Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Bra lättarbetade maskiner samt medel?
-
Bosa
- Medlem
Re: Bra lättarbetade maskiner samt medel?
Veteran: Vet du om det är några lättare maskiner på g från Flex till hösten, alltså vikt i klass med 3403 eller lättare? 
Senast redigerad av 4 Bosa, redigerad totalt 14 gång.
-
Veteran
- Medlem
Bustorp-Det jag försöker få en lösning på är mer kylning, mer kraft och en annan utväxling för att få maskinen och polermedlet att harmoniera bättre. Det finns inget mer irriterande än när ett överhettningsskydd går in, jag har inte tid med sånt. Har kört Makita 9227 som komplement till min Flex 602 men motorn rök på den så den är på garantilagning såvida felet avhjälps på garanti. Flexen har haft överhettningsproblem men det lagades mycket generöst på utökad garanti, fabriksgarantin var över sedan 2 år. Man kan inte klaga på den servicen. Det är polertekniken som sliter på maskinerna, därför försöker jag ändra på maskinen så den skall klara att göra jobbet utan att koka efter en halv bil.
Har ett ess i rockärmen i form av en testmaskin som har visat sig ha de nödvändiga prestanda....den var inte ens tänkt till polering av lack alls men är den enda jag inte kört livet ur.
Bosa-jag återkommer med svar så fort Flex kan konfirmera svar men det är på gång. Vet ej tidsram än.
Har ett ess i rockärmen i form av en testmaskin som har visat sig ha de nödvändiga prestanda....den var inte ens tänkt till polering av lack alls men är den enda jag inte kört livet ur.
Bosa-jag återkommer med svar så fort Flex kan konfirmera svar men det är på gång. Vet ej tidsram än.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.
- Tantrum
- Administratör

Är det inte enklare att göra tvärt om? Eller är det personalen som inte är helt inkörd i polertekniken?Veteran skrev:Det är polertekniken som sliter på maskinerna, därför försöker jag ändra på maskinen så den skall klara att göra jobbet utan att koka efter en halv bil.
Grejen är bara att jag själv alltid har sett det som att tillverkaren bestämmer ramarna för arbetsprocessen och att man sen själv har att anpassa sig till dessa. Jag själv har ingen särskild teknik, förutom den jag vet "funkar" för produkten, utan anpassar mig alltid till lacken. Det borde väl vara en given utgångspunkt, särskilt om man kör med ett custompolermedel som jag antar används hela tiden mer eller mindre?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Veteran
- Medlem
Tantrum....industrin har använt denna tekniken i 15 år. Man spar polermedel på det och får ett mycket bättre resultat. Samtlig personal är inkörd på den nya tekniken, alla får bättre resultat men maskinerna tar mer stryk. Jag har pratat med serviceföretag som servar och reparerar polermaskiner och de tar kritiken som konstruktiv och saklig. De har också föreslagit nya lösningar som inte finns på marknaden idag på den Europeiska marknaden men som är rimliga att genomföra.
Tillverkaren är inte medveten om att det finns en diff emellan varvtal där polermedlet gör mest nytta och varvtalet där maskinen går bra utan att bli överhettad. Det skiljer 1000 varv i minuten på dessa. Jag är på väg att skaffa mej ett genombrott på den punkten men det måste komma inifrån experterna på polermedel för att experterna på maskinerna skall anpassa sig. Då kanske de lyssnar, tyskarna har sin hierarki och den kan vara stiff att jobba emot.
Efter 10 år som proffs talar jag om för leverantörerna vad jag vill ha för prestanda så får de anpassa sig och det bygger inte på gissningar utan på fakta. Det låter kanske stöddigt men med tanke på att jag lagt ett antal hundra timmar de senaste 4 åren utöver arbetstid på att forska i detta så kan jag backa upp det med hjälp från de branschexperter jag har lärt att känna.
Tillverkaren är inte medveten om att det finns en diff emellan varvtal där polermedlet gör mest nytta och varvtalet där maskinen går bra utan att bli överhettad. Det skiljer 1000 varv i minuten på dessa. Jag är på väg att skaffa mej ett genombrott på den punkten men det måste komma inifrån experterna på polermedel för att experterna på maskinerna skall anpassa sig. Då kanske de lyssnar, tyskarna har sin hierarki och den kan vara stiff att jobba emot.
Efter 10 år som proffs talar jag om för leverantörerna vad jag vill ha för prestanda så får de anpassa sig och det bygger inte på gissningar utan på fakta. Det låter kanske stöddigt men med tanke på att jag lagt ett antal hundra timmar de senaste 4 åren utöver arbetstid på att forska i detta så kan jag backa upp det med hjälp från de branschexperter jag har lärt att känna.
- Tantrum
- Administratör

