Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
-
bigguns
- Entusiast

- Inlägg: 1032
- Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
- Ort: Härnösand
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej alla Ultimagangstar!
Hur blir det om det kommer vatten i padden när man stryker ut Ultima paint guard?
Har någon testad vad som händer om tepmperaturen är för låg i luften?
Vad händer då? Dunstar den inte som den ska?
Var går gränsen?
Av vad jag läst i tidigare trådar om Ultiman så krävs det en rumsempererad tvätthall.
MVH Z
Hur blir det om det kommer vatten i padden när man stryker ut Ultima paint guard?
Har någon testad vad som händer om tepmperaturen är för låg i luften?
Vad händer då? Dunstar den inte som den ska?
Var går gränsen?
Av vad jag läst i tidigare trådar om Ultiman så krävs det en rumsempererad tvätthall.
MVH Z
Senast redigerad av 6 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej! Bigguns,
1, Vatten förstör allt, du måste ha en helt torr bil. Och får du vatten i mikrofibersvampen så måste du helt enkelt ta en ny mikrofiberduk istället.
2, Jag vill lägga på lackskyddet i rumstemperatur. (Annars ökar risken för rinningar).
Men det finns någon som har lagt på produkten i plus tio grader. Men jag skulle inte chansa!
1, Vatten förstör allt, du måste ha en helt torr bil. Och får du vatten i mikrofibersvampen så måste du helt enkelt ta en ny mikrofiberduk istället.
2, Jag vill lägga på lackskyddet i rumstemperatur. (Annars ökar risken för rinningar).
Men det finns någon som har lagt på produkten i plus tio grader. Men jag skulle inte chansa!
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Pada
- Medlem
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 17 sep 2009 21:08
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag skulle behöva en produkt som luktar gott, gärna den sk. "Nybilsdoften". Har sett på diverse utländska sidor att det finns sådana produkter. Det är nämligen så att jag har en bekant som har köpt ny bil varv personerna innan har både rökat samt haft ridintresserade personer i familjen och detta har satt sina spår i bilen. Han har testat med bla. Ättika och det har tagit bort en del, nu vill han dock få lite fräschare doft.
Jag vet att man kan lämna in bilen för att ta bort odörer ooch dylikt men detta vill vi inte prova på direkt utan kanske kunna hitta någon produkt som tar bort odördofter och som luktar friskt och gott.
Tack på förhand!
Jag vet att man kan lämna in bilen för att ta bort odörer ooch dylikt men detta vill vi inte prova på direkt utan kanske kunna hitta någon produkt som tar bort odördofter och som luktar friskt och gott.
Tack på förhand!
Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Inlägg: 1315
- Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
gör rent bilen noga med tex Concept H.D. Fabric Cleaner Spray (interiör rengöring) 500ml
sedan kan du använda tex Autoglym odour Eliminator 500ml för att få bort lukten med
sedan kan du använda tex Autoglym odour Eliminator 500ml för att få bort lukten med
Senast redigerad av 6 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
Pada
- Medlem
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 17 sep 2009 21:08
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hur polerar man lättast denna typen av fälg? Kan man använda tex. autosol på det aluminiumfärgade delen?


Senast redigerad av 6 Pada, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Är det en äkta BBS så är den väl delbar bana/Centrum....då kan du märka centrum innan du skruvar bort det (viktigt för balansen) och sedan kan du polera banan med en polermaskin och lammull....ja visst går det med kromputs...men det funkar även med grovrubbing/medelrubbing...använd ej fälgrent med syra på denna fälgtyp....centrum är i lättmetal som är lackat...banan är en stålbana som är polerad/klarlack eller förkromad...inte bra med syror på det senare...
Om du inte vill dela på fälgen eller om det är ett plagiat (kopia) som ej är delbar...kolla på tygtrissor för polering för borrmaskin...finns hos classe och Jula och möjligen på Biltema....
Om du inte vill dela på fälgen eller om det är ett plagiat (kopia) som ej är delbar...kolla på tygtrissor för polering för borrmaskin...finns hos classe och Jula och möjligen på Biltema....
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej!
Min fråga är, vad är det som gör/säger att det är ett två komponets lackskydd??
/Jiiins
Min fråga är, vad är det som gör/säger att det är ett två komponets lackskydd??
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- mortil
- Moderator

