Maskinen som jag har till förfogande är en flex3401vrg som nyligen inhandlas från bollnäs bilvård.
Har inte hunnit köra in mej på den riktigt än, men nästan.
Har ju som tidigare nämst bara kört roterande och enkel ossilerande maskin med ganska bra resultat men då jag kände att det var dags för en ny maskin ,hade faktigst redan bestämt mej för en roterande enkel trissa men efter mycket vånda och funderande och läsning här på forumet om 3401 så föll valet på 3401 .
Dels för att Nisse kommit fram till att det var en bra maskin.Och nu även extreme om man har lite tålamod att lära känna den som det heter.Som sagt har testat den lite tidigare och den är minst sagt lite knölig att komma underfund med dels för att den roterar åt fel håll och den här kraftiga ossilerande rörelsen samt att jag höll maskinen alldelles för hårt. sen när man väl slappnade av och så att säga litade på maskinen så funka det klockrent bara föra den istället för att hålla emot och de sedan när man vant sej lite till kunde man trycka på lite mera för att som det heter få lite bättre avverkning.
Har alla fall börjat med bilen drog igång direkt efter jobbet i går strax efter kl ett började med bakluckan
samtidigt som bil ägaren och hans brossa fick börja maskera alla plast detaljer för att sedan få polera för hand runt hantag och rutramar samt där det kan vara lite knöligt att komma åt med maskinen,
Själv laddade jag orange trissa med ip började lite lätt med två ärtor efter tips från Mortil då jag tidigare upplevt det som att det varit svårt att polera ut medlet ordenligt/(att det försvinner)med 3401.
Gjorde precis som vanligt smetade ut medlet lite med avslagen maskin(det är nu det fantastiska med den här hastighets kontrollen som jag saknat hos min roterande får visa vad den går för)startar på läge3 sprider ut medlet över ca 1/4 av bakluckan ökar till 4 och börjar polera med lätt hand en kort stund för att sedan lägga lite mer tyngd på maskinen ett tag inga protester från maskinen den bara malar på som det heter ökar sedan till mellan 5o6 för att att få ut det där sista av medlet samt lite exra lyster klockrent bryter ner medlet totalt behöver inte ens torka rent för att inspektera den averkade ytan.
Då bilen har ganska hård lack och att jag troligtvis skulle behövt en annan trissa eller lite grövre medel så fick jag köra en vända till på samma ställe innan det blev riktigt bra inte riktigt 100 men bra nära. körde vidare lucka, tak ,huv med samma arbets sätt lite svettigt då den var ganska hård så att säga. så det var bara att ge igen som det heter hård mot dom hårda
Bytte medel efter tips från Nisse till ff för att köra sidorna lika här fick köra två vändor för att bli riktigt nöjd(kanske att man skulle även kört ip på sidorna men som sagt så brukar sidorna vara mer lättpolerade då dom inte ,av någon anledning brukar vara lika hårt repade men samtidigt har lite tunnare med färg så då är det nog säkrare att ha lite mildare medel för att ev inte köra hål i lacken,
Apropå att polera igenom färgen som kan vara ganska lätt gjort med ex en roterande om man är lite o -uppmärksam så är man ganska säkrad från att göra det med 3401 då den driver upp minimalt med värme tryckte på ganska så duktigt när jag körde topp-delarna för att sedan känna med handen direkt på bilen och kan säga att det var ganska svalt där man precis hade polerat,MEN man kan ju ändå vara lite försiktig kan ju hända om det vill sej illa och oturen är framme.Speciellt vid kanter och hörn.
Då kommer man ju till en annan fråga ang värme eller inte ,det sägs ju att det krävs mycket värme för att ex polera bort lite grövre repor nu är det som sagt klarlack på den här bilen .och att jag inte kan svara på den frågan så den bollar vi över till lite mer erfarna killar i det här ämnet .
Blev inte klar med bilen i går då ägaren skulle i väg på någon spelning(musik) och att han samtidigt fick lov att agera chaufför åt mej och hans ärade bror då vi fått varsin överdos av lite medicin(pilsner) och inte kunde framföra fordon på ett säkert sätt.Har vilat i dag och ska springa över bilen en vända till i morgon med slut finischen som blir quickfinish 140.ska även lägga ut lite före och efter bilder på bilen här på forumet. så en annan fråga hur gör man för att lägga ut mer än tre bilder i varje inlägg då jag bara kunnat lagt tre åt gången när jag laddat upp en bilaga direkt på den här sidan man skriver in lägg på max.