Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fiat 128- SÅLD!

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
danne5
Entusiast
Entusiast

Fiat 128- SÅLD!

Inlägg av danne5 » 20 okt 2011 16:59

Hej!

Har gått och köpte ett rullande problem, och tänkte skapa en lite tråd om hur projektet framskrider, är alltså en Fiat 128 av 1978 års modell, bilen var i lite (eller egentligen rätt så mycket) sommarskört skick vid köpet, men nu börjar den bli riktigt acceptabel!

Saker som är gjort:
* Grundlig tvätt av både in- och utsidan
* snabbpolering av utsidan
* nytt batteri
* ny cirkulationspump
* rödmålade bromsok!
Bilen har stått still i 5 år... vilket har gjort att kamremmen hade murknat , den ''slog'' över en kugg, och så blev det ventilsallad

Men nya ventiler inhandlades, och topplocket togs i delar, ochde nya ventilerna monterades, med hjälp av vänner och bekanta

alltså...
*ny kamrem (continental)
*4 nya insugningsventiler, och en avgasventil

Andra saker som bör tillaggas är att den har fiat 128 orginal fälgar, som lär ska vara ganska ovanliga, dessa var i fruktansvärt skick, men efter en grundlig tvätt med diskborte och mycket fälkgtvätt (+ lite däckdressing) framträdde plötsligt en mycket snygg fälg, är en slags ekerfälg, ungefär som på volvo 240, så då förstår ni att det inte var det lättaste att få bort 30 år gammalt bromsdamm , som fanns melen ekrarna.

Rengjorde utsidan med biltemashampoo och polerade med autoglym (det enda jag hade hemma för tillfället), efter detta några collinite-vaxlager, så blev den rätt så blank, men både repor och lite matthet finns kvar, så vi får se om det ännu kommer ett fint höstveckoslut, annars får en ordentlig polering med roterande maskin vänta till våren..!

Bilen hade en hel del rost/hål , men det åtgärdades med ekonomiplåt, och hagmans underredesmassa, samt sandpapper, och (röd) sprayfärg
Saker som ska åtgärdas:
* Polering
* få reda på varför den ''storknar'' när man gasar och släpper upp kopplingen
* få de sista rostlagade partierna riktigt släta och fria från ojämnheter
* kanske service nästa vår

Kommer säkert på fler saker under tiden som går...

Lite bilder...

Bild
Kvällen då bilen avhämtades!

Bild
Skicket var sådär... :lol:

Bild
Insidan var väl också färdig för lite rengörning

Bild
Såhär såg lacken ut efter tvätt :)

Bild
Måste bara visa hur det såg ut när jag första gången drog på lite dressing

Ska ta en bild på skicket i nuläget, så fort jag kommer ihåg!

Ska försöka göra lite små updater när jag kommer ihåg och har tid :nicka

Så har jag stört färdigt! :best :mrgreen:
Senast redigerad av 8 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast

Re: Fiat 128- Senaste fyndet!!!

Inlägg av jojje » 20 okt 2011 19:08

Kul projekt, finns nog inte så många kvar av dessa idag (så vårda den ömt) ;) :jeps
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Sebba75
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sebba75 » 20 okt 2011 19:25

Danne när blir dags för polering ring efter mig , kommer med flyg :D
Senast redigerad av 4 Sebba75, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 20 okt 2011 20:02

Tack för alla kommentarer, alltid lika roligt :jeps
Haha sebba :best :brumm

Tvättade av det senaste damet idag så här kommer några bilder
Det som jag just nu försöker få lösning på är varför bilen inte svarar på gaspådrag, har några alernatiov vad det kan vara... Det kan vara någon ting med mängden luft som kommer in i förgasaren, men det är lite osannolikt, det är inte tändningen, då bilen går(dock lite ojämnt), senaste tanken är om det är någonting i förgasaren, mambranet, skit ågonstans... nobody knows...