- Inlägg: 1403
- Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
va ska man köpa sig för klädseltvätt härnäst då ? kärschern har ju inte enastående kvalite. 3e gången munstycket går sönder och 2a gången handtaget uppepå maskinen går av så man håller på skära fingrarna av sig.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
steg 1 och 2 som i samverkan genom en process ger ett lackskydd som är mer beståndskraftigt mot yttre åverkan som t.ex. UV strålning och petrokemisk avfettning....Jiiins skrev:Hej!
Min fråga är, vad är det som gör/säger att det är ett två komponets lackskydd??
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
mortil skrev:va ska man köpa sig för klädseltvätt härnäst då ? kärschern har ju inte enastående kvalite. 3e gången munstycket går sönder och 2a gången handtaget uppepå maskinen går av så man håller på skära fingrarna av sig.
ALCON Tenax Klädseltvätt....
Motoreffekt: 1000W Spänning: V 230 Tryckpump: 90W 2,5 bar 1,3 lit/m Kemibehållare: volym 11,4lit Tank volym 32lit Vikt: Kg 11,5
Vaför denna.. den är enkel lättskött...den har bara en svaghet och det är att slangen kan gå av om man bråkar med den för mycket....men den brister alltid uppe vid handtaget eller vid maskinen...så då tar man av 2cm och fäster om den...en riktig slitvarg....
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
rekaren
- Medlem
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 19 sep 2008 06:27
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Har en sådan, funkar kanonNisse skrev:mortil skrev:va ska man köpa sig för klädseltvätt härnäst då ? kärschern har ju inte enastående kvalite. 3e gången munstycket går sönder och 2a gången handtaget uppepå maskinen går av så man håller på skära fingrarna av sig.
ALCON Tenax Klädseltvätt....
Motoreffekt: 1000W Spänning: V 230 Tryckpump: 90W 2,5 bar 1,3 lit/m Kemibehållare: volym 11,4lit Tank volym 32lit Vikt: Kg 11,5
Vaför denna.. den är enkel lättskött...den har bara en svaghet och det är att slangen kan gå av om man bråkar med den för mycket....men den brister alltid uppe vid handtaget eller vid maskinen...så då tar man av 2cm och fäster om den...en riktig slitvarg....
Senast redigerad av 6 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Nisse skrev:steg 1 och 2 som i samverkan genom en process ger ett lackskydd som är mer beståndskraftigt mot yttre åverkan som t.ex. UV strålning och petrokemisk avfettning....Jiiins skrev:Hej!
Min fråga är, vad är det som gör/säger att det är ett två komponets lackskydd??
/Jiiins
Mmm..Men är det två komp så fort det är två st. flaskor?
Eller är det när två flaskor förenas ihop till en sk.massa
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jill skrev:Ditec och TefCar har sina 2 komp i 2 olika flaskor. Mr.Cap blandar ihop formel och härdare i en, så det läggs på i ett moment, mycket enklare...Jiiins skrev: Mmm..Men är det två komp så fort det är två st. flaskor?
Eller är det när två flaskor förenas ihop till en sk.massa
Så det finns både 2 komp med 1 flaska & 2 flaskor...
Okej!
Ditec och Tefcar torkar dom bort sitt medel efter första flaskan eller ligger det kvar och liksom härdar ihop med flaska nr.2.......Mr. cap blandar man alltså ihop just vid den tidpunkten som det ska användas och då är det två ämnen som härdas ihop på lacken.......
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jill skrev:På Ditec tar man bort första applicering innan den andra.Jiiins skrev: Okej!
Ditec och Tefcar torkar dom bort sitt medel efter första flaskan eller ligger det kvar och liksom härdar ihop med flaska nr.2.......Mr. cap blandar man alltså ihop just vid den tidpunkten som det ska användas och då är det två ämnen som härdas ihop på lacken.......
På TefCar lägger man på omgång 2 över den första.
Mr.Cap så så blandar man inför applicering, efter ett par dagar förstörs formulan...
Så då känns Mr.Cap,Diamondbrite,Zirconite osv.som riktiga 2k skydd. Där man antingen blandar ihop medel för att användas, eller steg ett utan att torka bort och sen steg två så detta får härda ihop som riktiga tvåkomponents skydd. Medans andra skydd där man torkar bort första steg är mer av WANNABEES
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Torkar man bort första lagret så är det i mina ögon inte en 2k behandling utan snarare en 2-stegsbehandling... det minsta man kan kräva är att aktivatorn är kvar på underlaget tycker jag.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Jiiins
- Entusiast

- Inlägg: 2124
- Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
- Ort: Götene
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jill skrev:Funk det var bra sammanfattningFunk skrev:Torkar man bort första lagret så är det i mina ögon inte en 2k behandling utan snarare en 2-stegsbehandling... det minsta man kan kräva är att aktivatorn är kvar på underlaget tycker jag.
/Thomas![]()
/Jiiins
Om du vaxar bilen och torkar av vaxet .. Är bilen vaxad eller inte?
Samma med 2stegs på 2 komp. Du lägger på 1, torkar av överflöd för att lägga på 2 och låta härda ihop...
Jill
På fråga 1 Ja bilen är waxad
Eftersom du torkar bort steg ett överflöd och genom det så har steg ett redan börjat härda innan steg två kommer på lacken och då känns det som föreningen mellan dom två uteblir......Medans ett riktigt 2k skydd stryker du ut steg ett låter detta ligga kvar sen lägger du på steg två och en förening börjar och härdar ihop.......Så är då mitt synsätt på 2-k skydd svårt det här
/Jiiins
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
deciso
- Trogen Medlem

