Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
HD-grön räcker för det mesta även vintertid om du har ett par lager ultima på bilen
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Curious1
- Medlem
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 27 jun 2011 15:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Grannen har bett mig polera och vaxa hans bil.
En svart Pontiac, som är gjort i glasfiber.
Något man bör akta sig för? Något att tänka på? Eller är det precis som vilken bil som helst?
En svart Pontiac, som är gjort i glasfiber.
Något man bör akta sig för? Något att tänka på? Eller är det precis som vilken bil som helst?
Senast redigerad av 6 Curious1, redigerad totalt 14 gång.
-
perry82
- Ny Medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 17 aug 2011 06:37
- Ort: Eskilstuna
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hallå,
nu har man äntligen blivit medlem i detta eminenta forum efter lång start sträckan
.
Det är så att jag har beställt en ny volvo V70 som levereras i nov. Självklart vill man ju ta hand om sin första å ända bil
Efter som jag bor i lägenhet så är jag ju begränsad till GDS-hallar så undrar hur man ska lägga upp det. Är väldigt sugen på Ultima Paint Guard Plus + men den ska ju torka en 1h innan man köra plus att tempen i hallen kanske är för låg. Kanske funkar bättre med nått Wet vax istället. Hoppas detta är postat i rätt forumdel
som sagt har jag aldrig ägt en bil förut så vill göra rätt från början.
// Pär
nu har man äntligen blivit medlem i detta eminenta forum efter lång start sträckan
Det är så att jag har beställt en ny volvo V70 som levereras i nov. Självklart vill man ju ta hand om sin första å ända bil
// Pär
Senast redigerad av 6 perry82, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Välkommen.
Utima är faktiskt inte så känsligt, det går att köra direkt efteråt om det inte regnar ute. Du kan gott köra med enbart enstaka lager av Ultima fram till våren då en noggrannare tvätt/polering kan vara på sin plats.
Wetwax är enligt mig ganska kassa grejor, men hittar jag något som övertygar så kanske jag ändrar mig...
/Thomas
Utima är faktiskt inte så känsligt, det går att köra direkt efteråt om det inte regnar ute. Du kan gott köra med enbart enstaka lager av Ultima fram till våren då en noggrannare tvätt/polering kan vara på sin plats.
Wetwax är enligt mig ganska kassa grejor, men hittar jag något som övertygar så kanske jag ändrar mig...
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Funk
- Moderator

- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
- Ort: Göteborg
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Det är som vilken bil som helst, med den lilla skilnaden att plast leder bort värme sämre än plåt, så om det skall poleras "hårt" så får man vara vaksam så man inte bränner lacken. De riktigt mjuka plastdelarna (front/stötfångare) som är vanliga på amerikanska bilar är lacken dessutom extra mjuk på, så lite försiktighet rekommenderas även där..Curious1 skrev:Grannen har bett mig polera och vaxa hans bil.
En svart Pontiac, som är gjort i glasfiber.
Något man bör akta sig för? Något att tänka på? Eller är det precis som vilken bil som helst?
/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
perry82
- Ny Medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 17 aug 2011 06:37
- Ort: Eskilstuna
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tackar för välkommnande. Då köra jag med ultiman till en början då och avancerar till våren 
// Pär
// Pär
Senast redigerad av 6 perry82, redigerad totalt 14 gång.
- SAABninefive
- Trogen Medlem

