Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
MrCap, Ditec eller göra själv
-
Matt
- Medlem
MrCap, Ditec eller göra själv
Har nyss köpt en begagnad bil (2010) som jag vill göra en lackskyddsbehandling på. Har tidigare använt både MrCap och Ditec och var nöjd med båda. Men nu antar jag att man med detta eminenta forums hjälp har ett tredje alternativ, att lägga på ett lackskydd själv.
Kollar man priset ligger MrCap på 5000, Ditec på 4.200 eller 4500 beroende på lackens skick. Ska jag göra det själv räknar jag på en maskin för 3000 (ja, lika bra att köpa hyfsat från början?) och sen produkter för 1000 kr kanske? Då är bara frågan om man kan och vill ta sig tid att göra jobbet. Någon som varit i samma sits?
Kollar man priset ligger MrCap på 5000, Ditec på 4.200 eller 4500 beroende på lackens skick. Ska jag göra det själv räknar jag på en maskin för 3000 (ja, lika bra att köpa hyfsat från början?) och sen produkter för 1000 kr kanske? Då är bara frågan om man kan och vill ta sig tid att göra jobbet. Någon som varit i samma sits?
Senast redigerad av 4 Matt, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: MrCap, Ditec eller göra själv
Hej!
Om du tycker att det är kul att pyssla med bilen så ska du absolut göra detta själv.
Det finns lackskydd (både 1- och 2-komponents) att köpa, rena vaxer och mellanting däremellan.
Jag gillar att hålla på och varje vår kör jag en rejäl avtvättning, clay (lera), polering i två steg och därefter brukar det bli något lackskydd eller vax...eller båda. Beroende på lackbehandlingen så kompletterar jag genom att vaxa med jämna mellanrum...det går blixsnabbt när väl underarbetet är ok. Många kör en ny omgång med clay även på hösten, men det tycker inte jag har behövts för mig.
Om du inte gillar att hålla på så är det väl ett 2-komponents lackskydd som du ska satsa på. Det ska inte vara så svårt, men visst kan du väl få avsätta en helg till alla momenten...men sen är det ganska underhållsfritt i 12-18 månader (kanske t.o.m längre).
De flesta brukar börja med en "musse-pigg maskin" alltså en maskin med dubbla roterhuvuden som kan köpas billigt på en massa ställen. Spontant så är väl en oscillerande maskin att föreslå då en roterande maskin kräver lite mer kunnande. Man kan uppnå det mesta med en oscillerande maskin, men en roterande maskin ger resultat snabbare...men kan även ge bieffekter som du kan läsa mer om på forumet.
Lycka till
.
Om du tycker att det är kul att pyssla med bilen så ska du absolut göra detta själv.
Det finns lackskydd (både 1- och 2-komponents) att köpa, rena vaxer och mellanting däremellan.
Jag gillar att hålla på och varje vår kör jag en rejäl avtvättning, clay (lera), polering i två steg och därefter brukar det bli något lackskydd eller vax...eller båda. Beroende på lackbehandlingen så kompletterar jag genom att vaxa med jämna mellanrum...det går blixsnabbt när väl underarbetet är ok. Många kör en ny omgång med clay även på hösten, men det tycker inte jag har behövts för mig.
Om du inte gillar att hålla på så är det väl ett 2-komponents lackskydd som du ska satsa på. Det ska inte vara så svårt, men visst kan du väl få avsätta en helg till alla momenten...men sen är det ganska underhållsfritt i 12-18 månader (kanske t.o.m längre).
De flesta brukar börja med en "musse-pigg maskin" alltså en maskin med dubbla roterhuvuden som kan köpas billigt på en massa ställen. Spontant så är väl en oscillerande maskin att föreslå då en roterande maskin kräver lite mer kunnande. Man kan uppnå det mesta med en oscillerande maskin, men en roterande maskin ger resultat snabbare...men kan även ge bieffekter som du kan läsa mer om på forumet.
Lycka till
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Matt
- Medlem
En oscillerande maskin blir det isåfall, vad tror ni om Meguairs för 3000 kr?
-
morizzy
- Ny Medlem
Jag jobbar mycket med Toptool, som är en dubbel ocillerande. Om man bortser från att den är grymt klumpig så är det en otrolig maskin. Man kan verkligen få topresultat. Nu kostar den ju iofs minst det dubbla av det Meguiars gör. Om någon kan rekommendera en singelmaskin som jobbar som en halv toptool skulle jag snappa upp en sådan om jag vore du. 
Senast redigerad av 4 morizzy, redigerad totalt 14 gång.
-
linblekinge
- Trogen Medlem

En sån här polermaskin brukar dom flesta börja med , det är som kallas mussepigg maskin , det är en kopia på
originalet som kallas cyclo (kostar då 4000:-)
Finns på clas ohlson , biltema mfl , kostar ca 400:-

Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
-
Matt
- Medlem
Ska jag köpa nåt så vill jag inte behöva köpa nytt efter ett tag så jag satsar isåfall på något riktigt från början.
-
Matt
- Medlem
Någon som beställt maskiner från england? Lite andra priser, men pluggen är ju fel..lite jobbigt att köra med adapter.
http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing ... at_17.html
- Manor
- Moderator

Det finns engelska firmor som även säljer maskiner med EU-plugg.Matt skrev:Någon som beställt maskiner från england? Lite andra priser, men pluggen är ju fel..lite jobbigt att köra med adapter.
Även om det är en englesk plugg så kanske den kan bytas, eller får man inte göra ett byte på en CE-märkt maskin kanske
"Musse-Pigg"-maskinerna (Cyclo kopiorna) är faktiskt helt ok och håller länge för oss amatörer som bara polerar några gånger per år. Meguiars maskin har inte världens bästa rykte...åtminstone inte för priset 3000:-. Då skulle jag lägga till en tusenlapp på en Flex XC 3401 som ska vara en värstingmaskin. Det kanske dock ändå kan vara värt att testa en "musse-pigg" först då de är bättre än vad man tror.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Marxus
- Medlem
DAS-6 är rätt vanliga om man kollar på engelska bilvårdsforum i alla fall och de verkar gilla den maskinen.
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.
-
Saxon747
linblekinge skrev:En sån här polermaskin brukar dom flesta börja med , det är som kallas mussepigg maskin , det är en kopia på
Med risk för att verka som en Besserwisser så är denna modell en kopia på SmartTool (fast den hade inte varvtalsreglering). Cyclon är en annan maskin som ser annorlunda ut.
Senast redigerad av 4 Saxon747, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

...och nu finns en DAS-6 Pro med 850 w motor som väl matchar Flexen, tror jag.Marxus skrev:DAS-6 är rätt vanliga om man kollar på engelska bilvårdsforum i alla fall och de verkar gilla den maskinen.
Fortfarande från England då...
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Marxus
- Medlem
Yepp, kan nog vara ett bra köp.Manor skrev: ...och nu finns en DAS-6 Pro med 850 w motor som väl matchar Flexen, tror jag.
Fortfarande från England då...
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.