Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Icke-statiskt lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Icke-statiskt lackskydd?

Inlägg av Morzach » 18 maj 2011 14:05

Hej!

Jag har följt detta forum i över ett år men aldrig skapat någon användare förrän idag. Nu har jag införskaffat en ny bil och behöver lite råd. Bilen är en svart metallic BMW 740iA -99.

Bilen är helt rostfri och tämligen blank men det finns en del repor jag tror jag skulle kunna få bort. Har hela Menzerna serien och polermaskiner m.m. så där är det inga problem. "Tyvärr" ( :ugeek: ) är bilen Ditec-behandlad för 1 år sedan, så jag vet inte om detta är smart? Behandlingen kanske är på väg att försvinna ändå?

Min egentliga fråga är dock om ni har något förslag på ett icke-statiskt lackskydd som jag kan använda? Bilen kommer stå avställd på vintern, men jag vill ändå ha ett riktigt starkt skydd mot rost m.m. året om.

I min arsenal har jag för tillfället Ultima PGP och lite DoDo juice vax. Ultiman vill jag inte använda då det suger åt sig pollen och damm så bilen är ju helt gul 1 timme efter en tvätt. Vaxet antar jag är för svagt i skyddande syfte, dock tänkte jag smeta på detta uppepå lackskyddet, mest för nöjets skull men kanske även om det kan bli lite blankare (i mitt eget psyke iaf) :lol:

Vad tror ni?
Senast redigerad av 4 Morzach, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Icke-statiskt lackskydd?

Inlägg av Manor » 18 maj 2011 16:40

Jag tycker inte att Ultima Paint Guard+ drar åt sig varken mer eller mindre pollen än de vaxer som jag har testat. Min bil blir gul relativt snabbt oavsett vad jag gör...pga grannens björk :evil:.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 maj 2011 17:42

Det finns inget lackskydd på marknaden som är antistatiskt....Pollen fastnad på din lack hur det än är....inget problem att frångå din Ditec behandling....Polera du med menzerna och testa sedan deras senaste lackskydd som heter Menzerna Power Lock Polymer Sealant...Men det kommer bli pollen på din lack även då...Svarta lacker är snygga...men dom har några nackdelar, som att pollen syns väldigt väl på dessa...... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 18 maj 2011 18:59

Finns dock en del QD's som ska vara uttalat antistatiska...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Morzach » 18 maj 2011 20:45

Hej!

Tackar för era svar! :jeps
Menzerna Power Lock Polymer Sealant har jag inte testat, kan vara värt att kolla upp.

Det jag baserar min erfarenhet av Ultima på är helt enkelt att jag lade ett vax på ena halvan taket och Ultima på andra halvan, och taket var verkligen 50% svart och 50% gult några timmar efteråt. Min bil var mycket smutsigare än de andra svarta bilarna på parkeringen trots att jag tvättade varje vecka.

Jag tycker det borde finnas något som avhjälper detta? Jag kan ju inte vara den enda med problemet så att säga?

Alternativet är väl bara att använda de vaxer jag tyckt fungerat, kanske köra Ultiman till hösten innan bilen skall ställas av.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 19 maj 2011 08:40

nu vet jag inte om detta stämmer har inte tänkt så mycket på det men har för mig det blir mer anti statiskt med "vanliga" vaxer en med "lackskydd"

och funkar vax bättre på din bil beställt något bra vax och testa,, dom kostar ju ändå inte så mycket för en liten flaska.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Morzach » 19 maj 2011 09:55

Precis Nyberg, det är den uppfattningen jag också fått.

Dock var min tanke att ett vax kanske inte skyddar lika bra som ett lackskydd, men jag kanske bara luras lite av själva ordet "lackskydd" :geek: har som sagt ingen jättestor erfarenhet av olika skydd.

jaxpo
Medlem

Inlägg av jaxpo » 21 maj 2011 18:53

Hej Morzach, välkommen till forumet :)

När jag läste din 50-50 test på taket så slår det mig att Ultima kanske är något "blötare" innan den torkat in riktigt, vilket kan leda till att pollen sätter sig lättare än en avpolerad yta... ?

//Johan
Senast redigerad av 4 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Morzach » 22 maj 2011 16:21

Det blev lite hastigt skrivet, det jag menade var att det var gult och svart några timmar efter tvätt, skyddet hade suttit på några veckor.

Tror det får bli så att jag lägger några lager Ultima (jag gillar hållbarheten) och sen vax ovanpå och ser hur det blir, om det avhjälper mitt problem!

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 23 maj 2011 15:00

Låter som en vettig väg att gå. Tänker göra något liknande fast med Menzernas Power Lock och toppa med SmartWax Smart Concours Jar. :)
Senast redigerad av 4 Bosa, redigerad totalt 14 gång.

Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Morzach » 23 maj 2011 15:57

Lyxigt, får se hur det går framåt sommaren ;)

Det fullkomligt vimlar av Hedebor här ser jag... 8-)

aydeen
Ny Medlem

Inlägg av aydeen » 23 maj 2011 22:40

Chemical guys wet mirror finish ska enligt gunthers shop ta bort statisk laddning i lacken...

"Den unika formeln (utan vax) minskar statisk laddning på ytan så smutsen inte fastnar, dessutom unik smörjande effekt av Wet Mirror Finish kommer att säkerställa minskad friktion under applicering och avtorkning.Detta tar bort statisk laddning av lackad yta."

väldigt billig dessutom, värt o testa kanske? :jeps
Senast redigerad av 4 aydeen, redigerad totalt 14 gång.

Morzach
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av Morzach » 24 maj 2011 08:15

Tack för tipset! Det skadar ju aldrig att prova som sagt.

Har tänkt beställa diverse andra produkter från Gunther men det har aldrig blivit av. :|

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 25 maj 2011 13:03

Haha...Där ser man, två från samma by vilket väl utgör typ 10% av befolkningen i byn. :D

Skriv svar