Har gått och köpte ett rullande problem, och tänkte skapa en lite tråd om hur projektet framskrider, är alltså en Fiat 128 av 1978 års modell, bilen var i lite (eller egentligen rätt så mycket) sommarskört skick vid köpet, men nu börjar den bli riktigt acceptabel!
Saker som är gjort:
* Grundlig tvätt av både in- och utsidan
* snabbpolering av utsidan
* nytt batteri
* ny cirkulationspump
* rödmålade bromsok!
Bilen har stått still i 5 år... vilket har gjort att kamremmen hade murknat , den ''slog'' över en kugg, och så blev det ventilsallad
Men nya ventiler inhandlades, och topplocket togs i delar, ochde nya ventilerna monterades, med hjälp av vänner och bekanta
alltså...
*ny kamrem (continental)
*4 nya insugningsventiler, och en avgasventil
Andra saker som bör tillaggas är att den har fiat 128 orginal fälgar, som lär ska vara ganska ovanliga, dessa var i fruktansvärt skick, men efter en grundlig tvätt med diskborte och mycket fälkgtvätt (+ lite däckdressing) framträdde plötsligt en mycket snygg fälg, är en slags ekerfälg, ungefär som på volvo 240, så då förstår ni att det inte var det lättaste att få bort 30 år gammalt bromsdamm , som fanns melen ekrarna.
Rengjorde utsidan med biltemashampoo och polerade med autoglym (det enda jag hade hemma för tillfället), efter detta några collinite-vaxlager, så blev den rätt så blank, men både repor och lite matthet finns kvar, så vi får se om det ännu kommer ett fint höstveckoslut, annars får en ordentlig polering med roterande maskin vänta till våren..!
Bilen hade en hel del rost/hål , men det åtgärdades med ekonomiplåt, och hagmans underredesmassa, samt sandpapper, och (röd) sprayfärg
Saker som ska åtgärdas:
* Polering
* få reda på varför den ''storknar'' när man gasar och släpper upp kopplingen
* få de sista rostlagade partierna riktigt släta och fria från ojämnheter
* kanske service nästa vår
Kommer säkert på fler saker under tiden som går...
Lite bilder...

Kvällen då bilen avhämtades!

Skicket var sådär...

Insidan var väl också färdig för lite rengörning

Såhär såg lacken ut efter tvätt

Måste bara visa hur det såg ut när jag första gången drog på lite dressing
Ska ta en bild på skicket i nuläget, så fort jag kommer ihåg!
Ska försöka göra lite små updater när jag kommer ihåg och har tid
Så har jag stört färdigt!