Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blir det 100% rent med IPA innan lackförsegling

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Blir det 100% rent med IPA innan lackförsegling

Inlägg av Crille » 25 nov 2010 22:23

Har hört att IPA inte räcker att få bilen 100% ren efter polering m.m, tydligen så blir det rester av vax oljor m.m fast man använt IPA..

Fick höra och så läste jag på div andra forum att dom rekommenderar att blanda 90% IPA samt 10% Yes diskmedel, denna blandning ska tydligen göra karossen 100% ren..

Vad har ni andra för uppfattningar i denna fråga?...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Blir det 100% rent med IPA innan lackförsegling

Inlägg av Nisse » 25 nov 2010 22:38

Crille skrev:Har hört att IPA inte räcker att få bilen 100% ren efter polering m.m, tydligen så blir det rester av vax oljor m.m fast man använt IPA..

Fick höra och så läste jag på div andra forum att dom rekommenderar att blanda 90% IPA samt 10% Yes diskmedel, denna blandning ska tydligen göra karossen 100% ren..

Om vi utgår från koncentrat....
Vi testade 100% isopropanol....men det funkade inte...är som bensin det dunstar bort lika snabb som du sprutar på...Sedan 50/50...men även detta är för stark lösning...20-25% isopropanol funkar bäst....

Även Trutest Final Inspection 340 ligger på 20% isopropanol.....

Kan tänka mig 20-25% isopropanol och lite Yes i detta är nog inte så dumt.... ;)

25% Isopropanol....73% vatten....2% diskmedel.....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 nov 2010 23:23

Crille skrev:Har hört att IPA inte räcker att få bilen 100% ren efter polering m.m, tydligen så blir det rester av vax oljor m.m fast man använt IPA..

Det är väl Avi som kör denna blandning? Jag brukar alltid sprita, sedan skumma med en stadig alkalie och då är blir det rent.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 25 nov 2010 23:39

marcus skrev:

Det är väl Avi som kör denna blandning? Jag brukar alltid sprita, sedan skumma med en stadig alkalie och då är blir det rent.

Avi kör med den, men även andra på forum i Amerika.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 26 nov 2010 07:18

Har bara sett den blandningen och det är efter Avis rekommendation. Men skumma alt svampa av bilen med en alkalie t.ex hd grön och sedan spola av med högtryck, efter att du har spritat bilen. Då blir lacken ren och du får bort alla polerrester som kan finnas i skarvar osv.

Skriv svar