Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Flex 3401 vs. 3403 eller annan maskin.
-
lindell90
- Medlem
Flex 3401 vs. 3403 eller annan maskin.
Hej!
Nu i helgen så polerade jag en Citroen C6 som endast tvättas i automatvätt. Ganska repig med andra ord. Testade först med vita hårda och powerfinish på min cyklokopia från Biltema men tog förvånansvärt lite repor. Gick upp på optipad och powerfinish men det gick inte heller och testade då optipad och powergloss S100 men det gick inte ändå.
Kan ju nästan konstatera att det är maskinen det hänger på även om Cittran verkade ha väldigt hård lack.
Så därför har jag börjat fundera på en annan maskin då dubbeltrissan snart kommer kasta in handduken låter det som.
Vad bör man välja om man aldrig kört roterande förut och gör vid mellan 10-20 bilar om året. En roterande typ Flex 3403 eller en oscillerande Flex 3401. Kanske ni har något förslag på andra maskiner? Priset ska helst vara så lågt som möjligt.
Mvh Emil
Nu i helgen så polerade jag en Citroen C6 som endast tvättas i automatvätt. Ganska repig med andra ord. Testade först med vita hårda och powerfinish på min cyklokopia från Biltema men tog förvånansvärt lite repor. Gick upp på optipad och powerfinish men det gick inte heller och testade då optipad och powergloss S100 men det gick inte ändå.
Kan ju nästan konstatera att det är maskinen det hänger på även om Cittran verkade ha väldigt hård lack.
Så därför har jag börjat fundera på en annan maskin då dubbeltrissan snart kommer kasta in handduken låter det som.
Vad bör man välja om man aldrig kört roterande förut och gör vid mellan 10-20 bilar om året. En roterande typ Flex 3403 eller en oscillerande Flex 3401. Kanske ni har något förslag på andra maskiner? Priset ska helst vara så lågt som möjligt.
Mvh Emil
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.
-
Ante_Bmw
- Trogen Medlem

Re: Flex 3401 vs. 3403 eller annan maskin.
Då kanske du skall satsa på en billigare roterande? 3401 är ju inte precis billig och avverkar då inte lika bra
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
kanske AEG Polermaskin PE 150 skulle kunna vara något för dig?
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
Är AEG:n roterande eller oscillerande som 3401. Priset är ju till en klar fördel på AEG:n men just roterande maskiner skrämmer mig lite för risken att bränna lacken och göra mer skada än nytta. Annars är AEG:n intressant.
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Köpte Biltemas roterande..har inte brännt en enda lack... förutom kofångaren som var i plast och det satt lammull på plattan...
Citoträng har nog väldigt "enveten" lack...gjorde en C3á för ett tag sen... fick inte den riktigt 100 heller...men klart bättre än innan
Citoträng har nog väldigt "enveten" lack...gjorde en C3á för ett tag sen... fick inte den riktigt 100 heller...men klart bättre än innan
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
Hur är Biltemas roterande? Vibrerar den lika mycket som den dubbeloscillerande som vibrerar enormt mycket samt låter mycket. Hur är det med kraften i den? Tappar den orken om men belastar den lite som den "lille"?
-
lindell90
- Medlem
Har kollat runt lite på olika polermaskiner idag och en roterande maskin i prisklass med AEG:n är mest rätt. Inte minst ekonomiskt.
Skulle någon som har en AEG PE 150 vilja ge lite omdöme om den? Om man aldrig kört med roterande tidigare, har ni några tips på hur man ska börja och allmänt hur man kör med en roterande om arbetssättet skiljer sig nämnvärt från en dubbeloscillerande.
Eftersom att man nu har en del trissor som är mellan 100-110mm till cyklokopian, som jag tänkt forsätta använda till att lägga lackskydd och städa undan eventuella hologram från den roterande tills tekniken sitter, köpa en fästplatta som dem trissorna passar på till mindre utrymme där en 150mm trissa är för stor. Är det lättare att bränna lacken med en liten trissa?
Många dumma frågor kanske men är lite rädd för att misslyckas.
