Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

vilket vax ska jag köpa?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
danne5
Entusiast
Entusiast

vilket vax ska jag köpa?

Inlägg av danne5 » 20 jan 2011 08:35

Hej alla bilputsare :mrgreen: , jag har tänkt på att köpa ett nytt vax nu till våren och har tittat på lite olika grejer. Jag har sett på Meguiars NXT generation tech vax, och på Collinite 476s, och Dodo juice Blue velvet pro.

Så då är min fråga helt enkelt den att är dehär vaxen bra eller borde jag se på nåt annat :?: :?: :brumm
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: vilket vax ska jag köpa?

Inlägg av rkoo » 20 jan 2011 08:59

Kolla denna tråden som precis varit aktuell med samma fråga.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=9&t=2976

Tror nog du blir nöjd oavsett vilket av vaxen du än väljer. Collinite 915 sägs ha bäst hållbarhet av de nämnda.
Det viktiga är förarbetet, det är där du jobbar fram glansen i vilket fall.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 20 jan 2011 09:03

thanks
:cheers

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 20 jan 2011 09:56

Collinite vaxer är alltid bra :jeps men Dodo Juice Blue Velvet Pro är säkert en jättebra vax. De stanna på bilen 5 månader. :best Denna vax innehåller mycket carnauba och också sealant.

Som rkoo säger kan du in denna aktuella tråden hitta mycket info. :nicka
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 20 jan 2011 19:26

Hur är det med Meguiars vax, har inte kört den men funderar skarpt på det precis som danne... :) Någon skillnad gällande "flytande varianten" eller "pasta varianten"?

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 20 jan 2011 20:00

Meguiars NXT har en flyttande variant eller pastavax:
Det är inte en skillnad mellan denna flyttande eller denna pastavax. Det är bara en preferens, eller gillar du flyttande vax eller du gillar pastavax.

Men du kan snabbt använda för mycket när du kör med flyttande vax. Jag tycker pastavaxer är mer ekonomisk...

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 20 jan 2011 20:30

Man gjorde ett genombrott för ett antal år sedan, sent 60tal och man tog fram flytande vaxer för att underlätta för konsumenterna...För det ansågs för arbetskrävande att vaxa sin lack med dessa pastavaxer i plåtburk ...man skulle kunna göra detta utan att bli genomblöt i svett....Kan nog tänka mig att Turtle var först på plan med detta i plastflaska med kork...."Vaxa din bil på endast en dag" kanske reklamslogan var.... :D

Men det går ju att utveckla även pastavaxer....Men det känns lite stenålder idag.... ;)

Varför inte lägga ett skydd som håller betydligt längre....Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling....hur enkelt och lätt som helst.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 21 jan 2011 06:54

Jag hade tänkt mig pastavax, känns mer ''real'' och lägga på

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 21 jan 2011 18:45

Du har hellt rätt! :jeps
Inom kort kommer flera märker med vaxen som har en långre hållbarhet och lätt att applikera :nicka

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 22 jan 2011 14:42

Nisse skrev:Man gjorde ett genombrott för ett antal år sedan, sent 60tal och man tog fram flytande vaxer för att underlätta för konsumenterna...För det ansågs för arbetskrävande att vaxa sin lack med dessa pastavaxer i plåtburk ...man skulle kunna göra detta utan att bli genomblöt i svett....Kan nog tänka mig att Turtle var först på plan med detta i plastflaska med kork...."Vaxa din bil på endast en dag" kanske reklamslogan var.... :D

Men det går ju att utveckla även pastavaxer....Men det känns lite stenålder idag.... ;)

Varför inte lägga ett skydd som håller betydligt längre....Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling....hur enkelt och lätt som helst.... ;)
Visst ett 2 komp skydd är säkert "bättre" men ett sådant liknande det har jag redan hemma tillsammans med en del vax, 1 komp skydd. Jag var mest nyfiken på något nytt att prova, gärna ett traditionellt pastavax kanske men det spelar egentligen ingen större roll. Har du (eller någon annnan )någon erfarenhet av Meguiars vax och har någon tanke om det?

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 22 jan 2011 17:37

Meguiars vaxer är visserligen rätt bra, men särskilt traditionella är dom inte... i alla fall inte om man med det menar att dom har ett högt innehåll på naturliga vaxer och är hoprörda på traditionellt sätt. DoDo's eller någon "Special Edition" från någon av de stora är kanske mer inne på den linjen...
Ganska dyra grejor, så kanske DoDo's så kallade panelpots (småburkar) kan vara lagom att testa med? Jag är inte imponerad av hållbarheten på denna typen av vaxer, men måste erkänna att jag nog tycker att dom ger ett "blötare" utseende än mycket annat..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 22 jan 2011 22:02

danne5 skrev:thanks
:cheers
Vill Du köra med typ som DoDo, CHG waxer som har mycket carnauba då är det värd att värma dem direkt efter aplikationer föra tt dem ska "svetas ut" lovar att resultatet är otroligt bra ma :) själv klart under sommar går att kör bilen ut till solen för att värma
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 23 jan 2011 01:05

Jag tycker pastavaxer är lättare att jobba med blir oftast inte massa torkdamm och rester på lister och runt emblem inte heller vitkritning på list om man kommer på dom under på läggning, brukar inte ta särskilt lång tid att lägga på och dra av, inte dom jag har använt ( turtle emerald och smartab lyxvax).

Sen att dom inte håller så länge det kan jag hålla med på, men då får man ju göra det som är skoj...
pyssla om sin bil/mc :nicka
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 23 jan 2011 08:16

På en lack som antingen är välhållen sedan tidigare eller preparerad med cleaner eller polish är pastavaxer grymt enkla att lägga.
Men är lacken "oslät" glider det sämre, man får använda mer produkt och det blir mer tungjobbat.

Sen är det ju som Funk säger. Exempelvis Meguiars Nxt 2,0 i pastaform innehåller inte ett spår av naturliga råvaror :)
Däremot är Meguiars #26 lite old school. Den gillar jag mycket!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 23 jan 2011 13:01

gillar adams waxer. ska ta deras pasta vax nu också
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 23 jan 2011 17:22

Tack för alla svaren :jeps :best :jeps , jag tror faktiskt att jag ska inhandla nå't DODOjuice vax, men vet ej ännu vilket

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 23 jan 2011 19:28

danne5 skrev: , jag tror faktiskt att jag ska inhandla nå't DODOjuice vax, men vet ej ännu vilket
:best :best :mrgreen:
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 23 jan 2011 19:28

danne5 skrev:Tack för alla svaren :jeps :best :jeps , jag tror faktiskt att jag ska inhandla nå't DODOjuice vax, men vet ej ännu vilket
Vilken färg har din bil? Dodo Juice har vaxer som är utvecklad speciell för varm färger (röd,...), ljus färger, mörk färger...

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 23 jan 2011 19:55

Det är en opel zafira ljusblå, så här ser den ut http://www.garaget.org/?car=229956

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 23 jan 2011 20:05

Dodo Juice har vaxer som passar alla färger: Hard Candy, Rainforest Rub, Supernatural och Rubbish Boy's Juiced Edition.
För ljus färger har de Diamond White och Light fantastic.

Jag har använda själv Hard Candy, Supernatural, Diamond White och Light Fantastic, och tycker de är jättebra :jeps

Skriv svar