Jag heter Robban och är ny på forumet. Har väl ett allmänt intresse för bilar och gillar att hålla mina bilar rena och fina, men tiden räcker sällan till. Jag provade för första gången något annat än "vanlig" polish och vax och då blev det en massa frågetecken...
Bilen är en audi från 02 med 18000 mil på mätarn och dessvärre med ena sidan helt nylackad vilket gör att andra sidan såg för j..lig ut
Jag använde lera för första gången och gick sedan på med Menza finalcut med lila trissor på min gamla hederliga biltema mussepigg-polermaskin. Därefter påläggning av Fireglaze med mjuka trissor och polering för hand...
Och då ställerjag mig frågorna:
Lera
1. När jag använde leran, blötte jag den hela med vatten med lite schampo i. Den fastnade ändå på en del ställen och lämnade lerrester som var svåra att få bort... '
Gjorde jag fel på något sätt eller skall det bli så här?
Hur får man enklast bort leran?
2. Lerklumpen blev smutsig och det var ju lätt att se att resultatet blev bra på bilen, men vad gör jag med leran nu? Skall jag "hyvla" av det smustiga lagret eller är det ok att bara fortsätta använda leran som den ser ut?
fireglaze
3. Fireglazen ger verkligen ett fint resultat, men några saker blev jag fundersam på.
Hur lägger man bäst på fireglaze? Försökte både för hand och med maskin, maskin kändes bättre men det kanske är overkill så att säga?
4. Fireglaze´n var extremt lätt att lägga på och polera av. Mycket lättare än vax tycker jag. Skall det vara så enkelt? Om skyddet skall hålla i 36 mån (enligt förpackningen), nåja, kanske ett år, borde det vara lite svårare
5. Resultatet blev väldigt fint (tycker jag) med fantastisk lyster och djup i lacken, men en del smårepor som tidigare dåldes med autosmarts polish och hårdwax syns tydligare nu. Är det normalt så, att fireglaze inte "döljer" repor så bra? eller har jag fuskat, tror ni?
6. Sista frågan, Om det nu verkligen är så här lätt att ta bort tjärprickar med lera, och ta på fireglaze, varför har jag harvat och gnott med wax tre ggr om året i alla år?
/Robban