Som ni ser på bilden är bilen rätt så blank, men det återstår fortfarande mindre oxidationspartier... och repor, skråmor och små skav, men det sparar jag till våren :best

Bild
Drog på lite däckdressing, för att få fälgarna att''lysa fram'' lite bättre... (ni ser väl de röda bromsoken! 8-) ;) )
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 20 okt 2011 20:06

Kolla så det inte är smuts i bensinfiltret eller i förgasaren, om den stått still 5 år så blir det lätt gegga i bensinen som sätter igen både filter och förgasare.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 20 okt 2011 20:07

Tack för tipset, ska kolla :mrgreen:
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 20 okt 2011 20:50

Snygg! Mina föräldrar hade en ljusblå sån de första åren i mitt liv tillsammans med en Alfa GTV 2000 av något äldre modell. Svårt att förstå att en så liten bil kunde fungera som familjebil då, idag verkar få nöja sig med mindre än en kombi i Golf-storlek :)
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 20 okt 2011 21:10

Iofs är den egentligen rätt så rymlig för sin storlek :nicka

cccjjj
Ny Medlem

Inlägg av cccjjj » 20 okt 2011 23:38

:jeps

Mycket stilig. Är det en söndagsåkarbil eller vardagsbil?
Senast redigerad av 4 cccjjj, redigerad totalt 14 gång.

mopar
Ny Medlem

Inlägg av mopar » 21 okt 2011 01:20

Hej

Kul projekt, lycka till.
Oftas blir bara de mer exklusiva bilarna sparad, vardagsbilarna förrsvinner fort, kul att se en igen.
Senast redigerad av 4 mopar, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 21 okt 2011 15:15

Blir nog mest en projektbil, att lite fixa med när inspirationen påtar... den är ju inte ens i register nu... och för det skulle det nog behövas en hel del rostlagning undertill... så just nu är det bara en ''stå stilla''-bil :lol:

Tack...ja det stämmer, är ju lite ''slit-och-släng-bil'', så man ska ändå vara glad att den har klarat sig någolunda...

F.ö, har någon tips om hur man får bort fläckar från takbeklädnaden... har provat med de flesta medel jag har, men ingenting hjälper :mrgreen:

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 24 okt 2011 08:05

Igår öppnade jag förgasaren och rengjorde grundligt med tryckluft... och vips, så funkade det... så att nu kan jag stryka en punkt på min ''att-göra-lista'', nästa punkt blir väl att rengöra takbeklednaden inuti bilen

Tack för alla kommentarer :best :brumm

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 24 okt 2011 15:57

Ny miniupdate 24/11 (obs! 2 mån kvar till jul:D)

Är ju fantastiskt nu när bilen svarar på gaspådrag, och accelererar som en ferrari! :brumm

Men dock 2 nya problem

1. Brusten startnyckel... kratsch! så var den brusten :best , lyckades dock lirka ut den kvarvarande delen( som fanns inne i låset) med näbbtång, ståltråd... och en rejäl portion nerver :mrgreen:

2. det ryker om kylarn, just innan fläkten slår på... kan det vara skit i systemet, har läst att man kan rengöra systemet med diskmedel och vatten...funkar det??? så kanske systemet skulle orka lite bättre... finns väl också specialrengörning för kylsystem :) '

Kanske kommer det bilder kväll :brumm

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 24 okt 2011 22:30

danne5 skrev:Ny miniupdate 24/11 (obs! 2 mån kvar till jul:D)

Är ju fantastiskt nu när bilen svarar på gaspådrag, och accelererar som en ferrari! :brumm

Men dock 2 nya problem

1. Brusten startnyckel... kratsch! så var den brusten :best , lyckades dock lirka ut den kvarvarande delen( som fanns inne i låset) med näbbtång, ståltråd... och en rejäl portion nerver :mrgreen:

2. det ryker om kylarn, just innan fläkten slår på... kan det vara skit i systemet, har läst att man kan rengöra systemet med diskmedel och vatten...funkar det??? så kanske systemet skulle orka lite bättre... finns väl också specialrengörning för kylsystem :) '