- Inlägg: 623
- Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
- Ort: Knivsta
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Hej och välkommen!perry82 skrev:Hallå,
nu har man äntligen blivit medlem i detta eminenta forum efter lång start sträckan.
Det är så att jag har beställt en ny volvo V70 som levereras i nov. Självklart vill man ju ta hand om sin första å ända bilEfter som jag bor i lägenhet så är jag ju begränsad till GDS-hallar så undrar hur man ska lägga upp det. Är väldigt sugen på Ultima Paint Guard Plus + men den ska ju torka en 1h innan man köra plus att tempen i hallen kanske är för låg. Kanske funkar bättre med nått Wet vax istället. Hoppas detta är postat i rätt forumdel
som sagt har jag aldrig ägt en bil förut så vill göra rätt från början.
// Pär
Största problemet att lägga PGP i gdsen borde väl vara att bilen måste vara helt torr annars går det inge vidare att lägga PGP. Har dom tryckluft i hallen så borde det funka för det har ju alltid en förmåga att komma lite vatten från i stort sett varenda liten skarv på bilen efter man har torkat den. Så om man kan blåsa luft in bakom regplåtar och i backspegelhus och allt annat så kan det nog fungera
Annars så kan du läsa testet av sverigevaxets T-vax som jag tror det var Manor som testat, det verkar ju vara ett riktigt uber GDS halls vax då det inte spelar nån roll om bilen är lite blöt. Jag ska själv testa det i vinter tänkte jag (har bara öppen carport att stå i).
Senast redigerad av 6 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Japp det stämmer precis som SAABninefive säger. Jag har testat Tvax Flexi från Sverigevaxet, och det tror jag kan vara en höjdare för de som inte kan vänta tills en helt torr bil.SAABninefive skrev: Annars så kan du läsa testet av sverigevaxets T-vax som jag tror det var Manor som testat, det verkar ju vara ett riktigt uber GDS halls vax då det inte spelar nån roll om bilen är lite blöt. Jag ska själv testa det i vinter tänkte jag (har bara öppen carport att stå i).
Länk till min lilla test:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=54&t=4014
...lagd på en Subaru Outback som jag hämtade ut nu i december 2010.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
perry82
- Ny Medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 17 aug 2011 06:37
- Ort: Eskilstuna
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tackar. Ok tvax flexi verkar vara riktigt bra. Men skulle även citrus bling fungera på samma sätt?
//Pär
//Pär
Senast redigerad av 6 perry82, redigerad totalt 14 gång.
-
Curious1
- Medlem
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 27 jun 2011 15:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Vad rekommenderas för fälgtvätt?
Jag har kört Sonax Xtreme fälgrengöring nu. Gillar den mycket, speciellt att den blir lila när skiten släpper.
Har läst att biltemas ska vara bra, jag har provat den. Problemet är bara att jag inte kan vara i närheten av den. Det sticker till som fasen i näsan. Dock är ju priset väldigt fördelaktigt.
Finns det något annat ni kan rekommendera?
Jag har kört Sonax Xtreme fälgrengöring nu. Gillar den mycket, speciellt att den blir lila när skiten släpper.
Har läst att biltemas ska vara bra, jag har provat den. Problemet är bara att jag inte kan vara i närheten av den. Det sticker till som fasen i näsan. Dock är ju priset väldigt fördelaktigt.
Finns det något annat ni kan rekommendera?
Senast redigerad av 6 Curious1, redigerad totalt 14 gång.
- Rednales
- Kemiexpert

- Inlägg: 928
- Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
- Ort: Söder om söder
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Tar själv ett djupt andetag och sprayar på Biltemas lungdödare... Funkar bra. Wolf är bra annars, kolla hos Gunther.
Senast redigerad av 6 Rednales, redigerad totalt 14 gång.
- jujimbo
- Entusiast

