Ren förseglingsteknologi!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Gamle Bettan's tråd (Skoda Octavia Elegance 2003)
-
Göran
Re: Gamle Bettan's tråd (Skoda Octavia Elegance 2003)
Slänger in lite fakta, det räcker med en behandling per säsong med Ultima Tire and trim,
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Benighted
- Medlem
Har polerat lite i helgen och tänkte dela med mig av resultatet 
Använda produkter:
Biltema dubbeltrissemaskin.
Powerfinish på lila trissor.
Superfinish på gula trissor.
Isopropanol.
Ultima Paint Guard Plus.
Ultima Tire & Trim Guard Plus på plast och gummidetaljer.
+ett uns sisu
Men visst går det att få till lite reflektioner även på en gammal silvermetallic Skoda
Motorhuven i dagsljus:

Resterande bilder är tagna precis vid solnedgång, var tvungen att stressa lite med poleringen för att fånga de sista solstrålarna för helgen, men som ett plus blir det ju häftiga färger i solnedgången:

Fortfarande kvar att polera upp bakluckan, kofångarna, dörrarna på förarsidan och under listerna på dörrarna på passagerarsidan. Sen ska glaset poleras, och även baksätet är kvar att tvätta, men det går framåt i.a.f..
Skall byta till sommardäcken nu i veckan också ser ju lite skabbigt ut med de där fälgarna
Använda produkter:
Biltema dubbeltrissemaskin.
Powerfinish på lila trissor.
Superfinish på gula trissor.
Isopropanol.
Ultima Paint Guard Plus.
Ultima Tire & Trim Guard Plus på plast och gummidetaljer.
+ett uns sisu
Men visst går det att få till lite reflektioner även på en gammal silvermetallic Skoda
Motorhuven i dagsljus:

Resterande bilder är tagna precis vid solnedgång, var tvungen att stressa lite med poleringen för att fånga de sista solstrålarna för helgen, men som ett plus blir det ju häftiga färger i solnedgången:

Fortfarande kvar att polera upp bakluckan, kofångarna, dörrarna på förarsidan och under listerna på dörrarna på passagerarsidan. Sen ska glaset poleras, och även baksätet är kvar att tvätta, men det går framåt i.a.f..
Skall byta till sommardäcken nu i veckan också ser ju lite skabbigt ut med de där fälgarna
Senast redigerad av 6 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani
-
Benighted
- Medlem
Tack Hasse!
Rätt nöjd med ytan själv också, men fortfarande sugen att våtslipa hela motorhuven för att få bort apelsinskals-ytan som syns på bilden på huset. Våtslipade bara bort en repa denna gången...
Rätt nöjd med ytan själv också, men fortfarande sugen att våtslipa hela motorhuven för att få bort apelsinskals-ytan som syns på bilden på huset. Våtslipade bara bort en repa denna gången...
Senast redigerad av 4 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani
- Jiiins
- Entusiast

Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Riktigt snyggt. Plus för trädbilderna 
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
Benighted
- Medlem
Så, nu har även förarsidan fått smaka på menzerna
Denna gången med en roterande maskin istället för musse pigg
Tog bara för skojs skull och våtslipade panelerna först
körde bara med 2500 papper, och kunde kört lite mer för att få det helt perfekt slätt, men tog det försiktigt nu i början så det finns lite vågor kvar, men helt klart bättre än bara polering...
Använda medel:
Mirka våtslip 2500korn.
Menzerna Power Finish med roterande och en gul medelhård trissa.
Menzerna Super Finish med roterande och en mjuk vit trissa.
Ultima Paint Guard Plus.
Nästa gång kommer jag nog köra power gloss lite snabbt efter våtslipen så man kan kapa ner polertiden på PF.
En observation också, Ultima tire & trim guard plus är så effektiv att det på hårdplast kan vara svårt att få fast maskeringstejpen på det efteråt, behandlade mina för två veckor sen och var lite smått hopplöst att få fast tejpen
Lite bilder ifrån arbetet:
Före:

Våtslip pågår:

Avtorkat för inspektion:

Bak våtslipad, inte helt klart:

Polering påbörjad:

Klar:

Utomhus bilder kommer straxt ska bara ladda upp dem först, några blev riktigt trevliga
Denna gången med en roterande maskin istället för musse pigg
Tog bara för skojs skull och våtslipade panelerna först
Använda medel:
Mirka våtslip 2500korn.
Menzerna Power Finish med roterande och en gul medelhård trissa.
Menzerna Super Finish med roterande och en mjuk vit trissa.
Ultima Paint Guard Plus.
Nästa gång kommer jag nog köra power gloss lite snabbt efter våtslipen så man kan kapa ner polertiden på PF.
En observation också, Ultima tire & trim guard plus är så effektiv att det på hårdplast kan vara svårt att få fast maskeringstejpen på det efteråt, behandlade mina för två veckor sen och var lite smått hopplöst att få fast tejpen
Lite bilder ifrån arbetet:
Före:

Våtslip pågår:

Avtorkat för inspektion:

Bak våtslipad, inte helt klart:

Polering påbörjad:

Klar:

Utomhus bilder kommer straxt ska bara ladda upp dem först, några blev riktigt trevliga
/Jani
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Jösses du har legat i idag du!!!!
Ser ju riktigt bra ut !!!
Hoppas du kom överens med den roterande eller galloperade den iväg över huven med dej hängandes i sladden?
Ser fram emot de andra bilderna med..!
Ser ju riktigt bra ut !!!
Hoppas du kom överens med den roterande eller galloperade den iväg över huven med dej hängandes i sladden?
Ser fram emot de andra bilderna med..!
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
Benighted
- Medlem
Tack för de vänliga kommentarerna
kul att ni gillade resultatet 
Nu till utomhusbilderna, duggade lite av och till, ljuset skiftade men blev rätt trevliga bilder ändå
Översikt förarsida:

Översikt passagerarsida:

Passagerarsida:

Modellinformation

Vågar ju inte posta utan att ha några tydliga lövträd med på bilderna

Förarsida:

Reflektion av kompisens bil:

Förarsideblänk

Backspegel:

Kolla in reflektionen av himlen på framskärmen reflekterad i backspegeln

Motorhuv:

Det var väl allt för idag, hoppas ni gillade det
Nu till utomhusbilderna, duggade lite av och till, ljuset skiftade men blev rätt trevliga bilder ändå
Översikt förarsida:

Översikt passagerarsida:

Passagerarsida:

Modellinformation

Vågar ju inte posta utan att ha några tydliga lövträd med på bilderna

Förarsida:

Reflektion av kompisens bil:

Förarsideblänk

Backspegel:

Kolla in reflektionen av himlen på framskärmen reflekterad i backspegeln

Motorhuv:

Det var väl allt för idag, hoppas ni gillade det
/Jani
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Träd, bil,himmel,mark...... du får stora MVG av mej!!!!!

-
MAX
Riktigt riktigt nice det där mr Benighed
Blev en riktig aha-are för dig den här vändan dels då premiär med roterande maskin samt lite våtslipning.
Eftersom jag är lite äldre än carina så kan inte jag ge ett mvg,eftersom det inte fanns när jag gick i skolan
men nog var det värt en femma som då var det högsta man kunde få när jag gick i skolan
mvh max 1
Blev en riktig aha-are för dig den här vändan dels då premiär med roterande maskin samt lite våtslipning.
Eftersom jag är lite äldre än carina så kan inte jag ge ett mvg,eftersom det inte fanns när jag gick i skolan
mvh max 1
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
jaxpo
- Medlem
Snyggt!
Hur arbetar du med våtslipsprocessen för att få det riktigt bra? Hur mycket nötande blir de på samma yta för att få väcck repor och dyl...
//Johan
//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.
-
Benighted
- Medlem
Tack tack 
Kul att få högsta betyg på två olika betygsskalor, inte ofta det sker
Såg igår att i stekande solsken och rätt vinkel så finns några hologram kvar närmast plastlisten på förardörren så det ska korrigeras nästa chans jag får
Hasse: Kul att andra är lika störda som jag som gillar den där typen av bilder, den jag gillade mest, gillar multipla reflektioner skarpt, syntes ännu tydligare i verkligheten, men beror nog mycket på att man ser hur det skiftar när man rör huvudet.
MAX: Jo det var en intressant dag då man prövade på några nya saker, våtslip har jag gjort på en del olika saker men inte så mkt på bilen innan så lite nervpirrande var det ju. Och Roterande maskin var ju en upplevelse, tog ett tag att få riktig ordning på det och direkt när det torkade lite för mkt så blev det ju en galopperande vildhäst, har fortfarande träningsvärk i armar och axlar ifrån i lördags
Johan: Jag jobbar med mycket vatten (som syns av spillet
) för att våtslipen ska glida lätt. Sen gäller det bara att jobba metodiskt och undvika att slipa för hårt nära kanterna, följer konturerna så man inte lägger för mkt tryck nånstans, syns rätt tydligt på den här bilden:

På övre delen på förardörren ser man att jag slipat nedåt med konturerna för annars hade jag slipat med kanterna av slipklossen men inte kommit åt i mitten så det hade inte blivit ett jämt tryck.
Sen torkar jag av med jämna mellanrum för att följa utvecklingen och sen slipar man mer på de ställen där ytan fortfarande inte är jämn-matt (blanka delar kvar i nedsäkningarna i apelsinskalytan på lacken).
Motorhuven hos mig ligger illa till för en piskning med våtslipen måste jag säga
fått ännu mer smak för det nu när jag sett resultatet, även om det hela tiden är lite nervpirrande då man verkligen inte vill slipa igenom klarlacken 
Kul att få högsta betyg på två olika betygsskalor, inte ofta det sker
Såg igår att i stekande solsken och rätt vinkel så finns några hologram kvar närmast plastlisten på förardörren så det ska korrigeras nästa chans jag får
Hasse: Kul att andra är lika störda som jag som gillar den där typen av bilder, den jag gillade mest, gillar multipla reflektioner skarpt, syntes ännu tydligare i verkligheten, men beror nog mycket på att man ser hur det skiftar när man rör huvudet.
MAX: Jo det var en intressant dag då man prövade på några nya saker, våtslip har jag gjort på en del olika saker men inte så mkt på bilen innan så lite nervpirrande var det ju. Och Roterande maskin var ju en upplevelse, tog ett tag att få riktig ordning på det och direkt när det torkade lite för mkt så blev det ju en galopperande vildhäst, har fortfarande träningsvärk i armar och axlar ifrån i lördags
Johan: Jag jobbar med mycket vatten (som syns av spillet

På övre delen på förardörren ser man att jag slipat nedåt med konturerna för annars hade jag slipat med kanterna av slipklossen men inte kommit åt i mitten så det hade inte blivit ett jämt tryck.
Sen torkar jag av med jämna mellanrum för att följa utvecklingen och sen slipar man mer på de ställen där ytan fortfarande inte är jämn-matt (blanka delar kvar i nedsäkningarna i apelsinskalytan på lacken).
Motorhuven hos mig ligger illa till för en piskning med våtslipen måste jag säga
/Jani
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Ja ja så jäkla mycket äldre är du inte MAX !!!MAX skrev:Riktigt riktigt nice det där mr Benighed![]()
Eftersom jag är lite äldre än carina så kan inte jag ge ett mvg,eftersom det inte fanns när jag gick i skolanmen nog var det värt en femma som då var det högsta man kunde få när jag gick i skolan
![]()
mvh max 1
Vi hade med sifror i betygen... det högsta jag fick var 4+---i gymnastik.... sen var det en stadig ström med 2:or....
Men jag får ju gardera mej så han förstår vad jag menar ju *förklarar pedagogiskt*
Vem vet...han kanske med hade siffror i sina betyg.... eller så är han en ungtupp och fick nöja sig med bokstäver...
-
Benighted
- Medlem
Tss, Carina, inte är man en ungtupp, siffror var vad som gällde här... eller ja... bokstäver i Universitetet då 
/Jani
-
Benighted
- Medlem
Får se om ni orkar med ännu fler bilder på gamle Bettan
Ni får säga till när det är tillräckligt och nog med bilder på skrothögen...
Var hos morsan och lekte lite i garageuppfarten och garaget, blev instegslisten och dörrens undersida som varit lite skabbig som fick smaka på Menzerna Power Gloss S100, Power Finish med roterande polermaskin samt UPGP som lackskydd... Hittade en rätt trevlig vinkel att knäppa bilder på...Inte så illa för en silverfärgad bil

Över listen är det gammal polering som är kvar (förutom lite bättringspolering på 2 stälen), under listen är det nypolerat.
En intressant sak när det kom till denna bilden på handtaget till förarsidans bakdörr.

Om ni ser det vågiga i lacken där så är det resterna som är kvar av orange peel:en som jag våtslipade bort, då jag ville ta det försiktigt så var jag inte hård nog för att få bort allt, men man ser att alla "högfrekventa" vågor är borta och bara de med längre våglängd överlevde våtslipningen, detta syns knappt normalt sätt men här hittade man precis rätt vinkel och ljus för att verkligen fånga det. Det är denna typen av vågor som ger själva den ojämna ytan som finns i nästan alla billacker och som gör att reflexerna inte blir helt skarpa, här syns de extra tydligt då de med kortare våglängd är bortslipade
För att göra det ännu tydligare så tog jag och klippte ut en bit i full upplösning så man verkligen kan se fenomenet (tyvärr såg jag det inte vid fotograferingstillfället, annars hade jag jobbat för att få en ännu bättre bild (med makroobjektivet).

Bilen har även behandlats med Dodo Juice vaxer på diverse ställen för test, mer bilder (och video) kommer på min dodo tråd
Från dodo testerna finns väl en rätt trevlig bild framifrån så den slänger jag upp här med:

Kommer även några närbilder på stenskott på Bettan här snart så ni som är känsliga kan blunda
Var hos morsan och lekte lite i garageuppfarten och garaget, blev instegslisten och dörrens undersida som varit lite skabbig som fick smaka på Menzerna Power Gloss S100, Power Finish med roterande polermaskin samt UPGP som lackskydd... Hittade en rätt trevlig vinkel att knäppa bilder på...Inte så illa för en silverfärgad bil

Över listen är det gammal polering som är kvar (förutom lite bättringspolering på 2 stälen), under listen är det nypolerat.
En intressant sak när det kom till denna bilden på handtaget till förarsidans bakdörr.

Om ni ser det vågiga i lacken där så är det resterna som är kvar av orange peel:en som jag våtslipade bort, då jag ville ta det försiktigt så var jag inte hård nog för att få bort allt, men man ser att alla "högfrekventa" vågor är borta och bara de med längre våglängd överlevde våtslipningen, detta syns knappt normalt sätt men här hittade man precis rätt vinkel och ljus för att verkligen fånga det. Det är denna typen av vågor som ger själva den ojämna ytan som finns i nästan alla billacker och som gör att reflexerna inte blir helt skarpa, här syns de extra tydligt då de med kortare våglängd är bortslipade
För att göra det ännu tydligare så tog jag och klippte ut en bit i full upplösning så man verkligen kan se fenomenet (tyvärr såg jag det inte vid fotograferingstillfället, annars hade jag jobbat för att få en ännu bättre bild (med makroobjektivet).

Bilen har även behandlats med Dodo Juice vaxer på diverse ställen för test, mer bilder (och video) kommer på min dodo tråd
Från dodo testerna finns väl en rätt trevlig bild framifrån så den slänger jag upp här med:

Kommer även några närbilder på stenskott på Bettan här snart så ni som är känsliga kan blunda
Senast redigerad av 5 Benighted, redigerad totalt 14 gång.
/Jani
- RobertD
- Medlem
Riktigt häftiga bilder!
/Robert
/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Snyggt jobb och GRYMMA bilder 
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
- raffe
- Medlem
Alltså dina bilder är ibland top 10 över sköna läsningar/inlägg. Fortsätt plåta bettan för guds skull
mvh - raffe
mvh - raffe