Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd på nybil, V70?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Knicklas
Ny Medlem

Lackskydd på nybil, V70?

Inlägg av Knicklas » 22 apr 2010 09:03

Hej!
Ny på forumet och här kommer min första fråga:
Jag ska nästa vecka (förhoppningsvis) hämta ut en helt ny V70. Min fråga till er gäller huruvida det är lämpligt att lackskydda en ny bil?
Jag har fattat för att Volvo varnar för detta under första året...

Hjälper till på en bilvårdsfirma lite då och då, och har således tillgång grejor för att göra detta gratis. Blev rekommenderad att lägga Lahega 37A+B på bilen. Vad tror ni om det? Ska jag vänta ett år eller...? Vågar man sig på att göra detta själv, eller finns det några risker?

Tack på förhand,

Nicklas
Senast redigerad av 4 Knicklas, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Lackskydd på nybil, V70?

Inlägg av Funk » 22 apr 2010 09:41

Du kommer nog att få lite olika svar här...
Men min syn på saken: Polera inte i onödan, låt lacken vara åtminstone över sommaren eller helst till våren. Detta för att skall man polera så kan man lika gärna göra det då det hunnit bli lite smårepor, och lackskydden skyddar som vi alla vet inte direkt mot repor så några hinner du få tills dess. Dessutom så är man säker på att lacken härdat ut helt. Visserligen är det inget större problem med dagens bakade lacker, men bilen kan ju vara bättrad, och plastdetaljernas lack verkar härda något långsammare.
Under tiden lägger du på enbart en 1k skydd eller ett bra vax för att göra bilen mer lättvättad.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Knicklas
Ny Medlem

Inlägg av Knicklas » 22 apr 2010 10:34

OK, tack för snabba svar! Jo, jag räknar med lite olika svar ;) ...

Jag kommer åka ca 50-60 mil i veckan, och förhoppningsvis tvätta bilen en gång i veckan (åtminstone sommartid...).
Min tanke med lackskydd direkt efter leverans är att slippa polera, och på så vis spara in det arbetet. Blev rekommenderad att vibrera på 37A+B, är det ett bra tillvägagångssätt? Kan Lahegas medel skada lacken på nåt sätt eller är det ett snällt medel?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 apr 2010 11:16

Lahegas grejor är väl vare sig bättre eller sämre än något annat. Lägga lackskydd utan att polera gör man inte, även om man bara behöver polera minimalt på en fräsch nybil.
En vända med t.ex Lahega No.17 eller 18 t.ex innan 37A+B bör du nog ta.

Vibrera på? Kanske lägga med oscillerande maskin du menar...

Volvobilar står normalt inte i månader, utan byggs på order till respektive kund, vissa kampanjbilar undantaget. Kampanjbilar kan stå i lager ett tag hos ÅF, andra gör det som regel inte alls.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 apr 2010 11:18

Lackskydda direkt.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 22 apr 2010 11:47

Jeg har ingen erfaring med noe som helst :D
Men jeg hentet min bil ut i slutten på mars, og var så heldig å få Jill til å polere og legge PPS på den en uke senere. Har ikke angret ett sekund! :cheers
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.

Torlejf

Inlägg av Torlejf » 22 apr 2010 12:26

Lackskydda direkt.

Att vissa lägger Lahega på Volvos nya bilar är så töntigt som att Lahega är det enda Volvo godkänner.
Precis som att det gör nån skillnad..

Kör på säger jag.

Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.

Knicklas
Ny Medlem

Inlägg av Knicklas » 22 apr 2010 12:45

--> Funk: Ja, det var nog en sån oscillerande maskin, typ slipmaskin fast utan slippapper antar jag... :D
OK, en repa med 17 eller 18 först alltså? Nåt annat jag ska se upp med?

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 apr 2010 12:49

Knicklas skrev:--> Funk: Ja, det var nog en sån oscillerande maskin, typ slipmaskin fast utan slippapper antar jag... :D
OK, en repa med 17 eller 18 först alltså? Nåt annat jag ska se upp med?
Oftas räcker det med en syratvätt för att få lacken riktigt ren, och då kan det - tycker jag - vara onödigt att polera.

Knicklas
Ny Medlem

Inlägg av Knicklas » 22 apr 2010 13:09

Ja leran är grym mot sånt. Men kan det verkligen finnas prickar el likn. på en helt ny bil? Köper inte ny bil så ofta... ;)

Men Volvo godkänner alltså Lahega? Enbart om Volvo själv lägger lackskyddet eller?

Användarvisningsbild
zaphyr
Medlem

Inlägg av zaphyr » 22 apr 2010 13:21

Knicklas skrev:Ja leran är grym mot sånt. Men kan det verkligen finnas prickar el likn. på en helt ny bil?
Japp, min hadde en god del faktisk :|
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 apr 2010 14:00

Knicklas skrev:Ja leran är grym mot sånt. Men kan det verkligen finnas prickar el likn. på en helt ny bil? Köper inte ny bil så ofta... ;)

Men Volvo godkänner alltså Lahega? Enbart om Volvo själv lägger lackskyddet eller?
Din Volvo fraktas ju till dig antingen via tåg eller lasbil, så tjära och flygrost kan det finnas. Även små klisterrester från skyddsplasten och liknande brukar sitta fast.
Vad det gäller godkännande från Volvo så finns (fanns?) det en vag skrivning i instruktionsboken om lackskydd och att Volvos garanti inte gällde skador uppkomna av sådan...jag vet inte hur det står idag.

