/Thomas
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Schampoo med bästa avrinningen
- Funk
- Moderator

Re: Schampoo med bästa rengöringen
OK, bara du inte gör fel igen så...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Göran
Ett riktigt bra test taget ur verkligheten, kör du 10 mil dagligen så blir det en hel del partiklar som kan fastna i lacken. Schmapot är en smaksak, men Ultima är en lyxprodukt för dig som verkligen älskar ditt fordon. Som du själv nämner så glider svampen lättare med ultima och det doftar damparfym. (Doften är Dial Soap). Det är en tvål som många i USA använder pga doften.
Tack för läsvärda rader och jag ser fram emot nästa test!
Tack för läsvärda rader och jag ser fram emot nästa test!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Detta med schampo verkar intressera många. Själv tycker jag inte det spelar så stor roll
vilket jag använder. Tänker då mest på när min egen bil tvättas. Har Sonax, Hagmans, Biltema.
Spolar vatten i hinken eller tar ur en tunna under stupröret på sommaren, i med en skvätt schampo
och kör några sekunder med högtrycken i hinken. Det skummar underbart. Den smuts som ett schampo ska ta, trafikfilm på sommaren, tycker jag alla tar.
Att betala 99 kr för en halv liter meguiars hos Nisse verkar dyrt. Gav 99 kr för en dunk Hagmans på fyra liter hos jula på extrapris.
Jag har aldrig provat nått dyrt schampo. Har jag missat något eller kan jag köra på med mina"snik" schampo?
/Robert
vilket jag använder. Tänker då mest på när min egen bil tvättas. Har Sonax, Hagmans, Biltema.
Spolar vatten i hinken eller tar ur en tunna under stupröret på sommaren, i med en skvätt schampo
och kör några sekunder med högtrycken i hinken. Det skummar underbart. Den smuts som ett schampo ska ta, trafikfilm på sommaren, tycker jag alla tar.
Att betala 99 kr för en halv liter meguiars hos Nisse verkar dyrt. Gav 99 kr för en dunk Hagmans på fyra liter hos jula på extrapris.
Jag har aldrig provat nått dyrt schampo. Har jag missat något eller kan jag köra på med mina"snik" schampo?
/Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Jag tycker det viktigaste är att se till att själv vara nöjd och inte bry sig så mycket om vad andra tycker/tänker/anser. Vad är viktigt för dig? Att det blir rent, avrinning, glans, billigt, lättjobbat osv?
Personligen tycker jag det viktigaste är, förutom att smutsen försvinner, att det blir blankt och det är lättjobbat, att tvättvanten glider lätt över lacken och att det är enkelt att skölja av. Då kan jag betala nån krona mer/tvätt. Mycket därför jag gillar Ultima Schampot, för att det ger riktigt bra glans på min bil. Mycket bättre än flera andra jag testat.
När det gäller priset tittar jag inte så mycket på vad förpackningen kostar utan vad priset/tvätt blir.
Personligen tycker jag det viktigaste är, förutom att smutsen försvinner, att det blir blankt och det är lättjobbat, att tvättvanten glider lätt över lacken och att det är enkelt att skölja av. Då kan jag betala nån krona mer/tvätt. Mycket därför jag gillar Ultima Schampot, för att det ger riktigt bra glans på min bil. Mycket bättre än flera andra jag testat.
När det gäller priset tittar jag inte så mycket på vad förpackningen kostar utan vad priset/tvätt blir.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
bigguns
- Entusiast

Re: Schampoo med bästa avrinningen
Senast nytt från mitt schampotestande.
Nu hårdtestas i första hand avrinning.
Totalt har 3 bilar tvättats med dessa 2 schampon.Bilarna delas av på mitten så schampona får dela på varsinn halva av bilen.
Förtvätt med kallavfettning+alkalie, på dessa tre bilar har Lahega PreClean gått mot Mac 124 på samma sätt som schampona.

