Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Uppsnyggning Audi A4 Avant

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
pake
Medlem

Uppsnyggning Audi A4 Avant

Inlägg av pake » 25 apr 2010 23:43

Använde söndagen för att snygga till min ganska nyinköpta Audi A4 -07. Även om skicket inte var katastrofalt var det nog länge sedan bilen recondades. Ganska kraftiga tvättrepor på sidorna och bakluckan, mattare partier på sidorna samt en hel del flygrostprickar.

Efter tvätt enl. konstens alla regler (HD-grön, avfettning, syra, shampo) rengjordes lacken med Ultima Elastrofoam Paint Cleaner, därefter polering med Lahega fastcut no 13, Flex 3401 med blå skumtrissa.

Så höjdes glansen lite till med Ultima Paint Prep Plus och orange trissa på Flexen. Ultima Tire & Trim Guard Plus på gummilister, plast, fälgar och däck och ett lager Ultima Paint Guard Plus på lacken.

Inredning damsögs, rengjordes med Ultima Interior Shampo och behandlades med Ultima Interior Guard.

Några före bilder:
Bild
Repor på baklucka:
Bild
Resultat:
Bild
Bild
Inredning:
Bild
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem

Re: Uppsnyggning Audi A4 Avant

Inlägg av peterv » 26 apr 2010 11:03

Ser riktigt fint ut :jeps Jag kan rekommendera flera lager paint guard ;)
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 26 apr 2010 11:09

Jättefint! Det blev riktigt fin glans :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 26 apr 2010 11:18

Snyggt med välpolerade silvriga bilar. Jag måste ställa en fråga. Jag förstår varför du använde ultima paint prep pluss (UPPP), men varför använde du en orange pad som - jag tolkar det - är
hårdare än den blåa skumtrissan, som du använde i steget före. Det känns lite motsägelsefullt att gå från en mjukare till en hårdare trissa när du kör slutfinish.

Nu har jag dragit slutsatsen att orange är hårdare än blå, om inte så bortse från detta inlägg, förutom den första meningen :)
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 26 apr 2010 12:12

Tack för alla uppmuntrande kommentarer :cheers :mrgreen:
peterv skrev:Ser riktigt fint ut :jeps Jag kan rekommendera flera lager paint guard ;)
Det ska bli fler lager ;)
marcus skrev:Snyggt med välpolerade silvriga bilar. Jag måste ställa en fråga. Jag förstår varför du använde ultima paint prep pluss (UPPP), men varför använde du en orange pad som - jag tolkar det - är
hårdare än den blåa skumtrissan, som du använde i steget före. Det känns lite motsägelsefullt att gå från en mjukare till en hårdare trissa när du kör slutfinish.

Nu har jag dragit slutsatsen att orange är hårdare än blå, om inte så bortse från detta inlägg, förutom den första meningen :)
Att köra slutfinish med hårdare pad är ju inte riktigt logiskt, precis som du påpekar. Med tanke på djungeln av pads, märken, färger hårdhet mm borde jag skrivit att det är från Bollnäs Bilvård, deras produktbeskrivning av polerrondellerna (pads) är följande:

BLÅ
En medelhård rondell utmärkt för rubbing
ORANGE
En mjuk rondell för polering och vaxning
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 26 apr 2010 12:30

pake skrev:Att köra slutfinish med hårdare pad är ju inte riktigt logiskt, precis som du påpekar. Med tanke på djungeln av pads, märken, färger hårdhet mm borde jag skrivit att det är från Bollnäs Bilvård, deras produktbeskrivning av polerrondellerna (pads) är följande:

BLÅ
En medelhård rondell utmärkt för rubbing
ORANGE
En mjuk rondell för polering och vaxning
Jag var lite osäker, men nu vet jag bättre :D
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 26 apr 2010 18:04

Väldigt fint!!!!
Silver är ingen rolig färg att polera, men med rätt förutsättningar kan det bli jäkligt bra och det blev det nu!!! :jeps :jeps :jeps
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 26 apr 2010 18:32

:best Polerat på din :brumm ......:cheers På dej!
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 26 apr 2010 19:49

Snyggt jobbat,jag har ju kört två silver metallic audi så jag vet hur svårt det är att få till glansen. :jeps
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 28 apr 2010 13:45

Riktigt snygg, hur tyckte du att interior shampo gel var att jobba med?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem

Inlägg av pake » 09 maj 2010 10:27

Göran skrev:Riktigt snygg, hur tyckte du att interior shampo gel var att jobba med?
Interior shampo gel är bland det bästa jag provat (jmf lethermasters cleaners som också tillhör toppskiktet) för rengöring av vinyl, läder och hård inredningsplast, medlet funkar även bra på tjocka "luddiga" mattor men är då inte så drygt eftersom man sprutar direkt på dem.

På tygklädsel var det inte optimal rengöringseffekt, där använde jag istället Concept HD fabric.

Skriv svar