- Inlägg: 883
- Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
- Ort: Falköping
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Intressant diskussion om två komp skydd. Vad säger att att två komp är bättre
än en komp skydd?
Jag har kört några bilar med en kompis som har haft recond firma.
Han har inget garage nu så då kommer han hem till mig så
kör vi bilarna tillsammans i mitt garage.
Det var ca 10 år sen han hade firman och det var lahega som gällde. Vi polerar med
no 17 och lägger sedan Brightguard som skydd.
Lägger med cyklo kopia. Båda medlen, 37a o 37b samtidigt på trissorna och sen kör ut det på lacken.
Detta sätt har lahega själva sagt att man kan göra på.
Detta sätt är likt när man blandar t.ex. epoxi lim. Man blandar och en kemisk
process startar härdningen.
Lite som tydligen MR CAP fungerar fast där sätter väl prcessen igång när det kommer i kontakt
med syre då om man kan blanda i flaskan och det inte måste användas direkt som ni skrev.
Men tror fortfarande inte att två komp alltid är bättre än en komp.
/Robert
än en komp skydd?
Jag har kört några bilar med en kompis som har haft recond firma.
Han har inget garage nu så då kommer han hem till mig så
kör vi bilarna tillsammans i mitt garage.
Det var ca 10 år sen han hade firman och det var lahega som gällde. Vi polerar med
no 17 och lägger sedan Brightguard som skydd.
Lägger med cyklo kopia. Båda medlen, 37a o 37b samtidigt på trissorna och sen kör ut det på lacken.
Detta sätt har lahega själva sagt att man kan göra på.
Detta sätt är likt när man blandar t.ex. epoxi lim. Man blandar och en kemisk
process startar härdningen.
Lite som tydligen MR CAP fungerar fast där sätter väl prcessen igång när det kommer i kontakt
med syre då om man kan blanda i flaskan och det inte måste användas direkt som ni skrev.
Men tror fortfarande inte att två komp alltid är bättre än en komp.
/Robert
Senast redigerad av 6 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Ja det där kan vara lite knepigt....Funk skrev:Torkar man bort första lagret så är det i mina ögon inte en 2k behandling utan snarare en 2-stegsbehandling... det minsta man kan kräva är att aktivatorn är kvar på underlaget tycker jag.
/Thomas
Zirconiten t.ex. som har en 1stegs vätska skall appliceras på lacken och sedan vara ikvar (torka in på den lackerade ytan).....sedan lägger man steg 2 som har filmjölks liknande substans....torka sedan av detta...
PPS slår man i 3 korkar ljusblå vätska i 1,25l vatten och tvättar lacken med (tvättsvamp)...sedan spolar av efter (verkningstid )45min med vattenslang/högtryckstvätt...lacken torkas...sedan appliceras steg 2 som är som i substans som fjällfil...torka sedan av detta...
R2000 steg 1 räknas som cleaner rengör lacken på djupet...sedan lägger man steg 2 lika som dom andra....Cleanern kan även användas för rengöring av lackskyddet efter behandling utan att skada lackskyddet. Vilket gör produkten Unik....
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tja egentligen torkar man ju inte av vaxet i egentlig mening, man polerar väl snarare upp det.Om du vaxar bilen och torkar av vaxet .. Är bilen vaxad eller inte?
Samma med 2stegs på 2 komp. Du lägger på 1, torkar av överflöd för att lägga på 2 och låta härda ihop...
Jag har jobbat med andra produkter där man lägger på en aktivator innan själva produkten läggs på, men då tar man inte bort den... detta gällde t.ex PUR-lim till bilglas.
Egentligen finns det inget som direkt talar för att ett 2K eller 2-stegsskydd skulle vara bättre än ett sammansatt medel, ofta menar man ju att det skulle vara lättare att lösa upp ett sammansatt medel eftersom "lika-löser-lika" då skulle gälla. Det är ju inte riktigt så enkelt att ett tillförande av lösningsmedel/bärare alltid skulle lösa upp skyddet igen. Hade det kategoriskt varit så enkelt så hade vattenbaserade färger för utomhusbruk inte varit sådär jättebra..
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Av dom "lackskydd" (1steg) vi har i vår arsenal så finns det inget som kommer upp i samma hållbarhet (funktionellt under lång tid) som t.ex. PPS som man lägger i 2 steg... 
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
