Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
rkoos putsade bilar
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: rkoos putsade bilar
Tack Max.
Egentligen skulle jag velat ha helt nya Astra Sports Tourer som är mycket snyggare, rymligare, tystare och finare men den hade med samma snålutrustning kostat närmare 40 000 kr mer än denna utgående modell.
Egentligen skulle jag velat ha helt nya Astra Sports Tourer som är mycket snyggare, rymligare, tystare och finare men den hade med samma snålutrustning kostat närmare 40 000 kr mer än denna utgående modell.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Opel is numer one har säkert haft över 50st i mitt korta liv,rkoo skrev:Tack Max.
Vad du skrev om att bilen tidigare troligtvis inte var så ren trots avfettningar stämmer nog till hundra procent för hur man än vänder o vrider på saken så måste man nog vara där och hjälpa till efter kemikalerna med lite kärleksfull mekanisk nötning(smekning)shampo o svamp eller med hjälp av ypperlig precission och en blöt våffla eller sämsskinn .
så Brukar jag alla fall göra om jag inte shamponerar(dvs tar bort litet trafikfilm i efterhand om jag inte shamponerat bilen.
max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Dina besvären med nacken är viktigare än att testa lackskydd....
Hoppas du får ordning på besvären...Har själv ständiga besvär med just det samma...och har haft det i många år...förslitningsskada efter 15år i däckbranshen...
Ja det är nog idé att köra en Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling istället för någon 1K som försvinner i avloppet när man kör på petrokemisk avfettning...
Efter en del tester så kan man konstatera att den håller väldigt bra utan Zirconite Customer Care Pack Conservern.....den håller i minst 6mån....och kör man på med 2 grundbehandlingar/år så har man ett extremt bra lackskydd...och framför allt är den en 2K skydd som alla kan köpa....Utan restriktioner...
1000 tack!! att du hjälpte oss testa rkoo
Hoppas du får ordning på besvären...Har själv ständiga besvär med just det samma...och har haft det i många år...förslitningsskada efter 15år i däckbranshen...
Ja det är nog idé att köra en Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling istället för någon 1K som försvinner i avloppet när man kör på petrokemisk avfettning...
Efter en del tester så kan man konstatera att den håller väldigt bra utan Zirconite Customer Care Pack Conservern.....den håller i minst 6mån....och kör man på med 2 grundbehandlingar/år så har man ett extremt bra lackskydd...och framför allt är den en 2K skydd som alla kan köpa....Utan restriktioner...
1000 tack!! att du hjälpte oss testa rkoo
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Ja vill man som entusiast, eller icke-entusiast för den delen också, ha ett skydd som håller länge så är nog Zirconite faktiskt bland de bättre man som privatperson kan få tag på. 2 behandlingar per år räcker garanterat även för den som kör några tusen mil om året. 1 behandling räcker nog utmärkt ett år även för den som kör upp till ett par tusen eller så.
Jag blev först lite skeptisk till hållbarheten framåt sep-okt men efter tvättarna i november kändes det ändå som att skyddet var kvar till nästan 100% fortfarande.
Och inte är det svårare än de flesta vax/lackskydd att applicera heller. Bara att man får gå två varv runt bilen istället för ett när man lägger på medlen.
Men som sagt, min nya svarta bil kommer istället få ta den tid det tar för att underhålla efter hand som den får behov av det. Ett varv med dubbeltrissan och någon fin polish eller vaxpolish tar inte så lång tid (bara jag har plats att göra det på). Och sen lite regelbunden Ultima eller kanske karnaubavax på det så blir det nog fint.
Tack för nackstödet (
) Nisse!
Det jobbiga är egentligen inte att man får skitont om man anstränger sig vid något tillfälle som att spendera en dag med bilputs (det löses ju med några öl eller alvedon efteråt) utan att man har (varierande) ont varenda dag hela tiden oavsett vad man gör och hur mycket man än sjukgymnastiserar... Humöret blir lidande.
Jag blev först lite skeptisk till hållbarheten framåt sep-okt men efter tvättarna i november kändes det ändå som att skyddet var kvar till nästan 100% fortfarande.
Och inte är det svårare än de flesta vax/lackskydd att applicera heller. Bara att man får gå två varv runt bilen istället för ett när man lägger på medlen.
Men som sagt, min nya svarta bil kommer istället få ta den tid det tar för att underhålla efter hand som den får behov av det. Ett varv med dubbeltrissan och någon fin polish eller vaxpolish tar inte så lång tid (bara jag har plats att göra det på). Och sen lite regelbunden Ultima eller kanske karnaubavax på det så blir det nog fint.
Tack för nackstödet (
Det jobbiga är egentligen inte att man får skitont om man anstränger sig vid något tillfälle som att spendera en dag med bilputs (det löses ju med några öl eller alvedon efteråt) utan att man har (varierande) ont varenda dag hela tiden oavsett vad man gör och hur mycket man än sjukgymnastiserar... Humöret blir lidande.
- Robin-t
- Moderator

