Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga vax på Ultima Paintguard +?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Lägga vax på Ultima Paintguard +?

Inlägg av Robin-t » 07 sep 2010 20:56

Hej!

Tänkte höra om man kan lägga ett lager vax för lite extra "finish" på Ultima paintguard +, t.ex ett lager lahega bananavax på?

Vad rekommenderar ni för vax i allmänhet? Har kikat lite på lahega bananavax och tycker de verkar kanon.

Hur står sig Lahegas bananavax mot andra utav lahegas vaxer eller mot andra vaxer i allmänhet? Bör man välja något annat? Hållbarhet ?

Som polermedel kör jag menzernas produkter.

Tack på förhand!

/ Robin
Senast redigerad av 4 Robin-t, redigerad totalt 14 gång.
/ Robin - forumadministratör Bilvårdsforum

http://www.garaget.org/Robin-T

Göran

Re: Lägga vax på Ultima Paintguard +?

Inlägg av Göran » 07 sep 2010 21:12

Det bästa du kan göra är att lägga 10 lager ultima, men låt det torka ett dygn mellan varje lager!
2 lager är tillräckligt, men ska du på bilutställning så är fler lager o rekommendera.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 07 sep 2010 21:14

Välkommen till forumet! :D

Man kan lägga vax på Ultima. Och även Ultima på vax. Men jag tycker att det blir bäst när man kör Ultima på Ultima. Man kan ändå lägga det så ofta man vill :)

Jag har försökt toppa Ultima med ett par olika vaxer: Dodo Juice Purple Haze, Super Natural och Purple Haze Pro, Meguiars #26 och Gold Class Paste, Optimum Car Wax och Sonax Sprayvax. Men det var bara med Meguiars Gold Class jag såg nån skillnad till det bättre, om ens någon. Den riktigt fina finishen från Gold Class försvinner dock så snabbt att det kunde vara ogjort.

Sen har jag lagt alla möjliga andra helt syntetiska skydd på Ultima också, men där såg jag ingen skillnad alls.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 07 sep 2010 21:21

Göran skrev:Det bästa du kan göra är att lägga 10 lager ultima, men låt det torka ett dygn mellan varje lager!
2 lager är tillräckligt, men ska du på bilutställning så är fler lager o rekommendera.

Kan hålla med, liiiite.......Om jag valde Ultimas lackskydd då hade jag lagt tre till fyra lager med Ultima.
Sedan är det bara att lägga ett lager när du känner för det! Då har du ett bra och lättlagt skydd ca.10 minut per gång. Jag la ett lager ett tag efter varje biltvätt.........Men följden att det blev så bra avrinningseffekt att avfettningen inte han verka på bilen :)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 07 sep 2010 21:23

Göran skrev:Det bästa du kan göra är att lägga 10 lager ultima, men låt det torka ett dygn mellan varje lager!
Ah okej. :)
Tantrum skrev:Välkommen till forumet! :D

Man kan lägga vax på Ultima. Och även Ultima på vax. Men jag tycker att det blir bäst när man kör Ultima på Ultima. Man kan ändå lägga det så ofta man vill :)

Jag har försökt toppa Ultima med ett par olika vaxer: Dodo Juice Purple Haze, Super Natural och Purple Haze Pro, Meguiars #26 och Gold Class Paste, Optimum Car Wax och Sonax Sprayvax. Men det var bara med Meguiars Gold Class jag såg nån skillnad till det bättre, om ens någon. Den riktigt fina finishen från Gold Class försvinner dock så snabbt att det kunde vara ogjort.

Sen har jag lagt alla möjliga andra helt syntetiska skydd på Ultima också, men där såg jag ingen skillnad alls.

Tack så mycket! Ah okej! Tack för svaren :).

Va tycker ni i allmänheten om ultima? Om man läger t.ex 1-2lager hur länge sitter det vid normalt bruk? Hur blir "halheten" i lacken?

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 07 sep 2010 21:28

Tantrum skrev:Jag har försökt toppa Ultima med ett par olika vaxer: Dodo Juice Purple Haze, Super Natural och Purple Haze Pro, Meguiars #26 och Gold Class Paste, Optimum Car Wax och Sonax Sprayvax.
Ett par... :lol:
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 07 sep 2010 21:29

rkoo skrev:
Tantrum skrev:Jag har försökt toppa Ultima med ett par olika vaxer: Dodo Juice Purple Haze, Super Natural och Purple Haze Pro, Meguiars #26 och Gold Class Paste, Optimum Car Wax och Sonax Sprayvax.
Ett par... :lol:

Me like =) ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 sep 2010 21:33

Tantrum skrev:Välkommen till forumet! :D

Ny Bild Tantrum :jeps

Lite busigare än din förra :lol:
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 07 sep 2010 21:39

Hur blir "halheten" i lacken?
Jag tycker att halheten varit riktigt bra men efter att jag i helgen la på och jämförde Firglaze, Orange Sealer, Ultima och Sonus var Ultima den som var minst hal av de fyra. Ingen jätteskillnad men Ulitima ytan var lite strävare än de andra. Detta var iof precis när jag lagt på skydden så jag kommer följa upp detta under hösten/vintern.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 sep 2010 21:41

Stupid-Flanders skrev:
Hur blir "halheten" i lacken?
Jag tycker att halheten varit riktigt bra men efter att jag i helgen la på och jämförde Firglaze, Orange Sealer, Ultima och Sonus var Ultima den som var minst hal av de fyra. Ingen jätteskillnad men Ulitima ytan var lite strävare än de andra. Detta var iof precis när jag lagt på skydden så jag kommer följa upp detta under hösten/vintern.
Sen blir ultimas yta glattare och halare efter några timmar 8-)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 07 sep 2010 22:04

Ah intressant, tack för alla var! Står nog mellan Ultima eller Lahegas sealwax 36 eller Lahega bananawax. Vilken har bäst hållbarhet med 1lager av varje tror ni? ;).

