer, börjar det avge en gas som är direkt dödande för fåglar. I större mängder ger även gasen influensaliknande symptom hos människor.
Historik [redigera]

I motsats till allmän uppfattning så är inte PTFE en produkt som togs fram i forskningen kring rymdindustrin, som startade 1957. Den uppfanns av Roy J Plunkett 1938 av en tillfällighet då han försökte få tetrafluoretylen (TFE) att fungera som kylmedel i kylskåp. En flaska med TFE-gas blev stående över natten och dagen efter hade gasen blivit till PTFE. År 1941 fick DuPont patent på materialet.
År 1943 blev PTFE använt för första gången, då som korrosionsskydd vid skapandet av en atombomb. Senare fann fransmannen Marc Grégoire på ett sätt att lägga teflon på sina fiskelinor. År 1954 kom han upp med innovationen att belägga stekpannor med ett lager teflon.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 06 dec 2009 12:48

Om man väljer att inte tro på hi-tech grejer som Tempraflex och Teflon finns det alltid det gamla hederliga Carnubavaxet som som har alla de eftersträvansvärda lackskyddsegenskaperna inkl. oöverträffat UV-skydd (utom kanske den längsta hållbarheten). :ugeek:

Collinite Super DoubleCoat Auto Wax #476 har dock i tester visats sig ha bra hållbarhet.
http://www.autoexpress.co.uk/products/p ... _test.html
Skulle vara intressant att höra erfarenheter om andra carnubavaxer exempelvis Smartwax Concours.

Själv provar jag på en av bilarna Collinite Marque D’Elegance Carnauba Paste Wax #915 över Trutest QF 140 som skyddar med Teflon (kanske det bästa av två världar ;) ). Den andra bilen har Wurth Glansförsegling som sägs kunna ge 18 månaders skydd. Ska bli intressant att jämföra efter vintern. Hittils är båda lika lättvättade och med alkalisk avfettning, petrolium avfettning samt tvätt med Concept Autoshampo blir lacken len och blank med bra avrinning på båda. :nicka
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar