Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Test av 4 lackskydd - Uppdaterad 101003

Inlägg av Ante_Bmw » 23 nov 2010 19:49

Är också mycket nyfiken vad slutsatsen för dig blev?
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 nov 2010 21:01

Sorry att jag inte uppdaterat på ett tag, har varit fullt upp med annat.

Har tvättat 4 gånger sen förra uppdateringen, senast i Söndags. (Tyvärr har jag inte lyckats haft med kameran nån av dessa gånger :oops: )

Hela huven är forfarande lätttvättad och när det gäller ytan är har "halheten" försämrats något på alla skydd dock är fortfarande OS:n halast med FG som tvåa. Ultiman är fortfarande strävast men skillnaden är väldigt liten mellan de fyra.

Avrinning:
De två första gångerna jag tvättade efter senaste uppdateringen var resultatet i stort sett samma.
Senast när jag tvättade har det förändrats en del. Orange Sealer är fortfarande klart bäst, men den har försämrats lite grann.Ultiman är tvåa men även där har avrinningen blivit lite sämre. På FG:n och Sonusen var avrinningen nästan obefintlig, knappt försvunnit något vatten efter 5 minuter.

Nu är det ju betydligt kallare temperaturer än vid de första tvättarna. Kan det påverkar avrinningen?? :?

Jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden. Ska bli bättre på att göra det oftare och försöka komma ihåg kameran nästa gång jag tvättar.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 nov 2010 21:19

Hasse skrev: Kyla borde väl knappast inverka på avrinningen, eller?
Tycker inte det men även luftfuktigheten ändras väl när tempen sjunker, om det kan påverka? :?

Någon av våra experter kanske kan fixa lite klarhet i detta? :jeps
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 23 nov 2010 22:50

Kul med uppdatering ! "Avrinningen" fungerar oftast ändå inte så bra så att man slipper torka bilen så jag brukar värdera "halheten" mer för ju halare lack ju svårare för smutsen att få fäste!(?)

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 23 nov 2010 22:54

bigguns skrev:Stämmer med mina resultat.
Dock har jag inte med Sonusen.

1:a OS och Zirconite --Tål minst 10ggr med 2% alkalie
2:a Ultima --Tål 6 ggr 2% alkalie
3:e Fireglaze ---Tål inte alls... MEN om man ger tusan allt vad avfettning heter på den så håller glans och avrinning LÄNGE. Bevis på detta fick jag senast igår när jag tvättade brorsans Subaru som jag la Fireglaze på för 18 månader sen. Han har inte använt någon som helst avfettning på den. Klockren avrinning alá Fireglaze forfarande, det far av i sjok.

Mvh
Z
Nu måste väl detta vara överbevisat iallafall, Halast är Orange Sealer och sedan Fireglaze som 2:a, Alltså måste Fireglaze tåla Alkalie mycket bättre än vad bigguns antydde ;) Men kan det vara så att till ex Fireglaze nu i detta fall tappar "avrinnings effekten" av alkaliska avfettningen men behåller "halheten"?

Kul vi lär oss saker :D

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 24 nov 2010 21:37

Hej på er!

Har lite dåligt samvete för att jag inte svarat Ante ovan. Gör ett försök nu.

Skaffade mig en testpanel för polering i sommras, vit tyvärr men den va gratis.
Har alltså kemtestat lite lackskydd på den under hösten.
Det jag ville se var hur många ggr som ett skydd tål avfettning innan det ger sig.
Och med med det menar jag avrinning som referens och inte upplevd halhet eller blankhet..
MEN nu är det så här, att man kanske inte kan påstå (som jag trott) att skyddet är väck bara för att avrinningen är obefintlig.
T.ex SMARTAB hävdar ju detta med bestämdhet.
Men hur vet man annars om man har något skydd kvar?? :?
Ni som är proffs, har ni svaret så fram med det.

En alkalielösning c:a2% har används och 2 olika lahega kallavfettning.
Dessa medel har svampats ut på ytan sedan spolats av med slangtryck och "torkats" av med Siliconskrapa, sedan på igen med svampa spola torka osv....

Först ut var det Ultima, Orangesealer och Fireglaze var det tänkt, men eftersom FG gav upp redan efter första svampningen så ersatte jag den med Zirconite.
Gav FG fick chansen vid testomgång två ist som bestod av AutoBalm , Orangesealer och som sagt FG.
Test panel är som ni ser på filmen indelad i tre rutor där skydden lagt efter tillverkarnas instuktioner.
Observera också att de tre “rutorna” i sig är delade i TVÅ. Syns ett svagt blått streck i mitten av de tre rutorna. Detta för att av ren nyfikenhet kolla vad som händer men en 1:1 blandning av alkalien.
Vad för jag för resultat då?

Första omgången filmade jag med kompaktkameran men eftersom testpanelen är vit så kan det vara svårt att se vad jag ser så att säga.
http://www.youtube.com/watch?v=TmyhXj8fK8o

Om jag skulle rangordna skyddens tålighet så skulle det se ut så här:

Delad första är Zirconite och Orangesealer. Tål minst 10 ggr 2% alkalie
På andra plats Ultima. Efter 5-6ggr så börjar den vika sig
3:e AutoBalm. 4-5 ggr
4:e Fireglaze 2-3 ggr.

Om man ska snacka halet så är Zirco, OS och FG´n ruskigt hala NYPÅLAGDA.
Jag tycker inte att något av dessa skydd är direkt dåliga, tvärtom.
Ultima t.ex är ju det perfekta “latmansvaxet” men inget jag skulle lägga efter 6 tim polering.
Fireglaze är mycket hållbar om man inte är på den med avfettning t.ex.

Detta test gjorde jag mest av egen nyfikenhet och kanske inte ska användas som någon någon referens.
Olika lackskydd passar olika personer skull jag vilja påstå.

Med vänlig hälsning
Bigguns
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 06 dec 2010 20:46

Kul att få en bra förklaring,
Enda jag kan tillägga är att jag aldrig mäter halhet eller avrinning, Utan jag grundar min erfarenhet enbart till hur rena dom blir av en "enkel tvätt"

Kallavfettning används hos mig bara på bilar som skall poleras eller vintertid, Naturen får ta nog med skit så inte ska man hälla ut detta i avloppet vid varje tvätt...

Mina vanliga tvättar går tilkl såhär:
Jag kör på en blandning av 1,33-1,40 Alfanol terra / HD Grön och sen blåser jag av noggrant med högtryck..Klart, och kan ett lackskydd hjälpa mig så bilen blir godtagbart ren av bara detta så är jag nöjd !

För eftersom jag ej varje vecka gnuggar lacken så mattar jag ej heller ner den med små små repor, Ibland så tvättar jag upp den med tvätthandske och cherry foam

Jag brukar uppleva att dessa "sköljtvättar" ej mer fungerar tillräckligt efter ungefär 8mån,Då ser bilen fortfarande smutsig ut efter att den torkat ,Då lägger jag på nytt lager skydd

Detta kanske ej fungerar på en Svart bil men fungerar kanon på min vinröda metallic

bigguns
Entusiast
Entusiast

Inlägg av bigguns » 06 dec 2010 21:00

:jeps Ante!
Att kunna låta bli "mekanisk/fysisk" beröring av lacken så länge som möjligt är ju förstås det bästa.
Håller jag med om till fullo :brumm .

mvh
Z

Skriv svar