De två första bilarna (mina) var skillnaderna hårfina, men skillnad fanns det.
Mina bilar har ju som bekant FG sedan maj-09 men vid årsskiftet(senast jag tvättade) drog jag på ett lager hydrowax för att få upp glansen.
Måsta ta in en 3:e testbil HELT utan något lackskydd/vax för att få fram skillnaden i schampona.
NU blev det skillnad minsann
Lahega Autorange Car Wash Schampo slår Consept Speedy på fingrarna i avrinningsronden.
Skum i hinkarna, bild.Lahega blå hink, speedy gul

Lahegan skummar något mer på bilen än speedyn ska tilläggas, så att bedöma skummningsgraden endast i hinkar KAN bli fel.
Avrinning innnan schamponering:
http://www.youtube.com/watch?v=nz26H_q6-vU
Efter schampo: 2 filmer Speedy till vänster och Lahega höger i bild
http://www.youtube.com/watch?v=gGx_aIs3Fog
http://www.youtube.com/watch?v=vqO52r0Y7xU
Ohh vilken pissig kvalite det blev,, Fn
Undrar hur länge Youtube ska hålla på o bearbeta filmen? Takfilmen är fortfarande skit....
Summering rengörande effekt:
PreClean tar bort svartprickarna nog så gott som Mac124, MEN
PC´n verkar vara skonsammare mot underliggande eftersom det fanns avrinningseffekt kvar på den sidan av bilen.(vet inte hur jag annars ska tolka det) Det var nada avrinning kvar på Mac-sidan.
Schampona rengör likvärdigt enligt min bedömning.
Glansen likvärdig.
Speedyn luktar knappt nått alls och Lahegan nått fruktgodis.
Båda var lätta att blanda och verkar inte på verkas av lite kyla under transporten till tvätthallen.
(5 min)
Ultimaschampot "tålde" inte den resan vid förra testet och fick värmas i armhålan innan blandning i vatten.

Efterbild med hydrowax på, blev dålig bild

NU, Låt kritikerna rosa....
Nu hårdtestas i första hand avrinning.
Totalt har 3 bilar tvättats med dessa 2 schampon.Bilarna delas av på mitten så schampona får dela på varsinn halva av bilen.
Förtvätt med kallavfettning+alkalie, på dessa tre bilar har Lahega PreClean gått mot Mac 124 på samma sätt som schampona.
De två första bilarna (mina) var skillnaderna hårfina, men skillnad fanns det.
Mina bilar har ju som bekant FG sedan maj-09 men vid årsskiftet(senast jag tvättade) drog jag på ett lager hydrowax för att få upp glansen.
Måsta ta in en 3:e testbil HELT utan något lackskydd/vax för att få fram skillnaden i schampona.
NU blev det skillnad minsann
Skum i hinkarna, bild.Lahega blå hink, speedy gul
Lahegan skummar något mer på bilen än speedyn ska tilläggas, så att bedöma skummningsgraden endast i hinkar KAN bli fel.
Avrinning innnan schamponering:
http://www.youtube.com/watch?v=nz26H_q6-vU
Efter schampo: 2 filmer Speedy till vänster och Lahega höger i bild
http://www.youtube.com/watch?v=gGx_aIs3Fog
http://www.youtube.com/watch?v=vqO52r0Y7xU
Ohh vilken pissig kvalite det blev,, Fn
Undrar hur länge Youtube ska hålla på o bearbeta filmen? Takfilmen är fortfarande skit....
Summering rengörande effekt:
PreClean tar bort svartprickarna nog så gott som Mac124, MEN
Schampona rengör likvärdigt enligt min bedömning.
Glansen likvärdig.
Speedyn luktar knappt nått alls och Lahegan nått fruktgodis.
Båda var lätta att blanda och verkar inte på verkas av lite kyla under transporten till tvätthallen.
(5 min)
Ultimaschampot "tålde" inte den resan vid förra testet och fick värmas i armhålan innan blandning i vatten.
Efterbild med hydrowax på, blev dålig bild
NU, Låt kritikerna rosa....
Senast redigerad av 7 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Heter Lahegas bara Lahega? Mycket bra avrinning på det schampot
Det var väl bra filmer
(Kul med film) 
Det var väl bra filmer
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Skulle gissa på att det är Autorange Car Wash som är Lahega (Rätt ??)
Edit: Såg att du skrivit in det nu
Är riktigt bra avrinning på det schampot
Edit: Såg att du skrivit in det nu
Är riktigt bra avrinning på det schampot
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
bigguns
- Entusiast

Hej!
Då var det dags för en ny utmanare mot Lahega schampot (Autorange)
Idag kör jag
Flaskorna rymmer 500 ml vardera och blandförhållandet så gott som lika, men Turtln är betydligt dyrare.
Ska säga att jag hade stora förväntningar på Turtln i det här läget.
I röd hink är det Turtle Ice och gul hink Autorange schampo by Lahega.
Fick inte till så mycket skum i hinkarna då jag fyllde i schampot efter vattnet, men de skummar lika mycket. Olika stora bubblor i skummet skiljer dem åt. Röd luktar typ inget (trist) gul doftar ju fruktgodis.