- Kontakt:
Helt rätt bilval, klart det är opel som gäller!
Fin puts på den förra också! Ska bli riktigt kul att se lite putsbilder på en svart, blänkande Opel sen! 
Senast redigerad av 4 Robin-t, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Puts b*gar ska ju ha svarta bilar. Silver är fusk
Nisse har ju en svart V70. Marcus svart A4
Mortil svart Celica Jag har en svart Bmw. Och du en svart Astra. Finns säkert många fler svart bilar här på forumet.
Mortil svart Celica Jag har en svart Bmw. Och du en svart Astra. Finns säkert många fler svart bilar här på forumet.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Hehe. Jo det är väl så. Välputsad svart är ju bland det snyggaste.
- Skåne_Jonta
- Medlem
Kan inget annat än instämmarkoo skrev:Hehe. Jo det är väl så. Välputsad svart är ju bland det snyggaste.
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,
Jonte
Jonte
- carina
- Moderator

- Kontakt:
Räknas makens svarta V70? Min e ju bara liladeciso skrev:Puts b*gar ska ju ha svarta bilar. Silver är fuskNisse har ju en svart V70. Marcus svart A4
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

kan flika in om zirconite att det är riktigt bra medel,
hade ju en test bil med detta som rullade långt, samt tvättades ofta,, det medlet märkte man inte nån speciel försämring på,,
har lagt en hel del bilar med detta medel och kan nog säga 18mån håller det nog utan större problem på en normal skött bil,,
sitter även på min frus bil och funkar lika bra idag som när vi la det, den rullar kanske 20mil veckan.
var nog innan sommaren jag la detta skydd på den bilen,
väldigt blank och lätttvättad,
sen lycka till med nya bilen,,
hade ju en test bil med detta som rullade långt, samt tvättades ofta,, det medlet märkte man inte nån speciel försämring på,,
har lagt en hel del bilar med detta medel och kan nog säga 18mån håller det nog utan större problem på en normal skött bil,,
sitter även på min frus bil och funkar lika bra idag som när vi la det, den rullar kanske 20mil veckan.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
- Jiiins
- Entusiast

nyberg skrev:kan flika in om zirconite att det är riktigt bra medel,
Och använder du Conservern, som det rekommenderas håller det i många år.
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
nyberg
- Entusiast

har sånt paket ståendes men orkar inte använda det, vill se hur länge skyddet funkar utan det, och för priset, samt hur lätt det är lägga och hur länge skyddet håller så ger jag det 10/10 vax burkar 
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
- rkoo
- Trogen Medlem

Får väl lägga upp de få bilder jag har nu på nya bilen.
Den 8/1 lånade jag en kollegas garage i några timmar och tvättade den för första gången sen jag köpte den (27/12).
En riktig polering kommer inte göras förrän det blir varmare väder men efter en ordentligt rengöring så körde jag SmartWax "SmartWax" med dubbeltrissan och medelmjuka trissor. Körde in det ordentligt som en slutpolish.
Tog faktiskt bort det mesta av de små tvättrepor som fanns vid leverans. Några enstaka på huven behöver jag sen gå på med riktig polish.
Kollegan som var med sa upprepade gånger att han aldrig sett en så sjuukt blank bil förut.
Själv tyckte jag den var ok men inte perfekt.
Efter SmartWax lade jag även på ett lager Ultima Paint Guard Plus. Detta hann stå och torka i ca en timme innan jag var tvungen att åka 5 mil hemåt i 2 plusgrader och saltslask hela vägen på motorvägen.
Bildkvalitén är som vanligt inte så bra eftersom jag bara har mobilen...
Före:

