Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Glare! och andra lackskydd/medel
- Manor
- Moderator

Glare! och andra lackskydd/medel
Jag har nu läst runt lite om Glare, och det verkar ju ha varit en lite "glassigt" märke som nu har börjat dumpas i pris. De flesta verkar gilla Glare även om ingen tror på 5 års hållbarhet...annat än en jobbig säljkår som skrämt bort en hel del företag och kunder åtminstone utomlands.
Glare verkar som sagt ha haft sina glansdagar, men inte riktigt lyckats slå sig in på konsumentmarknaden. Det betyder ju dock inte att medlen i sig måste vara dåliga...tvärtom verkar den allmänna uppfattningen vara.
En sak som jag grubblar lite på då min bil fortfarande måste anses vara ganska ny (8 månader) är om man tar en risk som behandlar lacken med en det ena och en det andra. Volvo har ju bl.a stora krav på lackbehandlingarna, och i värsta fall om något händer så gäller inte deras lackgaranti. Jag antar att de har tagit detta beslut för att problem faktiskt har uppstått med kundbilars lack.
Glare talar ju om "flytande glas" som inte lägger sig på ytan utan "integreras med lacken". Ultima Paint Guard+ har något annat...hur kan jag som konsument veta om detta kan vara mer skadligt för lacken än något bra? Finns det någon som står för garantier om lacken skulle förstöras pga. en "galen kemist" som tror sig kommit på det ultimata medlet?
Det kanske är därför man egentligen borde satsa på säkrare kort...som exempelvis Meguiars!!?
Vad är er synpunkt på detta?
Glare verkar som sagt ha haft sina glansdagar, men inte riktigt lyckats slå sig in på konsumentmarknaden. Det betyder ju dock inte att medlen i sig måste vara dåliga...tvärtom verkar den allmänna uppfattningen vara.
En sak som jag grubblar lite på då min bil fortfarande måste anses vara ganska ny (8 månader) är om man tar en risk som behandlar lacken med en det ena och en det andra. Volvo har ju bl.a stora krav på lackbehandlingarna, och i värsta fall om något händer så gäller inte deras lackgaranti. Jag antar att de har tagit detta beslut för att problem faktiskt har uppstått med kundbilars lack.
Glare talar ju om "flytande glas" som inte lägger sig på ytan utan "integreras med lacken". Ultima Paint Guard+ har något annat...hur kan jag som konsument veta om detta kan vara mer skadligt för lacken än något bra? Finns det någon som står för garantier om lacken skulle förstöras pga. en "galen kemist" som tror sig kommit på det ultimata medlet?
Det kanske är därför man egentligen borde satsa på säkrare kort...som exempelvis Meguiars!!?
Vad är er synpunkt på detta?
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Göran
Re: Glare! och andra lackskydd/medel
Säkert kort
Har du en Volvo så samarbetar Lahega Kemi med Volvo. När jag jobbade där gjorde vi även vaxflaskorna med Volvos logo, det är en tid som jag saknar stort. Jag utvecklades mer än jag kan verbalisera.
Kemifabrikanten
Givetvis så står Kemifabrikanten för säkerheten, om behandlingen utförts av en av fabrikanten Certifierad bilvårdstekniker. Personligen satsade jag på PPS på min nya bil då jag har gjort en grundlig efterforskning i ämnet.
Vidare så är skydd bra, kanske inte bara mot föroreningar, utan framförallt mot solljuset. Därför innehåller de flesta lackskydd titaniumdioxid.
Fler frågor?
Mejla gärna David Löwenstein på Lahega Kemi om du har funderingar om detta. Han är en glad och trevlig prick som gärna svarar på dina frågor.
Har du en Volvo så samarbetar Lahega Kemi med Volvo. När jag jobbade där gjorde vi även vaxflaskorna med Volvos logo, det är en tid som jag saknar stort. Jag utvecklades mer än jag kan verbalisera.
Kemifabrikanten
Givetvis så står Kemifabrikanten för säkerheten, om behandlingen utförts av en av fabrikanten Certifierad bilvårdstekniker. Personligen satsade jag på PPS på min nya bil då jag har gjort en grundlig efterforskning i ämnet.
Vidare så är skydd bra, kanske inte bara mot föroreningar, utan framförallt mot solljuset. Därför innehåller de flesta lackskydd titaniumdioxid.
Fler frågor?
Mejla gärna David Löwenstein på Lahega Kemi om du har funderingar om detta. Han är en glad och trevlig prick som gärna svarar på dina frågor.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