Med polerteknik menar du användningen av 160-180mm trissor? I så fall förstår jag dig
Min egen Milwaukee rekommenderar max 150mm fästplatta t ex.
Förklara gärna annars "polertekniken" för en som inte förstår. Det är ju självklart att man vill optimera tisprestandan för varje produkt om man sparar pengar på det, men att inte följa tillverkarens rekommendationer tycks för mig vara omotiverat. Särskilt om maskinerna inte håller för det?
Alternativet ser jag som att byta till en leverantör som kan leverera rätt produkt, eller justera tekniken i enlighet med produkter och maskiner?
Jag säger inte emot dig
Jag är bara nyfiken på resonemanget och tekniken för all del.
Förklara gärna annars "polertekniken" för en som inte förstår. Det är ju självklart att man vill optimera tisprestandan för varje produkt om man sparar pengar på det, men att inte följa tillverkarens rekommendationer tycks för mig vara omotiverat. Särskilt om maskinerna inte håller för det?
Jag säger inte emot dig
Jag är bara nyfiken på resonemanget och tekniken för all del.
...like a boss.
-
Veteran
- Medlem
Tantrum-tillverkarens rekommendationer går stick i stäv med polermedels experternas rekommendationer. En polermaskin är en vinkelslip med nertrimmat varvtal och kan fortfarande ändras för att nå rätt verkningsgrad. Tekniken är helt enkelt att inte använda varvtal där inte polermedlet gör bäst jobb. Om man vräker på med varvtal krossar man aluminiumoxiden i polermedlet alldeles för fort och brutalt och dessa gör inte den nytta de skall på lacken.
Jag använder sällan trissor mindre än 160 mm, mina favoriter är 180 mm-både ull och skum. Maskinerna går bättre och lugnare, jag gör åt mindre medel, det sliter mindre på handlederna. Jag är ute efter att få bättre prestanda bara, om det betyder att någon får modifiera en maskin så får de väl lösa det då. Är inte för stolt för att lära om, de bästa lösningarna är inte där än.
Jag använder sällan trissor mindre än 160 mm, mina favoriter är 180 mm-både ull och skum. Maskinerna går bättre och lugnare, jag gör åt mindre medel, det sliter mindre på handlederna. Jag är ute efter att få bättre prestanda bara, om det betyder att någon får modifiera en maskin så får de väl lösa det då. Är inte för stolt för att lära om, de bästa lösningarna är inte där än.
- bustorp
- Trogen Medlem

Varför kör du större trissor, de får ju en högre hastighet i de yttre delarna av trissan än ex. vis en 150 mm trissa o även större anliggningsyta för maskinen att jobba mot? Hur lågt sänker du hastigheten då för att kompensera för det?
Har du maskin med den råstyrkan på lågt varv som inte blir överhettad när du kör stor skumtrissa?
Eller har du fått medlen till att ha/få så lågt motstånd att maskinen klarar av det utan att gå varm?
Håller med att medlen är komponerade för alldeles för höga hastigheter (enl. instruktionerna) jämfört med tidigare.
Många medel skulle man gott o väl kunna sänka arbetshastigheten till under 2000 rpm, de funkar bra ändå. I vissa fall t o m bättre, kan jag tänka mig......
Har du maskin med den råstyrkan på lågt varv som inte blir överhettad när du kör stor skumtrissa?
Eller har du fått medlen till att ha/få så lågt motstånd att maskinen klarar av det utan att gå varm?
Håller med att medlen är komponerade för alldeles för höga hastigheter (enl. instruktionerna) jämfört med tidigare.
Många medel skulle man gott o väl kunna sänka arbetshastigheten till under 2000 rpm, de funkar bra ändå. I vissa fall t o m bättre, kan jag tänka mig......
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
Veteran
- Medlem
Större trissa=lugnare gång=mindre polermedelsåtgång=mindre skada på handleder. Jag hade ett jobb som gav mej carpal tunnel syndrome men tack och lov kan man tänja ut tunneln igen istället för att skära.
Jag menar att det bara är de grövsta medlena som tjänar på varvtal över 1000 RPM om man önskar en viss effekt i lacken, över 1500 finns inte mycket att få ur en rubbing. Aluminiumoxiden krossas som om man tog en sockerbit och nitade den med full kraft med en hammare. Det blir bara florsocker. Jag sänker hastigheten så långt som maskinen tillåter, de vanligaste modellerna man kan köpa skulle behöva få ner varvtalet ca 70% om de skulle göra samma jobb som den jag fick tag på.
Den kostar 2-3 gånger så mycket som en vanlig maskin men än så länge har den inte stannat en enda gång på grund av överhettning.
Jag menar att det bara är de grövsta medlena som tjänar på varvtal över 1000 RPM om man önskar en viss effekt i lacken, över 1500 finns inte mycket att få ur en rubbing. Aluminiumoxiden krossas som om man tog en sockerbit och nitade den med full kraft med en hammare. Det blir bara florsocker. Jag sänker hastigheten så långt som maskinen tillåter, de vanligaste modellerna man kan köpa skulle behöva få ner varvtalet ca 70% om de skulle göra samma jobb som den jag fick tag på.
Den kostar 2-3 gånger så mycket som en vanlig maskin men än så länge har den inte stannat en enda gång på grund av överhettning.
- bustorp
- Trogen Medlem