Fina små repor som var vid leverans mellan bakdörr och bakskärm:

Efter:

Den 8/1 lånade jag en kollegas garage i några timmar och tvättade den för första gången sen jag köpte den (27/12).
En riktig polering kommer inte göras förrän det blir varmare väder men efter en ordentligt rengöring så körde jag SmartWax "SmartWax" med dubbeltrissan och medelmjuka trissor. Körde in det ordentligt som en slutpolish.
Tog faktiskt bort det mesta av de små tvättrepor som fanns vid leverans. Några enstaka på huven behöver jag sen gå på med riktig polish.
Kollegan som var med sa upprepade gånger att han aldrig sett en så sjuukt blank bil förut.
Efter SmartWax lade jag även på ett lager Ultima Paint Guard Plus. Detta hann stå och torka i ca en timme innan jag var tvungen att åka 5 mil hemåt i 2 plusgrader och saltslask hela vägen på motorvägen.
Bildkvalitén är som vanligt inte så bra eftersom jag bara har mobilen...
Före:

Fina små repor som var vid leverans mellan bakdörr och bakskärm:

Efter:

- rkoo
- Trogen Medlem

Och den 19/1 tvättade jag den igen. Eftersom det varit slaskväder i stort sett varje dag sen förra tvätten så var rätt skitig efter ca 150 mil i Sthlms-trafiken.
Tyvärr även ett antal riktigt rejäla stenskott också...
Måste snarast köpa mig ett lackstift så det inte lyser så vitt.
Smutsig? Litet grann då. Inte mycket till reflektioner på sidorna...

Efter ordentlig tvätt och ett avslutade varv med SmartWax "SmartDetail" QD.
Här ser ni två av de fyra stora stenskotten på huven:

En bild på kollegans Seat Ibiza jag polerade för några månader sen, är fortfarande blank och fin:

Tyvärr även ett antal riktigt rejäla stenskott också...
Smutsig? Litet grann då. Inte mycket till reflektioner på sidorna...

Efter ordentlig tvätt och ett avslutade varv med SmartWax "SmartDetail" QD.
Här ser ni två av de fyra stora stenskotten på huven:

En bild på kollegans Seat Ibiza jag polerade för några månader sen, är fortfarande blank och fin:

- rkoo
- Trogen Medlem

Nu har man hunnit tvätta bilen ett antal gånger till och faktiskt en gång utomhus också. Underbart med lite värme äntligen.
Har inte gjort något annat sen 8/1 (då den fick Smartwax vax med maskin och ett lager Ultima PGP) än tvättat och ett par gånger efter tvätt gått över med Optimum Car Wax som är ett väldigt lättarbetat sprayvax. Snart ska den dock få en omgång av polermaskinen med Menzerna Final Finish och något lager med Ultima PGP.
Här är några bilder två dagar efter tvätt så lite intorkat vägdamm är det tyvärr.

Har inte gjort något annat sen 8/1 (då den fick Smartwax vax med maskin och ett lager Ultima PGP) än tvättat och ett par gånger efter tvätt gått över med Optimum Car Wax som är ett väldigt lättarbetat sprayvax. Snart ska den dock få en omgång av polermaskinen med Menzerna Final Finish och något lager med Ultima PGP.
Här är några bilder två dagar efter tvätt så lite intorkat vägdamm är det tyvärr.

- rkoo
- Trogen Medlem

Och så har man ju klämt in några andra bilar också...
Den 19 mars gjorde jag en 2006 Volvo S80 T6 AWD.
Bilen såg, när den var smutsig, ut att vara i väldigt fint skick. Men det var den inte...
Lacksläpp i fronten, massor av rejäla repor och en sjuuk massa hologram över hela bilen.
Den fick efter ordentlig rengöring en omgång med roterande lamull och Menzerna Power Finish följt av roterande mjukt skum och Final Finish. Lamullen lämnade mycket nya hologram hur jag än försökte finköra medlet till slut, dessa gick dock bort totalt med finpoleringen.
Efter det blev det dubbeltrissa med Smartwax vax på mediumtrissor följt av dubbeltrissa med mjuka trissor och Smartwax Sealant. Mycket blankt och halt blev det.
Dessutom lade jag Res-Bona på vindrutan och sidorutorna. Och Ultima PGP i dörrgångar, fälgar och andra pillriga ställen.

