Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Audi polerad + lackskyddad

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Audi polerad + lackskyddad

Inlägg av Nisse » 20 aug 2011 23:45

Crille skrev:Nisse något hemligt tips har du säkert i bakfickan ;) Du får dela med dig lite nu för jag kommer med all sannorlighet få en till bil med hårdlack inom kort...Och den ska blänka mera 8-)

Men tack för utlåtandet :jeps

Roterande maskin, Menzerna fast Gloss S500...

Steg 1: 160mm LAKE COUNTRY Wool Cutting Pad 100% Lammull

----------------------------------------------------------------------------------------------

Roterande maskin, Menzerna Power Finish 2500...

Steg 2: 160mm LAKE COUNTRY Wool Polishing Pad 40% Lammull/60% Akryl

---------------------------------------------------------------------------------------------

Oscillerande maskin (helst Top Tool på höga varv) Menzerna Final Finish

Steg 3: 125X25 gula (tät) Kör LÄNGE och NOGA !!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Oscillerande maskin (helst Top Tool på låga varv) Autoglym Radiant Wax Polish (No.12)

Steg 4: 125X25 gula (tät) Kör NOGA !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 20 aug 2011 23:47

En sån omgång måste väl ändå ta längre tid än de normala timmarna ni har att lägga på en kundbil?
Jag ser framför mig typ 12-16 timmar på en bil som behöver 3-stegs polering plus vaxpolish, långsam som jag är.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 20 aug 2011 23:55

Nisse skrev:
Crille skrev:Nisse något hemligt tips har du säkert i bakfickan ;) Du får dela med dig lite nu för jag kommer med all sannorlighet få en till bil med hårdlack inom kort...Och den ska blänka mera 8-)

Men tack för utlåtandet :jeps

Roterande maskin, Menzerna fast Gloss S500...

Steg 1: 160mm LAKE COUNTRY Wool Cutting Pad 100% Lammull

----------------------------------------------------------------------------------------------

Roterande maskin, Menzerna Power Finish 2500...

Steg 2: 160mm LAKE COUNTRY Wool Polishing Pad 40% Lammull/60% Akryl

---------------------------------------------------------------------------------------------

Oscillerande maskin (helst Top Tool på höga varv) Menzerna Final Finish

Steg 3: 125X25 gula (tät) Kör LÄNGE och NOGA !!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Oscillerande maskin (helst Top Tool på låga varv) Autoglym Radiant Wax Polish (No.12)

Steg 4: 125X25 gula (tät) Kör NOGA !!

:jeps :jeps :jeps
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 20 aug 2011 23:59

jössees vad bra autoglyms senasts är.. ..Radiant..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 21 aug 2011 00:04

limban skrev:jössees vad bra autoglyms senasts är.. ..Radiant..
Jag blir mer och mer sugen på att testa den!
Men är det fillers eller avverkar den faktiskt också? Är avverkningen i så fall i nivå med t ex Final Finish eller endast glanshöjande?

Sen återstår ju att se vilken hållbarhet en vaxpolish kan ge också.

Sorry Crille för OffTopic.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 21 aug 2011 00:09

limban skrev:jössees vad bra autoglyms senasts är.. ..Radiant..
När kommer ett prov till mig då? ;) ;)
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 21 aug 2011 00:14

rkoo skrev:En sån omgång måste väl ändå ta längre tid än de normala timmarna ni har att lägga på en kundbil?
Jag ser framför mig typ 12-16 timmar på en bil som behöver 3-stegs polering plus vaxpolish, långsam som jag är.
Det där skall vi klara på en dag...och det blir ju säkerligen under 5timmar...räknar bort en massa telefonsamtal, kunder i butik och ut och titta på objekt och inbokning....fika lite då och då....

1 steget körs så väl så det är bara pudrat mjöl ikvar....över till andra direkt....samma sak här...direkt utan behov av torkning.....alltså steg 1-2-3 utan torkning....avmasking....in i tvätthallen och K7000 över hela bilen, svampning....avspolning med högtryck NOGA !! (bra för att rensa springar i dörrar, baklucka, motorhuv mm....Har testat Concept Autoschampo som nästa steg....väldigt bra lösningsförmåga...som ett sista steg i tvätthallen....svampning...högtrycksspolning...Nu är jag 100% säker på att hela bilen är clean....In i rekonden....Autoglym radiant....div efterjusteringar....däckglans....

