Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite uppsnyggning av en Nissan kingcab

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
wannabeapolisher
Medlem

Lite uppsnyggning av en Nissan kingcab

Inlägg av wannabeapolisher » 23 aug 2011 20:48

Slänger in lite bilder på en Nissan king cab som jag hjälpte en arbetskamrat med förra sommaren.
Lite svårt att få några riktigt skarpa bilder då jag bara hade min mobilkamera till hjälp samt lite halvdåligt med belysning :?
Men blev rätt så bra till slut :)

Har enbart kört med roterande maskin först Flugsvampsvamp med lahega 13 och sedan oranage spräng med lahega 13.
som skydd la jag ett varv för hand med fireglass 8-)

Lite före bilder :(
Bild
Bild
BildBild

Tvättat o klart samt då kört en vända med kaross-svampen och lite diskmedel blandning för lite extra rent, samt som smörjmedel för kaross-svampen.
BildBildBild
Bild
Så här ser det ut med normal belysningBild
För att se ut så här när man fläskar på lite med belysningen.Bild
Här kört en vända flugsvamp lahega 13Bild
Sedan en vända med orange spräng trissa med lahega 13 som sagt syns det ingen större skillnad efter orange sprängd trissa men det skyller vi på fotografen :mrgreen: Bild
Fler bilder en halv 50/50 :P
Bild
sen lite fler färdig polerat bilder både med och utan skydd(har blandat ihop dom :lol:
Bild
BildBildBildBildBild
Fanns ju även lite kromad plast att blänka till 8-) Bild
Samt då sista bilden
Bild
Beräknad tids åtgång ca 26timmar :shock: men då tog jag även bilen invändigt medans jag vilade mig ;) för att inte skämma ut poleringen :mrgreen:

En annan liten kul grej var att när inspekterade bilen någon månad tidigare i tvättat skick så var den solid svart och sedan när jag polerat klart den så hade den fått en mettalic lack :shock:

Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Re: Lite uppsnyggning av en Nissan kingcab

Inlägg av Jiiins » 23 aug 2011 21:08

:best Jobbat Max

8-) Spegelbild av dej ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 23 aug 2011 22:09

Jiiins skrev::best Jobbat Max

8-) Spegelbild av dej ;)
Thank you Jiiins :P
Var ju lite gammal skåpmat.både projektet i fråga samt ännu äldre spegelbild :mrgreen:

känns ju bra nu på äldre dagar när man slutat jaga produkter hit o dit utan polerar med det man har till hands dvs det mesta fungerar mycket bra,speciellt produkter som man inte får kastade i ansiktet så fort man har lite funderingar om lämpliga produkter, har visat fungera väldigt bra då man slipper gå och ha höga förväntningar bara för dom beskrivs som marknadens bästa produkter :?

Dvs det finns hur mycket fina produkter som helst som inte marknadsförs till sin spets utan bara liksom råkar tala om att dom finns till förfogande :jeps
Och just till det här objektet var det lahega 13 och min :mrgreen: bittra fiende fireglass samt några enkla poler trissor som tillsammans med en simpel polermaskin som skötte sig alldeles utmärkt :P

Har ju som sagt nu många favorit produkter i mitt hjärta men det tar vi på en annan tråd :brumm

Max.

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 24 aug 2011 15:46

Bravo jobbat! :best

Hur höll poleringen och Fireglazen på bilen?
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 25 aug 2011 20:38

Abyss skrev:Bravo jobbat! :best

Hur höll poleringen och Fireglazen på bilen?
Jo det var ett riktigt häst jobb både högt o bångstyrigt :evil: tom så jag trilla ner från hästryggen när jag stod o vinglade på mitt fika bord i samband med att jag polerade taket :mrgreen:

Tittade på bilen senast idag för att kunna försöka ge ett bra svar på din fråga Abyss men,då den både var smutsig samt stod under vatten(regnade ute)så var det omöjligt att bedöma lackens skick mer än att det såg väldigt blankt ut på dom partierna som varken smutsen eller regnet fått något fäste :P

Fast det var ju ingen eller minimalt med vatten pärling varken på taket eller huven utan såg då ut som en vanligt lack som sjöng på sista versen ang just det här med vatten pärling 8-)
Fast å andra sidan så sägs det ju att fireglassen saknar just den här pärlings effekten,men å andra sidan så rann ju inte heller vattnet av i stora sjok :shock: som jag läst att det ska göra på den här typen av lack skydd :?

Fast som sagt helt omöjligt att svara på din fråga och att vattnet låg som platta pärlor på huven o taket i fråga så kan det(troligt vis)bero på jobbar kompisens :ugeek: bristande vårda bilen intresse då han påpekade att bilen mer eller mindre tvättade sig själv :shock: när det regnade ute så han hade bara :lol: behövt tvätta den en gång på 13månader och det var i våras samt utom några som helst avfettnings medel :!: Bara svamp o hink :?

Men jag tror nog både poleringen och skyddet klarat sig ganska bra pga just att han inte pillat på bilen direkt i onödan :?: Fast å andra sidan har säkert förra vintern gjort sitt med snöborstande och vad vårtvätten ställde till med vill jag helst inte veta :P

Är ju lite synd när man ändock lagt ner mycket arbete och samvete för att få bästa möjliga resultat, när man lika gärna skulle ha kunnat nöjt sig med avfettning shamponering,och sprungit över bilen med en väl rengörande vax polish för att sedan slänga dom den igengrodda poler trissan i soptunnan,och ändå få en lika nöjd arbets kamrat :P

Det vill säga att jag hade kunnat spara ca 12timmar av mitt liv till något roligare :P exempelvis polerat en till bil ;)

Max.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 aug 2011 21:05

Bra jobbat Max....'host* ja mente...wannabeapolisher..... :D

Återfall till forumet igen.... :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

wannabeapolisher
Medlem

Inlägg av wannabeapolisher » 27 aug 2011 11:03

Nisse skrev:Bra jobbat Max....'host* ja mente...wannabeapolisher..... :D

Återfall till forumet igen.... :jeps
Funkar bra med både Max och wannabeapolisher är ju samma sak :P
Återfall har man ju hela tiden men ibland är det ju bra med en liten paus så man får lite distans till vad man gett sig in på :lol:

Exempelvis att snygga till lite misskötta bilar vilket inte alltid är det lättaste :evil:
Men kul är det när man liksom hittat sig själv i denna jungel av produkter och insett att en skabbig misskött bil blir inte i nyskick oavsett hur mycket pengar man lägger på dom senaste produkterna.

Samtidigt som man bränner slut på sig själv i jakten på det perfeckta blänket 8-) ärligt talat så blir ju tillräckligt bra med dom flesta produkterna och att man även kan spara lite på krutet så man får lite energi över till annat kul :brumm

Mvh Max

Skriv svar