Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken av alla Concepts vaxskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hazar MB
Medlem

Vilken av alla Concepts vaxskydd?

Inlägg av Hazar MB » 14 maj 2011 01:21

tänkte göra en beställning och undrade vilken eller vilka av alla Concepts polish/vax som man kunde köpa och varför? Erfarenheter...Stegsmoment? Bilen är en svart metallic mercedes s500 2007, lackbehandlad 2010 av sonax.

Concept Apollo
Concept Carnauba
Concept Encore
Concept New Horizon
Concept Vitesse

och till sist

Concept Infinity Nano Polish

((obs, i mitt tidigare inlägg om köp av Meguiars produkter 2011 så avbeställde jag dem, pga fattade mer intresse i detta forums sponsorer :best .. om det är någon som undrar))
Senast redigerad av 4 Hazar MB, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Vilken av alla Concepts vaxskydd?

Inlägg av Funk » 14 maj 2011 06:51

Jag har testat Carnauba, Apollo och New Horizon.

Apollo håll utan tvekan bättre än de andra två, lättjobbat och med bra glans. Carnauba var även det lättjobbat med en ganska "blöt finish" , dock inget vidare hållbarhet. New Horizon fungerade vid testtillfället inte så bra att jobba med så jag använde Quickfinish 140 i stället..

Jag tycker nog att dessa skyddens problem är att dom visserligen är helt OK, kanske t.o.m riktigt bra men att dom inte erbjuder det där "lilla extra".. dom har helt enkelt konkurrenter som funkar lika bra, men erbjuder någon liten krydda som gör att jag föredrar dem. Men det handlar ganska ofta om små skillnader.

/Thomas

EDIT: Jag skulle bara köra ett rent carnaubavax på en sittande lackbehandling om den var OK...
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 14 maj 2011 08:53

är bilen bra skick efter behandlingen så skulle jag bara lägga på ett fint vax..

är det tvätt repor på¨den skulle jag köra new horizon blir fint djup och blänka på svarta lacker,,
den kan vara lite jobbig få till i början med detta medel,, men kör ut medlet sakta... brukar funka bra då.

snygg bil,, och gärna bilder på den sen,, och trevligt du vågar testa lite bättre märken en mequiers ;)
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 14 maj 2011 09:34

Apollo eller Vitesse. Apollo håller bättre av dessa, men Vitesse är en aning enklare.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 14 maj 2011 09:54

Gör så här....

Skall du fixa upp en svart lack....

Börja med Menzerna Power Finish på din huv....kör med roterande och ge detta tid....kolla upp resultatet...märker du att mer avverkning behövs för att få ett bra resultat....Gå över till Menzerna Fast Gloss S500....kör lammull eller lämplig skumrondell....När du har ett enormt fint resultat....gå över till Menzerna Power Finish....kör med roterande väldigt noga....Avsluta med oscillerande maskin och Concept New Horizon som är det Concept 3 funktion Cut, Clean, protect som ger absolut högst glanstal och absolut bästa resultat på din svarta lack...Kör ut detta extremt noga...för att få en extremt hög glans....manuell kör Concept New Horizon med microfiberduk ett lager över sista steget du kört....Nu torkar du med ny microfiber "frottékvalite" noga....och du kommer ha en extremt fin lack.....Viktigt...kör ut i solen och inspektera....in igen om du hittar något du inte anser vara 100%.....

Skall du bara köra solo med något av dessa medel, så är Concept New Horizon absolut nummer 1...... ;)

Lycka till !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 14 maj 2011 14:33

Hur upplever du hållbarheten på lackskyddet från Sonax?

Användarvisningsbild
Hazar MB
Medlem

Inlägg av Hazar MB » 15 maj 2011 22:27

Tack för alla tips !!

Nisse: Jag tror att det lutar åt New Horizon, med Menzerna Power Finish först.. Varför inte Final Finish? Jag har inte roterande maskin :( Bara oscillerande med gula "huven". Är det kört?

Arbetet/jobbet:
1 el 2 varv (beroende skick på lack) med oscillerande med gula "huven" Menzerna Power Finish/Final Finish...

1 Varv med C New Horizon med oscillerande med nya gula "huven"?
sen andra varvet manuellt med mikrofiber dukar?

" En tanke" : Vad sägs om Menzerna Power Lock Polymer Sealant som ett sista steg?

Eftersom det e slut med Mikrofiber dukar från BBV, funkar Turtles/Sonax Polish Mikrofiberdukar?

Jag har inga polerrosor eller "swirls" på lacken, inga kraftiga repor heller, mycket smårepor på dörrhandtagen..

jag har några enstaka tvätt och torkrepor. På bakkofångaren är det lite mer repor pga bagage in o ur, osv.

Lite off topic... med lite bakgrund och historia kanske vore bra...(om det är till nån nytta)
iaf...
När jag köpte bilen från en handlare i tyskland då sa han att den hade varit på rekond, och det var den!

Den var så tjock, fyllig, len, mjuk.. och glansig i lacken, Ingenting fastnade på den.

Men så okunnig som man är så tvättade jag bort det i under ca 4 månader med tvätt 2-3 ggr i veckan med mycket avfettning (okq8 naturavfettning) fastän det inte behövdes!! (Alla andra i hallen gjorde ju det)

Även om bilen var ren så var jag i GDS hallen ändå.... Ny bil, vill ju röra den, känna den, tillbringa tid med den..ibland snacka med den.. haha... inte bara ha den som staty på parkeringen,, ni fattar :?