Du menar att den ökade hastigheten på de större trissorna är inte så viktigt som den lugnare gången?
Viktigt för komforten eller resultatet i första hand?
Under 1000 varv är kanske att ta i, men jag ska prova lite olika innan jag säger något.
Vad för medel idag går att sänka hastigheten så mycket med? Har du några exempel eller är det bara prototyper än så länge som funkar? Man borde kunna testa med mindre trissor, eller......?
Har du fått utväxling eller själva motorn modifierad på maskinen?
Det är en roterande, antar jag.........
Undrar vad den maskinen hade som huvudsyfte på marknaden?
Driva en barnkarusell,kanske?
Intressant att du är lite Motvalls kärring o kör saktare när många tillverkare gör medel för högre hastigheter. Då behöver jag inte känna mig helt ensam i mina tankar.
Jag har alltid tänkt hög hastighet som typ vattenplaning, alltså man kommer inte ner i djupet s a s......känns som att man får inget grepp om skiten som ska bort.........
Viktigt för komforten eller resultatet i första hand?
Under 1000 varv är kanske att ta i, men jag ska prova lite olika innan jag säger något.
Vad för medel idag går att sänka hastigheten så mycket med? Har du några exempel eller är det bara prototyper än så länge som funkar? Man borde kunna testa med mindre trissor, eller......?
Har du fått utväxling eller själva motorn modifierad på maskinen?
Det är en roterande, antar jag.........
Undrar vad den maskinen hade som huvudsyfte på marknaden?
Driva en barnkarusell,kanske?
Intressant att du är lite Motvalls kärring o kör saktare när många tillverkare gör medel för högre hastigheter. Då behöver jag inte känna mig helt ensam i mina tankar.
Jag har alltid tänkt hög hastighet som typ vattenplaning, alltså man kommer inte ner i djupet s a s......känns som att man får inget grepp om skiten som ska bort.........
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
MAX
Tror jag vet exackt vad du talar om VeteranVeteran skrev:
Trodde själv ett tag att det skulle varvas utav attan för att det skulle betta utav själva
och tyckt någon enstaka gång att det gjort det när jag varvat på lite ca 1800varv, men var nog så att det inte var speciellt mycket till repa samt att det var en vaxpolish som jag testade med vid det tillfället
Hur som helst har jag det senaste året polerat med en maskin som då endast varvat 1000rpm pga elekronik fel,och då kört allt från grovt polermedel till finare polish just på nämda varvtal 1000rpm.
Och det funkar hur bra som helst tyst gång och bra averkning med grova medel och även då med finare skumtrissor,dvs grova medel fin trissa =kalas knappt att man behöver städa efter sig när man väl jobbat ner medlerna.
Samt att kör jag ett mediummedel tex lahega 13, så kan man nog polera hur länge som helst efteråt med en finare polish utan att det blir något blankare med samma varvtal trots dom fantastiska produktbeskrivningarna ang just dom här superduper glanshöjande finpolisharna
Strunt samma jag kanske gör fel,men alla fall har jag nu skaffat en annan maskin som då fungerar som den ska dvs går att reglera varvtalen på 1000-3000rpm och testat lite fram och tillbaka med lite olika varvtal
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Glid inte för långt från ämnet nu kära kamrater
// Tantrum
// Tantrum
...like a boss.
-
MAX
Okidoki TantrumTantrum skrev:Glid inte för långt från ämnet nu kära kamrater![]()
// Tantrum
För min del så tänkte jag att man behöver ju inte göra svårare för sig än det är, dvs att det ska vara "lättarbetat" som rubriken lyder, även med en lättarbetad maskin(om man använder den med förstånd) i det här fallet med en roterande maskin är ju lite synd att kanske ligga och gnessa på 1800-2000varv till ingen nytta
Mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
-
Veteran
- Medlem
Bustorp-den lugnare gången på grund av storleken kombinerat med låga varv ger bättre avverkning. Kul att du snappat upp det med din långa erfarenhet för jag kan inte fatta varför tillverkare ger instruktion om höga varvtal på flaskorna. Med högt varvtal glänser du bara lacken även om polermedlet är grovt. Aluminiumoxiden stressas sönder och ger inte den djupa wet looken som den borde. Alla vanligt på marknaden förekommande polermedel jobbar bäst vid låga varv. Jag tar utan bekymmer repor från 3000 våtslip med ett medium polermedel. Maskinen har rätt utväxling men jag vill stretcha varvtalet lite annorlunda på kommande modeller och håller ivrigt på med övertalningskampanj och faktaletande därför.
Tack Max för att du delar dina erfarenheter. Roligt att fler upptäckt detta
!
Tantrum-jag är lite ivrig men på direkta frågor hoppas jag att man har tillåtelse att svara annars får du väl städa efter mej i tråden
.
Tack Max för att du delar dina erfarenheter. Roligt att fler upptäckt detta
Tantrum-jag är lite ivrig men på direkta frågor hoppas jag att man har tillåtelse att svara annars får du väl städa efter mej i tråden
-
marcus
- Entusiast