- Inlägg: 1347
- Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
- Ort: Strömstad
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Om du ändå handlar på biltema köp då en skyddsmask och skyddsglasögon så är det ju inga problem med fälgrengörningen
Opps glöm inte handskar i gummi
Opps glöm inte handskar i gummi
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
andreas_93
- Medlem
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 08 jul 2011 23:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Besluts ångest:
Kör med en cyklo kopia nu
men det är ju omöjligt att plocka lite grövre repor.
Så funderar nu på vilken roterande maskin man ska ha.
Om man ska köpa en Aeg PE150 eller Flex 3403
det gör ju trots allt 1500kr skillnad
Kör med en cyklo kopia nu
men det är ju omöjligt att plocka lite grövre repor.
Så funderar nu på vilken roterande maskin man ska ha.
Om man ska köpa en Aeg PE150 eller Flex 3403
det gör ju trots allt 1500kr skillnad
Senast redigerad av 6 andreas_93, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag köpte en Flex3403 till jobbet, då betyder pengar ingenting så jag köpte den i tron att den skulle vara bra. Men ack så besviken jag blev, skillnaden mot AEG:n som vi hade var noll och ingenting.andreas_93 skrev:Besluts ångest:
Kör med en cyklo kopia nu
men det är ju omöjligt att plocka lite grövre repor.
Så funderar nu på vilken roterande maskin man ska ha.
Om man ska köpa en Aeg PE150 eller Flex 3403
det gör ju trots allt 1500kr skillnad
Så en AEG är ett prisvärt val, ska du gå upp i pris hade jag istället köpt en 3401 VRG, den kan klippa repor om än inte lika bra. Motorgången på den är härlig och det är ingen slump att många på forumet äger en.
Senast redigerad av 6 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
andreas_93
- Medlem
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 08 jul 2011 23:29
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Okej låter som att det får bli en AEG, om man inta ska ta i ordentligt från början och köpa en 14-2 eller 3401 vrgGöran skrev:Jag köpte en Flex3403 till jobbet, då betyder pengar ingenting så jag köpte den i tron att den skulle vara bra. Men ack så besviken jag blev, skillnaden mot AEG:n som vi hade var noll och ingenting.andreas_93 skrev:Besluts ångest:
Kör med en cyklo kopia nu
men det är ju omöjligt att plocka lite grövre repor.
Så funderar nu på vilken roterande maskin man ska ha.
Om man ska köpa en Aeg PE150 eller Flex 3403
det gör ju trots allt 1500kr skillnad
Så en AEG är ett prisvärt val, ska du gå upp i pris hade jag istället köpt en 3401 VRG, den kan klippa repor om än inte lika bra. Motorgången på den är härlig och det är ingen slump att många på forumet äger en.
Senast redigerad av 6 andreas_93, redigerad totalt 14 gång.
-
AArvidsson
- Medlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: 31 mar 2010 14:21
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Vänta nu - menar du att en 3401VRG inte skulle kunna klippa grövre repor snabbare än en cyclokopia från biltema? 
Senast redigerad av 6 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5724
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Jag har själv en AEG PE150 som jag nu har använt några gånger.andreas_93 skrev:Besluts ångest:
Kör med en cyklo kopia nu
men det är ju omöjligt att plocka lite grövre repor.
Så funderar nu på vilken roterande maskin man ska ha.
Om man ska köpa en Aeg PE150 eller Flex 3403
det gör ju trots allt 1500kr skillnad
Jag var rädd att börja med roterande, men det har fungerat bättre än bra när jag väl tog mig i kragen.
En AEG PE150 är helt klart en bra maskin, och bättre än så behöver man inte ha om man inte arbetar med detta hela dagarna. I mitt fall så kanske jag kör en 5-6 bilar per år, och då behövs absolut inget bättre.
Jag tror dock att det kan vara smart att satsa på en fästplatta som har en mindre diameter än originalets 150mm, det ska åtminstone jag satsa på.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Jensa
- Trogen Medlem

- Inlägg: 651
- Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
- Ort: Kävlinge
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Någon som har lite förslag på vad man ska ha för medel till en solid svart som inte ser så jätte vacker ut längre, börjar bli mer grå än svart. Ser ut som ngn har gjort dett dåligt försök för länge länge sedan o polerat den men ja det ser lite flammigt ut samt almänt nergången.
Så lite tips på vad som kan användas för att få liv i den?
Sen någon som vet hur pass lacken är på usa fordar?
Tackasam för lite tips så man kan förbereda sig för denna utmaning
Så lite tips på vad som kan användas för att få liv i den?
Sen någon som vet hur pass lacken är på usa fordar?
Tackasam för lite tips så man kan förbereda sig för denna utmaning
Senast redigerad av 6 Jensa, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Inlägg: 4907
- Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
- Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
- Kontakt:
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Vad är det för årgång på denna Ford ?Jensa skrev:Någon som har lite förslag på vad man ska ha för medel till en solid svart som inte ser så jätte vacker ut längre, börjar bli mer grå än svart. Ser ut som ngn har gjort dett dåligt försök för länge länge sedan o polerat den men ja det ser lite flammigt ut samt almänt nergången.
Så lite tips på vad som kan användas för att få liv i den?
Sen någon som vet hur pass lacken är på usa fordar?
Tackasam för lite tips så man kan förbereda sig för denna utmaning
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Jensa
- Trogen Medlem

- Inlägg: 651
- Blev medlem: 01 apr 2010 22:26
- Ort: Kävlinge
Re: Stora Våga-fråga-vad-du-vill-tråden
Det är en Explorer mellan 02-04 skulle jag tro
Vet att huven e omålad o i alu sen är det en hel del lackad plast nertill på dom
Vet att huven e omålad o i alu sen är det en hel del lackad plast nertill på dom
Senast redigerad av 6 Jensa, redigerad totalt 14 gång.
