Så jag gillar personligen klarlackade bilar med mycket klarlack då kan du härja hur du vill utan att vara rädd för genomkörning eller nått annat tråkigt som inte går att rädda
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Re: Hur är en solid lack uppbyggd?
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Du har alltid mer jobb på en solid lack.
Så jag gillar personligen klarlackade bilar med mycket klarlack då kan du härja hur du vill utan att vara rädd för genomkörning eller nått annat tråkigt som inte går att rädda
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Ja, nästan alla nyare bilar är klarlackade ovanpå den solida basen, delvis på grund av de nya miljökraven med vattenburna baslacker.Finns det bilar med solid lack som är klarlackade?
Ja, en riktig solid blir det aldrig samma djup i, eftersom klarlacken hjälper till.... men skillnaderna behöver inte vara stora alls.Kan man märka skillnad på slutfinishen mellan en solid och metallic tex
Spelar ingen större roll, kulören betyder mer än lacktypen tycker jag.Viken lack är mest "tacksam" att polera solid/metallic?
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Tantrum
- Administratör

Så länge färgpigmenten inte är alltför oxiderade och ytan i övrigt är i normalt skick kan man det.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- jojje
- Entusiast

Re: Hur är en solid lack uppbyggd? (bild på skada)
Ptja är det som du säger inte ner till grundfärgen så ska det gå att polera bort (det mesta iaf).
Är det min skärm som luras tro, jag tycker det ser ut som svart/mörkmetallic på bilden
.
Är det min skärm som luras tro, jag tycker det ser ut som svart/mörkmetallic på bilden
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.
- Skåne_Jonta
- Medlem
Är det en solid svart Saab 9-3 Aero M01-02 front
Tycker mig känna igen konturerna
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,
Jonte
Jonte
- bustorp
- Trogen Medlem

I så fall är den nog klarlackad eller har klarlack inblandat, troligen det första..........Skåne_Jonta skrev:Är det en solid svart Saab 9-3 Aero M01-02 front![]()
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Skåne_Jonta
- Medlem
Det första - ett lager klarlack!bustorp skrev:I så fall är den nog klarlackad eller har klarlack inblandat, troligen det första..........Skåne_Jonta skrev:Är det en solid svart Saab 9-3 Aero M01-02 front![]()
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,
Jonte
Jonte
- bustorp
- Trogen Medlem

Gnid med fingertoppen på en liten yta som ser oxiderad o risig ut.
Blir det blankare på ytan efter "gnidet" o färgpigment på fingret så är den inte klarlackad.
Blir det blankare på ytan efter "gnidet" o färgpigment på fingret så är den inte klarlackad.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk
Gammalt djungelordspråk
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
En bild säger tyvärr inte mycket....problemet är att man inte ens kan säga om det går att polera bort även om man ser detta alive....Det att göra är helt enkelt att testa med en medelrubbing och maskin...sedan köra på lite och kolla resultatet....När man börjar med dessa skador brukar det omöjliga vara helt möjligt ibland...och det möjliga helt omöjligt...tänk på värmen om du kör roterande...lackad plast är lite lurig...lite extra lurigt är när klarlacken är avsicklad...lätt att man kör em medelrubbing och får ett skapligt resultat...men man vill ändå få 100% och går upp på en grovrubbing och då går man igenom...så det det varligt... 
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- jojje
- Entusiast

Ser ju ut och ha blivit riktigt bra
.