Mvh Emil
Skulle någon som har en AEG PE 150 vilja ge lite omdöme om den? Om man aldrig kört med roterande tidigare, har ni några tips på hur man ska börja och allmänt hur man kör med en roterande om arbetssättet skiljer sig nämnvärt från en dubbeloscillerande.
Eftersom att man nu har en del trissor som är mellan 100-110mm till cyklokopian, som jag tänkt forsätta använda till att lägga lackskydd och städa undan eventuella hologram från den roterande tills tekniken sitter, köpa en fästplatta som dem trissorna passar på till mindre utrymme där en 150mm trissa är för stor. Är det lättare att bränna lacken med en liten trissa?
Många dumma frågor kanske men är lite rädd för att misslyckas.
Mvh Emil
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En AEG PE 150 duger utmärkt för dina ändamål....En Flex L 3403 VRG håller lite högre klass....Ja behålla din dubbeltrissa och köra slutfinish med är helt rätt tänkt.... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Rekomenderar även jag AEG PE 150, hade innan denna en ETC roterande som havererade (systermaskin med Biltemas roterande).
Är efter premiärpoleringen av min V70 på gott humör att det blev betydligt mera lättjobbat med AEG:N.
Den väger ju ca:1,5kg mindre samt att mjukstarten och konstanthastigheten gör den mera lättjobbad än typ Biltema/ETC/Bruksbomaskinerna.
Så jag som putsamatör (10-15) bilar per år tycker även att priset är lagom på denna.
Är efter premiärpoleringen av min V70 på gott humör att det blev betydligt mera lättjobbat med AEG:N.
Den väger ju ca:1,5kg mindre samt att mjukstarten och konstanthastigheten gör den mera lättjobbad än typ Biltema/ETC/Bruksbomaskinerna.
Så jag som putsamatör (10-15) bilar per år tycker även att priset är lagom på denna.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Jag har en AEG och är mycket nöjd med den. Ganska liten, lätt och tillräckligt stark för mig som kör mest 135 mm trissor. 150 mm ibland och det är heller inga problem. Har kört 60-70 bilar
med den.
När du börjar med roterande så ha ganska mjuka trissor och ett fint medel t.ex super finish.
Det ger mycket smörjning vilket betyder mindre värme och mindre risk att göra bort sig.
Tycker du tänker rätt när du ska köpa en mindre stödplatta och använda dom små trissorna
som du haft till cyklon där det är besvärligt att komma åt med större trissa..
Mindre trissa =mindre material=mindre friktion=mindre värme.
Har någon mer erfaren polerare några synpunkter på mina tips så ge gärna kritik.
Är bara en glad amatör
med den.
När du börjar med roterande så ha ganska mjuka trissor och ett fint medel t.ex super finish.
Det ger mycket smörjning vilket betyder mindre värme och mindre risk att göra bort sig.
Tycker du tänker rätt när du ska köpa en mindre stödplatta och använda dom små trissorna
som du haft till cyklon där det är besvärligt att komma åt med större trissa..
Mindre trissa =mindre material=mindre friktion=mindre värme.
Har någon mer erfaren polerare några synpunkter på mina tips så ge gärna kritik.
Är bara en glad amatör
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
Tack för tipsen allihopa
Lutar åt ett köp snart. Kör nog inte mer än 10-20 bilar om året men vill ha en maskin som orkar med även i längden 
-
lindell90
- Medlem
Jag beställde en AEG PE 150 idag med lite tillbehör för att kunna köra mindre trissor med mera. Skulle någon vilja ge lite tips för en nybörjare på roterande. Kommer naturligtvis börja med milda medel och trissor för att känna på lite. Vilka hastigheter kör man på annars på dem olika stegen?
Lite allmänna tips för en nybörjare uppskattas mycket
Mvh Emil
Mvh Emil
- jujimbo
- Entusiast

Vad jag minns från nån tidigare i tråden så har du menzerna medel,på baksidan av dom så står det rekommenderad hastighet på maskin,det gör det på minna flaskor som är 1L.
