Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Lacken är sträv...
- Manor
- Moderator

Lacken är sträv...
Jag skrev nedanstående i en testtråd, men passar nog bättre i denna forumdel.
Jag har 5 lager Ultima Paint Guard+ i botten, och har därefter kört en gång med Meguiars New Tech Vax, en gång med Autoglym Extra Gloss och därefter en gång med Sonax Professional Wax. Vaxlagren är pålagda med cirka 3 veckors mellanrum. Jag tvättar bilen en gång i veckan med högtryck och ett bra schampo, och använder inte HD-grön eller någon annan avfettning.
Trots detta så upplever jag en sträv yta som inte finns där när den är nyvaxad. Avrinningen är det dock inget fel på...men den strävare ytan stör mig mycket .
Det blir en omgång med Ultima Paint Guard+ nu imorse. Då känns lacken helt ok, men jag är rädd att efter någon ytterligare tvätt så är den lite strävare ytan tillbaka.
Det är ingen knottrig yta, och underarbetet är mer eller mindre perfekt. Det är precis som om lacken skulle vara oskyddad...drar man försiktigt med fingrarna på lacken så "gnisslar" det typ...vilket för mig indikerar att det är vaxningsdags. Även om det är kul att hålla på så känns ju en vaxning (eller lackskydd) var tredje vecka väldigt överdrivet, och avrinningen är det som sagt inget fel på alls...så lacken har nog ett skydd.
Är det någon som har något tips eller råd?
Jag har 5 lager Ultima Paint Guard+ i botten, och har därefter kört en gång med Meguiars New Tech Vax, en gång med Autoglym Extra Gloss och därefter en gång med Sonax Professional Wax. Vaxlagren är pålagda med cirka 3 veckors mellanrum. Jag tvättar bilen en gång i veckan med högtryck och ett bra schampo, och använder inte HD-grön eller någon annan avfettning.
Trots detta så upplever jag en sträv yta som inte finns där när den är nyvaxad. Avrinningen är det dock inget fel på...men den strävare ytan stör mig mycket .
Det blir en omgång med Ultima Paint Guard+ nu imorse. Då känns lacken helt ok, men jag är rädd att efter någon ytterligare tvätt så är den lite strävare ytan tillbaka.
Det är ingen knottrig yta, och underarbetet är mer eller mindre perfekt. Det är precis som om lacken skulle vara oskyddad...drar man försiktigt med fingrarna på lacken så "gnisslar" det typ...vilket för mig indikerar att det är vaxningsdags. Även om det är kul att hålla på så känns ju en vaxning (eller lackskydd) var tredje vecka väldigt överdrivet, och avrinningen är det som sagt inget fel på alls...så lacken har nog ett skydd.
Är det någon som har något tips eller råd?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- rkoo
- Trogen Medlem

Re: Lacken är sträv...
Jag skulle tro att du faktiskt behöver gå på med avfettning vid tvätt. Alternativt köra en cleaner så du får bort alla rester av de olika vaxerna.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Inför lackbehandlingen med Ultima Paint Guard+ så körde jag med Ultima Paint Prep+ för hand, och upplevde underarbetet som perfekt. Trots 5 lager med UPG+ så tyckte jag inte att det där "våta utseendet" riktigt infann sig, och därefter lite försök med överliggande vaxlager som ska vara helt ok. Bäst resultat tycker jag att Autoglym Extra Gloss gav, men i den är det ju lösningsmedel som inte kändes helt perfekt att toppa med.
Jag upplever alltså lacken som sträv/torr/"gnisslande" efter ett antal tvättar. Jag ska gå tillbaka till Meguiars schampo för att se om det gör någon förbättring.
Att börja om från början med en cleaner eller Paint Prep+ tror jag inte är lösningen!!?
Jag upplever alltså lacken som sträv/torr/"gnisslande" efter ett antal tvättar. Jag ska gå tillbaka till Meguiars schampo för att se om det gör någon förbättring.
Att börja om från början med en cleaner eller Paint Prep+ tror jag inte är lösningen!!?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
marcus
- Entusiast

Testa att håll dig till endast ett skydd - och håll dig till det under en månad.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Jag kan bara svara för Ultima, och det är svårt att säga något konkret, men personligen har Paint Guard alltid varit snorhal för mig. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Exakt. Och först rengöra lacken ordentligt innan. Jag kan tänka mig att din lack skulle behöva en maskinpolering med fin polish eller cleaner efter en clay.marcus skrev:Testa att håll dig till endast ett skydd - och håll dig till det under en månad.
- Manor
- Moderator

