Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vaxpolish innan försegling?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
jp71
Ny Medlem

Vaxpolish innan försegling?

Inlägg av jp71 » 04 maj 2011 09:35

Hej, undrar över detta med att använda en Vaxpolish innan försegling.
Har Sonax vax polish pro och Autoglyms super resin polish liggandes som jag vill göra slut på :)
Dessa innehåller ju vax så frågan är om det fungerar att lägga på dessa innan ex. Silver 0ne?
Enligt vad jag har hört så kan man ju köra Mirror Image innan och denna innehåller ju också vax?
Senast redigerad av 4 jp71, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Vaxpolish innan försegling?

Inlägg av Kapten Haddock » 04 maj 2011 10:09

Meningarna går lite isär där.

jag tror inte att det är någon fördel, men har själv gjort det i många år och hållbarheten har ja inte sett förändrats nämnvärt.

Silver one har mkt naftor/lösningsmedel i sig som löser vaxlagret och antagligen blandar upp det med själva lackskyddet, kan garantera att det inte kommer ligga som två lager iaf:)

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

jp71
Ny Medlem

Inlägg av jp71 » 04 maj 2011 10:41

Tack för ditt svar :jeps ytan som jag skall försegla är i fint skick (repfri) så jag tänkte att jag skulle få kört slut på dessa hyllvärmare så därav min fråga. Så jag tolkar att det är ok att köra på...

Fredrik.Falun
Medlem

Inlägg av Fredrik.Falun » 06 maj 2011 09:16

Det beroro väl även på vilket lackskydd du ska använda?!. Jag personligen skulle aldrig lägga PPS efter att jag kört vaxpolish. PPS binds till lacken via jonbindning och hur denna bindning skulle fungera när det ligger ett lager vax mellan lacken och lackskyddet vet jag inte, men jag skulle tro att det iaf inte ger någon positiv effekt.

Som Wax säger så är det mycket lösningsmedel i silver one vilket löser upp vaxet i vaxpolishen, problemet som jag ser det är att man påverkar lackskyddets egenskaper genom att blanda in vax i ekvationen. Ett lackskydd fungerar ju optimalt på en HELT ren yta.

Använd din vaxpolish och sprita av bilen för att få bort vaxet innan du lägger lackskyddet.
Detta är som sagt min högst personliga åsikt.

Mvh Fredrik
Senast redigerad av 4 Fredrik.Falun, redigerad totalt 14 gång.

945an
Medlem

Inlägg av 945an » 06 maj 2011 10:18

Fredrik.Falun skrev:Det beroro väl även på vilket lackskydd du ska använda?!. Jag personligen skulle aldrig lägga PPS efter att jag kört vaxpolish. PPS binds till lacken via jonbindning och hur denna bindning skulle fungera när det ligger ett lager vax mellan lacken och lackskyddet vet jag inte, men jag skulle tro att det iaf inte ger någon positiv effekt.

Som Wax säger så är det mycket lösningsmedel i silver one vilket löser upp vaxet i vaxpolishen, problemet som jag ser det är att man påverkar lackskyddets egenskaper genom att blanda in vax i ekvationen. Ett lackskydd fungerar ju optimalt på en HELT ren yta.

Använd din vaxpolish och sprita av bilen för att få bort vaxet innan du lägger lackskyddet.
Detta är som sagt min högst personliga åsikt.

Mvh Fredrik
Får ta och hålla med dig där. Jag skulle väl egentligen inte köra med polish som innehöll vax alls överhuvudtaget innan lackförsegling, men ska du göra det så kan du ju åtminstone sprita bilen innan lackförseglingen. Då kan man tycka att vaxet i polishen bör ha svårt att hålla sig kvar innan man förseglar.
Senast redigerad av 4 945an, redigerad totalt 14 gång.

jp71
Ny Medlem

Inlägg av jp71 » 06 maj 2011 11:22

Hej, Jag håller med er i erat resonemang och så har jag alltid kört innan, alltså förseglingen på en väl rengjord yta. Nu gällde ju min fråga "silver one" och där har jag sett många som kör "mirror image" innan vilket är en vaxpolish om jag inte är hel fel ute.
Objektet i detta fall är en drygt 7 m lång båt och som är i fint skick och som jag tänkte köra över med en vaxpolish (Sonax Pro) för att förbereda ytan för "silver one".
Visst, jag har inga problem att ta till spriten :cheers men jag ville veta om det var nödvändigt? Alternativt är ju att köra med en mild polering men då har jag ju fortvarande mina vaxpolishar kvar.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 06 maj 2011 11:58

Wax skrev:Meningarna går lite isär där.

jag tror inte att det är någon fördel, men har själv gjort det i många år och hållbarheten har ja inte sett förändrats nämnvärt.

Silver one har mkt naftor/lösningsmedel i sig som löser vaxlagret och antagligen blandar upp det med själva lackskyddet, kan garantera att det inte kommer ligga som två lager iaf:)

MVH/
Jag håller nog med Wax, kör på bara.
Och lägger du dessutom Silver One med maskin så kommer du ju också mekaniskt nöta bort eventuella vaxrester.

Skriv svar