Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Input när det gäller lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
cm22bb
Ny Medlem

Input när det gäller lackskydd?

Inlägg av cm22bb » 03 okt 2010 01:29

Hej,

Behöver ny hjälp och input och denna gången gäller det wax eller kanske främst lackskydd.

Jag har precis köpt en bil från 05 som är, som jag ser det, hyfsat välskött och fin i lacken. Den tidigare ägaren (svärfar) har kört den sparsamt och framför allt lite vintertid. Den är enbart handtvättad och förmodligen minst 3ggr/månad samt waxad med nått vanligt (inget proffsmedel) på våren. Dock är det aldrig polerad så tvättrepor finns det ju naturligtvis men absolut inget extremt. Lacken är silvermetallic så den är väl ganska förlåtande antar jag.

När det nu kommer till min egen skötsel har jag läst runt mycket och tänker följande.

Jag vill vänta med att polera bilen till våren (många gör det säkert vår och höst men för mig kommer det bli en gång per år).
Jag har fastnat lite för paint guard plus för att det dels verkar vara bra och för att det låter oerhört smidigt att lägga på.

Nu till frågorna

1. Även om jag inte polerar förrän till våren så vill jag lägga två/tre lager redan nu och sen under vintern kanske toppa med någon form av spraywax då och då efter tvätt. Är det meningslöst eller av annan orsak dåligt att lägga på pg+ innan poleringen? Pg+ är väl ändå ett bra skydd att ha under vinter?

2. Finns det nån annan anledning att avstå från att lägga på pg+ på en metallic från -05?

3. Spritar man bilen innan man lägger på pg+?

4. Jag bor i lägenhet så jag måste tvätta i gds-hall. Vad jag har förstått ska man helst inte köra bilen på en time efter att man lagt på pg+. Kan jag tvätta bilen, torka den och sedan köra hem till mitt garage (ca 1 km), och sen i garaget spraya med isopropanol, torka av den med mf-duk och därefter lägga på pg+?

5. Sist men inte minst. Låter detta som ett ok skydd. Polera på våren, lägga 2-3 lager pg+ vår OCH höst, sen toppa med spraywax då och då vid tvätt. Jag vill bevara min bil på ett så bra sätt som möjligt och jag är inte rädd att lägga ner lite tid men samtidigt så vet jag att jag aldrig kommer att bli en recondare ut i fingerspetsarna som många på forumet är. Det är dessutom viktigt för mig att hitta produkter som är lättanvända och smidiga att arbeta med.

Tar tacksamt emot all input jag kan få och var inte rädda för att såga :)

/Calle
Senast redigerad av 4 cm22bb, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
xion92
Moderator
Moderator

Re: Input när det gäller lackskydd?

Inlägg av xion92 » 03 okt 2010 01:37

Jag har bara svar på en av dina "frågor". Det står väl inte direkt som en fråga men iallafall...

Om jag var du så skulle jag skippat sprayvaxet och kört på med ytterligare ett lager PGP istället, alternativt tvättat med ett bra waxschampoo.
Bör väl inläggas att jag både är amatör och aldrig använt PGP
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 03 okt 2010 07:51

1. Det är alltid bra att skydda bilen...

2. Nej. Jag sitter i samma sits som dig jag har inte hunnit göra något med min bil nu i höst så jag kör Ultima PGP som enda skydd denna vintern.

3. Bara om du polerat innan, annar räcker med ordentlig tvätt.

4. Du kan köra bilen nästan direkt efteråt, tvätta och behandla du i hallen innan du kör hem. Enda kruxet kan vara om det är mycket fuktigt i luften i tvätthallen, då kan det bli en aning flammigt, men det blir bra efter bilen torkat.

5. Som sagt, hoppa över sprayvaxet, lägg hellre PGP igen..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

maxer
Medlem

Inlägg av maxer » 03 okt 2010 12:29

Jag kan bara intyga att PGP är extremt lätt att lägga, tar 10 min ca. vad det gäller hållbarhet på vintern har jag dock ingen erfarenhet av, men lägger man ett nytt lager lite då och då efter tvätt så bör det hålla utmärkt även under vintern.

Med tanke på att PGP är så lätt att lägga och tar så kort tid så finns det ingen anledning att köra ett snabbvax.
Senast redigerad av 4 maxer, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 03 okt 2010 12:38

maxer skrev:Jag kan bara intyga att PGP är extremt lätt att lägga, tar 10 min ca. vad det gäller hållbarhet på vintern har jag dock ingen erfarenhet av, men lägger man ett nytt lager lite då och då efter tvätt så bör det hålla utmärkt även under vintern.