Större trissor får högre hastighet med kanterna och därmed så kan man sänka varven men, som redan påpekats, får maskinen jobba hårdare vid lägre varv och blir därmed oftast överhettad.
EDIT:
Axel, från Menzerna, polerade i stort sett aldrig över 1000 varv, förutom när han finpolerade, då körde han med 1500.
EDIT:
Axel, från Menzerna, polerade i stort sett aldrig över 1000 varv, förutom när han finpolerade, då körde han med 1500.
Senast redigerad av 5 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Dom billiga maskinena utan motorelektronikskydd brukar ha stödplattor på 150-180mm...här brukar jag alltid rekommendera att man byter ut stödplattan till 115-125mm...Och det är av 2 anledningar...för att minska belastningen på maskinen, och för att få ner kostnaden på rondeller...90-95% av dessa maskiner har M14 gänga...Men det finns även andra gäng dim...och just här blir det problem att hitta stödplatta i rätt dim...Det är också väldigt vanligt att man köper några billigare maskiner...för att sedan bestämma sig att man vill ha bättre kvalité...Det är inte bara hållbarheten som är problemet med dessa billiga maskiner, utan även problemet med varierande varvtal under poleringen....
Men det är inte bara att springa iväg och köpa en proffsmaskin....dom kostar en del pengar också....så det är som alltid plånboken som styr....
Men det är inte bara att springa iväg och köpa en proffsmaskin....dom kostar en del pengar också....så det är som alltid plånboken som styr....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Veteran
- Medlem
Nisse-jag har förmånen att firman betalar. Kvalitet lönar sig. På en billigare Kina kopia utan riktigt innanmäte hade jag knappast rekommenderat 180 mm utan 120-135 mm. Och på en sån maskin kan man inte hålla låga varv, det är omöjligt. Men visst går det att göra bra jobb ändå. Jag använder tex hellre en excenterslip än en billig Cyclo kopia. Mer kraft och fler standard trissor att tillgå.
- bustorp
- Trogen Medlem

Vad väljer du för tjocklek på trissorna om du ska köra excenterslip?
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Maskinerna med dubbla 95mm stödplattor...Lahega, Biltema, Classes, Bruksbo mm...kan man göra fina jobb med...vill man ha lite mer klipp så kan man köpa 2X100 Optipad lammull/akryl...dessa maskiner finns hos dom finaste rekondfirmorna faktiskt....man kör som finishmaskin....när lagren är slut så slänger man den och plockar fram en ny....var för några år sedan till en större rekondfirma med 10 anställda rekondare...här körde man Classes Cotech 2X95....när den var slut så hämtade man en ny... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- bustorp
- Trogen Medlem

Finns ju liksom ingen anledning att börja tjata om garanti heller.........eller avskrivningar.
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
-
Bosa
- Medlem
För min del är det helt ok om inte till och med nyttigt, jag har ju mina svagare händer och handleder så tips för att få en gemytligare polerstund ser jag bara som positivt.Tantrum skrev:Glid inte för långt från ämnet nu kära kamrater![]()
// Tantrum
Senast redigerad av 4 Bosa, redigerad totalt 14 gång.