Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Nybörjare som behöver hjälp!
-
troxy
Nybörjare som behöver hjälp!
Hej alla!
Är ju nybörjare så det är lika bra att fråga och här kan man ju få otroligt bra svar,
Tänkte fråga lite om lite olika produkter, vad ni tycker om dom och när man använder vad.
Vet att det låter dumt,
Jag kör en Peugeot 206 GTI 2001 men bra lack vill ju få den riktigt fin och sen lär man väl köra över farsans bilar också.
Tänkte köra:
43130001 Prorange Fastcut 13e
43180001 Prrange Finishcut 18e
133400005 TopSeal 34
Men läste på Lahegas hemsida att det fanns lite andra vaxer också,
Prorange Topguard 34s
Prorange Banana Wax 33e
Prorange Speed Wax 94e
Prorange Golden Wax 95e
Förstrå inte riktigt skillnaden mellan ett lackskydd och ett vax. Ber verkligen om ursäkt men det är ju bättre att jag frågar.
Min tanke är att jag lägger 13 e och 18e sen TopSeal eller ska jag lägga nått annat?
Eller ska jag lägga 13 och 18 & sen ett lackskydd?
Och vilket lackskydd ska jag lägga?
Martin
troxy
Är ju nybörjare så det är lika bra att fråga och här kan man ju få otroligt bra svar,
Tänkte fråga lite om lite olika produkter, vad ni tycker om dom och när man använder vad.
Vet att det låter dumt,
Jag kör en Peugeot 206 GTI 2001 men bra lack vill ju få den riktigt fin och sen lär man väl köra över farsans bilar också.
Tänkte köra:
133400005 TopSeal 34
Men läste på Lahegas hemsida att det fanns lite andra vaxer också,
Prorange Topguard 34s
Prorange Banana Wax 33e
Prorange Speed Wax 94e
Prorange Golden Wax 95e
Förstrå inte riktigt skillnaden mellan ett lackskydd och ett vax. Ber verkligen om ursäkt men det är ju bättre att jag frågar.
Min tanke är att jag lägger 13 e och 18e sen TopSeal eller ska jag lägga nått annat?
Eller ska jag lägga 13 och 18 & sen ett lackskydd?
Och vilket lackskydd ska jag lägga?
Martin
troxy
Senast redigerad av 4 troxy, redigerad totalt 14 gång.
- xion92
- Moderator

Re: Nybörjare som behöver hjälp!
Lackskydd håller betydligt längre och tål ex. kallavfettning bättre än vax (som egentligeninte tål det alls, vad jag förstått)
Jag har inga invändningar på produkterna, då jag själv kör Menzernas polermedel
Vad ska du köra med för maskin(er)?
Jag har inga invändningar på produkterna, då jag själv kör Menzernas polermedel
Vad ska du köra med för maskin(er)?
Senast redigerad av 4 xion92, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Det finns lackskydd i konsumentförpackning av andra märken. Det jag rekommenderar är att ha ett öppet sinne, läs på innan du börjar handla. O lycka till!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
troxy
Hej
Blir en FLEX Polermaskin XC 3401
Kan man vaxa bilen efter man lagt på ett lackskydd?
Tänkte lägga lackskydd men sen vill man ju kunna putsa upp bilen vid vissa tillfällen (bilträffar)
Blir en FLEX Polermaskin XC 3401
Kan man vaxa bilen efter man lagt på ett lackskydd?
Tänkte lägga lackskydd men sen vill man ju kunna putsa upp bilen vid vissa tillfällen (bilträffar)
Senast redigerad av 4 troxy, redigerad totalt 14 gång.
-
Gunther
- Entusiast

Du kan lägga vax utan problem på en lag lackskydd (sealant). Jag gör det alltid, så ha din bil en bättre skydd emot smuts,... och en fin glans 
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Köp inte Lahega Topseal No.34. Den kommer i ny version (Topguard 34s?) om en månad eller två. Det kan hända att det är samma version, men man vet aldrig 
Lackskydd och vax är samma sak. Normalt sett avses dock en produkt med högt naturlig innehåll när man pratar om vax. Ett lackskydd är helt eller delvis syntetiskt och har lite andra egenskaper jämfört med ett vax.
Å andra sidan finns det nästan inga rena vaxer idag, utan alla är hybrider som innehåller både naturliga ingredienser (oftast i ganska liten mängd) och syntetiska ingredienser.
På samma sätt är återförsäljarna lite "slarviga" med att redovisa vilken produkt som är ett vax och vilken som är ett lackskydd. Inte för att det spelar nån roll i slutändan, men i en diskussion som denna hade det underlättat
Till återförsäljarnas försvar kan nämnas att även tillverkarna är lite inkonsekventa med vad de kallar sina produkter. Meguiars till exempel kallar medvetet sina konsument-lackskydd för "wax" eftersom alla vet vad det är 
Lackskydd och vax är samma sak. Normalt sett avses dock en produkt med högt naturlig innehåll när man pratar om vax. Ett lackskydd är helt eller delvis syntetiskt och har lite andra egenskaper jämfört med ett vax.
Å andra sidan finns det nästan inga rena vaxer idag, utan alla är hybrider som innehåller både naturliga ingredienser (oftast i ganska liten mängd) och syntetiska ingredienser.
På samma sätt är återförsäljarna lite "slarviga" med att redovisa vilken produkt som är ett vax och vilken som är ett lackskydd. Inte för att det spelar nån roll i slutändan, men i en diskussion som denna hade det underlättat
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Lackskydd är väl alla produkter som ger lacken ett skydd....
Och vax är väl ett lackskydd.....
Dom lackskydd som finns har väl helt enkelt lite olika uppbyggnad...
Och vax är väl ett lackskydd.....
Dom lackskydd som finns har väl helt enkelt lite olika uppbyggnad...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
troxy
Hade en mailkonversation med Christer på Laghega och han förklarade följande:
Hej Martin
Våra No1 produkter har precis gått igenom en tranformering till ett nytt varumärke nämligen Prorange.
Sealwax finns inte mer men ersätts av en bättre produkt
133400005 TopSeal 34
TopSeal 34 och TopGuard 34s är samma produkt men i den nya serien Prorange så samlade vi alla skydden under familje namnet Guard
Lycka till!
Hej Martin
Våra No1 produkter har precis gått igenom en tranformering till ett nytt varumärke nämligen Prorange.
Sealwax finns inte mer men ersätts av en bättre produkt
133400005 TopSeal 34
TopSeal 34 och TopGuard 34s är samma produkt men i den nya serien Prorange så samlade vi alla skydden under familje namnet Guard
Lycka till!