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 07 sep 2010 22:19

Robin-t skrev:Ah intressant, tack för alla var! Står nog mellan Ultima eller Lahegas sealwax 36 eller Lahega bananawax. Vilken har bäst hållbarhet med 1lager av varje tror ni? ;).

Det bästa får du garanterat om du kör ultimas lackskydd lager på lager metoden efter som Ultima inte tar bort något vid påläggning av lager 2 ,3 4.. osv :jeps

Vissa vaxer har ju en väldigt rengörande effekt oxå.. och då plockar men bort en del av första lagret så lager på lager metoden funkar väldigt dålig då :nicka
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 07 sep 2010 23:10

Robin-t skrev:Ah intressant, tack för alla var! Står nog mellan Ultima eller Lahegas sealwax 36 eller Lahega bananawax. Vilken har bäst hållbarhet med 1lager av varje tror ni? ;).
Lahega 36 håller nog längst i denna trio. Det är en bra produkt.

Det här med att lägga flera lager Ultima är lite haussat känns det som. Man måste verkligen inte lägga ett lager, vänta tjugofyra komma noll timmar, lägga ett lager, vänta osv :)
Det räcker gott att applicera Ultima noggrant på ren lack så sitter det där sen. Men eftersom det är så otroligt smidigt att lägga kan man lägga ett lager efter tvätt de första två-tre tvättarna så blir finishen bara bättre i mina ögon.

Jag själv la ett lager, tvättade ett par dagar senare och applicerade igen, väntade över natten och applicerade igen på förmiddagen. Det blev verkligen kanon!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 08 sep 2010 16:25

Tantrum skrev:
Lahega 36 håller nog längst i denna trio. Det är en bra produkt.

Det här med att lägga flera lager Ultima är lite haussat känns det som. Man måste verkligen inte lägga ett lager, vänta tjugofyra komma noll timmar, lägga ett lager, vänta osv :)
Det räcker gott att applicera Ultima noggrant på ren lack så sitter det där sen. Men eftersom det är så otroligt smidigt att lägga kan man lägga ett lager efter tvätt de första två-tre tvättarna så blir finishen bara bättre i mina ögon.

Jag själv la ett lager, tvättade ett par dagar senare och applicerade igen, väntade över natten och applicerade igen på förmiddagen. Det blev verkligen kanon!

Ah okej ! Väldigt sugen på att prova ultima faktiskt.

Man ska sprita lacken innan man lägger på väl? Kan ni rekommendera någon bra "sprit" produkt som man kan använda efter polering från t.ex bollnäs bilvård. :)

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 08 sep 2010 16:32

Man ska sprita lacken innan man lägger på väl? Kan ni rekommendera någon bra "sprit" produkt som man kan använda efter polering från t.ex bollnäs bilvård. :)
http://shop.bollnasbilvard.se/trutest-f ... c-526.aspx

Gör jobbet och är ganska drygt. Går inte åt mycket till varje bil. :jeps

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jojje » 08 sep 2010 17:34

http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=318

En annan spritprodukt (iof inte från bollnäs), använder denna själv och det funkar bra :jeps .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 08 sep 2010 18:51

Jag använder http://shop.bollnasbilvard.se/isopropan ... c-525.aspx

Har provat att "sprita" med Strovels Glasrent också. Gick alldeles utmärkt! :jeps
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 11 sep 2010 18:13

Tack för alla svar! Är lite kluven fortfarande.

Om vi ser till hållbarhet vid 1 lager med Bananawax, sealwax 36 och Ultima paintuguard. Hur länge håller de vid normal skötsel?

1, Sealwax 36
2?
3?

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 11 sep 2010 19:30

En gissning som jag tror är ganska nära sanningen

1.36
2. Ultima
3. Bananas (cirka 3 månader?)

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 11 sep 2010 22:17

Stupid-Flanders skrev:En gissning som jag tror är ganska nära sanningen

1.36
2. Ultima
3. Bananas (cirka 3 månader?)
Vad jag vet så är:
Lahegas Bananas ett enkelt snabbvax som jag personligen inte tror fixar en riktig avfettningsomgång!!

Lahegas Sealwax 36 har dom ändrat formulan på den eller är den lika som för 10år sen?? är inget gjort så är jag inte speciellt imponerad ett vanligt teflonvax?? så vad det då i alla fall!! sitter kvar några riktiga avfettningsomgångar..

Ultima vet jag sitter kvar efter 6 månader i vinterföre med saltning och avfettning under en hel vinter!!
Det har jag själv testat ;)
MVH Anders Lindbäck

Bild

Skriv svar