Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden

Inlägg av Funk » 02 feb 2010 08:00

Jag tycker fin lera fungerar bättre än svampen, men det är nog lite av en en smaksak..
Som smörjmedel till leran är det viktigare att använda ett smörjmedel som inte är alkaliskt då det löser upp den... Jag kar testat med diverse schampon och det fungerar ganska bra, men jag föredrar ändå en Quick Detailer.

En fin lera,med bra smörja mattar lacken väldigt lite, är man försiktig så är resultatet nästan osynligt. Men trots det rekomenderar jag inte att använda lera till vardags, jag tycker det räcker att claya innan man skall göra en polering.

Leran skall inte användas med något nämnvärt tryck, den skall liksom dras över lacken och plocka med sig det som "sticker upp". Trycker man så den "går igenom" smörjmedlet så fungerar den som ett slipmedel och mattar lackan. Välj gärna en fin lera för att lära tekniken och gå sedan upp till en grövre vid behov. Samtidigt så är det bra att har en grövre för svåra fall, men då får man räkna med att polera...

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 27 mar 2010 14:11

Tjena,

Undrar om någon har några tips om hur man får bort mindre korrosion på aluminium fälgar?

Skall försöka lägga upp bild på problemet i fråga när regnet slutat....

:D
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 27 mar 2010 14:55

Korrosion på aluminium (oxid) måste poleras bort. Tyvärr återkommer det ganska snabbt om lacken är skadad..

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 27 mar 2010 17:23

Kan man ta bort flygrost på kemisk väg eller är det bara lera som gäller? Min pärla är silver lackad och jag få gno som bara den för att få bort det. Stör mig nåt alldeles fruktansvärt på dom där små gula fläckarna...
Senast redigerad av 6 Funkytear, redigerad totalt 14 gång.
Opel? Det blir bara bättre så.
http://www.garaget.org/funkytear

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 27 mar 2010 17:25

Har för mig att man kan få bort det med syra,tror det är oxalsyra man använder är inte helt säker, finns flera på forumet som säkert kan svara på det. :nicka
I den här tråden finns lite info om oxalsyra: viewtopic.php?f=13&t=18&p=6584&hilit=oxalsyra#p6584
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 27 mar 2010 17:47

Låter som starka grejer det där. Får kolla med min lokala kem handlare om dom har KOMBI 297 TOXAL. Kan vara bra att ha lite dunder grejer hemma. Tack för svaret Jujimbo :jeps

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 27 mar 2010 17:54

Funkytear skrev:Låter som starka grejer det där. Får kolla med min lokala kem handlare om dom har KOMBI 297 TOXAL. Kan vara bra att ha lite dunder grejer hemma. Tack för svaret Jujimbo :jeps
Beskrivning:
KOMBI 297 TOXAL FLYGROSTBORTTAGARE * Är ett surt rengöringsmedel för alla typer av fordon. * Baserat på oxalsyra. * Löser effektivt flygrost, rost, mögel, alger m.m. Användningsområde: * För fordon, tågvagnar, bussar, entrepenadmaskiner m.m. * Blandas med vatten. Dosering: 25-100 % beroende av smutsighetsgrad. Skonsam för Lasthållare och rails..... :D
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 28 mar 2010 18:20

Nu när det ändå är syror på tråden så måste jag fråga pga min okunskap, är dom helt ofarliga för lacken om man nu blandar dom enligt rekomendationerna då både minsta och högsta blandning,. och slipper man polera efter att man använt dom.

som gammal(ung) murare har man ju bara kört saltsyra vid rengöring av div murverk och det bubblar ju på rätt så skapligt så därför är man ju lite skeptisk just till syror men som sagt så är det ju skillnad på syror och syror.men det låter ju frätande så att säga :P

mvh max.
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 28 mar 2010 19:50

Nisse skrev:
Funkytear skrev:Låter som starka grejer det där. Får kolla med min lokala kem handlare om dom har KOMBI 297 TOXAL. Kan vara bra att ha lite dunder grejer hemma. Tack för svaret Jujimbo :jeps
Beskrivning:
KOMBI 297 TOXAL FLYGROSTBORTTAGARE * Är ett surt rengöringsmedel för alla typer av fordon. * Baserat på oxalsyra. * Löser effektivt flygrost, rost, mögel, alger m.m. Användningsområde: * För fordon, tågvagnar, bussar, entrepenadmaskiner m.m. * Blandas med vatten. Dosering: 25-100 % beroende av smutsighetsgrad. Skonsam för Lasthållare och rails..... :D
Kan man köra denna på aluminium fälgar och sen polera därefter eller är KOMBI 297 avsett för metaller?
Senast redigerad av 6 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 28 mar 2010 20:28

Flygrostborttagare skall man bara ha på lack....man skall försöka undvika ljusbågar, insteg, lastbågar, som finna på pickup...och naturligvis fälgar som inte har någon lackad yta.... ;)

Skulle dessa detaljer bli flammiga så blir det att polera om dom med t.ex. Autoglym metalputs....och det är lite onödigt....

Ett tips är att lägga ett tunt lager t,ex, Autoglym bumper care på alla känsliga detaljer....innan man kör igång...

Det är viktigt att man följer tillverkarens instruktioner...... :nicka
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 28 mar 2010 20:37

Nisse skrev:Flygrostborttagare skall man bara ha på lack....man skall försöka undvika ljusbågar, insteg, lastbågar, som finna på pickup...och naturligvis fälgar som inte har någon lackad yta.... ;)

Skulle dessa detaljer bli flammiga så blir det att polera om dom med t.ex. Autoglym metalputs....och det är lite onödigt....

