Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fälgtvätt AMG och fråga..

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Abyss
Moderator
Moderator

Fälgtvätt AMG och fråga..

Inlägg av Abyss » 20 mar 2011 16:48

Jag var igår en sväng ner till Göteborg för att köpa lite nya (för mig) fälgar och däck till bilen.

Idag så har jag varit ute och tvättat av dom lite för att sedan låta dom torka ordenligt före jag lägger på någon form av sealer... har lite att välja på så jag får se vad det blir.

Tänkte visa några bilder på däcken när dom var färdigtvättade då det inte är sååå spännande att se hur geggigt det var med fälgtvätten... och så fick jag vara lite snabb då solen torkade och det var lite starka grejor som jag hade på.

Här ser ni mina "nya" fälgar sola sig i sin glans.
Bild

Även ett par bilder när jag jämför med ett "fjuttigt" 225/50-17" däck... dom är groteskt stora för mig tycker jag, och då är ändå dom däcken som sitter på bilen ännu högre :shock: men inte så breda... Dom nya är 295/45-19" Inte så stort ute i blingvärlden kanske men stora nog för mig!
Bild
Bild
Och JA, dom står på samma höjd ;)

Problemet!

Eftersom det är polerad och klarlackad fälgkant så har det kommit fram lite "maskar" under lacken... och efter som det är BBS som tillverkar dessa AMG-fälgar och vad jag kan se så verkar det som om man kan ganska "enkelt" dela fälgen i två genom att ta bort centrum.
Fungerar det att göra så för att sedan slipa och klarlacka med en 2K lack?
Ev. kostnad för att lämna bort (vilket jag gillar då jag är lite lat... ;) )

Bild
Bild

Det är inte kantskrap utan det verkar komma under centrumet...
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

nyberg
Entusiast
Entusiast

Re: Fälgtvätt AMG och fråga..

Inlägg av nyberg » 20 mar 2011 16:58

det går ta bort klarlacken men tar tid :) palla upp bilen, stoppa våtslip mot kanten i med växel låt det snurra,, slipper man slita sig grön om inte annat
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 20 mar 2011 17:23

nyberg skrev:det går ta bort klarlacken men tar tid :) palla upp bilen, stoppa våtslip mot kanten i med växel låt det snurra,, slipper man slita sig grön om inte annat
Ha ha... ja det skulle se ut... problemet är att bilen är 4-hjulsdriven... Mercedes ML... och att få upp den på 4 stolpar för att sedan lägga i D... spännande... :lol: :lol:

Tror jag börjar köra iår så får jag se hur det blir. Annars så tror jag att jag skickar iväg fälgarna för renovering. Kanten är ju inte helt slät iallfall ser jag. Man har lämnat lite längsgående ränder för att lacken skall ha något att fästa i.
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 20 mar 2011 20:49

Ja är det en äkta splitfälg så monterar man av däcken...skruvar bort alla skruvar....delar på centrum och banor...just splitfälgar är gjord för att kunna ändra offset....t.ex. genom att byta ut yttre eller innre bana....MEN SKRUVA INTE BORT SKRUVARNA MED LUFTEN I DÄCKEN !! :roll:

Har man delarna isär så blir det mycket enklare att snygga till dom.... ;)

Kolla här hur man gör....

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=25643
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 20 mar 2011 21:48

Verkligen en intressant länk du gav där Nisse! :jeps

Nu är ju mina så att man bara kan ta av centrumet, 2-delad så rent teoretiskt kan man bara ta bort den "talriken" i mitten och börja polera. Men som den otroligt energiska person jag är så kommer jag nog att lämna bort detta till någon som kan lackera allt efteråt.

Jag läste att det inte får komma salt och liknande om man "bara" polerade upp till högglans och det är inte helt optimalt på en arbetsbil... Jag fick ju med en 5:e fälg så jag har lite att leka med... men jag måste ta ett av dom som har däck då den som var med var i det närmaste felfri.

Men än en gång Nisse, jag måste säga att jag älskar att se sådan länkar som du skickade :jeps Jag är en väldigt duktig "tangentbords" renoverare... :lol: :lol:

Skriv svar