Behöver ny hjälp och input och denna gången gäller det wax eller kanske främst lackskydd.
Jag har precis köpt en bil från 05 som är, som jag ser det, hyfsat välskött och fin i lacken. Den tidigare ägaren (svärfar) har kört den sparsamt och framför allt lite vintertid. Den är enbart handtvättad och förmodligen minst 3ggr/månad samt waxad med nått vanligt (inget proffsmedel) på våren. Dock är det aldrig polerad så tvättrepor finns det ju naturligtvis men absolut inget extremt. Lacken är silvermetallic så den är väl ganska förlåtande antar jag.
När det nu kommer till min egen skötsel har jag läst runt mycket och tänker följande.
Jag vill vänta med att polera bilen till våren (många gör det säkert vår och höst men för mig kommer det bli en gång per år).
Jag har fastnat lite för paint guard plus för att det dels verkar vara bra och för att det låter oerhört smidigt att lägga på.
Nu till frågorna
1. Även om jag inte polerar förrän till våren så vill jag lägga två/tre lager redan nu och sen under vintern kanske toppa med någon form av spraywax då och då efter tvätt. Är det meningslöst eller av annan orsak dåligt att lägga på pg+ innan poleringen? Pg+ är väl ändå ett bra skydd att ha under vinter?
2. Finns det nån annan anledning att avstå från att lägga på pg+ på en metallic från -05?
3. Spritar man bilen innan man lägger på pg+?
4. Jag bor i lägenhet så jag måste tvätta i gds-hall. Vad jag har förstått ska man helst inte köra bilen på en time efter att man lagt på pg+. Kan jag tvätta bilen, torka den och sedan köra hem till mitt garage (ca 1 km), och sen i garaget spraya med isopropanol, torka av den med mf-duk och därefter lägga på pg+?
5. Sist men inte minst. Låter detta som ett ok skydd. Polera på våren, lägga 2-3 lager pg+ vår OCH höst, sen toppa med spraywax då och då vid tvätt. Jag vill bevara min bil på ett så bra sätt som möjligt och jag är inte rädd att lägga ner lite tid men samtidigt så vet jag att jag aldrig kommer att bli en recondare ut i fingerspetsarna som många på forumet är. Det är dessutom viktigt för mig att hitta produkter som är lättanvända och smidiga att arbeta med.
Tar tacksamt emot all input jag kan få och var inte rädda för att såga
/Calle