Lånade in pappas röda Liana som inte har en gnutta vax el lackskydd av något slag på sig. Dessutom börjar bli riktigt söndertvättad(läs repig). Men det tar jag tag i om några veckor.
Fick börja med att lösa upp vintern som fortfarande satt kvar trots att pappa har gnuggat som besatt med svampen, enlig han själv.

Spola och sedan på med alkalie och spola igen, nu var det värsta borta.
Nu tvätt. Bilen delades i två halvor(masktejp) för att lättare skilja schampona åt.
Röd hink, tja inget märkvärdigt glid så att säga, skummar ganska lite på lacken.
Gul hink, glider lätt på lacken med rastavanten, skummar något mer.
Båda lätta att spola av.
Nu till det jag tycker är roligast, AVRINNING.
På Turtel flaskan kan man läsa Syntetic Rapid Drying= Rapid dry formulan gör att vattnet snabbt rinner av o så vidare blabla...
Tja det gick ju som vanligt .... Turtle till vänster i bild och Autorange till höger.
film 1.5 min
http://www.youtube.com/watch?v=K0X21rb3Bps
Film 0,5 min
http://www.youtube.com/watch?v=Zy43CQxP01Y
Gick sedan över bilen med resten av av Autorange schampot lade sedan Rain X på rutor och lyktlglas.
Så var det med det.
Nu har jag slut på utmanare till mitt favvo schampo, för tillfället iallafall.
Förslag mottages vänligen
Mvh
Z
Då var det dags för en ny utmanare mot Lahega schampot (Autorange)
Idag kör jag
Flaskorna rymmer 500 ml vardera och blandförhållandet så gott som lika, men Turtln är betydligt dyrare.
Ska säga att jag hade stora förväntningar på Turtln i det här läget.
I röd hink är det Turtle Ice och gul hink Autorange schampo by Lahega.
Fick inte till så mycket skum i hinkarna då jag fyllde i schampot efter vattnet, men de skummar lika mycket. Olika stora bubblor i skummet skiljer dem åt. Röd luktar typ inget (trist) gul doftar ju fruktgodis.
Lånade in pappas röda Liana som inte har en gnutta vax el lackskydd av något slag på sig. Dessutom börjar bli riktigt söndertvättad(läs repig). Men det tar jag tag i om några veckor.
Fick börja med att lösa upp vintern som fortfarande satt kvar trots att pappa har gnuggat som besatt med svampen, enlig han själv.
Spola och sedan på med alkalie och spola igen, nu var det värsta borta.
Nu tvätt. Bilen delades i två halvor(masktejp) för att lättare skilja schampona åt.
Röd hink, tja inget märkvärdigt glid så att säga, skummar ganska lite på lacken.
Gul hink, glider lätt på lacken med rastavanten, skummar något mer.
Båda lätta att spola av.
Nu till det jag tycker är roligast, AVRINNING.
På Turtel flaskan kan man läsa Syntetic Rapid Drying= Rapid dry formulan gör att vattnet snabbt rinner av o så vidare blabla...
Tja det gick ju som vanligt .... Turtle till vänster i bild och Autorange till höger.
film 1.5 min
http://www.youtube.com/watch?v=K0X21rb3Bps
Film 0,5 min
http://www.youtube.com/watch?v=Zy43CQxP01Y
Gick sedan över bilen med resten av av Autorange schampot lade sedan Rain X på rutor och lyktlglas.
Så var det med det.
Nu har jag slut på utmanare till mitt favvo schampo, för tillfället iallafall.
Förslag mottages vänligen
Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

PM:a mig så skall jag försöka skicka ett par kandidater...
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
bigguns
- Entusiast