Några saker att tänka på med roterande är att den tar mer så ta det lungt på veck hörn och ställen där lacken kan vara tunnare så du inte polerar igenom.
År ingen exper direkt på roterande har kört det en del men inte massa man lär sig rätt teknik efter hand,har för mig det finns nån tråd om att polera med roternade här på forumet.
Är smått sugen på samma maskin själv längre fram, så skriv om den när du testat den
Några saker att tänka på med roterande är att den tar mer så ta det lungt på veck hörn och ställen där lacken kan vara tunnare så du inte polerar igenom.
År ingen exper direkt på roterande har kört det en del men inte massa man lär sig rätt teknik efter hand,har för mig det finns nån tråd om att polera med roternade här på forumet.
Är smått sugen på samma maskin själv längre fram, så skriv om den när du testat den
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Hastigheten står oftast på polermedlen, varvtalet alltså!lindell90 skrev:Jag beställde en AEG PE 150 idag med lite tillbehör för att kunna köra mindre trissor med mera. Skulle någon vilja ge lite tips för en nybörjare på roterande. Kommer naturligtvis börja med milda medel och trissor för att känna på lite. Vilka hastigheter kör man på annars på dem olika stegen?
Mvh Emil
Börja lugnt, och när du känner dig säkrare ökar du hastigheten. Jag kör med metoden långsamt, fram och tillbaka och inte i en cirkulär rörelse men det är en smaksak antar jag!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
har kört en svart metallic Volvo V70 med blå medelhårda och powerfinish med riktigt bra resultat. Tror jag slapp hologram helt å hållet.
Men jag tycker dock att plåten blir enormt varm så frågan är hur varmt kan det bli innan det är fara att skada lacken?
Men jag tycker dock att plåten blir enormt varm så frågan är hur varmt kan det bli innan det är fara att skada lacken?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
PÅ moderna lacker kan du elda på friskt!!lindell90 skrev:har kört en svart metallic Volvo V70 med blå medelhårda och powerfinish med riktigt bra resultat. Tror jag slapp hologram helt å hållet.
jag polera så det ryker om lacken hahaha.. men det är jag det..
På äldre bilar föredrar jag att köra försiktigare..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
Lånar denna tråden lite. Jag ska göra ett par bilar nu inom 3 veckor och jag har bara en mussepiggmaskin från Micro nu. Den funkar iofsig väldigt bra, men jag är sugen på något nytt och som kanske kan avverka lite mer.
Jag gör bara ca 5-6 bilar om året, men jag är en prylnörd så jag känner att jag behöver mätta det behovet lite!
3401? 3403? Eftersom jag bara har gjort ett par bilar innan så vet i katten om jag "vågar" köra med en roterande. Gör mest nya, dyra bilar. Tänkte slippa lämna i mina nya bilar till Ditec med.
Bara för att ha en gräns uppåt så kan jag säga ca 5000kr. Men priset är inte det viktiga.
Jag gör bara ca 5-6 bilar om året, men jag är en prylnörd så jag känner att jag behöver mätta det behovet lite!
3401? 3403? Eftersom jag bara har gjort ett par bilar innan så vet i katten om jag "vågar" köra med en roterande. Gör mest nya, dyra bilar. Tänkte slippa lämna i mina nya bilar till Ditec med.
Bara för att ha en gräns uppåt så kan jag säga ca 5000kr. Men priset är inte det viktiga.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
TommyJ
- Medlem
Många verkar tro att roterande maskiner är nåt hemskt som gluffsar i sig bilen med lite ketchup vid sidan om...
Sunt förnuft tillsamman med en roterande så kan man fixa betydligt fler lacker än vad en ocsillerande kan. Fast d är förstås bara min åsikt.
Sunt förnuft tillsamman med en roterande så kan man fixa betydligt fler lacker än vad en ocsillerande kan. Fast d är förstås bara min åsikt.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
3401 VRG!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Håller med dig Tommy!

Hahaha,TommyJ skrev:Många verkar tro att roterande maskiner är nåt hemskt som gluffsar i sig bilen med lite ketchup vid sidan om...
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.