Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Veteran
Medlem

Re: Förslag på lackskydd med ca 12mån hållbarhet

Inlägg av Veteran » 23 aug 2010 21:23

Funk skrev:Skämtar du med länken från wikipedia ? För jag väntade mig i allra högsta grad något mer substantiellt..

/Thomas
Skall det vara på denna nivån kan vi börja med Wikipedia.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 21:40

Teflon” based products:
According to G.R. Ansul of DuPont’s Car Care Products, Specialty Products Division, “The addition of a Teflon¨ flouropolymer resin does nothing to enhance the properties of a car wax. We have no data that indicates the use of Teflon¨ fluoropolymer resins is beneficial in car waxes, and we have not seen data from other people that supports this position.” Ansul also notes that, “Unless Teflon¨ is applied at 700 degrees F, it is not a viable ingredient, and is 100 percent useless in protecting the paint’s finish.”

Source: Grisanti, Stephen, “The Truth About Teflon¨”, Professional Carwashing & Detailing, January, 1989
Skall det vara på denna nivån kan vi börja med Wikipedia.
Har jag på något sätt lagt ribban för lågt så ber jag med största allvar om ursäkt för det, för wikipedias ensidare om flourpolymerer tycker jag inte är tillräckligt innehållsrik för att vara mer än en möjlig startpunkt i ämnet.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 aug 2010 22:26

Jag ber om ursäkt för alla inblandade om tråden börjar bli mer än lovligt rörig..
Bevisa vad i PTFE-pulvers karakteristika som INTE stämmer överens med min beskrivning
Inget verkar vara fel, även om din beskrivning bara är att det finns i produkterna. Det har jag aldrig betvivlat. Skillnaden är väl att jag fått förklarat för mig att det är för andra egenskaper än att sitta fast och vara "oförstörbart" man använder det i dem.
PTFE finns som beståndsdel i en rad högkvalitativa lackskydd på den Svenska marknaden. Varför har du sådana problem med det när du inte ens vet att PTFE tillsätts i långtidsvax/lackskydd med bindemedel istället för att smältas i produkten eller på lacken med 600 grader?
Se ovan.
För sista gången: Jag har kontakt med människor som arbetar professionellt med produkten i dess basform. Skall du idiotförklara dessa och mej samtidigt får du komma med något bättre än det du har presterat hittills. Har du talat med dem själv, ja eller nej eller skall du bara sitta och anse?
Jag har inte idiotförklarat vare sig dem, dig eller någon annan...och jag har beskrivit att allt jag har är hörsägen, men att jag gärna läser riktig dokumentation på området. Och det gör jag gärna vare sig det verifierar din eller min uppfattning.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Veteran
Medlem

Inlägg av Veteran » 24 aug 2010 12:52

PTFE är inte oförstörbart men det har hög motståndskraft mot kemikalier, det är bland annat därför det tillsätts förutom att förstärka goda egenskaper hos andra ingredienser. Mekanisk nötning gör att dess effekt avtar men det är ju inte märkligt. Rörande det ständigt påstådda hörsägen i min förklaring så skall du få en utmaning:

Din egen hörsägen om att det inte fungerar vill jag att du belägger med länkar till webbsidor mm. Där skall tydligt framgå vetenskapliga tester som motsäger PTFE's egenskaper med slitstyrka etc. Jag vill gärna prata med dina kontakter på kemi som säger att PTFE inte fungerar på det sätt som mina källor säger att det gör. Nummer och namn, tack. Sen kan du specificera vilken typ av dokumentation du anser vara giltig som bevisföring för att PTFE fungerar i lackskydd. Upp till bevis nu, Funk.

De källor jag har namnger jag inte på publika forum, däremot har jag under mina 10 år som proffs letat svar i 9 år. De rön jag sitter på är så långt jag har kommit med ett ganska omfattande kontaktnät och att revidera uppfattningar har varit självklart i takt med att bättre information har framkommit.
Senast redigerad av 4 Veteran, redigerad totalt 14 gång.
Daniel, luttrad bilvårdstekniker.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 24 aug 2010 13:07

veteran är det inte bättre om du svarar på frågorna först innan du ställer mot fråga, ??

sen varför ska han ge källor men inte du ?

tycker du uppför dig mer och mer som ett troll

upp till bevis.
Senast redigerad av 6 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Anledning: Tog bort en del som kan verka stötande.

Användarvisningsbild
mrjohn
Medlem

Inlägg av mrjohn » 24 aug 2010 16:56

Jisses.... Veteran.. Du måste väl kunna styrka något som du säger att du är så säker på?
Senast redigerad av 4 mrjohn, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Inlägg av MAX » 24 aug 2010 18:53

Enligt min källa :o Så litar jag på Funk i det här sammanhanget :jeps tills någon" bevisar" något annat :P
Så är namnet teflon(PTFE) som då vissa producenter av dessa fantastiska lackskydds medel gärna skryter med att deras produkter innehåller,samt säkert betalar en slant för att få använda :?
Inget annat än ett varumärke för polymerer teknik.

Så det så kallade teflonet i bilvårdsprodukter är polymer teknik,dvs teflon i dom här sammanhangen betyder polymerer teknik,så om produkter innehåller polymerer så kan man säga att det är teflon för att göra produkten mer attraktiv :P

Min källa http://translate.google.se/translate?hl ... 26prmd%3Dv

Nää nu måste jag ta reda på vad polymerer är för något :roll: :P
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 24 aug 2010 18:54

Veteran skrev:Din egen hörsägen om att det inte fungerar vill jag att du belägger med länkar till webbsidor mm. Där skall tydligt framgå vetenskapliga tester som motsäger PTFE's egenskaper med slitstyrka etc
om han hade vetenskapliga tester och bevis så hade det väl inte varigt hörsägen :!:
vad är det du inte förstår med att han endast har hörsägen att gå på och vill gärna veta om du har något bättre fakta.
är det något annat du stör dig på så ta det via PM i stället!
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 24 aug 2010 19:46

Grabbarna har rätt, Veteran........vill du ha "bevis" så är det inte mer än rätt att du också presterar "bevis".