Med tanke på att PGP är så lätt att lägga och tar så kort tid så finns det ingen anledning att köra ett snabbvax.

Kan bara hålla med ;) Det går så snabbt att lägga på UPGP.....Så man kan kalla den även för ett snabbwax.
Fast med betydligt bättre hållbarhet, men har ingen koll hur den står sej under en vinter. Men som sagt man lägger på den så snabbt och med minimal ansträgning, så man kan ju lägga den några gånger och då har man ett bra skydd! Man kan jämföra appliceringen med en avtorkning av bilen ungefär :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

cm22bb
Ny Medlem

Inlägg av cm22bb » 03 okt 2010 16:00

1. Det är alltid bra att skydda bilen...

2. Nej. Jag sitter i samma sits som dig jag har inte hunnit göra något med min bil nu i höst så jag kör Ultima PGP som enda skydd denna vintern.

3. Bara om du polerat innan, annar räcker med ordentlig tvätt.

4. Du kan köra bilen nästan direkt efteråt, tvätta och behandla du i hallen innan du kör hem. Enda kruxet kan vara om det är mycket fuktigt i luften i tvätthallen, då kan det bli en aning flammigt, men det blir bra efter bilen torkat.

5. Som sagt, hoppa över sprayvaxet, lägg hellre PGP igen..
Kan bara hålla med Det går så snabbt att lägga på UPGP.....Så man kan kalla den även för ett snabbwax.
Fast med betydligt bättre hållbarhet, men har ingen koll hur den står sej under en vinter. Men som sagt man lägger på den så snabbt och med minimal ansträgning, så man kan ju lägga den några gånger och då har man ett bra skydd! Man kan jämföra appliceringen med en avtorkning av bilen ungefär
Tack för svaren. Låter som att det är lika lätt att använda som man tror när man läser infon om upgp. Låter även bra att jag kan köra på det i hallen efter tvätt.
Om jag var du så skulle jag skippat sprayvaxet och kört på med ytterligare ett lager PGP istället, alternativt tvättat med ett bra waxschampoo.
Lägger på nått extra lager istället då....

Men hur är det ur skyddsynpunkt? Anser man det som ett bra skydd? Hur står det sig tex om man jämför med någon som waxar bilen med nått lite hårdare wax och som läggs på med maskin en gång om året?

/Calle

Göran

Inlägg av Göran » 03 okt 2010 16:30

Ultima Paint Guard Plus står emot avfettning riktigt bra, det kan många med mig intyga. Det är bättre skydd än de flesta vaxer som är syntetiska. Många försöker att knäcka patentet, men det är en klurig blandning som består av polymerer istället för lösningsmedel som avdunstar i konventionella lackskydd. Polymererna är polycharger. Inget hemligt bakom det alltså.

Hoppas att det besvarar några av dina tankar om Ultima Paint Guard Plus.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

cm22bb
Ny Medlem

Inlägg av cm22bb » 04 okt 2010 00:15

Ultima Paint Guard Plus står emot avfettning riktigt bra, det kan många med mig intyga. Det är bättre skydd än de flesta vaxer som är syntetiska.
Räcker för mig.

Någon som vet när det kommer in igen på BBV (den lilla förp) eller var man annars kan få tag på det? Är utomlands nu men skulle gärna vilja få hem det om ca 2 veckor.

/Calle

cm22bb
Ny Medlem

Inlägg av cm22bb » 04 okt 2010 01:54

Finns det någon "bäst före datum" på UPGP? Om man skulle köpa den stora förp som enligt beskrivning skall räcka till ca 50 ggr (förmodligen något mindre) och lägga på så mycket som 10ggr/år så skulle man ju ändå ha flaskan 4-5 år. Blir det gammalt?

/Calle

adde
Medlem

Inlägg av adde » 04 okt 2010 06:43

Jag har för mig att det inte finns något datum på själva förpackningen, dock så beror hållbarheten mycket på hur man förvarar sina produkter. Jag förvarar alla mina produkter mörkt och med "jämn" temperatur. Du kan nog med gott samvete köpa en stor förpackning.
Senast redigerad av 4 adde, redigerad totalt 14 gång.
Mvh
Adde

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 04 okt 2010 10:22

cm22bb skrev:
Ultima Paint Guard Plus står emot avfettning riktigt bra, det kan många med mig intyga. Det är bättre skydd än de flesta vaxer som är syntetiska.
Räcker för mig.