Funk skrev:PM:a mig så skall jag försöka skicka ett par kandidater...
/Thomas
Hej!
Bättre sent än aldrig
"Funk" skickade mig 2 st prover. Allbrite Cherryfoam schampo och Concept Profil Wash & Wax Schampo.
Blev genast kär i cherryschampot och köpte mig en hel liter på studs och Consepts schampo blev liggandes ett tag, tills nu.
Cherryschampot luktar gott skummar väl, inte överdrivet, tvättar rent som attan, men det jag upplever som anmärkningsvärt är att bilen blir väldigt blank av detta schampo ingen som helst avrinningseffekt dock.
Det här schampot liknar Ultima-schampot i tvättupplevelse och resultat men är billigare och blir inte lika segt som Ultiman vid låga temeraturer.
Så åter till Concept Profil Wash & Wax Schampo då.
Luktar inte just nått, tvättar ordentligt rent och skummar inte bara väl i hinken utan det ligger kvar en stund på bilen också, se bild.
Consepts till vänster och Lahega till höger, klicka för större bild.
Ingen avrinning att tala om för det här schampot heller trots att det står att det innehåller wax.
Men det kanske inte har någon betydelse, va vet jag.
Consepts Speedy har däremot goda avrinningsegenskaper, matchar Lahega schampot med lite tålamod.
Kan sticka ut med hakan och påstå att båda dessa , Allbrite Cherryfoam schampo och Concept Profil Wash & Wax Schampo, löser smuts bättre än Lahegan. Det syns efteråt på mina "rastavantar" som jag tvättar med.
Vanten som gått med Lahegas schampo är skitigare än den vante som gått med Allbrite el Consepts schampo, dvs det fastnar skit i vanten som inte schamot klarar av att lösa. Inga stora skillnader dock, det krävdes några tvättar för att att jag skulle lägga märke till det.
Hoppas någon där ute har nytta av allt schampotestande
Mvh
Z
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Alla 3 Concepts schampo är "top of the line" slår lätt ut dom dyra som ligger i finpack.... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

gillar också concept schampoo, kör speedy wash and wax tror jag det heter, använder bara det på firman,, testa lite olika märken då och då men återkommer alltid till concept..
så gillar du det testa dom andra,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Har du testat Concept Autoschampo ?nyberg skrev:gillar också concept schampoo, kör speedy wash and wax tror jag det heter, använder bara det på firman,, testa lite olika märken då och då men återkommer alltid till concept..
Finare schampo finns inte för biltvätt...inget vax i detta men däremot glansmedel...Den lilla vaxeffekt som finns i schampon som det står vax på flaskan är så försumbar, bättre att köra schampon med glansmedel...
- Manor
- Moderator

Om man är nöjd med Ultima och Meguiars NXT Generation...kommer man att bli nöjd med detta schampo då? Jag skulle gärna vilja hitta ett bra men billigare schampoNisse skrev:Har du testat Concept Autoschampo ?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Göran
Ultima kommer att säljas billigt snart, förpackningen blir en gallon. Och dekalen har jag designat.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Jensa
- Trogen Medlem

Låter spännande det Göran
Senast redigerad av 4 Jensa, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Ja Concepts autoschampo dänger både Ultiman och Meguairs....Manor skrev:Om man är nöjd med Ultima och Meguiars NXT Generation...kommer man att bli nöjd med detta schampo då? Jag skulle gärna vilja hitta ett bra men billigare schampoNisse skrev:Har du testat Concept Autoschampo ?.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jag gillar lukten på ultima.. och den härligt lyxiga skummet..Göran skrev:Ultima kommer att säljas billigt snart, förpackningen blir en gallon. Och dekalen har jag designat.
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

inlägg raderat av författare
Senast redigerad av 5 bigguns, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Jag tror det är bäst om vi låter moderatorena sköta vad som är rätt och fel här på forumet....Vi har massor av olika schampo i vårt sortiment, och jag förmodar att alla har rätt att säga sina åsikter i trådarna...Jag skulle uppskatta om alla får utrycka sig gällande vad man tycker. Och jag anser INTE att det är smygreklam då jag favoriserar ett schampo som vi säljer...Och om någon frågar om schampot är bra...så förutsättar man att även jag får svara på den frågan....bigguns skrev:Hej!
Jag skulle uppskatta om Nisse och Göran tar bort sina inlägg där ni nämner de produkter som ni representerar.
DENNA TRÅD ÄR TILL INTE FÖR SMYGREKLAM FÖR ERA EGNA PRODUKTER, OK.
Stor risk nu att de var det sista testet som jag la ut på bilvårdforum.se.
Ni har ju alltid Hasse......
Mvh
Fredrik