Nu ska jag skriva ett par rader om mitt livs objekt,nämligen en opel Rekord coupe -71 som inhandlades i Borlänge ca två år innan den blev transormerad till sitt nya utsende
Satt som vanligt och ögnade igenom femmans bilannonser(Dala Demokraten)då det på den här tiden varken fanns motorbörsen eller internett att tillgå för en vanlig biltokig pojke
Ok ringde på bilen och som vanligt satt man fem minuter senare i sitt senaste åk,som för tillfället var en Opel Admiral-66 som då ett år tidigare blivit konverterad till en Pickup av ovanstående nämda pojke
Kom fram och fick se en röd-primad bil med div rostskador men ack så vacker den var i mina ögon och naturligtvis så hade jag redan bestämt mig då det var kärlek
Tror begärt pris var 1200kr
sagt o gjort bara att bränna tillbaka hem Ca fem mil) och hyra en biltrailer och ta med sig en vän som stöd ifall polisen skulle dyka upp,för två är ju alltid starkare än en
Hämtade upp bilen i Borlänge och fullt ös mot Smedjebacken smal väg och ca en mil från smedjebacken(på landet)fick vi möte med en traktor som framfördes av en bonde som då tyckte att han inte skulle fälla upp sina ,tror det var skörde trösker med resultat av vi nästan fick åka ner i diket för att inte krocka med bonden
så hängde sig min kompis ut genom fönstret och skrek så mycket han orka,se dig för din förb....ande bond.....jä..vul vilket med förde att jag blev att skratta så jag tappade härraväldet över ekipaget med en liten framhjulsåkning i just diket men lyckades då(vet inte hur det gick till) men alla fall så kom vi upp på vägen igen med både livet och bilarna i behåll
Väl hemma Så var det bara att skrida till verket dvs byte av skärmkanter och div rostlagningar med tillhörande lackering samt då kontrollbesiktning som avlöpte utan problem och allt var frid o fröjd.åkte med bilen en hel sommar innan jag fick den brilljanta iden att en cab måste man ju ha
så sagt och gjort kontaktade jag" inte "svensk bilprovning för just detta ändamål,då jag ett par år tidigare var och pratade med bilprovningen om ombygget av Admiralen till pickup och fick då svaret av den just den stationschefen jag rådfrågat att kommer du hit med den ombyggnaden så får du räkna med att bilen hamnar på skroten
Fast det sporrade mig lite extra
Alla fall så lite bilder på bilen dvs demontering av den innan den då ska iväg på blästring av allt utom just utvändig plåt.Nu är det här scannade bilder från vanliga fotografier och inte dom bästa,men håll till godo samt då sista bilden på just färdigt motorrum.

Har tyvärr inte så mycket bilder under själva byggandet då det var dyrt med film och framkallning på den här gamla goda tiden,men taket åkte så klart av före blästring med tillhörande förstärkning av främre torped sidor samt då förstärkningar från bak kant av dörrstolpar till bakre hjulhus med 3mm plåt ståendes på högkant dvs som ett par inre dörrsidor,tröskellådorna var redan förstärkta från fabrik då dom på just dom här coupe modellerna är mer än dubbelt så breda som på vanliga sedan modeller.
Blev ju även lackerat underrede(vitt)med orange bakaxel samt då (tror det var)svart framvagn och naturligtsvis röd plysh på dörr sidorna och då som sagt vit lack
Första bilden är en betydligt spänstigare upplaga av bilbyggaren i fråga vs hur man känner sig idag
andra bilden är då cab ställningen bestående orginal takbågarbortkapade från taket (omgjorda till löstagbara)med div plattjärn samt spännband för att hjälpa till att hålla formen på tyget(båt kapell)
sista bilden är som sagt på skräddaren

Resultatet efter ca 6månaders slip o släp 07.00 till 16.00 dvs som ett vanligt arbete då jag var arbetslös
Tom så jag kommer ihåg att Farsan besökte mig när jag jobbade över en kväll på bilen för att säga grattis på 22års dagen
Som sagt dagen före besiktingen av det "ombyggda"fordonet var jag i garaget hela natten för att bara kolla lite som man säger ,samtidigt som jag alla fall inte skulle ha kunna sovit en blund pga fjärilar i magen(nervös som attan)men som vanligt oroade man sig helt i onödan då besiktingen i fråga var att som släppa en fis jämfört med att polera upp en skabbig bil
Det enda jag fick som kommentar och anmärkning av den ansvariga (dom var nog hela styrkan tror jag )ca fyra st nyfikna till med tillhörande hållfasthet test
Men åter till just komentaren och anmärkningen från den ansvariga besiktnings mannen,
Minns det som i går men alla fall sa han så här
Tom så stolt att jag för första gången stod utanför apoteket utan att dom hunnit öppna dörrarna för det här var värt att fira
Kan ju även till lägga att jag hade en kompis med mig på besiktningen pga att två är starkare än en så han fick köra hem från just Borlänge som fick äran

Då på den stora besiktningsdagen hade jag även hunnit skaffat en sambo och hon blev inte glad när jag ramlade ur bilen kl fem på eftermiddagen
Max.