Någon som vet när det kommer in igen på BBV (den lilla förp) eller var man annars kan få tag på det? Är utomlands nu men skulle gärna vilja få hem det om ca 2 veckor.

/Calle
Jag har den i lager den små Ultima Paint Guard Plus 118ml och den Ultima Paint Guard Plus 354ml :jeps
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 04 okt 2010 11:05

Paint Guard Plus blir inte dåligt, det håller många, många år!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

cm22bb
Ny Medlem

Inlägg av cm22bb » 04 okt 2010 22:09

När jag kollat runt lite på diverse sortiment så hittar jag Ultima Elastrofoam Lackrengöringssystem. Så dessutom att någon använt den i någon tråd, dock utan speciellt mycket förklaring om just den produkten.

Är det någonting att satsa på att ha på hyllan? Man kör den i så fall efter tvätt men innan man lägger på UPGP? Likaså så kör man den innan de gånger man polerar? Eller?
Är den så lätt att använda so det står i beskrivningen?
Vad är det egentligen man uppnår och under vilka förutsättningar behöver man använda den?
Sist men inte minst, är det en bra produkt?

/Calle

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 04 okt 2010 22:47

cm22bb skrev:När jag kollat runt lite på diverse sortiment så hittar jag Ultima Elastrofoam Lackrengöringssystem. Så dessutom att någon använt den i någon tråd, dock utan speciellt mycket förklaring om just den produkten.

Är det någonting att satsa på att ha på hyllan? Man kör den i så fall efter tvätt men innan man lägger på UPGP? Likaså så kör man den innan de gånger man polerar? Eller?
Är den så lätt att använda so det står i beskrivningen?
Vad är det egentligen man uppnår och under vilka förutsättningar behöver man använda den?
Sist men inte minst, är det en bra produkt?

/Calle
Funkar som en riktigt grov lera fast svamp istället. Funkar med vilken kaross svamp som helst skulle jag säga och schampoblandat vatten som smörjmedel. Använd rikligt med smörjmedel när du drar svampen längs lacken. Kontrollera så inget skit sätter sig i svampen då den kan göra mer skada än nytta om detta händer. Efter användning av kaross svamp skulle jag mer eller mindre säga att du måste iaf gå en runda med lite polermedel då man mattar ner lacken en aning. Skulle säga att om du har en bil, hyfsat gammal som aldrig sett en polermaskin innan kan använda sig av kaross svampen, har du däremot en bil som tidigare blivit skött eller behandlad inom den närmsta tiden räcker än snällare lera. Det man uppnår enligt mig är en bättre yta/förutsättning för få ett ännu bättre slutresultat. Ju mer tid du lägger i förberedande syfte ju bättre slutresultat kommer du att få. Blev lite mer text än väntat mer kortfattat så är min uppfattning om det hela!
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

cm22bb
Ny Medlem

Inlägg av cm22bb » 04 okt 2010 23:13

Funkar som en riktigt grov lera fast svamp istället. Funkar med vilken kaross svamp som helst skulle jag säga och schampoblandat vatten som smörjmedel. Använd rikligt med smörjmedel när du drar svampen längs lacken. Kontrollera så inget skit sätter sig i svampen då den kan göra mer skada än nytta om detta händer. Efter användning av kaross svamp skulle jag mer eller mindre säga att du måste iaf gå en runda med lite polermedel då man mattar ner lacken en aning. Skulle säga att om du har en bil, hyfsat gammal som aldrig sett en polermaskin innan kan använda sig av kaross svampen, har du däremot en bil som tidigare blivit skött eller behandlad inom den närmsta tiden räcker än snällare lera. Det man uppnår enligt mig är en bättre yta/förutsättning för få ett ännu bättre slutresultat. Ju mer tid du lägger i förberedande syfte ju bättre slutresultat kommer du att få. Blev lite mer text än väntat mer kortfattat så är min uppfattning om det hela!
Bra svar "tonimakaroni". Då väntar jag med denna prudukt tills det våren då jag tänker köra en polering också.

/Calle

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 04 okt 2010 23:18

Låter som en bra idé, kör på UPGP nu under vinterhalvåret så får du om inget annat en lite mer lättskött bil även fast förutsättningarna inte är det bästa, så plockar du fram maskinen till våren som sagt! :jeps

Skriv svar