Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tagit bort emblem, ljusare under

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
valter68
Ny Medlem

Tagit bort emblem, ljusare under

Inlägg av valter68 » 20 jun 2010 14:35

Hallo killar och tjejer!

Ny här på forumet... har följt era äventyr länge, så nu var det dags att bli medlem kände jag.
Nu till mitt dilemma. Har en 1 år gammal BMW 520i, som jag plockat bort modellbeteckningen på idag. Efter polering så upptäckte jag att lacken är liiiite ljusare ljust där texten har suttit. Syns bara om man står snett till vänster bakom bilen. Vad tor ni, kommer lacken att mörkna så "hologrammet" försvinner?

/ Valter
Senast redigerad av 4 valter68, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Re: Tagit bort emblem, ljusare under

Inlägg av jojje » 20 jun 2010 15:12

Att färgen ändrat sig på bara 1år, låter lite konstigt tycker jag.

När jag plockade emblemen på mina bilar (metallic) var dom mellan 4-10 år gamla och där syntes ingen nyansskillnad efter ordentlig polering/lackskydd.

Mitt råd blir att polera/lackskydda hela ytan där emblemen suttit ännu en gång.
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

valter68
Ny Medlem

Inlägg av valter68 » 20 jun 2010 15:45

Jag har tänkt göra det från början... men så tänkte jag att det borde väl vara metalliclacken som ändrat färg, inte klarlacken. Och då är väl frågan om det hjälper med mer polering .
Kan ju testa, men jag undrar samtidigt om metallicen kommer att ändra färg där texten har suttit, eller inte.
Har haft en taxibil en gång i tiden, och på den syntes reklamdekalerna efter att de blivit bortplockade.
Jag gör ett nytt försök med poleringen...

/ Valter

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 20 jun 2010 23:10

valter68 skrev:Jag har tänkt göra det från början... men så tänkte jag att det borde väl vara metalliclacken som ändrat färg, inte klarlacken. Och då är väl frågan om det hjälper med mer polering .
Kan ju testa, men jag undrar samtidigt om metallicen kommer att ändra färg där texten har suttit, eller inte.
Har haft en taxibil en gång i tiden, och på den syntes reklamdekalerna efter att de blivit bortplockade.
Jag gör ett nytt försök med poleringen...

/ Valter

Inget ändrar färg. Du har defekter i klarlacken där vars emblemen ej varit och därför syns det,

Du borde nog använda maskin för att få bort det och något bra polermedel
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 21 jun 2010 08:58

En bild av detta vore intressant att se :nicka .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

valter68
Ny Medlem

Inlägg av valter68 » 21 jun 2010 15:52

Har tagit en bild där fenomenet syns ganska bra. Men hur bifogar jag bilden här?
Det konstiga är att det syns bara om man står snett bakom bilen, vid vänster bakljus. Så fort man tittar rakt bakifrån så är det borta, syns inte heller från höger.

/ Valter

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 21 jun 2010 16:07

valter68 skrev:Har tagit en bild där fenomenet syns ganska bra. Men hur bifogar jag bilden här?
Ladda upp bilden på http://www.forumbilder.se (klicka bort rutan "publik bild") och kopiera länken i rutan "Hotlink för forum (alt. 1)" och klistra in den länken i ditt inlägg.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

valter68
Ny Medlem

Inlägg av valter68 » 21 jun 2010 16:38

Bild
Hoppas detta funkar.
Saken är att lacken är polerad både med roterande och biltemas oscilerande, med Menzerna PG och FF.
Siffrorna syns i nederkant på den stora plåtbiten, strax ovanför den lodräta ljusa biten, mitt i bilden.
På bilden ser man nog bara 5:an, men i verkligheten ser man hela "520i".

Skriv svar