Men sen såg jag att smutsen fastnade mycket mer och därmed svårare att få bort den och glansen var i stort sett borta också..

Så jag drog till Sonax och utförde deras största lackskydd/poler/vax paket...varför Sonax? vet inte ,, Media? kanske,,

Men fick inte den glansen, fyllningen, smutsavvisande egenskapen som jag ville ha!

marcus: Jag tycker inte att Sonax var nått bra, Ingenting om man jämför det med vad jag hade på bilen när jag köpte den från handlarn i tyskland. vet inte om dem gjorde ett dåligt jobb. Eller helt enkelt dåliga produkter. Vet inte vad dem använde för grejjer heller..

Därför mina vänner, är jag här..

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 maj 2011 06:20

Köp Menzerna super finish och Menzerna power lock om bilen är så pass fräsch som du säger.

Användarvisningsbild
Hazar MB
Medlem

Inlägg av Hazar MB » 16 maj 2011 14:40

Nu har jag gjort beställningen som består av:

Concept Profil Wash & Wax Schampo 1L

Menzerna Power Finish 250ml

Kombi 323 Isopropanol Blue 500ml

Concept New Horizon 1L

Autoglym odour Eliminator 500ml (kommer säkert att behövas under bilsemestern)

Kommer köra Menzerna Power Finish med gula rondeller med Biltema musse pigg maskin ett varv..

sen Sprita

sen Concept New Horizon med nya gula rondeller med Biltema musse pigg maskin sen (om det behövs) köra manuellt

För att underhålla det kör jag vaxschampot från concept.

tvätt svampar och torkskinn har jag..

Gärna några invändningar, tillägg från er?

tack

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 maj 2011 06:49

Jag hade, som jag skrev ovan, inte köpt New horizon, utan istället Apollo eller Vitesse. Varför köpa en vaxpolish när du redan har köpt ett polermedel? Polera med PF och sedan lägger du ett riktigt skydd - inte en kombinationsprodukt - då får du, enligt mig, det bästa resultatet.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 17 maj 2011 10:47

marcus,, på en svart bil så ger new horizon en riktigt blank yta,, så blir blankare en bara pf tycker jag,,
sen ettt vanlig vax håller längre, men new horizon så kan man gå över den fint var 3:e månad då har man alltid blank bil och ett skydd på. s

sen kan du ha mjuka rondeller till new horizon också.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2011 18:13

marcus skrev:Jag hade, som jag skrev ovan, inte köpt New horizon, utan istället Apollo eller Vitesse. Varför köpa en vaxpolish när du redan har köpt ett polermedel? Polera med PF och sedan lägger du ett riktigt skydd - inte en kombinationsprodukt - då får du, enligt mig, det bästa resultatet.
Jag tycker du skall testa Concept New Horizon som avslutning efter 2-3 steg Menzerna framöver Marcus, speciellt på en svart lack...Har kört väldigt mycket med just Concepts produkter, och just New Horizon har blivit min riktigt favorit... ;)

Hazar MB > Låter helt okej.....men ta god tid på dig och kör ut dessa medel väl...noggrannhet och tid ger bra resultat.... ;)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 17 maj 2011 22:11

Vill bara inflika att Apollo har dom sluta att tillverka.. men då har du en höjdare som kommer inom 1 vecka.. Nya Radiant wax från Autoglym.. en grym produkt.. kommer slå hårt på marknaden och ett riktigt bra literspris för recondare.. :jeps Bättre avrinning bättre hållbarhet mindre damm.. lätt att lägga och lätt att ta av.. det har vart Autoglyms storsäljare i alla tider.. men nu vill dom spränga gränsen ytligare.. :best
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2011 22:27

Den äldre Radiant wax var extremt bra....tidsbesparande och ekonomisk....Den nya...4 kronor och 30öre exkl moms/bil (Volvo S60).... :)
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Hazar MB
Medlem

Inlägg av Hazar MB » 17 maj 2011 23:11

tack så mycket allihopa för tipsen, kommer köra den här veckan eller under helgen med dessa medel, och ta bilder före och efter.

förrresten vilket sprejvax passar bäst? spraya efter varje tvätt eller 1 gång i månaden?
skulle nog ha beställt en sådan med när jag väl höll på med beställningen ...

nya Radiant verkar lockande.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 17 maj 2011 23:16

Hazar MB skrev:tack så mycket allihopa för tipsen, kommer köra den här veckan eller under helgen med dessa medel, och ta bilder före och efter.

förrresten vilket sprejvax passar bäst? spraya efter varje tvätt eller 1 gång i månaden?
skulle nog ha beställt en sådan med när jag väl höll på med beställningen ...

nya Radiant verkar lockande.
Om du vill ha grym glans på lack och övriga detaljer ska du ha Autoglym Aqua Wax set efter typ var 5:de tvätt..
Bara spraya på och torka av.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Göran

Inlägg av Göran » 18 maj 2011 08:22

Sverigevaxet.se har i mitt tycke det bästa våtvaxet.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 18 maj 2011 08:56

har kört autosmart high glozz eller nå sånt heter det, spray vax, funkar bra,

har på väg hem ett nytt spray vax som ska vara dunder,,, kan återkomma senare om det,

Användarvisningsbild
Hazar MB
Medlem

Inlägg av Hazar MB » 18 maj 2011 10:59

Tack Göran ska kolla upp det,

Nyberg, ja tack. Väntar med spänning

Skriv svar