GLARE har satt Hondas etikett på sina produkter vet jag, tror den heter Honda Glare Professional Polish eller något liknande.
Någon sa någonstans att den produkten innehöll lite mindre glassplexin men det kan vara rykten. Vi lämnar det osagt.
Någon sa någonstans att den produkten innehöll lite mindre glassplexin men det kan vara rykten. Vi lämnar det osagt.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Jag har inte själv något negativt att säga om de lackskydd jag testat de senaste åren...men ibland undrar man vem som ligger bakom ett visst recept. Hur mycket testas produkterna innan de släpps på marknaden t.ex?
Ibland känner man sig lite som en försökskanin innan man testar ett nytt medel som man blivit sugen på...och jag är inte ensam på detta forum om att ha lagt på 15 lager skydd på bilen denna vår och sommar...misstänker jag
.
Ja, alla har väl sett mannen som demonstrerar Diamantvax på bilmässor. Den löser precis alla problem, och att polera är ju bara slöseri med tid. Jag har själv en flaska hemma, dock köpt för 8 år sedan till husvagnen (av husvagnshandlaren)...men inte ens där kan jag anse att produkten var så mycket att jubla för
.
Jag har även använt ett lackskydd på 90-talet som visades på TV-shop. Inte ens laser och eld kunde bita på den behandlade ytan. Som tur var så handlade jag det på en Walmart i USA för någon dollar eller två...för fungerade bra gjorde det inte.
Ibland känner man sig lite som en försökskanin innan man testar ett nytt medel som man blivit sugen på...och jag är inte ensam på detta forum om att ha lagt på 15 lager skydd på bilen denna vår och sommar...misstänker jag
Ja, alla har väl sett mannen som demonstrerar Diamantvax på bilmässor. Den löser precis alla problem, och att polera är ju bara slöseri med tid. Jag har själv en flaska hemma, dock köpt för 8 år sedan till husvagnen (av husvagnshandlaren)...men inte ens där kan jag anse att produkten var så mycket att jubla för
Jag har även använt ett lackskydd på 90-talet som visades på TV-shop. Inte ens laser och eld kunde bita på den behandlade ytan. Som tur var så handlade jag det på en Walmart i USA för någon dollar eller två...för fungerade bra gjorde det inte.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- WaxDog
- Sponsor

Alla har vi väl gjort dåliga köp genom åren och det är väl lite därför detta forum finns, så folk ska kunna ta del av andras erfarenheter, bra som dåliga.
Hade du haft bilvårdsforum på 90-talet kanske du inte köpt det där lackskyddet för någon innan hade köpt det och sågat det.
Du kan nästan ge Göran skulden för det eftersom han startade upp detta forum lite för sent.
Hade du haft bilvårdsforum på 90-talet kanske du inte köpt det där lackskyddet för någon innan hade köpt det och sågat det.
Du kan nästan ge Göran skulden för det eftersom han startade upp detta forum lite för sent.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

.Volvo har ju bl.a stora krav på lackbehandlingarna, och i värsta fall om något händer så gäller inte deras lackgaranti. Jag antar att de har tagit detta beslut för att problem faktiskt har uppstått med kundbilars lack
Egentligen är det som skrivits i Volvos manualer tidigare (vet inte om/hur det ser ut idag) en väldigt mild formulering. Man rekommenderar inte lackskydd, och skriver att om lackskyddet och appliceringen av detsamma orsakat skador så gäller ej lackgarantin...det kan jag med lätthet förstå...
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator

Ja just det...j-kla GöranWaxDog skrev:Alla har vi väl gjort dåliga köp genom åren och det är väl lite därför detta forum finns, så folk ska kunna ta del av andras erfarenheter, bra som dåliga.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Manor
- Moderator

Det kan jag också förstå. Volvo kanske är orolig för något nytt undermedel som får lacken att krulla sig efter 392 dagarFunk skrev:.Volvo har ju bl.a stora krav på lackbehandlingarna, och i värsta fall om något händer så gäller inte deras lackgaranti. Jag antar att de har tagit detta beslut för att problem faktiskt har uppstått med kundbilars lack
Egentligen är det som skrivits i Volvos manualer tidigare (vet inte om/hur det ser ut idag) en väldigt mild formulering. Man rekommenderar inte lackskydd, och skriver att om lackskyddet och appliceringen av detsamma orsakat skador så gäller ej lackgarantin...det kan jag med lätthet förstå...
/Thomas
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Funk
- Moderator

Det lär vara så att det faktiskt uppstod problem vid något tillfälle, minnet är inte helt klart men det var nog en relativt känd kedja vars behandling inte var helt OK och förorsakade en del problem. Eftersom det då blev en fråga om vems felet var så skrev man in den nyare formuleringen för ett antal år sedan. Det paradoxala är ju att man numera samarbetar med Lahega så frågan är väl om man fortfarande avråder/inte rekommenderar.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
marcus
- Entusiast

Volvo samarbetar med Lahega. Bilia, som säljer Volvo, samarbetar med PPS som dessutom läggs på väldigt många nybilar.Funk skrev:Det lär vara så att det faktiskt uppstod problem vid något tillfälle, minnet är inte helt klart men det var nog en relativt känd kedja vars behandling inte var helt OK och förorsakade en del problem. Eftersom det då blev en fråga om vems felet var så skrev man in den nyare formuleringen för ett antal år sedan. Det paradoxala är ju att man numera samarbetar med Lahega så frågan är väl om man fortfarande avråder/inte rekommenderar.
/Thomas
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Knappast Lahega, då hade dom nog inte fått chansen igen. Jag vill inte skriva vad jag minns för det kan ju vara helt fel, så tills vidare får det vara..
/Thomas
/Thomas
- Funk
- Moderator

Så här ser det ut i boken till en Volvo MY-08

/Thomas

/Thomas
- Manor
- Moderator

...precis det stycket jag menade.
Vet någon vad som har gått snett med:
- försegling, skydd, glansförsegling eller liknande?
Det kan ju inte bara ha varit en Volvo som drabbats...deras lack är väl inte mer speciell än andras!!?
Vet någon vad som har gått snett med:
- försegling, skydd, glansförsegling eller liknande?
Det kan ju inte bara ha varit en Volvo som drabbats...deras lack är väl inte mer speciell än andras!!?
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
- Funk
- Moderator

Det var inte bara Volvo som hade problem, utan bl.a även Chrysler... Vi har diskuterat detta förut på forumet och då snackades det om att Tefcar (i USA?) var dom som hade blivit stämda, men jag kan i min själ inte hitta källreferenser så det vill jag nog kolla upp innan jag svär på det..
/Thomas
/Thomas