Nu är bilen klar med god marginal....Men kunden hämtar den dagen efter....säkerhetsåtgärd....då i princip allt kan hända...Nu sätter jag mig vid datorn och lägger ut annonser....fixar lite i webshopen.....Väcker Anders (Limban) som har somnat..... :lol: :lol: :lol:
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 21 aug 2011 00:23

Nisse skrev: Det där skall vi klara på en dag...och det blir ju säkerligen under 5timmar...räknar bort en massa telefonsamtal, kunder i butik och ut och titta på objekt och inbokning....fika lite då och då....
...massa text...
Nu är bilen klar med god marginal....Men kunden hämtar den dagen efter....säkerhetsåtgärd....då i princip allt kan hända...Nu sätter jag mig vid datorn och lägger ut annonser....fixar lite i webshopen.....Väcker Anders (Limban) som har somnat..... :lol: :lol: :lol:
:lol:

Ja vissa objekt får ni väl göra mer för att göra ett bra jobb och få nya jobb än att just det objektet blev en vinst.
Jag tror absolut ni levererar tillräckligt bra jobb för att få nöjda kunder men nog måste en 3-stegs ta lite mer tid än vad som egentligen finns i kalkylen?

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 21 aug 2011 00:38

Man får lyssna på vad kunder eftersöker...En tandläkare med en Jaguar kräver lite mer än bilhandlaren osv....Men det är svårt att jämföra tider, upplägg, resultat mellan den glade amatörpoleraren som polerar 1 bil i veckan....och dom som jobbar med detta dagligen....Övning ger färdighet....så är det i alla yrken...Vi som jobbar med detta behöver inte tänka på just upplägg eller hur var och när, när vi jobbar.....Medans amatören får börja att leta sitt polermedel i 15min....

Behöver bara kolla på ett objekt så ser jag direkt tid och kostnad.....Och det resultat jag kommer att uppnå.....Känns väldigt rätt idag då man är tillbaka till Radiant nr 12....

Just tiden rkoo...

Du och jag är ju inga snickar mer än på amatörnivå....Hur mycket tid tror du att det skulle skilja om du och jag skulle regla en vägg på 5X10m.....Och om 2 professionella snickare skulle göra det.....Vi skulle knappt ha hunnit lägga upp taktiken så vore dom halvvägs.... ;)

:jeps
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 21 aug 2011 09:57

jag gjorde en mblå a6 e veckan,, diesl väldigt repig och dåligt skick,, fick bort allt istort, var nå små repor med på taket som var för djupe,, och en på huven som var det,, men man ser dom ju knappt när man polerat på dom,,, så kunden var super nljd,,

fast gloss, optipad, roterade,
power finish,, skum roterande,
final finish,, skum, toptool,
ca 5 timmar för utsidan.,

en fråga mitt i allt,, är det bara jag som tycker bilen blir blankare om man kör roterande och hög fart,,, försöker alltid polera med hög fart tycker det klipper bättre och blir blankare..

bra jobbat synd på grå bil bara..
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 21 aug 2011 12:21

Ja logiskt måste det ju vara så.....högre fart...bättre avverkning... mindre repor ikvar...blankare lack....

Och du håller maskinen svalare....alla maskiner blir väldigt varma om man kör lågvarv och trycker på....Maskiner utan motorelektronikskydd brinner upp i lindningarna....Maskiner med skydd löser löser ut för att skydda motorn....Flex, AEG, Festool, Makita mm....

Höj varvtalet - Lätta på trycket......Jag är helt övertygad att 90% på detta forum har på tok för mycket tryck på maskinen.... ;)
MVH Nisse

Bild

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 21 aug 2011 15:48

nisse trodde att det bara var jag som inte tok tryckte på maskine,, vist håller jag tryck på grövre repor men annars tycker jag maskine får jobba och fart.
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 21 aug 2011 16:21

De flesta polermedel behöver ganska bra tryck under den inledande fasen för att arbeta optimalt. Sedan kan man släppa på trycket. Jag polerade tidigare med ganska höga varvtal men har nu på senare år börjat gå ned i varvtal; det klipper i stort sett likadant och det är även behagligare.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 21 aug 2011 17:12

Instämmer med Marcus, det är är ju en vanesak och när man som yrkes man lägger ldeles för många timmar bakom maskin lär man sig ju bilken kombination som passar bäst, nu kör jag sällan roterande längre utan TT men ja är inte rädd för att trycka eller varva för den delen.

Detta är ju från bil till bil helt enkelt, men det är ju inget snack om att man får mer avverkning med tex optipad och pf om man trycker än om man låter bli..

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 21 aug 2011 18:43

Hur mycket man trycker på är ju så olika.....Svårt att jämföra när begreppet är "jag trycker på" och "jag trycker inte på"....hastighet varv/min....är ju heller inte specificerat....

Hur mycket man trycker på i jämförelse är ju svårt att säga....däremot trycker väldigt många på absolut för mycket...

Och objekten varierar....många faktorer som spelar in..... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar