Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rester kvar på lacken efter BrightGuard 37A+B?!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
kaliz
Medlem

Rester kvar på lacken efter BrightGuard 37A+B?!

Inlägg av kaliz » 16 jul 2011 11:12

Hej!

Jag har ett problem....

Gjorde en solid vit Volvo i veckan.
Testade Menzernas produkter för första gången. Först IP + roterande sedan SF + oscillerande. Spritade lacken och lade på 37A och lät det torka. Sedan lade jag på 37B och lät det torka. Torkade av med microfiber och fick bort den matta hinnan utan problem... TRODDE JAG!

När jag tog ut bilen i solen så ser jag att där är rester kvar av lackförseglingen. En fet hinna i härliga runda cirklar efter polermaskinen. Fick gå över lacken igen med en klassisk polerduk på rulle. Det satt inte jätthårt, men riktigt fet och besvärlig att torka torr eller vad jag ska säga.

Hur kan jag undvika detta framöver? Läser här överallt hur ni alla använder er av microfiber, men det funkar helt enkelt inte för mig till BrightGuard. Vad gör jag för fel? Har ni upplevet samma problem?

//KaliZ

EDIT: Glömde nämna det att Menzerna gjorde ett fantastiskt jobb! Bilen blev riktigt grym! Inget mera Lahega polerande för min del! Dock till lackförseglingen behåller jag Lahega. :D
Senast redigerad av 4 kaliz, redigerad totalt 14 gång.

bigguns
Entusiast
Entusiast

Re: Rester kvar på lacken efter BrightGuard 37A+B?!

Inlägg av bigguns » 16 jul 2011 13:16

Hej!

Har microdukar hemmma från flera leveverantörer och det är bara så att en del är helt enkelt FÖR mjuka för att plocka upp feta produkter ur lacken. (smetar bara runt utan att lyfta medlet) Vet ju inte va du hade för duk men du skulle ant behövt en som va "hårdare" . Man får prova sig fram helt enkelt....

mvh
Senast redigerad av 4 bigguns, redigerad totalt 14 gång.

kaliz
Medlem

Inlägg av kaliz » 16 jul 2011 18:36

Aha!!! Så kan det mycket väl vara! Trodde först det krävdes någon slags jonisering av duken som man får genom att gnida den emot en tibitansk dvärg-get. ;)

Kan du rekommendera en duk som plockar upp "feta" produkter med enkelhet...?

//KaliZ
Senast redigerad av 4 kaliz, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 16 jul 2011 19:33

Svårt att säga men som ovanstående skriver så är det väldigt stor skillnad på duk och duk när det gäller microfiber.

Men du kan ju även ha överportionerat när du lagt skyddet då du lade det för fett, då är det klart det blir jobbigare att torka bort.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 16 jul 2011 19:50

Alternativt så fick det inte torka tillräckligt länge eller så kanske det var extremt fuktigt i luften? Vid sådana tillfällen har jag med olika medel råkat ut för liknande.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

kaliz
Medlem

Inlägg av kaliz » 16 jul 2011 21:14

Luftfuktheten osv var under kontroll. Däremot så svar ja... jag kanske överdoserade en aning. Tycker däremot att överdoseringen inte borde ha så stor betydelse eftersom försegligen torkade som den skulle.

Som ni säger... det är nog en kombination. Lite för mycket medel och microfiberduk som funkar bra på att absorbera vatten samt ta bort latmansvax, men inte är funkis till dryg lackförsegling.

Tack ska ni ha, får göra om och göra rätt nästa gång så spar jag mera tid.

//KaliZ

Skriv svar