Kanske kommer det bilder kväll :brumm
Diskmedel och vatten har då aldrig jag hört talas om, MEN det finns bra rengöringsmedel för just kylsystem, Biltema har ett medel som är billigt sedan finns det ju Wynns kylarrens

Bild

Cooling System Flush | Kylarsystem - Kylarrengöring

Wynn´s Cooling System Flush (KYLARRENGÖRING) är en koncentrerad produkt framtagen för noggrann rengöring av alla kylsystem från kalkavlagringar och rost i bilar. Viktigt att ha rätt flöde på kylarvattnet så att optimal kylning uppnås. Använd denna produkten för att undvika överhettning i kylsystemet. En anledning till att bilar "kokar" är att kylsystemet inte är rensat från slagg och andra beläggningar. Allmän produktfakta EAN-nummer: 5 411 693 459 443 ANTAL I KARTONG: 24 st
http://www.wynnsbutiken.com/
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 26 okt 2011 18:14

Tusen tack för tipset Crille, dock var du lite för sent ute... då jag redan kört diskmedel :lol: :lol: :jeps

Har som sagt rengjort kylsystemet med diskmedel och vatten, som jag tror mign ha läst någonstans... :oops:

Hursomhelst tog jag några små kort när jag arbetade, som jag tänkte lägga upp på beställning :cheers
Bild
Först tog jag bort denhär geggiga slangen för att få det gamla kylarvattnet att rinna ut!

Sedan fylldes kylaren med diskmedelvatten-blandningen, och jag körde lite lungt med bilen en stund

Bild
Sedan tappade jag ut diskmedelvatten-blandningen

Bild
Sprutade sedan med vattenslang inne genom kylaren för att få ut de möjliga resterna

Sedan fyllde jag på med glykol och vatten... och nu funkar det iaf bättre :nicka

Tack för mig
Kommentera gärna som vanligt!

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 27 okt 2011 07:19

Mycket möjligt att det finns ett litet läckage någonstans... men det är bara minuten före fläkten slår på... så jag tror nog att jag överlver det :lol:

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 30 okt 2011 19:58

Har inte gått framåt särskilt mycket... men funderar lite på polering nästa helg... men vi får se :brumm

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 31 okt 2011 20:18

Update 31/10

Provade våtslipa lite spacklade ytor idag, för att få det lite snyggare

Slipade främst på motorhuven
Vad jag gjorde var att, efter att spacklet torkat, tog jag och våtslipade för att få en fin jämn yta att lägga färg på, vilket som ger ett bättre resultat och bättre fäste för färgen!

Använda saker:
500- våtslippapper (mirka ecowet)
1200-våtslip (mirka ecowet)
Vatten
Sprayfärg

Tog lite bilder med
Bild
Här är först ett rosthål som upptäcktes i samband med bortslipning av en gammal lagning :best
Bild
Våtslippapper!

(... och där slutade forumbilder.se att samarbeta, så resten blir imageshack!)
Bild
Efter 500-pappret som tog de grövsta ojämnheterna
Bild
Och så 1200-pappret som tog bort ojämnheter efter p500 och som gav en jämn ''färgfärdig'' yta!!!

Sedan var det bara att spraya på lite färg!

Och så till den andra nyheten, jag har äntligen köpt en roterande polermaskin! Så nu blir det nog polering framöver!!
Bild
(får be om ursäkt för den oxiderade trissan, men äger knappt några trissor till denna maskinen)

Om det går enligt planerna (vilket det inte alltid gör när det är jag som har gjort dem) så skulle det bli en polering i helgen, och har funderat lite på denna kombo... jag äger inte så många medel dels för att det är mycket dyrt att frakta från Sverige, och dels för att de finländska bilvårdsshopparna inte alltid har det man vill ha!

Bild

Det var allt för mig!

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av jujimbo » 31 okt 2011 20:42

Hur är det med frakt för dig från Uk? borde vara samma som Sverige? jag har köpt en del från firmor där inte så hög frakt.
Senast redigerad av 4 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 31 okt 2011 20:43

Har inte kollat det, känner egentligen inte till andra firmor en shinerama :mrgreen:

Skriv svar