Ja ni hajjar...
Men det blev rätt ok till slut (fast det var så mörkt och jag skakig i armarna så inga bra efterbilder tyvärr). En del djupare repor fick jag lämna som inte gav sig trots ett par tre omgångar:

Får väl se hur Smartwax-kombon håller sig. Bilen ägs av en kollegas far så jag kan följa upp den någorlunda framöver.
Den 19 mars gjorde jag en 2006 Volvo S80 T6 AWD.
Bilen såg, när den var smutsig, ut att vara i väldigt fint skick. Men det var den inte...
Lacksläpp i fronten, massor av rejäla repor och en sjuuk massa hologram över hela bilen.
Den fick efter ordentlig rengöring en omgång med roterande lamull och Menzerna Power Finish följt av roterande mjukt skum och Final Finish. Lamullen lämnade mycket nya hologram hur jag än försökte finköra medlet till slut, dessa gick dock bort totalt med finpoleringen.
Efter det blev det dubbeltrissa med Smartwax vax på mediumtrissor följt av dubbeltrissa med mjuka trissor och Smartwax Sealant. Mycket blankt och halt blev det.
Dessutom lade jag Res-Bona på vindrutan och sidorutorna. Och Ultima PGP i dörrgångar, fälgar och andra pillriga ställen.

Ja ni hajjar...
Men det blev rätt ok till slut (fast det var så mörkt och jag skakig i armarna så inga bra efterbilder tyvärr). En del djupare repor fick jag lämna som inte gav sig trots ett par tre omgångar:

Får väl se hur Smartwax-kombon håller sig. Bilen ägs av en kollegas far så jag kan följa upp den någorlunda framöver.
- rkoo
- Trogen Medlem

Och idag har jag roat mig med en Audi A1 uttagen i februari men som gått en tur till Tyskland och tillbaka plus en del Sthlmstrafik.
Den rengjordes och därefter polerades endast med roterande mediummjukt skum och Menzerna Final Finish på merparten av bilen som var väldigt repfri. Några punktinsatser gjorde jag dock med lite hårdare skum och Menzerna Power Finish.
Därefter fick den Zirconite 2-komp lackskydd samt Res-Bona på vindruta och sidorutor. Tyvärr var det fortfarande vinterplåtisar på den så fälgarna blev bara tvättade.
Före:

Efter:

Den rengjordes och därefter polerades endast med roterande mediummjukt skum och Menzerna Final Finish på merparten av bilen som var väldigt repfri. Några punktinsatser gjorde jag dock med lite hårdare skum och Menzerna Power Finish.
Därefter fick den Zirconite 2-komp lackskydd samt Res-Bona på vindruta och sidorutor. Tyvärr var det fortfarande vinterplåtisar på den så fälgarna blev bara tvättade.
Före:

Efter:

- Jiiins
- Entusiast

Ser bra ut rkoo
Hur lång tid tog Volvon? Har du skaffat garage?
Kul med bilder.......Har du mer? .......I så fall....Fram med dom
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
- rkoo
- Trogen Medlem

Nä, dessvärre inget eget garage...Jiiins skrev:Ser bra ut rkooHur lång tid tog Volvon? Har du skaffat garage?
Volvon tog med sina 4 varv med maskin ca 14 timmar allt som allt. Bara rengöringen tog nog 3 timmar ungefär.
Audin gick på ca 6,5 timme.
Hoppas på att få några utomhusbilder på Volvon tagna av kollegan men han har inte fått tummen ur och fört över dem från sin kamera. Lägger upp dem sen om de är något att ha.
- rkoo
- Trogen Medlem

Tack! Antar att du menar den röda Audin?Hasse skrev:Snyggt jobbat och en riktigt fin färg.
Jag hade helt ärligt faktiskt lite svårt för att tycka om den...