Nu har jag polerat min bil, det är första gången jag polerar med maskin.
Det gick bättre än väntat men det tog lite tid, men eftersom jag har semester så var det ju lugnt.
Material som användes:
- Polermaskin: Flex 3401 vrg med ”Orange HD” trissa.
- Kallavfettning: Blue & Green Degreaser.
- Alkalisk avfettning: Strovels Alfanol® HD Grön
- Polermedel: "Menzerna Super Finish” och "Menzerna Fast Gloss S500”.
- Schampo: Selaclean Bilschampo utan vax.
- Lackskydd: Ultima Paint Guard Plus.
- Till däck och gummi: Sonus Tire & Bumper Dressing Gel + Sonus Foam Tire Dressing Applikator
- Till utvändig plast: Concept Vista.
- Lera: Meguiars denna gång. Har Sonus SFX Ultra-Fine Detailing Clay och även ”Ultima hi-tech body sponge” men inte testat dom än.
- Microfiberdukar: Har lite olika.
- Tejp: 3M:s 25 och 38 mm breda.
- Att ta bort vita märken på gummi och plast: Mirakelsvamp/Fläcksuddare.
Säkert något man glömt…
+ extra belysning och lite skyddshandskar mm.
Tillväga gång:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvättdelen.
- Tvätt av motorrum med schampo, svamp och borste, har tvättat med avfettning i våras.
- Kallavfettning och HD-Grön 1:20.
- Högtryck.
- Tvätt med schampo utan vax.
- Avspolning med slang.
- Lera. Använde schampo och vattenblandning 1:50 som smörjmedel. Det gäller att hålla i leran ordentligt när man lerar sidorna på bilen, lätt att tappa leran och då är det ju bara att ta fram en ny.
- Mirakelsvamp/Fläcksuddare för att få bort vitt på svart plast och lister.
- Avspolning med slang.
- Torka med Microfiber våffelduk och sämskskinn / blåsning med tryckluft.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Polerdelen.
- Maskering, jag maskerade lite var efter jag polerade så att tejpen inte skulle sitta kvar för länge.
- Polerade med Flex 3401 vrg på 4:ans hastighet och "Menzerna Super Finish” och ”Orange HD” trissa.
- Polerade framlyktorna med "Menzerna Fast Gloss S500” och "Menzerna Super Finish”.
- Avfettning med HD-Grön 1:20.
- Avspolning med slang.
- Tvätt med schampo utan vax.
- Avspolning med slang.
- Torka med Microfiber våffelduk och sämskskinn / blåsning med tryckluft.
- Låta bilen torka helt.
Lackskydd och behandling av gummi och plast.
- La på "Ultima Paint Guard Plus" i 3 lager och lät det härda i minst 12 timmar mellan lagren.
- La även på 2 lager "Ultima Paint Guard Plus" på fälgarna.
- Behandlade dörrlister och utvändig gummi och däck med "Sonus tire o bumper dressing gel".
- Behandlade utvändig svart plast med "Concept Vista" utom plast vid backspeglarna.
Det behövdes även en del microfiberdukar under poleringen och behandlingen av gummit.
Fick bara bort fina repor på bilen men jag körde ju bara med "Menzerna Super Finish".
Har ju visserligen "Menzerna Fast Gloss S500” och "Menzerna Power Finish” hemma men bara i 250 ml förpackning och jag visste ju inte hur mycket medel det går åt till att polera en bil med maskin så då körde jag hellre hela bilen med "Menzerna Super Finish” och så får det bli en polering till våren med ev. "Menzerna Power Finish” och ”Svart HD” trissa för att få bort grövre repor.
Lacken vart i alla fall väldigt slät och hal när man kände försiktigt på den.
Använde en krok jag gjort efter tips från ”vesslan1”
Bagagekrok

Har tyvärr dåligt med förebilder innan polering och inga trädbilder än, ska se om det går att fixa någon fin dag.
Här kommer lite diverse bilder.
Före

Efter

Före

Efter

Lyktorna vart klarare men det är stenskott kvar än, så när jag har skaffat vatten slippapper så ska jag slipa och polera dom igen.
Efter 3 lager "Ultima Paint Guard Plus", inte fixat plast och gummi än.

Före gummi och plastbehandling.

Efter – med Sonus på däck och Vista på stänkskydd.

Före gummibehandling

Efter gummibehandling

Jag har för mig att det var någon som sa att det var bra med öl när man grejar

Blev även hel del kaffe och vatten.
Får passa på att tacka medlemmarna på detta forum för tips mm man fått och så har man ju läst en hel del på detta forum och fått värdefull information
Det har ju blivit en del saker man har skaffat för att fixa detta så nu är det bara att fortsätta
Pust….säger som Dynamit Harry: En öl är man väl värd efter det här!
Mvh DieselAudi