Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kommande lackskyddstest

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
crjs
Medlem

Kommande lackskyddstest

Inlägg av crjs » 07 apr 2011 12:49

Hej

Tänkte köra ett lackskyddstest här nu i vår, som jag tänkte följa upp under ett år.
Både med bilder och egna funderingar och tankar. Test ytan/ytorna blir taket och huven där alla skydden läggs på båda ställna.

Test objektet kommer vara en Audi A3 med mörkblå pearl.

Tanken är att bilen kommer poleras och skötas på följande vis:
Ytan kommer att poleras med Menzerna Fast gloss följt av Menzerna powergloss och som sista 3M Ultrafina.
Sen rengöras med Alklie (HD-grön), Spritas (Final Inspection) och sist torkas med Einzett acrysol för att verkligen säkerhetsställa att ytorna är helt rena och fria från oljor, fillers mm.

Bilen kommer sedan att tvättas varannan vecka vår, sommar och höst. Vintern lutar nog åt lite mer sällan
samt i mån av tid och plats.

Kommer att tvättas med alklie och Cherryfoam vår, sommar och höst. Vinter tid med Deagreaser wet samt då även alklie och cherryfoam.

Tänkte testa följande skydd:

R2000
PPS
Orangesealer
Super Endurance
Diamondbrite
Dulon
Proguard
Silverone
Fireglaze (Kanske beroendes på om jag har någon kvar)
CS1 Glasscoat
Eventuellt även Menzerna Powerlock

Alla skydden kommer läggas så som tillverkaren rekomnderar. Dvs de som har separat cleaner så kommer den användas på ytan innan skyddet läggs.

Är det något skydd ni saknar eller tycker jag skall ta bort? Har ni önskemål om något skydd?

Kom gärna med synpunkter och förslag på allt från lackskydden till polering och skötsel.. ;)
Senast redigerad av 7 crjs, redigerad totalt 14 gång.

Fredrik.Falun
Medlem

Re: Kommande lackskyddstest

Inlägg av Fredrik.Falun » 07 apr 2011 13:59

Låter som ett grymt test, Ska bli spännande att följa testet. Bra initiativ :jeps
Senast redigerad av 4 Fredrik.Falun, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
tonimakaroni
Medlem
Kontakt:

Inlägg av tonimakaroni » 07 apr 2011 17:07

Ser hellre till att Power lock testat än FG då det finns flertalet tester redan på det, men som sagt tummen upp för du gör detta :jeps :best
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 07 apr 2011 20:40

Jag kan ta Powerlock i stället inga som helst problem har lackskydden hemma. :)

Kommer även att lägga Glare.

Det ända jag oroar mig över är att det kanske blir väldigt trångt på huven... :?

Inga andra ideer?
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 07 apr 2011 21:01

Det är alltid kul med lackskyddstester!
En sak jag tänker på är väl att just huv och tak tycker jag inte säger så mycket om hållbarheten, ett skydd som håller ska kunna prestera på framför allt sidorna av bilen tycker jag. Det är där man får mest skit som fastnar och det är där behovet av ett skydd som ger avrinning och en yta lätt att tvätta rent är som störst.
Å andra sidan är det ju snudd på omöjligt att göra jämförelsetest med flera medel där eftersom man då behöver yta som utsätts för ungefär samma påfrestningar så egentligen återstår bara huv och tak för rut-tester...

Mao, stryk det jag skrev nyss, kul med test! :jeps
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 08 apr 2011 06:22

Intressant, men jag tycker att det är svårt att testa allt för många skydd, då referensområdena blir allt för små.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Fredrik.Falun
Medlem

Inlägg av Fredrik.Falun » 08 apr 2011 07:04

Fram med lastbilarna grabbar så kan vi testa 48 lackskydd per sida.
Senast redigerad av 4 Fredrik.Falun, redigerad totalt 14 gång.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 08 apr 2011 07:11

rkoo skrev:Det är alltid kul med lackskyddstester!
En sak jag tänker på är väl att just huv och tak tycker jag inte säger så mycket om hållbarheten, ett skydd som håller ska kunna prestera på framför allt sidorna av bilen tycker jag. Det är där man får mest skit som fastnar och det är där behovet av ett skydd som ger avrinning och en yta lätt att tvätta rent är som störst.
Å andra sidan är det ju snudd på omöjligt att göra jämförelsetest med flera medel där eftersom man då behöver yta som utsätts för ungefär samma påfrestningar så egentligen återstår bara huv och tak för rut-tester...

Mao, stryk det jag skrev nyss, kul med test! :jeps
Det är just som du skriver just sidorna som får mest skit. Men just i fallet att se skillnaderna på skydden så spelar det ju ingen roll så länge de utsätts för påfrestningar i form av tvätt, sol och smuts. Resultatet blir ju det samma. ;)
Senast redigerad av 4 crjs, redigerad totalt 14 gång.

crjs
Medlem

Inlägg av crjs » 08 apr 2011 07:23

marcus skrev:Intressant, men jag tycker att det är svårt att testa allt för många skydd, då referensområdena blir allt för små.
Testet som sådant kommer att mest rikta in sig på skillnaden mellan skydden. Då främst kommer avrinningen att ses som en faktor då det är detta majoriteten av folket ser som en skyddad bil samt strävheten i lacken efter normaltvätt. (Plast påse på handen och känna). Glans mm är för svårt att avgör på så små områden.

Skall man göra mer korrekta kontrolltest av dem får de ju läggas på x antal identiska bilar som körs i identiska förhållanden. Då helst i nordiska förhållanden efter som det är där vi bor och har våra bilar som vi vill skydda. Men sen kommer aspekten gällandes vad är nordisk förhållanden? Är det Västkust med en jäkla massa salt eller norrland med flera delar saltfritt? Själv anser jag att det skall vara ett ställe där bilen utsätts för så mycket påfrestningar som möjligt dvs en jäkla massa salt och gärna motorväg. Vilket detta test objektet kommer att få utstå. 25 mil motorväg i veckan i alla fall. ;)

Visar det sig att det inte går att se skillnader mm jag då blir det tillbaks till ritbordet och gör om gör rätt.. ;)

Skriv svar