/Thomas

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 22 apr 2010 14:20

Om man vill slippa risken att repa lacken, som clay faktiskt kan göra, så rekommenderar jag att man använder en syra t.ex. Lahega rail tixo eller Sanego Zanitol plus.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 22 apr 2010 14:22

Citerat från instruktionsboken på senaste V70.
"Polering och vaxning
Polera och vaxa bilen när lacken är matt eller för att ge den ett extra skydd. Bilen behöver inte poleras förrän den är minst ett år gammal, vaxning kan göras tidigare. Polera och vaxa inte bilen i direkt solljus. Tvätta och torka bilen mycket noga före polering
eller vaxning. Tvätta bort asfalt eller tjärstänk med Volvos asfaltsborttagare eller lacknafta.
Svårare fläckar kan tas bort med fin slippasta (rubbing) avsedd för billack.
Polera först med polish och vaxa sedan med flytande eller fast vax. Följ noga instruktionerna
på förpackningarna. Många preparat innehåller både polish och vax.

VIKTIGT
Lackbehandlingar såsom konservering, försegling, skydd, glansförsegling eller liknande kan skada lacken. Lackskada orsakad av sådana behandlingar täcks inte av Volvos garanti."

Sid.260 http://esd.volvocars.net/site/owners-in ... p10989.pdf

Förövrigt skulle jag lägga lackskydd på den alt. något jätte snällt polermedel också, men skulle förmodligen lägga lackskydd sen efter ett år ta fram polermedelet för jaga bort dom repor som uppstått.
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 22 apr 2010 18:06

Polera och vaxa bilen när lacken är matt eller för att ge den ett extra skydd.
detta är då en tolkningsfråga. hur kan dom då påstå att....
Bilen behöver inte poleras förrän den är minst ett år gammal
om man då som jag. anser att det går att höja glansen på det mesta. hur kan dom då säga att den inte behöver poleras på minst ett år fast även när den är matt ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 22 apr 2010 18:22

mortil skrev:
Polera och vaxa bilen när lacken är matt eller för att ge den ett extra skydd.
Enligt min tolkning kan man ju då vaxa alt. lägga lackskydd på den när man väl fått hem den för ge extra skydd direkt istället för vänta att den ska gå ner sig i lacken, som mortil även säger så går det att få upp bättre finish i dom flesta saker även fast dom är nya.
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 22 apr 2010 19:25

Knicklas skrev:Ja leran är grym mot sånt. Men kan det verkligen finnas prickar el likn. på en helt ny bil? Köper inte ny bil så ofta... ;)

Men om du lägger lackskydd och om något skulle hända!?
Hur ska Volvo kunna bevisa att du lackskyddat den? Om du nu inte säger det själv ;)
Bara att säga näe jag har waxat med Sonax hårdvax :P
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 apr 2010 09:47

Kan ett lackskyddssystem skada lacken ?

Volvo i Usa har stämt en del tillverkare bla Tefcar då lacken har blivit förstörd av deras lackskydd. Det beror enligt Volvo på att deras lacker härdar i upptill två år efter leverans och kan bli flammig av ett för "tätt" lackskydd. Det bildas ett skikt som inte tillåter lacken att "andas". PPS (Paintwork Protection Sealant) har under åren klart sig från detta. Och kan läggas på alla nya bilar utan problem.
Nu får man ha i åtanke på att man i USA stämmer allt och alla.... ;)

En del aktörer som lägger lackskyddsbehandlingar t.ex. Ditec påstår att detta skyddar lacken mot repor och stenskott ?

Ingen lackskyddsbehandling skyddar mot repor och stenskott, det gäller att vara rädd om sin bil. Det går precis lika bra att repa en lackförseglad bil som en obehandlad. Däremot så skyddar en lackskyddsbehandling mot UV-ljus, oxid, surt nedfall....

Vi lägger årligen enormt med 2K lackbehandlingar med PPS på nya bilar....dessa bilar som kommer till oss (mycket Toyota) är det minst en månad sedan dessa fick sin lack från fabrik...däremot så skall man vänta någon månad med att behandla en "omlackad bil"....

Så här gör vi med nya bilar....först en väldigt noggran tvätt...sedan kollar vi lackens skick...kan bli rengöring med syra eller clay...när lacken är 100% ren, så lägger vi på ett PPS 2K skydd...det händer i vissa fall att vi kör över med en Top Tool och finrubbing.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

peterv
Medlem

Inlägg av peterv » 23 apr 2010 11:52

Jag hade rekommenderat dig att investera i en stenskottsfilm! Ditec lägger dem och de kostar ca 4000kr för en V70. Min svåger sket i och lägga en på sin bil när han hämtade ut den sprillans ny...ångrade sig veckan efter då han fick stenskott...lämnade in den direkt :lol:

Men det är bara min åsikt... :D
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Knicklas
Ny Medlem

Inlägg av Knicklas » 06 maj 2010 07:17

Har pratat med min säljare om detta med lackskydd, och ska imorgon när jag hämtar bilen :nicka :cheers :jeps även prata med deras rekondare om tillvägagångssätt. Hur som helst erbjuder Rejmes i Örebro Autosmart Silver One på nybil för 1900:- Alltså INTE Lahega!? Säljaren sa till mig att man INTE bör lägga 2K lackskydd utan hålla sig till 1K. Detta för att lacken ska kunna fortsätta andas i åtminstone 6 månader.

Ska prata mer med dem om detta imorgon...

Alltså bör jag INTE lägga Lahega 37A+B eller? Tror jag har Lahegas sortiment att välja på, men även 3M och Instafinish. Nån som kan rekommendera ett 1K lackskydd som "andas"...?

Skriv svar