Det blir ingen maskinpolering i år i varje fall. Bilen är 6 mån gammal och är helt ok i lacken.rkoo skrev:Exakt. Och först rengöra lacken ordentligt innan. Jag kan tänka mig att din lack skulle behöva en maskinpolering med fin polish eller cleaner efter en clay.marcus skrev:Testa att håll dig till endast ett skydd - och håll dig till det under en månad.
Menar ni att UPG+ inte skulle fungera ihop med vax?
Jag har fått lite andra tips via PM så jag ska göra ett försök och se om det blir någon förbättring
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Men är den 6mån så sitter massa skit på lacken..Manor skrev:Det blir ingen maskinpolering i år i varje fall. Bilen är 6 mån gammal och är helt ok i lacken.rkoo skrev:Exakt. Och först rengöra lacken ordentligt innan. Jag kan tänka mig att din lack skulle behöva en maskinpolering med fin polish eller cleaner efter en clay.marcus skrev:Testa att håll dig till endast ett skydd - och håll dig till det under en månad.
Menar ni att UPG+ inte skulle fungera ihop med vax?
Jag har fått lite andra tips via PM så jag ska göra ett försök och se om det blir någon förbättring.
Tror en clay skulle fixa biffen..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Vad är det för tips du fått?
Jag har iaf svårt att tänka mig att det beror på ett specifikt lackskydd, tror snarare att det handlar om att det sitter något "skit" kvar på lacken före lackskyddet.
Jag har iaf svårt att tänka mig att det beror på ett specifikt lackskydd, tror snarare att det handlar om att det sitter något "skit" kvar på lacken före lackskyddet.
- limban
- Forumägare

- Kontakt:
Jo toppar med något som innehåller lite rengörning som ett vanligt vax gör..
då färsämrar man lackskyddet.. inte bra..
om inte som typ Ultima PG+ då lägger man ju bara lager på lager och finare yta för varje lager..
utan att förstöra underlaget..
då färsämrar man lackskyddet.. inte bra..
om inte som typ Ultima PG+ då lägger man ju bara lager på lager och finare yta för varje lager..
utan att förstöra underlaget..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
- Crille
- Entusiast

Jag har en fråga! Varför så många olika lager av olika tillverkare? Det är ju kaka på kaka på skydden.. Nää håll dig till 1 skydd och skippa resten..
Det hade varit en helt annan sak om du haft ett tex 2K skydd i botten sedan toppat det efter 6-12 månader med vax om du hade velat göra detta...
Det hade varit en helt annan sak om du haft ett tex 2K skydd i botten sedan toppat det efter 6-12 månader med vax om du hade velat göra detta...
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.
- Manor
- Moderator

Den enda skit jag kan ha på lacken är Ultima Paint Guard+ och vax...jag preppade lacken med Paint Prep+ det första jag gjorde, och efter en behandling är lacken slät fin och glansig och len. kanske är det de olika Concept schampona jag testat den senare tiden som har denna egenskap att sträva till ytan!!?limban skrev: Men är den 6mån så sitter massa skit på lacken..
Tror en clay skulle fixa biffen..
Jag ska inte gå händelserna i förväg, men tipset är från en av forumets sponsorer och inkluderar några olika produkter som jag ska få testa och därefter skriva omrkoo skrev:Vad är det för tips du fått?
Jag tror som sagt inte att det sitter något skit kvar på lacken innan lackskyddet.
Jag tyckte inte att Ultima Paint Guard+ gav det "våta" utseendet jag var ute efter, och tipsen var då att toppa med ett vax...och det är alltså det jag har testat och ska inte behöva förstöra lackskyddet vad jag har uppfattat.Hasse skrev:...sen har jag aldrig förstått det där med att "toppa" ett lackskydd, då fördärvar man ju lackskyddets egenskaper.
Samma svar som tidigare, jag upplevde inte att lackskyddet gav det "våta" utseendet som jag var ute efter.Crille skrev:Jag har en fråga! Varför så många olika lager av olika tillverkare? Det är ju kaka på kaka på skydden.. Nää håll dig till 1 skydd och skippa resten...
Då jag tvättar bilen en gång i veckan och nu fått vaxa var 3 vecka så kanske bara ska satsa på lackskydd under höst och vinter och satsa på ett kvalitetsvax på vår och sommar.
Jag ska dock seriöst testa de produkter jag blivit erbjuden att testa för att se om dessa hjälper.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
peterv
- Medlem
vad är det för en bil? typ av lack? färg?
håller med limban...skulle clayat sen polera sen lackskyddat och inte lagt vax ovanpå...känns lite onödigt..sen är det bara så att vissa bilar ser mer våta ut än andra...min Toyota är glansigare än min fars verso och de har fått samma behandling....samma lackfärg skall väl läggas till
håller med limban...skulle clayat sen polera sen lackskyddat och inte lagt vax ovanpå...känns lite onödigt..sen är det bara så att vissa bilar ser mer våta ut än andra...min Toyota är glansigare än min fars verso och de har fått samma behandling....samma lackfärg skall väl läggas till
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Det är en Subaru Outback i Steel silver (metallic).peterv skrev:vad är det för en bil? typ av lack? färg?
Iom att bilen var helt ny så ville jag inte maskinpolera och clay:a, och anser fortfarande att det inte behövdes.
Kanske ordet "sträv" inte är rätt beskrivning. Lacken är helt slät och absolut inte knottrig, men när man drar fingertoppen emot den så "gnisslar" det nästan. När den är nybehandlad så är den len och inte gnisslig...det är lite svår att förklara. Jag fick samma känsla på sido och bakrutan, så även de har nu Paint Prep+:ats och därefter fått en ViP behandling.
Kanske är det de olika Concept schampon som jag har testat som ger denna känsla. Jag ska gå tillbaka till Ultima schampot och enbart köra med det några gånger och se om lacken behåller den lena känslan.
Avrinningen är det inget fel på alls.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
-
peterv
- Medlem
Hade samma problem i helgen med min kusins Hyundai ix35 som endast var 3 månader gammal...han hade endast vaxat ett par lager med NXT innan avresan från London....han ville inte claya då det var onödigt men jag gjorde det ändå och fångade upp en dj---la massa skit...polerade med Menzerna FF...tvättrepor och annat togs bort och sen PF på grövre repor vid behov följ med FF...toppa med 2 lager UPGP och det blev mycket halare än innan...
har dock lagt Fireglaze på andra bilar och upplevt samma dilemma som du...
sista tanke..om du är rädd för att claya så testa ultima elastrofoam system, enkelt att använda och så får du bort eventuella märken som den skapar med FF toppa med lackskydd och presto!
sista tanke..om du är rädd för att claya så testa ultima elastrofoam system, enkelt att använda och så får du bort eventuella märken som den skapar med FF toppa med lackskydd och presto!
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- rkoo
- Trogen Medlem

Eller så är det så enkelt att det är en viss typ av schampo som skapar "gnisslet"?
Vilka schampon har du använt? Jag tycker mig få lite liknande när jag tvättat med Concept Profil wash & wax och använder inte det så ofta längre..
Vilka schampon har du använt? Jag tycker mig få lite liknande när jag tvättat med Concept Profil wash & wax och använder inte det så ofta längre..
-
marcus
- Entusiast

Bara för att en bil är ny betyder det inte att lacken inte är förorenad. Den kan t.ex. ha stått i en hamn och fått industriavfall på sig osv.
Claya och gör om allt från början är mitt råd.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag är absolut inte rädd för att clay:a..det har jag gjort många gånger och tycker att det är toppen. Det kändes dock onödigt på denna lack som inte upplevdes som "smutsig". Vi får väl se vad som händer med de nya produkterna som jag ska få testa.peterv skrev:Hade samma problem i helgen med min kusins Hyundai ix35 som endast var 3 månader gammal...han hade endast vaxat ett par lager med NXT innan avresan från London....han ville inte claya då det var onödigt men jag gjorde det ändå och fångade upp en dj---la massa skit...polerade med Menzerna FF...tvättrepor och annat togs bort och sen PF på grövre repor vid behov följ med FF...toppa med 2 lager UPGP och det blev mycket halare än innan...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Jag har den senaste tiden använt de tre olika Concept schampona och det skulle mycket väl kunna vara de som ger denna känsla. Jag kanske ska beskriva strävheten som torrt istället...tänk en tallrik direkt från diskmaskinen med spol/glansmedel...den därr gnissliga, sträva och torra ytan...kanske finns det samma sak i Concept schampot!!?rkoo skrev:Eller så är det så enkelt att det är en viss typ av schampo som skapar "gnisslet"?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Jag håller helt med, men bara för att bilen inte är clay:ad behöver inte heller lacken vara förorenad.marcus skrev:Bara för att en bil är ny betyder det inte att lacken inte är förorenad. Den kan t.ex. ha stått i en hamn och fått industriavfall på sig osv.
Jag kände med handen med och utan plastpåse innan jag handpolerade den med Ultima Paint Prep+.
Mn uppfattning är att det inte är underarbetet som är fel...utan kanske schampot. Det är lättare att skylla på något annat än sitt eget arbete
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)