Ett tips är att lägga ett tunt lager t,ex, Autoglym bumper care på alla känsliga detaljer....innan man kör igång...

Det är viktigt att man följer tillverkarens instruktioner...... :nicka
Ok så om man använder flygrostborttagare på lacken blandat 25-100% med vatten beroende på smutshetgrad så behöver man ej polera efteråt om nu bilen redan är blank o fin men då fått lite flygrost.
Har jag uppfattat saken rätt :P

max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 28 mar 2010 20:50

Ja det går utmärkt...Vi körde mycket flygrostborttagare på nya Fordar tidigare som det var beläggningar på från järnvägsfrakt...5-10 bilar veckan....s.k. nybilsrekond...sköljer av noga...sedan tvättar man med vaxschampo.... ;)

Flygrost är ett känt begrepp vid järnvägstransport, men fenomenet uppstår vanligtvis under vinterhalvåret då slitrester från dubbdäck fastnar på bilen........

Ett tips....sök på "flygrost" på google så märker Ni vad många som har problem med detta... ;)
MVH Nisse

Bild

MAX

Inlägg av MAX » 28 mar 2010 21:01

Nisse skrev:Ja det går utmärkt...Vi körde mycket flygrostborttagare på nya Fordar tidigare som det var beläggningar på från järnvägsfrakt...5-10 bilar veckan....s.k. nybilsrekond...sköljer av noga...sedan tvättar man med vaxschampo.... ;)

Flygrost är ett känt begrepp vid järnvägstransport, men fenomenet uppstår vanligtvis under vinterhalvåret då slitrester från dubbdäck fastnar på bilen........

Ett tips....sök på "flygrost" på google så märker Ni vad många som har problem med detta... ;)
ok då är alla fall jag mycket nöjd med svaret,
och behöver då inte vara så misstänksam mot just syror för bilvård nu när jag fått ett ordenligt svar :P
samt att det då naturligtvis måste vara bättre(skonsammare) med just dessa syror än att då stå och gnugga med div polermedel om nu ytan är frisk i sig själv ;)
mvh max

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 28 mar 2010 21:31

Lahega har en produkt som heter Rail-Tixo. Har inte testat den själv men två stycken på jobbet har använt den för att få bort flygrost och är mycket nöjda med resultatet.

http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=18
Produktbeskrivning

Rail Tixo är en sur rengöringsprodukt baserad på oxalsyra. Produkten är svagt tixotrop, vilket innebär att den stannar kvar även på vertikala ytor,och på så sätt verkar effektivare.
Rail Tixo används för att tvätta nybilar där industrinedfall och järnoxider från järnvägstransporter utgör ett stort problem.
För att få bort gula oxidbeläggningar på fälgarna, så är Rail Tixo en utmärkt produkt.
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 28 mar 2010 22:22

Rail Tixo, kan man inte få tag på det i en mindre flaska :shock: . Hade varit smidigt med en enlitare :)

Gurkan
Medlem

Inlägg av Gurkan » 29 mar 2010 13:18

Har fundering om hologram!
Kan det bara bli hologram vid polering?
Eller kan man få hologram vid endast handtvätt?
Har en mörk bil och tycker mej skönja lite hologram på tre ställen, tror det är såkallade hologram :oops:
Senast redigerad av 6 Gurkan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 29 mar 2010 14:12

Hologram består ju av knippen med tunna, tunna repor som framträder i vissa ljus. Så visst kan man få samma effekt på andra sätt än genom polering. Jag har själv lyckats flera gånger genom att dra silkeskanten på en mikrofiberduk för hårt mot lacken när jag torkar bilen :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Gurkan
Medlem

Inlägg av Gurkan » 29 mar 2010 15:56

Tantrum skrev:Hologram består ju av knippen med tunna, tunna repor som framträder i vissa ljus. Så visst kan man få samma effekt på andra sätt än genom polering. Jag har själv lyckats flera gånger genom att dra silkeskanten på en mikrofiberduk för hårt mot lacken när jag torkar bilen :)

Tack för svaret!! :D
Blev lite fundersam eftersom jag helt plötsligt såg lite hologram på några ställen!
Särkilt när jag inte sett dom förut sedan den blev polerad, trodde att jag missat att se dom hela tiden ;)
Senast redigerad av 6 Gurkan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funkytear
Medlem

Inlägg av Funkytear » 29 mar 2010 21:03

Svarta bilar är extremt känsliga när det gäller hologram. Ägde en solidsvart v70n t5 http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=238731
Det var mycket jobb med att hålla den fri från hologram. På den tiden jobbade jag bara med DA så det var inte lätt. Kör man med roterande och en mjuk trissa och sen lite power gloss på den så blir det makalöst bra. Toppar du sen med lite collinite 915 så är du hemma!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 30 mar 2010 00:28

Funkytear skrev:Svarta bilar är extremt känsliga när det gäller hologram. Ägde en solidsvart v70n t5 http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=238731
Det var mycket jobb med att hålla den fri från hologram. På den tiden jobbade jag bara med DA så det var inte lätt. Kör man med roterande och en mjuk trissa och sen lite power gloss på den så blir det makalöst bra. Toppar du sen med lite collinite 915 så är du hemma!
Det är inte Power Finish du tänker på? :)
Just Power Finish ger riktigt, riktigt fin yta med mjuk trissa, medan jag tycker Power Gloss är lite svårare att köra till slutfinish.
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Skriv svar