Men detta.........:
Veteran skrev: Det är ingen omöjlighet att få PTFE att stanna på lacken då produkten även används i billack för en bättre yta, givetvis finns det ett bindemedel med i bilden men det har du väl räknat ut?.....seså, tillbaka till fakta :lol:
......vill jag veta mera om.
Teflon används I billack. Vem, vad, hur o varför inte alla, om det nu ska vara så bra.
Blandas det i klarlacken? Lösning eller pulver?
Har aldrig hört talas om......

Själv tror jag inte mycket på det, men det är mer för att Teflonytan inte behagar stanna kvar speciellt länge på bilen.
Du (tror jag visst det var) nämnde att ett flertal produkter på svenska marknaden har det i sig, men få verkar våga göra en trovärdig reklam för det. Är det för att Teflon egentligen inte klarar måttet eller har du någon idé om det?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 24 aug 2010 20:32

Jag tror så här....

Man kan väldigt väl märka skillnaden på ett 1 komponents lackskydd och ett 2 komponents lackskydd i hållbarhet...detta vet man med stor sannolikhet inom branschen...och vad är det då som skiljer dessa lackskydd...det senare skyddet har en tillsats som kallas polytetrafluoreten...utan belägg för detta skulle jag tippa på att tillsatsen procentuellt i dessa lackskydd t.ex. Ditec, PPS, Tecfar, Zirconite mm..mm ligger något mellan 2-15% tillsats...så det varierar mellan fabrikaten....

Det man också med stor sannolikhet kan vara säker på är att det är just tillsatsen av polytetrafluoreten som gör att dessa lackskydd har en överträffat hållbarhet...

Det skiljer rätt mycket gällande tekniken som behövs för att en stekpannas teflonbehandling skall vara hållbart...Det är inte var dag man steker ägg på motorhuven....eller bränner fast smör....
Så naturligtvis är detta helt skilda tekniker vid appliceringen.

Jag tycker diskussionen vore mycket mer intressant gällande steg 1 och dess egenskaper....i flera 2K skydd betraktas steg 1 som just en cleaner (rengöring så att lackens porer verkligen blir rena) men i andra skydd är steg 1 något mycket mer komplicerat...positiv laddning och jonbindning....

Konsten att bli lärd inom detta område är inte att bevisa att man har rätt....Utan det är att vara öppen för andras erfarenheter...Det kan vara svårt att svälja stoltheten...men den som vågar kommer mer vinna....

Personligen tycker jag just en bilrekondare ligger närmare en "städtant" än en bilvårdstekniker....Det som skiljer en bilrekondare mot en städtant är att den senare oftare är en kvinna.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 24 aug 2010 21:23

Jag känner att jag egentligen inte alls behöver vare sig förklara eller försvara mig. Men för att göra det solklart så betyder "hörsägen" i min umgängeskrets att man hört, men ej kan vidimera uppgifterna. Det kanske inte är den ordalydande förklaringen enligt SAOL, men så använder vi det ordet.

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 24 aug 2010 22:10

Funk skrev:Jag känner att jag egentligen inte alls behöver vare sig förklara eller försvara mig. Men för att göra det solklart så betyder "hörsägen" i min umgängeskrets att man hört, men ej kan vidimera uppgifterna. Det kanske inte är den ordalydande förklaringen enligt SAOL, men så använder vi det ordet.

/Thomas
Nja det är väl snarare...en juridisk term som ibland används i juridiska sammanhang, och är synonym med vardagsbegreppet skvaller. Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs. Uppgiftens sanningshalt eller ursprung kan därför inte alltid vid uttalandet kontrolleras eller fastslås. I motsats till en del andra rättssystem, så finns det inget hinder i svensk domstol att använda hörsägen, eftersom det i svensk domstol råder fri bevisprövning. Detta innebär att domstolen prövar en uppgifts relevans och bevisvärde i ett mål, helt självständigt utifrån vad det kan tillföra målet i bevishänseende. Exempelvis kan en person inför domstol förhöras om vad en annan person har sagt vid ett tidigare tillfälle. :lol:
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 aug 2010 07:13

Svenska Akademins OrdListas beskrivning är inte så värdeladdad och refererar inte till hörsägen som enbart juridisk term, t.ex skvaller låter ganska negativt tycker jag...
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

/Thomas

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 aug 2010 08:24

Funk, vad sägs om att styra upp tråden i rätt riktning? Det känns inte som att hänvisningar om ordet "hörsägen" hjälper till.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 25 aug 2010 09:00

Funk, vad sägs om att styra upp tråden i rätt riktning? Det känns inte som att hänvisningar om ordet "hörsägen" hjälper till.
Så rätt, sorry..
Det som tråden verka gälla numera, efter att ha väckts ur sin dvala, är vilka egenskaper PTFE kan tänkas ha i lackskydd.
All dokumentation och läsning utöver rena reklampåståenden i frågan tycker jag kan vara intressanta..

/Thomas

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 30 aug 2010 08:11

fick vi inget vettigt svar här ?
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 30 aug 2010 17:54

nyberg skrev:fick vi inget vettigt svar här ?

Veteran, är nog och letar efter "riktig" dokumentation ;)
" En sjuk polernörd "

Skriv svar